Pijnmedicatie van voorkeur bij katten

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Pijnmedicatie van voorkeur bij katten

Bericht door Synemios »

Ja ik heb ook ervaring met solensia.
Alleen dat werkt niet meteen en is voor artrose etc.
Maar goed dat kan ook een reden zijn voor het chagrijnig zijn en minder bewegen.

Ik hoop dat je snel verbetering merkt met onsior en ik begrijp dat het zoeken is wat nou waar vandaan komt.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik geef Teun van 16 zelf elke maand Solensia. Hij is een stuk actiever en blijer geworden.
Hij heeft een paar maanden geleden een tia gehad.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

Klopt dat was de naam. Mogelijke bijwerking is jeuk zei de dierenarts dus dat wilde ik niet riskeren.

Bedankt voor de steun.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee dat begrijp ik.
Ik wilde het eerst niet vermelden omdat veel katten het wel goed doen op solensia.

Luna had meteen dezelfde avond al vreselijke jeuk en die gebruikte toen nog onsior erbij want solensia werkt ook niet meteen.
Die moest dus stoppen met de onsior en had toen en pijn en zoveel jeuk dat we een prednison injectie moesten gaan laten zetten maar dat kon dus niet meteen want de onsior moest eerst 2 dagen gestopt worden.

Volgens de arts van zoetis is het risico op deze bijwerking groter als een kat al last heeft van andere allergieën.

De pred was na een week uitgewerkt en de klachten kwamen weer volledig terug dus toen zei mijn dierenarts ik ga echt niet steeds prednison geven om de bijwerkingen van de solensia te onderdrukken ( dat was het idee van zoetis)

De ellende was ook dat het best lang duurt voor het uitgewerkt is.

Nu is Luna wel een kat die gevoelig is maar ik zag op de solenia fb groep toch behoorlijk veel katten met dezelfde symptomen.

We hebben hier ook een solensia topic.

viewtopic.php?t=34976
Groetjes, Denise
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

@Synemios Ben je dan weer terug op de Onsoir?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja achteraf bleek dat Luna een vorm heeft van artritis veroorzaakt door haar autoimmuun stoornis dus ze heeft sowieso een ontstekingsremmer nodig en ze krijgt er gabapentine bij.
Ik kan haar eindelijk weer oppakken zonder dat ze gilt van de pijn en ze is een stuk actiever sinds ze er ook gaba bij krijgt.
Groetjes, Denise
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

Weet iemand hoe vlug Onsoir werkt? Zou je dezelfde dag verschil moeten merken?

Ze was vanochtend toevallig wat actiever en aanhankelijker maar na de Onsoir ligt ze de hele dag al op bed en is ze weer chagrijnig.
Anne_Milo
Huiskat
Huiskat

Bericht door Anne_Milo »

Wat ik zo kan vinden is het medicijn actief na zo'n 1-2 uur (indien een pilletje, als het ingespoten is onderhuids werkt het sneller).
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

Synemios schreef: 28 jul 2025 16:09 Ja achteraf bleek dat Luna een vorm heeft van artritis veroorzaakt door haar autoimmuun stoornis dus ze heeft sowieso een ontstekingsremmer nodig en ze krijgt er gabapentine bij.
Ik kan haar eindelijk weer oppakken zonder dat ze gilt van de pijn en ze is een stuk actiever sinds ze er ook gaba bij krijgt.
Wat voor dosis gaba gebruik jij?

Mieke heeft nu 4 dagen Onsoir, ze was dinsdag een beetje actiever en aanhankelijker (zoals eerdere "goede" dagen) maar de andere dagen merk ik geen verbetering en vandaag is één van de slechtste tot nu toe. Ze lijkt zich alleen wat minder obsessief te wassen.
Morgen naar de dierenarts bellen, maar vrees dat haar huidige gedrag niet van pijn komt.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik geef Luna 2 x per dag 50 mg gabapentine.
Maar Mieke reageert al bij 25 mg naar op de gaba en veel minder geven heeft denk ik weinig zin.

Nu is het wel zo dat de bijwerkingen na verloop van tijd minder worden.

De onsior doet dus weinig als ik het zo lees, dan kan het ook zijn dat het iets anders is of dat de onsior de pijn niet voldoende stilt.

Gaat het minder goed sinds je met pred gestopt bent? want als ze nu slechter wordt heeft ze dat misschien toch nodig.

Gaba en pred mogen wel samen.

Ik ben benieuwd naar wat de dierenarts morgen zegt.
Groetjes, Denise
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

Mieke kwam vanochtend nog eens ouderwets bij mij liggen op bed, had ze al weken niet meer gedaan, dat was wel even fijn.

Mijn gebruikelijke dierenarts was er helaas niet, dus heeft een andere geadviseerd.

Op mijn verzoek proberen we een antibioticakuur om te kijken of de verkoudheidsklachten weer weg gaan, ze zich dan wat beter voelt en het toegenomen snurken hopelijk afneemt. Maar dit zal vast niet de ommezwaai geven waar ik op hoopte met de pijnmedicatie.

De dierenarts beveelde aan te stoppen met de pijnmedicatie omdat ik geen duidelijke verbetering zie en terug ga op een hogere dosis prednisolon (5 dagen 1 tbl, daarna om de dag 1tbl).
Ik denk dat ik daar sowieso mee wacht tot maandag om te kijken of de antibiotica wat doet.

Ik weet niet of ik stoppen met pijnmedicatie een goed idee vind. Ook gezien de schijnbare pijn die ze had met brokjes kauwen.

Ben nog het denken om de schildklierwaardes te laten meten om te kijken of het door de medicatie te laag is, want het slapen, de gewichtstoename en het kreupel lopen passen wel daarbij. Geeft haar wel weer stress natuurlijk, had ik het maar meteen gedaan vorige week bij de dierenarts.

Als dat het niet is moet ik een moeilijke keuze maken. Wat is nog een acceptabel leven?
Ze slaapt bijna de hele dag of ligt om haar heen te kijken, speelt niet meer (probeert wel soms), rolt niet meer over het gras, klimt niet meer in de krabpaal, wilt nauwelijks geaaid worden, ademt erg snel als ze wakker is.
Maar ze ligt er wel vaak ontspannen bij (lijkt het), ligt graag buiten op haar mand, wast zich goed, eet redelijk, drinkt goed, knuffeld nog met haar favoriete tas en heeft nog af en toe haar nieuwsgierige momenten.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Een te laag t4 kan inderdaad dit beeld ook geven.
Je zou ook kunnen vragen of je de dosering iets mag verlagen van de schildklier medicatie en kijken hoe dat gaat, als bloed prikken te belastend voor haar is momenteel.

Het is wel lastig want er speelt zoveel mee, maar als pijnstilling weinig doet dan zou het ook nog aan andere dingen kunnen liggen.
Of een combinatie.

Wat is er eigenlijk over het gebit gezegd?

Wat acceptabel is en wanneer het moment is om te stoppen dat kan alleen jij bepalen, maar dat blijven moeilijke beslissingen.

Ik hoop dat de ab wat gaat doet en de prednison erbij gaat zorgen voor verbetering.
Groetjes, Denise
Anne_Milo
Huiskat
Huiskat

Bericht door Anne_Milo »

Ik geef Milo 2x daags 1/3e capsule gabapentine. Hij doet het perfect op die dosis (voor spondylose in de rug).
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

M.b.t. het gebit zei de dierenarts vorige week dat één tandje slecht uit ziet en die pijn zou kunnen geven. Of er een gaatje zit kunnen ze niet zeggen en een gebitsreiniging raad ze af gezien Mieke's toestand.

De dierenarts vandaag had er niks over gezegd m.b.t. de pijnmedicatie en ik was het ook vergeten.

Merkten jullie bij gapa al bij 1 dosis resultaat? Dat is ook nog uit te proberen op een lage dosis. Die heb ik nog liggen en heb een milligram weegschaal besteld.
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

De schildklier medicatie verlagen is inderdaad misschien een goede optie. Morgen de vloeibare felimazole bestellen, die hebben ze niet standaard.
Plaats reactie