Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Dinky »

Wanneer er al geen bloed meer bij zit klinkt het zeker niet zorgelijk ;-)
Het klinkt alsof het wel vaste vorm heeft dus geen reden tot paniek en het gewone ontwormingsschema aanhouden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Allemaal bedankt voor jullie berichten!
Ik voel me al iets meer gerustgesteld :)

M'n vriend zei trouwens vanavond nog dat de ontlasting eigenlijk vanaf het begin iets dunner was.
Bij de fokker kregen ze RC gemengd met smølke, wij geven alleen RC. Ik denk dat combinatie meteen helemaal over op RC plus het ontwormen misschien gezorgd heeft voor de iets dunnere ontlasting.
Ik hoop gewoon heel erg dat het zo iets onschuldigs is en niet gardia oid ;)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Waarschijnlijk maak ik mij gewoon te veel zorgen.. ik kijk het gewoon nog paar dagen aan en hoop van harte dat ze straks gewoon mooie sigaren poepen :)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kurgel »

MaantJee94 schreef:Qua ontwormen gaat het goed hoor.
Toen ze 7 weken oud waren zijn ze ontwormt met Milbemax (heet dat zo?) en behandeld met Panacur.
Toen ze 11 weken oud waren zijn ze ontwormt met Vitaminthe. De laatste ontworming is vandaag precies 2 weken geleden. Mijn dierenarts zegt dat ik nu vooral NIET moet ontwormen omdat dit te snel achter elkaar is. Moet nog zeker twee weken wachten.

Ze drinken goed, erg goed zelfs (dacht dat katten maar weinig drinken maar het waterbakje is vrijwel iedere dag helemaal leeg). Het gekke met die beesten is ook dat ze een mooi speciaal metalen drinkbakje hebben en zoon lelijk plastic ding (had ik neergezet vanwege de warmte zodat ze extra drinken hadden). Nu drinken ze dus alleen nog uit dat lelijke plastic bakje.. Een beetje gek zijn ze wel haha. Eten doen ze ook goed, vooral Luke heeft een mega eetlust. Ze willen ook graag snoepjes etc alleen durf ik dat vanwege de diarree even niet te geven. Ze zijn waanzinnig speels. Vanmorgen speelde ze bijvoorbeeld nog met een eierdoos die ik had laten vallen.. Gelukkig lagen de eieren al in mijn pan, wat een rommel was het anders geweest zeg. Hun vacht glimt, ze hebben naar mijn idee niet meer haaruitval dan gemiddeld.


Behalve de iets dunnere ontlasting dan normaal (al weet ik eigenlijk niet eens hoe het er uit zou moeten zien, lees dingen over een sigaar.. De vorm is wel een sigaar alleen kan ik het met mijn vinger zo pletten tot een soort dikke pudding..) hebben ze geen ziekteverschijnselen..

Het zijn wonderbaarlijke beessies dat weet ik wel :P

Stella slurpte ook altijd de hele waterfontein leeg. Dus misschien is het een Ragdoll-ding? Of gewoon omdat ze zo veel verbruiken door het spelen dat jonge Ragdolls zo veel drinken. :-P
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Misschien inderdaad een Ragdoll-dingetje dat drinken! Luke drinkt bijvoorbeeld ook water uit mijn glas haha.
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Even een update over de ontlasting van mijn Katzels.

Ik heb ze meerdere dagen wat yoghurt gegeven. De ontlasting ruikt nu al veeeeel beter! Wel is het nog een beetje aan de dunne kant maar zeker al dikker dan voorheen.
Bloed en slijm heb ik ook al een aantal dagen (sinds zaterdag dacht ik) niet meer gezien.

Uiteraard blijf ik het nog een tijdje in de gaten houden maar Gardia kan ik bij deze denk wel uitsluiten.

Allemaal heeeeeel erg bedankt voor jullie adviezen :)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Oke ik maak me dus toch zorgen.. Vanmorgen was de ontlasting weer een stuk dunner.. De fokker zegt dat ik me geen zorgen moet maken maar dat doe ik dus wel.. Ik heb ze nu alleen op brokken en water gezet en als het morgen niet beter gaat dan acht ik een afspraak bij de dierenarts noodzakelijk..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Dinky »

Mocht je naar de da gaan, neem dan ook wat ontlasting mee gelijk ;-)

Lastig in te schatten hoe dun het is op afstand. Maar wanneer het zo blijft dan is een bezoek aan de da nooit verkeerd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Op het begin was het zeg maar wel vaste ontlasting maar gewoon iets dunner in de kern (lastig uitleggen..), ik kon het gewoon uit de bak scheppen maar als ik er dan in kneep was het binnenin nogal zacht. Vanmorgen was het bij Skywalker meer chocolade mousse.. Het zat ook helemaal aan zijn pootjes geplakt, echt zielig :( Ik had ze zaterdag verwend met een Catstick van Vitakraft en ze hebben sinds zaterdag ook kattengras. Misschien dat dit niet goed gevallen is. Ik heb nu alleen brokjes van Royal Canin neergezet en water.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door castratenkoor »

Yoghurt lijkt mij een onlogisch advies. Daar zit lactose in. Ik ben zelf lactose-intolerant en als ik yoghurt eet raak ik juist aan de dunne. Persoonlijk zou ik dat nooit aan mijn katten geven. katten verdragen lactose slecht.

Catstick en gras voorlopig ook beter niet.

Ik denk dat het verstandig is 3 dagen ontlasting op te vangen en te laten onderzoeken. Dan weet je tenminste zeker of ze giardia (of iets anders) hebben. En dan kan er tegen behandeld worden.

Weet je zeker dat die zak voer wel goed is? Het kan voorkomen dat de zak niet goed afgesloten was, gaatjes in de verpakking of zo.

RC kitten is vrij vet. Niet ieder kitten reageert daar goed op. Misschien - als er niks uit ontlasting-onderzoek komt - RC sensible variant proberen? Is voor gevoelige darmen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Yoghurt schijnt goede bacteriën te bevatten voor de darm, vandaar dat de dierenarts het aanraadde.
De zak voer zat vacuüm verpakt toen ik hem kocht, geen gaatjes oid in de verpakking.
Ik zal de dierenarts wel even bellen en vragen wat ik het beste kan doen ;)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik heb de dierenarts gesproken en moet vanavond Luke en Skywalker ontwormen. De ontlasting is namelijk achteruit gegaan na het ontwormen 3 weken geleden. Ze denkt dat er nog steeds wormen aanwezig zijn. Als vrijdag de ontlasting nog niet beter is dan moet ik medicatie komen ophalen. Gaat het begin volgende week nog niet beter dan moeten Luke en Skywalker en hun ontlasting naar de dierenarts voor wat onderzoeken..
Ik hoop echt dat het ontwormen werkt, ik wil die beessies niet nu al door de medische molen halen, ze zijn nog zo klein. Maar als het moet dan doe ik dat natuurlijk. Ik doe alles voor ze!

Wat kan je je een zorgen maken zeg om die kleintjes :(
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Gisterenavond heb ik mijn jongens ontwormt met Vitaminthe. Het koste nogal wat moeite want erg veel zin hadden ze er niet in.. Na een paar uur (uurtje of 3) heeft Luke overgegeven. Ik zag alleen wat natte brokjes, geen ontwormpasta en geen wormen. Ik ga er dus vanuit dat de ontwormpasta gewoon zijn werk heeft kunnen doen.
Vanmorgen toen ik beneden kwam lag de kattenbak vol met vieze plakkerige diarree.. Ik heb de kattenbak dus maar weer helemaal schoongemaakt, was al de tweede keer in 24 uur dat er nieuwe korrels in gingen. Daarna ging Skywalker op de bak en zat er al weer iets mee vorm in de ontlasting.

Ik wil niet te vroeg juichen maar het lijkt dus alsof de ontlasting de goede kant op gaat. (van heeeeel dun vannacht naar iets vaster vanmorgen).
Zouden ze dan toch gewoon wormen hebben gehad?

Ik hoop dat ik vanavond een goede mooie drol vind.. (wat raar om dat te hopen zeg haha :lol: )
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door castratenkoor »

Als ze wormen hadden had je dat vanmorgen in de plakken diarree moeten zien. Heb je dat grondig bekeken? (ik weet het onsmakelijk - maar nuttig)
Dat ze meteen na ontworming flink aan de dunne zijn is overigens normaal.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Hier waren ze na de Milbemax pil er ook vanaf. Maar ik heb de diarree door gewroet en niets gezien. Dus ik weet ook niet of het echt wormen waren. Ik was al blij dat het over was. Misschien heeft het hele darmsysteem een schop gekregen en "zat" daarna alles weer goed :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie