Wat te doen, eetprobleem met Pita

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Cerna

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Cerna »

Ik heb me weer aangemeld omdat ik graag wil reageren op jouw bericht, Anne.

Pita was een zwerfkat en wie weet voor hoelang. En zwerfkatten kunnen ook enge ziektes onder de leden hebben. Helaas heb ik dat inmiddels ervaren met Gizmo.

Wanneer Pita steeds weer blaasontsteking heeft is er dus iets mis met haar weerstand. En ik wil je geen schrik aanjagen, maar ik zou je toch willen adviseren om de dierenarts te vragen om een snaptest op FeLV / FIV. Natuurlijk hoeft het dit niet te zijn, maar omdat FIV zoveel voorkomt bij zwerfkatten en FIV de weerstand aantast, zou ik het zekere voor het onzekere willen nemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Anne »

:-|
Ik neem aan dat Gizmo er niet meer is? Of op het moment ernstig ziek is?
Sterkte Annet, je hebt hem je huis, hart en ziel geboden,dat is een prachtgeschenk
Ik hoop met heel mijn hart dat het goed komt met Gizmo en dat jouw andere katten er niet onder te lijden hebben, dat het niet besmettelijk is?
Pita'sbloed is al eens onderzocht en alles was goed, is dat niet genoeg?

Pita zit al vanaf 8 uur vanochtend apart zodat ik een plasje kan opvangen, hopelijk plast ze snel

Als er weer een bacteriele ontsteking uitkomt gaat de da de bacterie op kweek zetten

Ik heb nooit geweten dat zoiets mogelijk is, ben blij met dit forum waar ik veel van kan leren

Over het eten, Pita zit vanaf vrijdag al op hypoallergeen voeding plus sensitief natvoer
Het gaat goed, ze eet ervan, niet schrikbarend veel maar ook niet weinig

bedankt voor het meedenken, super gewoon!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Cerna »

Nee, Gizmo is nog gewoon aanwezig en hij maakt het naar omstandigheden goed. Ik hou hem op de been met goed voer, Fortekor en extra vitamientjes om zijn weerstand zo optimaal mogelijk te houden. Meer kan ik niet doen.
FIV is in principe besmettelijk, maar net als bij mensen, alleen via bloed-bloedcontact of seks. Seks vindt bij ons niet plaats :smile: en Gizmo is geen vechtersbaas. De katten lopen langs elkaar heen, snuffelen aan elkaar en dat is het. Geen reden voor ongerustheid dus. En al helemaal geen paniek.

Een kat met FIV kan gewoon oud worden, maar is wel erg bevattelijk voor allerlei kwaaltjes en daarom dacht ik hier aan toen ik las dat Pita keer op keer blaasontsteking heeft en dat ook haar nierwaardes verhoogd waren geweest.

Omdat Gizmo zoveel dronk hebben we in februari een uitgebreid bloedonderzoek laten doen en daar kwam niet veel bijzonders uit: ureum was iets verhoogd en albumine was te laag. De theorie was toen dat zijn nieren "lek" waren waardoor hij eiwitten verloor.
Ik heb toen Fortekor meegekregen en moest na een maand weer bloed laten prikken. En toen bleek zijn albuminewaarde nog lager te zijn, had hij bloedarmoede, maar was de ureumwaarde weer bijna normaal.

Het lag dus niet aan de nieren, maar wat dan wel?
Via een gewoon bloedonderzoek is FIV / FeLV vast te stellen, maar dan moet je er gericht naar zoeken dus wanneer Pita een gewoon onderzoek heeft gehad, komt dat er niet uit.
Via de snaptest hoorden we toen dat Gizmo FIV heeft. Gelukkig geen FeLV want dat is veel besmettelijker en dan hadden we hem moeten laten inslapen.

Ik zou het dus toch met je dierenarts overleggen of het verstandig is om zo'n test te doen. In principe verandert er niets aan de behandeling tegen blaasontsteking of andere infecties, maar dan weet je wat de oorzaak is (mocht het zo zijn, wat ik niet hoop natuurlijk).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Anne »

Pfffff fijn om te lezen dat Gizmo er nog is, ondanks zijn ziekte
Hopelijk gaat hij nog lang mee door jouw goede zorgen
Arme Annet, weer een zorgenkind erbij
Wel leuk dat je weer terug bent, al is het met een verdrietige reden

Ik denk zelf niet dat ik zo'n test wil, zou het niet willen weten als ze besmet is, zou me alleen nog maar zorgen maken :???:
Maar het is wel iets om in mijn achterhoofd te houden mogen er nog meer fratsen bij komen
Haar nierwaardes waren overigens niet verhoogd, het was het fosfaatgehalte in het bloed dat iets verhoogd was.

Ik denk dat het niet gaat lukken om vandaag een plasje in te leveren. Ik kan tot 18.30 u bij de da terecht en ze heeft nog steeds niet geplast
( ben al voor de 130e x wezen kijken) extra natvoer gegeven, catmilk e.d., het mag tot nu toe niet baten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Dinky »

Wanneer Pita zo enorm de urine ophoudt dan zou ik een afspraak maken bij de DA voor een blaaspunctie.

Zo lang de urine ophouden terwijl er al sprake is van een blaasontsteking zou mijn keuze in ieder geval niet zijn, zeker niet nadat ik heb gezien hoe weinig moeite een blaaspunctie bij de DA is.
Bovendien is voor onderzoek naar een bacterie steriele urine nodig die alleen te verkrijgen is door middel van een blaaspunctie. Voor een betrouwbaar onderzoek naar de bacterie is dus een blaaspunctie een vereiste (in tegenstelling tot onderzoek naar gruis of eiwitten in de urine). https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/b ... teking-kat
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Anne »

Toevallig had de da assistent het ook over een blaaspunctie,maar de da vond dat niet nodig aangezien katten met een blaasontsteking nooit zo lang hun plas kunnen ophouden
Ik had ze vanochtend gebeld omdat Pita nog steeds niet had geplast, gisteravond en vannacht niet
Eindelijk tegen 12.30 heeft ze geplast en het was ook een enorme plas
Gauw ingeleverd en het plasje in schoon
Dat bewijst de werking van eurologist maar weer eens, ze heeft er niks anders voor gehad
NOu heb ik in ieder geval zekerheid dat het dat niet is
Ze krijgt nu, in tegenstelling tot die andere keren dat de blaasontsteking weer terug kwam, een onderhoudsdosering eurologist elke dag
Wel ondertussen afgesproken mocht het weer terug komen, de da een blaaspunctie gaat doen en deze dan wordt opgestuurd naar het lab

Nu maar kijken hoe ze het doet met eten. Ze is haar ritme kwijt na anderhalve dag opsluiting :???:
Ik hoop dat ze gauw haar oude zelf weer is en dat ze weer een normale eetlust krijgt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Anne »

Ik heb Pita afgelopen vrijdag weer haar nierbrokjes gegeven. De laatste paar dagen at ze maar 2 maal per dag, echt te weinig
Tot nu toe eet ze dit goed, komt uit zich zelf en heeft al twee dagen 4 maal per dag gegeten
Haar ontlasting is goed, ze vind dit lekker. Ik hou het maar zo
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie