Toch ook met Ed naar de DA

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

@kittentjes ik ga eens kijken naar Zoolac.
Vandaag plotseling na 3 dagen normale drollen weer enorme diarree. Ik snap er werkelijk niks van.. AB uitgewerkt? Toch nog geirriteerde darmen?
Ik slik zelf probiotica waar ik veel baat bij heb. Zou ik dat ook over Ed zijn eten morgen strooien? Hij eet op zich prima, zolang ik maar water en een schepje scheba tonijn door zijn RC GI-brokjes doe..
Maar waarom toch wéér diarree..?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door ErikPhilippus »

Probiotica zou kunnen, de dierenarts heeft een speciaal supplement voor het herstellen van de darmflora (ben even vergeten hoe het heet), maar je kan het ook bij medpets bestellen.

En Feliway zou je kunnen proberen, je hebt verdampers maar ook kleine spuitbusjes.

Het beste met Ed!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

Na 1,5 week die goed gingen vandaag weer veel diarree met zelfs wat bloed erbij.. Ook een keer overgegeven. Hopelijk zit er ergens een haarbal dwars en is het morgen weer over maar heb er nog steeds geen goed gevoel bij.
Ik heb Ed de afgelopen dagen wel de Renal brokjes van RC laten proberen omdat diverse mensen hier zeiden dat ik Ed toch moest gaan laten wennen aan niervoer. Hij had de afgelopen weken RC Gastro Intestinal.
Wat is nu wijsheid? weer terug naar de DA en misschien toch ook maar eens om een echo vragen?
Is niervoeding belastend voor de darmen..?
Pfff ik weet het even echt niet
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Ennakee »

Omdat hij zo'n terugval heeft, zou ik voorlopig hem terugzetten op de Gastro brokjes. Omdat hij het daar wel goed op deed.

Nierdieet heeft aangepaste eiwitten, die mogelijk voor hem moeilijk verteerbaar zijn. Je zou inderdaad om het echo-onderzoek kunnen vragen en ook nog de mogelijkheid van een gevoelige alvleesklier kunnen laten onderzoeken omdat een te groot aantal darmbacteriën ook daarmee een verband kunnen houden. Om zijn nierfunctie te ondersteunen zou je in overleg met je DA Ipakitine over zijn natvoer kunnen strooien of opgelost via een spuitje toe kunnen dienen. Belastende fosfaten kunnen hierdoor deels onschadelijk gemaakt worden, zodat de nieren minder belast worden.

Hopelijk komt de oorzaak van zijn terugval aan het licht. Bloed in de ontlasting kan naast een gesprongen adertje ook op een eventuele ontsteking in de darmen wijzen dus voorzichtigheid is belangrijk.

Zeker hier niet mee experimenteren maar goed laten onderzoeken.

Sterkte en beterschap met Ed
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

De functie van zijn alvleesklier is al onderzocht met het bloedonderzoek en die waardes waren goed. Of bedoel je de functie controleren met een echo? Het is steeds maar eenmalig dat is zo vreemd, Wekenlang normale ontlasting en dan ineens 1 dag diarree waarna hij 2 dagen niet poept en dan weer normale ontlasting heeft. Iemand daar een evt verklaring voor?
Ik zal eens naar de Ipakitine vragen.
Dank je @ Ennakee
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Ennakee »

Zoals je het nu opschrijft zou je ook aan het prikkelbare darm syndroom kunnen denken, of een andere ingewandstoornis. Vaak worden deze problemen extra getriggerd door stress.

http://www.dedierenkliniek.nl/htm/dier/ ... gdarmp.htm

En wat de echo betreft, daar bedoelde ik inderdaad de pancreas mee, hoewel die er geen relatie mee hoeft te hebben, wanneer de mogelijke oorzaak binnen de maag en darmen zou liggen.
Dorien66

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dorien66 »

Ik heb helemaal geen ervaring met deze problematiek, dus ik kan je geen goed advies geven... Hoe is het nu met Ed?
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

Hij heeft niet meer gepoept sinds 3 sept. Dat is steeds zo, het gaat ong 2 weken goed, dan een dag diarree (1 of 2 keer die dag) waarna hij 2 of 3 dgn niet poept en dan gaat het weer 2 weken goed. Heb gisteren de Renal select van Royal Canin binnen gekregen, deze had ik al besteld omdat zijn nierwaarden wat tegen de bovengrens liggen CREA 139 en Ureum10.6. 2 weken daarvoor Crea van 162 en ureum 14.
Dit meng ik nu met zijn RC GI. Hopelijk gaat het goed, maar ik blijf een onderbuikgevoel houden. Ed is niet zoals hij hoort te zijn.. niet zo opgewekt en kletserig en veel rustiger dan 2 mnd geleden. Nog steeds het vermoeden dat het ook met de dood van onze andere maine coon Ben te maken heeft..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door castratenkoor »

Ik hoop dat het snel beter gaat met zijn ontlastingspatroon. Wel vreemd, paar dagen niet poepen en dan diarree en dan weer een paar dagen niet poepen. Ik kan dat patroon niet goed thuis brengen. Wel ervaring met darmproblemen, maar dat was heel ander patroon.

Wat zegt de dierenarts daarvan? Kan hij misschien iets eten wat niet goed voor hem is? Een plant of zo?
Omdat hij steeds een paar dagen niet poept zal iets stoppends geven ook niet echt de oplossing zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

Nadat hij diarree heeft gehad poept hij 2 of 3 dgn niet, dan een paar weken gewoon dagelijks tot de volgende diarree-aanval, hij eet dan die dag erg weinig en poept weer paar dgn niet, dan normale drollen ong 2 weken enz.
Een uur geleden dus weer een normale dikke drol na sinds 3 sept geen poep gezien te hebben en nu zal het waarsch weer een 2 wkn goed gaan ( is dagelijks harde drol)
Ed eet niets uit de tuin, heel af en toen knabbelt hij een beetje aan het gras. Dierenarts denkt dat ED soort ziekte van Crohn achtige verschijnselen heeft.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

nog steeds diarree

Bericht door Dena16 »

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. Ed blijft diarree houden. Ik ben inmiddels zo'n beetje ten einde raad.
Sinds bijna 2 weken heeft eet hij op advies van de DA Royal Canin GFR-AFR, een vrij nieuwe hypoallergene voeding die tegelijkertijd zijn nieren ondersteunt. Hij is in een half jaar tijd 0.6 kilo afgevallen. Hij eet en drinkt goed en poept maar 1 x per dag, maar het is dan wel een hele grote flats dunne derrie (beetje brij-achtig :esick: ) met af en toe een sliertje bloed erin. What to do? Moet ik wat langer geduld hebben met dit vrij nieuwe voer? Zou zijn chronische nierfalen gewoon de oorzaak zijn van de diarree?
Volgens DA heeft Ed vrijwel zeker IBD en ze raad me nu aan weer eens een AB-kuurtje te geven. Maar dat staat me zo tegen. Het lijkt een beetje pappen en nathouden te worden en vaak wordt het na een AB kuur uiteindelijk alleen maar erger door de verstoorde bacteriebalans in de darmen. Misschien nog iets in de probioticasfeer gaan proberen? DA opperde ook om misschien toch eens een endoscopie te laten doen, maar dat betekent weer belasting voor de nieren en volgens haar kwam daar vaak niet meer uit dan geïrriteerde darmen..
Kortom, ik weet het niet meer , Ed lijkt niet erg ziek maar is erg rustig en slaapt veel.
Het begint inmiddels mijn dagelijkse leventje en humeur een beetje te beheersen :cry:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door ErikPhilippus »

Niet leuk om te horen. De conclusie kan onderhand wel zijn dat het een chronische aandoening is. Ik zou niet denken dat het een gevolg is van chronisch nierfalen, denk inderdaad meer in de richting van IBD.

Ik zou denk ik ook terughoudend zijn met nogmaals een AB kuur: weer een aanslag op de darmflora. Heeft Ed in het verleden wel eens Prednison gehad? Probiotica is denk ik altijd goed, dus dat kan je zowiezo proberen. En misschien heeft dat nieuwe hypoallergene voer nog wat meer tijd nodig om effect te sorteren?

Sterkte ermee, en aai voor Ed!
Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door ErikPhilippus »

Niet leuk om te horen. De conclusie kan onderhand wel zijn dat het een chronische aandoening is. Ik zou niet denken dat het een gevolg is van chronisch nierfalen, denk inderdaad meer in de richting van IBD.

Ik zou denk ik ook terughoudend zijn met nogmaals een AB kuur: weer een aanslag op de darmflora. Heeft Ed in het verleden wel eens Prednison gehad? Probiotica is denk ik altijd goed, dus dat kan je zowiezo proberen. En misschien heeft dat nieuwe hypoallergene voer nog wat meer tijd nodig om effect te sorteren?

Sterkte ermee, en aai voor Ed!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

Dank je voor je reactie Erik.
Nee, Prednison heeft hij nog nooit gehad. Heb inderdaad gelezen dat dit ook nog wel eens wil helpen, maar ik wil dat denk ik zo lang mogelijk uitstellen omdat het zo'n troep is.. Denk jij dat het een oplossing zou kunnen zijn om tijdelijk Prednison te geven? Ik ga in elk geval Probiotica bestellen.
Iemand een tip welke goed geaccepteerd wordt?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Ilone »

Misschien een gekke vraag..., maar is zijn ontlasting ook onderzocht? Ik lees allerlei onderzoeken, maar dat kan ik niet zo snel vinden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie