waardes nieren boven 1200

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Bedankt voor jullie medeleven.

Vandaag zou Max naar huis komen.
Ik heb net met de DA gebeld:
Ureum was 60 is nu 32.2
Crea was 1242 is nu 611
Ze hebben voorgesteld om nog eens 2 dagen door te gaan met spoelen.
Ze eet nog niet zelfstandig.
Ze zeggen dat hieruit blijkt dat het toch chronisch is.
Zelf werd ik helemaal blij van de uitslagen, maar bij de DA waren ze terughoudend. Het is natuurlijk ook nog steeds veel te hoog, maar toch.

Ik blijf optimistisch, jullie ook?
Ik heb de waarden van kat Kasper gezien en die daalden ook drastisch. Ik geef de moed niet op en hoop dat Max dat ook niet doet. Het is zo weer tijd om te gaan knuffelen. Ben benieuwd hoe ze er aan toe is. Ik had haar zo graag weer thuis gehad. Nog één nachtje slapen....hoop ik.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Adriana »

de waardes van chronisch nierfalen zijn veel lager als ze al fataal zijn en jouw kat is een pietseltje aan de jonge kant voor chronisch nierfalen.

ik denk dat een paar dagen extra spoelen er gelijk achteraan een goed plan is, zeker gezien het feit dat de nierwaardes behoorlijk zijn gedaald. dat de da terughoudend is en je geen valse hoop wil geven kan ik erg goed begrijpen.
het is straks belangrijk hoeveel nierfunctie er nog over is en of dat genoeg is met dieetvoer en medicatie om kwalitatief nog een tijdje een goed leven te hebben.

neem een gedragen t-shirt of iets anders met jouw luchtje voor haar mee, dan voelt ze zich hopelijk wat minder eenzaam. en knuffels van ons.. we duimen met al onze pootjes mee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door nellebel »

ik zou toch ook Best optimistisch zijn. waardes zijn toch flink gedaald. en er zijn meerdere voorbeelden van katten die niet zelf eten. soms is eetprikkel weg. kan ook zijn omdat ze zich niet prettig voelt daar dus thuis misschien wel eet. je zou kunnen proberen om tijdens knuffelsessie haar wat lekkers te geven (ik nam voor mijn nellie ook wat lekkers mee, zij at ook niet bij de DA wel als ik er was)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

In principe spreek je pas van chronisch nierfalen als er met 2-3 maanden behandelen geen daling meer van de creatine waar te nemen is. Dus zover zijn we nog niet. Ik denk ook dat nu nog even extra spoelen in ieder geval gunstig kan zijn. Daarna tot rust komen thuis en over een week (of 2) weer eens kijken. Is de creatine dan nog hoog dan kan er nog een spoeling achteraan. Als daarna blijkt dat de waardes niet meer naar beneden te krijgen zijn dan is het dus chronisch.

Ik hoop dat de ureum ook nog flink gaat zakken zodat ze minder misselijk is en uit zichzelf wil eten.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Fijn dat de waardes gehalveerd zijn alleen zijn deze waardes wel vertekend omdat er tijdens het spoelen gecontroleerd is. Hopelijk zakken ze nog verder en blijven ze daarna ook stabiel.
Ik zou haar sowieso morgenavond mee naar huis nemen en dan maandag of dinsdag pas weer laten controleren (dus niet morgen voordat ze naar huis gaat want dat heeft weinig zin). Dan hebben de nieren het een paar dagen zelf moeten doen en dan pas weet je of je hoop mag hebben.

Ik neem aan dat je je al verdiept hebt in de verschillende soorten nierdieet en dat je ook medicijnen meekrijgt. En ik zou vast lactulose bij de apotheek kopen want een nierfaalpatientje heeft haast altijd last van verstopping omdat er zoveel vocht uit wordt geplast.
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Ik word zo blij van jullie reacties. Bedankt, ook namens Max.

Ze reageerde vandaag iets beter. Ronkte wat harder en kroelde tegen mijn hand aan.
Ik krijg voer mee, ze hebben daar al gekeken wat ze af en toe een beetje eet en verder zal ik ook moeten gaan experimenteren. Ik krijg ook nog een vloeistof mee, iets van fosfor of zo? Het is inmiddels wel duidelijk dat ik alles op moet schrijven, want ik sta er alleen voor en mijn hersenen doen geloof ik hun werk niet meer zo goed door de spanningen :-)
Dus vanavond huiswerk: op zoek naar voer en hoe ik dat eten naar binnen moet krijgen.
Dat de DA terughoudend is snap ik ook wel, ze kan moeilijk met een brede glimlach zeggen dat dit goed komt, maar ik heb haar gewoon gezegd dat dit goed komt!

Bedankt voor jullie steun.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Het is verstandig om alles op papier te krijgen. Bloeduitslagen en factuurtjes gewoon op papier vragen en in een map doen. Dan kun je daarop altijd terugkijken hoe de waardes waren en wat er gedaan is. Je kunt op de factuur e.v. ook nog opmerkingen schrijven als je dat wilt. Ik ben vorig jaar ook begonnen met het verzamelen van gegevens en facturen op papier toen Bowy haar attack kreeg en met hoge bloeddruk en nierfalen gediagnosticeerd werd. Altijd makkelijk om op die manier dingen terug te vinden.

Voor nierfalen wordt meestal fortekor (pilletjes) of Semintra (vloeistof) gegeven. Verder heb je fosfaatremmer voor door het normale eten (Ipakitine of Renalzin, vloeistof). Dit zou als het goed is over nierdieet niet nodig zijn (maar dit wordt soms toch extra geadviseerd). Ja... er valt veel bij te leren... maar dat komt vanzelf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Hoi Rik,

Ja, dat was het, fosfaatremmer. Je hebt gelijk, alles op papier laten uitdraaien.
Nu heb ik al een boekje waar ik alles in opschrijf, datum bezoek, gewicht, uitslagen.
Iedere kat is anders, maar heb jij ervaring met voer?

Groeten, Marina
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Dinky »

Hier is mijn ervaring dat het medisch dossier met een muisklik toegestuurd kan worden, zelfde geldt voor bloeduitslagen. Ik moet er wel om vragen maar dan wordt het ook gelijk gedaan. Erg handig om terug te lezen want in emotie sla je lang niet alles even goed op (en met bloeduitslagen heb je dan ook gelijk de referentiewaarden erbij is mijn ervaring).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Adriana »

Rik schreef:In principe spreek je pas van chronisch nierfalen als er met 2-3 maanden behandelen geen daling meer van de creatine waar te nemen is.

Als daarna blijkt dat de waardes niet meer naar beneden te krijgen zijn dan is het dus chronisch.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
als je beide artikelen doorleest dan zie je dat er onderscheid wordt gemaakt tussen chronisch nierfalen en acuut nierfalen.
chronisch is voortschrijdend en treedt doorgaans op wat latere leeftijd op.
acuut nierfalen kan op ieder moment worden veroorzaakt (ja, zeker ook bij kittens) en is een incidentele beschadiging van het nierweefsel.
bij chronisch weet men dacht ik nog niet helemaal goed waardoor het wordt veroorzaakt.
bij acuut nierfalen is altijd wel een rijtje oorzaken, waaronder vergiftiging.

wij hebben twee acuut nierfalers, Mies en Enzo. ze hebben in fase 2 gezeten en nu, ruim 5 jaar later zitten ze beide binnen de referentie.
maar lopen op hun reservebandje want het komt bij maar herstelt niet.

de combinatie komt ook voor, gestart met acuut nierfalen en dan gaandeweg voortschrijdend chronisch nierfalen erbij..

ik denk als ik het verhaal van de lepelplant lees dat het hier acuut nierfalen betreft. waarschijnlijk is stuifmeel, net als bij lelies, de boosdoener.
dat kan een eind bijtrekken maar daar is nu nog niks over te zeggen. en acuut nierfalers zijn op een moment stabiel, dat gaat verder met medicatie en nierdieet niet achteruit en kan zelfs wat verbeteren.

ja, er valt veel te weten over de verzorging van een nierfaalkat en er staat veel info, onder andere in het topic Pluis op het forum.
gaandeweg zul je wat beter ingelezen raken en wij denken natuurlijk graag met je mee!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door ErikPhilippus »

De bloedwaardes voor ureum/creatinine van Max zijn na één dag aan het infuus zo'n beetje gehalveerd zie ik? Dat geeft weer moed! Goed zo Max!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Adriana schreef:als je beide artikelen doorleest dan zie je dat er onderscheid wordt gemaakt tussen chronisch nierfalen en acuut nierfalen. chronisch is voortschrijdend en treedt doorgaans op wat latere leeftijd op. acuut nierfalen kan op ieder moment worden veroorzaakt (ja, zeker ook bij kittens) en is een incidentele beschadiging van het nierweefsel. bij chronisch weet men dacht ik nog niet helemaal goed waardoor het wordt veroorzaakt.
Als ik dit artikel lees (de AKI pagina): http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... lemen.html
dan zie ik toch echt dat als er na 2-3 maanden behandelen van acuut nierfalen nog steeds verhoogde waardes zijn dat ze het CNZ gaan noemen. Als er sprake is van bindweefsel (ook na acuut nierfalen) waardoor de nieren niet goed functioneren, spreken we dus over chronisch.
Van AKI naar CNZ ....
Wat de oorzaak van het acute nierprobleem ook is, als blijkt dat er blijvende schade is opgetreden zal het acute probleem nierprobleem over gaan in een chronisch nierprobleem. Als er een behandeling wordt ingezet waarbij de oorzaak kan worden weggenomen kan het zijn dat de nieren en de bloedwaardes zich weer herstellen. We kunnen dan stellen dat het nierprobleem omkeerbaar was. Als er bij de controle na een paar weken en enkele maanden nog steeds verhoogde nierwaardes gevonden worden dan was het nierprobleem onomkeerbaar en spreken we van een CNZ of Chronische Nier Ziekte. Er is dan bindweefsel (littekenweefsel) gevormd in de nieren.
Tuurlijk hebben we hier hoogstwaarschijnlijk wel met een acute variant te maken (op dit moment) maar als blijkt na 2-3 maanden dat de nierwaardes boven 160 blijven dan wordt het dus chronisch genoemd. Als dus blijkt dat de nieren zo'n oplawapper hebben gehad dan bestaat er dus wel een kans dat er bindweefsel gevormd is en dan blijft er toch echt CNZ over (daarom is zo snel mogelijk handelen en spoelen zo belangrijk). De DA van Max had het al over chronisch maar dat lijkt mij dus iets te vroeg. Pas als er meerdere keren gespoeld is over een periode van 2 maanden kun je die conclusie gaan trekken.

Omdat het nu gewoon nog acuut is hopen we met zijn allen dat die nierwaardes weer netjes hersteld kunnen worden.

Ik zal eens vragen bij mijn DA of ze de gegevens en facturen ook digitaal kunnen mailen. Ik scan nu altijd alles in zodat ik het op de computer heb. Maar als ze het al mailen is dat natuurlijk makkelijker.

En tsja... ervaring over voer... nierdieet. De ervaringen hier zijn dat nierfalertjes erg kieskeurig kunnen zijn wat betreft nierdieet. Ook kan het zijn dat ze de ene week dit lekker vinden en de andere week hun neus ervoor ophalen en je het ander voor moet schotelen. Hopelijk valt het met Max straks mee en blijft ze lekker eten wat je haar voorschotelt (nierdieet) en anders wordt het verschillende dingen proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Jeetje, wat kan ik veel van jullie leren !

Ik heb inmiddels bij 4 bedrijven proefverpakkingen aangevraagd. Trovel, Virbac, Eukanuba en Happy Cat. Bij Trovel kon je gewoon een proefje aanvragen en bij de andere heb ik een e-mail gestuurd. Ben benieuwd wie en hoe ze reageren. Morgen zal ik ook nog wel het een en ander mee krijgen.
Volgens mij heb ik op dit forum ook ergens iets gelezen over een goedje wat je over het voer heen kan strooien om de smaak te verbeteren. Maar na 4 dagen lezen weet ik niet meer waar of wat dat was.
Suggesties?

De DA heeft inderdaad voorgesteld om over 2 weken weer het bloed te controleren.

Niet verzonnen, maar wel mooi: A house without a cat is just a home.

Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Voor Trovet Renal & Oxalate is de proefverpakking online (geloof ik, de laatste keer dat ik keek) alleen voor de brokjes en niet voor het natvoer. Ik weet niet of Max hoofdzakelijk brokjes of natvoer eet. Natvoer is in ieder geval goed omdat ze dan ook veel vocht binnenkrijgen. Vaak plassen nierpatientjes erg veel en raken ze zo veel vocht kwijt (wat ook weer tot ontlastingsproblemen kan leiden). Maar als die nierwaardes mooi herstellen dan kan het zijn dat dat allemaal meevalt en je gewoon met nierdieet of ondersteunende middelen voldoende kunt doen.

Voor over het normale eten (als Max echt geen nierdieet eet) heb je de fosfaatremmer. Dat is Ipakitine (poeder) of Renalzin (vloeistof). Ipakitine wordt denk ik hier op het forum het meeste gebruikt. Het is dus niet zozeer om de smaak te verbeteren maar om de fosfaten te binden in het normale (slechtere) voer. Het verminderd o.a. het opnemen van fosfaten door de nieren om de nieren te ontlasten. Een poeder over het eten om het smakelijker te maken ben ik nog niet tegen gekomen. Dat zou een hele mooie uitvinding zijn want dan kunnen ze allemaal nierdieet eten zonder problemen. Maar dat bestaat niet :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Ik zou ook in eerste instantie nog geen gewoon voer geven met ipakitine. Daarvoor zijn de nierwaardes veel te hoog. Pas wanneer Max alle nierdieet geweigerd heeft en dwangvoeren ook niet lukt, kun je seniorvoer proberen met Ipa.

Ik heb mijn Noa ruim vier jaar met een spuitje gevoerd omdat ze absoluut geen nat voer wilde. In het begin is dat voor beide stressen, maar na een maand ging het van een leien dakje.
Mocht je in de buurt van Doetinchem wonen: ik heb nog tig blikjes Trovet staan en ook nog bijna een volle pot Ipakitine. Mag je zo hebben.

Hills KD-brokjes wordt hier ook door niet-nierfalers erg lekker gevonden. Royal Canin heeft twee soorten nierbrokjes, dan heb je nog Specific en via Zooplus: kattovit, integra en beaphar.
Je kunt dus nog even vooruit. :smile:
Plaats reactie