blaasproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blaasproblemen

Bericht door Adriana »

wat ik van mijn recente streep-tijd nog aan truuk heb is deze.
doe de ab of deel daarvan in een capsule.
doe dat met een pincet want je handen mogen er niet naar ruiken en maak een aantal tegelijk.
zorg dat er geen spul aan de buitenkant van de capsule zit.
was je handen heel goed.
spreek dinky toe en zeg haar dat ze moet meewerken, anders stuur ik streep.
doe wat lekkere pasta of iets anders dat ze lekker vindt in en op de capsule.
en dan natuurlijk het meest moeilijke deel, toon vastberadenheid en straal rust uit...
linkerhand over haar kop met middelvinger en duim over haar kaak aan beide kanten, open duwen,
klodder spuug op capsule, in bekje schuiven en kaken op elkaar houden.
het probleem hierbij is dat als dat niet snel gebeurt je wordt opengeklauwd door haar voorpoten.
dus daar dikke handdoek als slabbetje overheen en met knijper op rug vastzetten.
'goed zo, streep en aai (bries bries bries en bóóóós) en ja, ik heb al mijn vingers nog.

wat je ook kunt doen, als je voor ab kiest*, is maandag een langwerkende ab-injectie vragen..
maar nogmaals, je hebt geen gegevens en weet dus niet zeker of het een bacteriële blaasinfectie is.........
(en sorry voor mijn gedram... ;-) )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasproblemen

Bericht door Dinky »

En juist dat laatste is ook wat mij zo dwars zit ;-)
Daarom baal ik ook dat het nu weekend is omdat overleg met DA nu niet mogelijk is (net als het opvragen van de gegevens urine onderzoek).
Ben ook bang dat de behandeling + controles averechts werken want stress.

Vanavond mag vl pil toedienen, hopelijk vertrouwt ze hem nog wel (als ik in keuken ben wantrouwt dinky mij inmiddels).
*adem in, adem uit*
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: blaasproblemen

Bericht door Sifra »

Kasper moet momenteel dagelijks driekwart pilletje ab slikken voor zijn blaas en is ook niet te pillen. Prompt lust hij geen easypill meer, grrr. Dus heb ik maar een stukje biologische kip gekocht en in dobbelsteentjes gesneden. Dat valt nog niet mee, want het vlees bestaat uit laagjes, die na het ontdooien gemakkelijk loslaten. Ineens heb je dan stukjes die te klein zijn om een pil in te verstoppen.
Ik doe steeds een kwart pil in het einde van een capsule. Het lange deel van de capsule maak ik korter. (Dank, Nancy, voor het voorraadje capsules.)Ik maak een insnijding in het vlees met een afbreekmesje en stop met een pincet het stukje capsule met pil erin. Eventueel nog een flintertje vlees erbij. Dan laat ik het vlees een paar minuten staan, zodat de capsule zachter wordt. Kasper eet met genoegen zijn drie stukjes kip op. Omdat er een enkele keer nog een stukje pil bij het kauwen uitvalt, ontdooi ik altijd iets meer vlees om de pil een herkansing te geven.
Misschien heb je dit ook al geprobeerd en werkt het niet bij Dinky. Wellicht heeft een ander forumlid dan nog wat aan deze tip.
Bij Sifra zeg ik altijd: 'Zie je dit pilletje? Kijk maar goed. Nu ligt het op de tafel, maar over 5 seconden zit het in jouw maag.' Was elke kat maar zo gemakkelijk te pillen. :lol:
Bijna vergeten: beterschap gewenst voor Dinky!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasproblemen

Bericht door Dinky »

Nou vanavond heeft vl het gedaan. Eerst mousse in bakje maar liep dinky bij weg. Daarna vanuit zijn hand en eet ze het zo hap slik weg :roll:
bakje brokjes ook even iets van 2 uren van tevoren weg gehaald zodat ze trek zou hebben.
Kortom, we zijn weer pil verder :-)

Hihi, loulou* was ook redelijk makkelijk te pillen, die hield je in houdgreep en spartelde hooguit beetje tegen maar nooit met nagels of tanden ;-) was wel opletten en vasthouden tot pil echt doorgeslikt was anders spuugde ze hem weer uit :-p
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasproblemen

Bericht door Dinky »

:icon_shifty: tot nu toe werkt pil met mousse vanaf de hand :eshhh:

Vanmorgen gebeld en ze hebben probleem met het programma om bijlages te versturen. Vermoedelijk had ik daarom vrijdag een lege bijlage (en had daar urine uitslag in moeten staan?). Assistente kon mij niet verder helpen dus tussen 1 en half 2 bellen tijdens telefonisch spreekuur.

Wat betreft Dinky zijn de plasjes minder frequent. Gisteravond ook een wat grote plasje gevonden en vanmorgen maar 3 die iets groter waren dan eerst :edance: Ze is er nog niet maar het lijkt de goede kant op te gaan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blaasproblemen

Bericht door Adriana »

fijn om goeie berichten over jullie te lezen!
en dinky wil blijkbaar op deze manier haar medicijn opgediend krijgen,
t was even zoeken maar t werkt (voorlopig.... :eshhh: )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: blaasproblemen

Bericht door BloemTetsu »

Hoe gaat het vandaag met haar?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasproblemen

Bericht door Dinky »

Het lijkt goed te gaan, heb geen miniplasjes meer in de kattenbak gevonden (mini plasjes zijn dus plasjes in klontvormend grit ter grote van een knikker die zo ongeveer tussen de gleuven van het schepje door vallen) :edance:

Maandag moet ik weer heen voor controle (en in de tussentijd krijgt Dinky kalmerend voer om haar daar op voor te bereiden en ondersteunen) en dat is hopelijk de laatste keer :icon_shifty:
Hoop zo dat er door ontsteking/irritatie geen gruis is gaan ontstaan omdat dat risico dan groter wordt (huidige voer heeft overigens laag magnesiumgehalte met 0,08 om dat te voorkomen)

Kortom, het gaat goed maar ik zie nog wel mogelijke beren op de weg waar ik rekening mee moet houden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blaasproblemen

Bericht door Adriana »

beren als nieuw huisdier..??
maandag controle..? van de laatste operatie..?
of is dat controle van urine? met de uitslagen graag ter plekke en compleet?
maar daarvoor hoeft dinky toch niet mee?

begreep geen gruis en uúúhhh ook geen bacteriën..?
intussen moet de pH waarde met het nieuwe voer goed gedaald zijn, dwz als ze de gegevens van de vorige urine controle intussen hebben gevonden..
hangoren zou je ervan krijgen..

maar welke beren zie je dan verder nog voor je..? (er is een vreselijk kinderliedje wat ik al dagen niet uit mijn hoofd krijg.... gaat over picnickende beren ...... hihi hi hi hi..)
https://www.youtube.com/watch?v=uxFIGWm9M6w
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasproblemen

Bericht door Dinky »

De beer die ik nog zie is dat er toch gruis gaat ontstaan en we voorlopig nog niet klaar zijn ;-)
Toen Dinky uit het asiel kwam heeft het iets van 3 of 4 maanden geduurd voor de urine goed was (toen had ze dus gruis).

Controle is een controle van de blaaswand door middel van echo om te kijken of de blaaswand dan weer rustig is in combi met urine controle (zal ook gelijk vragen naar controle van laatste operatie aangezien dat ook 2 weken na laatste contact moest en dat dus samen valt).
Ik heb dan een andere dierenarts en ik hoop dat ik met haar een betere klik zal hebben (ben nog niet eerder bij haar geweest). Ik zal daar dan ook heel duidelijk mijn ongenoegen laten blijken over de gang van zaken bij het urine onderzoek van woensdag qua uitslag........ Die Ph waarde van woensdag zal namelijk niet meer boven water komen omdat die dus nergens is genoteerd en de dierenarts zich die Ph waarde niet kon herinneren 'en dus wel goed zal zijn geweest' :roll:

Maar aangezien het met plassen goed gaat zal het met de Ph waarde dan ook wel goed zijn en zie ik beren in de vorm van gruis die er helemaal niet zullen komen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blaasproblemen

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:Het lijkt goed te gaan,
Maandag moet ik weer heen voor controle
veel succes vandaag en hoop dat dinky intussen beetje gewend is aan het 'reizen'. en niet al te veel stress..
ben heel benieuwd en duim voor goeie uitslag!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasproblemen

Bericht door Dinky »

Ik hoop heel erg dat ze gelijk blaaspunctie kunnen doen en dinky niet vlak van tevoren haar blaas leegt zoals de vorige keren :epray:

Nu even lijstje maken om de da te instrueren en dan mag dinky over uurtje reismandje in.
Afgelopen week steeds brokjes in gelegd die werden opgegeten dus hopelijk loopt ze zelf weer reismandje in en hoeft het geen strijd te worden zoals vorige keer (met een enorm jank concert alsof ik haar mishandelde en dus verschillende vreemd rondkijkende mensen daarna op de fiets).
Op het programma staat:
- laatste nacontrole operatie wond
- controle urine door blaaspunctie (steriele urine), in principe onder echo begeleiding
- doorspreken gang van zaken in traject
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasproblemen

Bericht door Dinky »

Dinky had nu wel een gevulde blaas bij aankomst bij da :edance:

Ook hele fijne da deze keer (da3) :smile: heel fijn in meedenkmodus ipv da2 die standaard in autoritaire modus staat. Zij vond ook dat da2 een puinhoop had gemaakt van het dossier waardoor ze eerst even alles rustig moest lezen aan notities (en zich daar zelfs voor verontschuldigde).
echo ging deze keer in spreekkamer ipv in het lab en ze legde ook rustig uit wat ze zag (sorry dinky, buik moet weer kaal). Blaaswand was rustig maar in het midden van de blaas was wel witte vlek te zien. Dit zou volgens haar een poliep kunnen zijn maar het kan ook littekenweefsel zijn. Omdat dinky geen klachten meer heeft vind ze het teveel om gelijk hele poppenkast open te trekken (met weer narcose en een contrastonderzoek en wat al niet meer) maar net iets teveel om niets te doen. Voorstel is nu om over 2 a 3 maanden terug te komen voor nieuwe echo om te zien of het groter wordt (poliep of iets anders) of dat het kleiner wordt/gelijk blijft (littekenweefsel).

Uitslag urine onderzoek belt ze nog over, dat wordt nog onderzocht op ontstekingswaarden ;-)
Dinky is zich nu thuis in elk geval flink aan het wassen, al die vreemde gel op dat blote buikje vind ze maar niets :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: blaasproblemen

Bericht door Sifra »

Hoe gaat zo'n blaaspunctie? Is het belastend/pijnlijk? De da die Kasper behandeld heeft, wil over 2 weken zijn urine nog een keer controleren en had het ook over een blaaspunctie. Ik wil Kasper niet onnodig belasten met vervelende dingen en zie hem liever plassen in een bak met katkor.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasproblemen

Bericht door Dinky »

Voordeel bij blaaspunctie is dat er sprake is van steriele urine en er daardoor ook goed onderzoek gedaan kan worden naar bacteriën (het is niet vervuild door omgevingsfactoren).
Blaaspunctie is niet ingrijpend, ze steken een naald in de buikwand in de blaas en trekken op die manier urine direct uit de blaas (gaat normaal gesproken ook zonder echo, alleen Dinky is speciaal geval).
Dinky gaf geen kik toen ze de naald erin stak en heeft het wat dat betreft dus niet als vervelend ervaren volgens mij. Bij Dinky is het onder echo begeleiding gedaan omdat er dus 6 weken terug operatie in zelfde gebied is geweest ;-) De koude gel met de echo vond ze vele malen vervelender dan de blaaspunctie.
Ik zag ook altijd erg op tegen een blaaspunctie maar nu ik het daadwerkelijk heb gezien kan ik zeggen dat het enorm meevalt en eigenlijk maar weinig voorstelt (daarvoor had ik ook altijd zoiets van liever afwachten met bak katkor).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie