Giardia?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Adriana, ik zou hier graag meer over willen lezen maar vindt niets op het net.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Giardia?

Bericht door Adriana »

waarover wil je meer lezen?
stofwisseling verschilt per katzel, dat is bij mensen ook zo.
babies en kleuters krijgen aangepast voer en het is bij kittens ook verstandig om daar rekening mee te houden.
Orijen valt niet bij alle katten geweldig goed, hier moet ik het absoluut niet voeren want het geeft binnen de kortste keren lusteloze katten en winden en stinkende ontlasting.
dat heeft te maken met eiwitgehalte en zeker ook met soort eiwit. katten zijn gebouwd op gevogelte-eiwit, niet op koe. dat is veel zwaarder te verteren. en sommige katten kunnen helemaal niks met vis.

er is geen standaard supervoer voor alle katzels, die vraag krijgen we nog wel eens.. kwestie van voorzichtig uitproberen.. en daarbij goed kijken naar energieniveau en ontlasting.
weet niet waar je dat op het internet kunt vinden en weet niet of je op zoek was naar die info..
kwestie van ervaring, je dieren goed kennen, beetje gezond verstand en meelezen op het forum..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

hoi Adriana...
ik bedoelde over het eiwitgehalte, want vaak lees je dat kittens grote eiwit gehaltes nodig hebben. Ik heb gegoogled over teveel eiwit maar kom niets tegen, dus ik dacht misschien weet je waar ik daarover kan lezen.
De orijen wat ik heb is kip. De dierenwinkel heeft hier alleen kip en vis, maar omdat sproet zo gevoelig bleek, dacht ik het bij kip te houden.
Sproet is ondertussen wat minder winderig en zijn poep stinkt minder...maar kan dat al na 2 pilletjes wormenkuur? Of is dit een geval van de wens is groter dan de realiteit? We zullen zien.

Ja ik lees me suf op het net de laatste weken..is een hele wereld aan info weer.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Giardia?

Bericht door Adriana »

als je goegelt op eiwitgehalte poezenmoedermelk dan kom je een redelijk laag getal tegen, weet niet meer uit mijn hoofd. dus waarom zou je zelf zo hoog eiwitgehalte voer geven als moeder natuur het vrij rustig houdt..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

aaahhh....
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Goedemorgen,

Na 3 pilletjes (nu net de 4de) lijkt het me dat Sproet zich wat beter voelt. Ik hoop het! Minder stinkwinden en zijn buik is minder opgezet...(ik vond het niet erg bol, dat was ik aan het checken maar nu vind ik het toch smaller). Zijn buik lijkt me minder aan het rammelen...Wel is het gevoelig...Toen hij gisteravond sliep, aaide ik hem over zijn buik en dat vond ie niet fijn. Ik checkte door weer over zijn buik te aaien en het lijkt wel of het een plekje gewoon gevoelig is.

Nu: Na een flinke speelsessie is ie helaas een stukje kerstboom folie gaan opsmikkelen... Het was een klein stukje maar ik vind het nergens terug! Kan dat door zijn darmen heen?
Is echt een schranser... Als wij eten, doe ik hem in een ander kamer want hij wil alle kruimels stelen...
Zucht....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Giardia?

Bericht door Adriana »

hangt er vanaf hoe groot het is.
heb je anti-haarbalpasta in huis? of lactulose?
flinke dot glibberpasta er achter aan voor alle zekerheid zou ik zeggen,
missch kun je dat vandaag nog bij een grote super bemachtigen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Okay! Dat is een goede tip.

Ik hoop dat de uitslag al donderdag klaar is... ik vind het zo naar om niet te weten waar we aan toe zijn... en ik haal alles in mijn hoofd... Zoek of zie symptomen in alles..
Is zijn vacht dof aan het worden? Hoe ziet doffe vacht uit? etc etc...

Zucht
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Toch Giardia... Zucht... Daar gaan we.

Ga jullie tips weer lezen.
Morgen schrobben

De dierenarts wil deze kuur afmaken, dan 3 weken wachten, dan een kuur wat begint met een P en is 1 tablet per dag (nu 2 maal) dan 3 weken wachten, dan weer deze kuur herhalen...

Iemand een mening?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Giardia?

Bericht door eveline1982 »

Balen! Nu ook jezelf nog even laten testen, of voel je je weer gewoon goed?

Houd maar even het advies van de dierenarts aan. Mocht het vrijwel direct terug komen of later terug komen dan raad ik je de beschreven kuur aan, die ik had geplaatst. Neem wel de hygiene goed in acht wat ik had neergezet :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Hoi Eveline! Ga ik zo weer lezen!

Ik snap iets niet...overal staat dat de cystes niet gevoelig zijn voor schoonmaakmiddelen... waarom ontsmet iedereen dan zo vaan hun huis? Ik wil het zeker doen, heel vaak zelfs, als het wat oplevert, maar het klinkt allemaal tegenstrijdig.

Wat ik eruit haal: Elke dag kattenbak gelijk poep eruit, vers grint na met kokend water het schoongemaakt te hebebn. De DA zegt de poep van Sproets billen zelf met billendoekje schoonmaken.

En al zijn speeltjes? De lig fleeces? De krabpaal? Wat doe ik met alles wat niet 95 graden gewasssen kan worden!? HELP!
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

o ja, ik ben nog steeds niet lekker (maar wat er al gezegd is, heel nederland is ziek) maar ik ga me toch laten testen denk ik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Giardia?

Bericht door Dinky »

Ik zou jezelf zeker laten testen, al is het maar om Giardia uit te sluiten ;)

Voor de delen die je niet kan wassen kan je misschien een stoomreiniger kopen/lenen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Giardia?

Bericht door eveline1982 »

Geen flauw idee, zo heb ik het altijd gedaan op advies van anderen. En zo is het vrijwel altijd weg gegaan :) . Met baby doekjes kan je ze billen schoonmaken maar een badje is sneller, want ook zijn pootjes en vooral tussen de teentjes moet het goed schoon gemaakt worden. Daarnaast kunnen poeprestjes op het hele lichaam terecht komen, wat hij weer kan oplikken en zichzelf weer kan herbesmetten.

De krabpaal en alles wat niet in de wasmachine past, of mag kan je schoonmaken met bijv een stoomreiniger. Ook kan je het even buitenzetten en met een flink heet sopje afnemen. Plastic speelgoed kan in een emmer heet water. Het is vooral belangrijk dat eventuele poep resten worden verwijderd, want hier zit de giardia in. De kattenbakken ook met flink heet water met een ontsmettingsmiddel schoonmaken, het grit wat er inzit direct weg gooien.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Als ik de verhalen lees van jullie en ander forums, is het om moedeloos van te worden. Bijvoorbeeld: Ik werk, dus ben er echt niet bij voor elke poep wat hij doet. ik kan hem in de badkamer opsluiten elke werkdag, maar dat is cru. Wel makkelijker schoon te maken. Maar alsnog kan ik niet hem stoppen van zijn billen schoonmaken.
Ik ga doen wat ik kan maar ik hoop maar op een wonder, want om al de (vaak tegenstijdige) instructies precies op te volgen is onmogelijk...

Dank voor al jullie advies en hulp. Aan de poets!
Plaats reactie