terug bij af?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
bayou
Huiskat
Huiskat

Re: terug bij af?

Bericht door bayou »

Ze is zes maanden en een dag en ze weegt iets meer dan twee kilo.
Geen keukenweegschaal hier dus kan niet tot de gram nauwkeurig.
De katten eten sensitivity brok en paté en van die natte balletjes.
Dit omdat ze dat erg graag eet.

Ik ben nog wat aan het neuzen geweest en een Amerikaanse site gevonden op het maine coon forum.
Daar is de kattenvariant waarschijnlijk ook vandaan gekomen.
Daarop vond ik dat ab beter niet gegeven kon worden en dat na de behandeling met het juiste medicijn er beter niet opnieuw behandeld kon worden vanwege de kans op vergiftiging.
Ik ruim haar ontlasting altijd meteen op voor de andere katten en meer kan ik nu denk ik niet meer doen, qua besmetting. d.a. adviseerde om ze niet te behandelen en alleen te testen als ze ook ziek worden.
Verder zijn de andere verschijnselen die Gaap heeft laten zien eigenlijk aanwijzing voor andere ziekten dan de parasiet veroorzaakt.
want daar zijn ze meestal niet zo erg ziek van.
Vermageren en gebrekkige eetlust hoort er ook niet bij.
DAt laatste heeft ze niet want ze vreet als een bootwerkertje.
Gelukkig gedraagt ze zich deze keer niet ziek, tenminste, nu niet meer.
Ze is alleen wel erg rustig voor een kitten, speelt weinig.
toen ze de medicijnen nog had en vlak na het stoppen was ze veel actiever.
Het lastige natuurlijk als je gaat zoeken op internet is dat je verschillende verhalen hoort of dat info gedateerd is of linken alweer niet meer werken.
Toch hebben we vandaag een betere dag, sinds vannacht heeft ze geen ontlasting meer gehad.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ja de kleine uk van mij toen at ook als een dijker dus dat ken ik wel.

Ja alle medicatie is een aanslag voor mij was dat doen ook de laatste middel en anders lied ik Eos inslapen. Niet hoeven doen gelukkig.

Maar nogmaals de vraag. wil je dat ik je de medicijn namen (1 bij de da alleen te verkrijgen dus overleggen zou ik wel doen denk niet dat je dierenarts zo maar medicatie mee geeft) en dan de okugest en nog 1 als homeopatisch?

Je vertelde dat 1 van je katten nu ook wat diarree had? Die zou ik nu wel gaan testen.
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Dat je andere kat nu ook last heeft van dunne ontlasting vind ik inderdaad ook verdacht.Het kan gewoon toeval zijn of je andere kat is nu ook besmet.
Zelfs als je meteen de ontlasting uit de bak haalt is er toch nog kans op herbesmetting.
Er hoeft slechts een miniscuul spoortje ontlasting achter te blijven wat onzichtbaar is voor het blote oog en op de voetzooltjes terecht te komen ,wat door huis verspreid wordt en je kitten of 1 van je andere katten loopt weer kans om besmet te worden.
En door borstelen en via elkaar te wassen kunnen ze natuurlijk ook elkaar besmetten.
En deze ellende kan jaren duren, zulke verhalen hoor je ook regelmatig bij Giardia.

Ik las trouwens dat het bij een kat met tritrichomonas gemiddeld 9 maanden duurt voordat de diarreeklachten verdwenen zijn.Soms meer dan 2 jaar en in een enkel geval levenslange klachten.
En de tritrichomonas-parasiet kan ook nog resistent zijn tegen de Romidazol, dat schijnt ook voor te komen. :???:

Maar je zei dat je kitten ook Panacur heeft gehad ?
Was dit voor Giardia en is ze positief getest op de Giardia? Of heeft de DA gewoon Panacur meegegeven omdat ze diarree had? En is naderhand gebleken dat het om tritrichomonas bleek te gaan?
En wat waren de precieze klachten die je kitten had waarvoor je naar de DA bent gegaan behalve diarree?
Omdat je zegt dat ze andere verschijnselen heeft die een aanwijzing zijn voor andere ziekten?

Sorry voor al die vragen, maar ik probeer met je mee te denken. ;-)
Shimbalaya

Brittenbolletje, het lijkt misschien of ik jou in de weg zit , maar dat is niet mijn bedoeling. ;-)
Ik probeer gewoon om 'n beter beeld te krijgen van de ziekte die Bayou haar kitten kan hebben. Omdat het kitten positief was getest op tritrichomonas ( naar ik aanneem) maar omdat Bayou zelf angst heeft voor FIP.
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

dat ze positief is getest op FIP is waarschijnlijk omdat bijna alle katten het corona virus doormaken...dit geeft ook diarree, maar meer dan dat hebben ze er geen last van....al die medicatie is ook niet bevordelijk geweest voor je kleine uk en het maag/darm stelsel is bij sommige kittens gewoon heel gevoelig en duurt het echt een jaar voordat ze van de diarree af zijn...er is hier wel een lid die de tritrichomas ook gehad heeft (zij natuurlijk niet maar haar kat)...misschien kan zij je nog wat raad geven...ik zelf zal ook op de homeopatische manier het een of ander gaan proberen...dat je andere kat nu ook diarree heeft zal heel goed de corona kunnen zijn
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
bayou
Huiskat
Huiskat

Bericht door bayou »

@ brittenbolletje: ja noem de namen maar, dan overleg ik met de d.a.
Wat is Okugest en kan dat samen met de probiotica?
volgens die Anerikaanse arts had speciaal voer en probiotica geen zin en was antibiotica zelfs contraproduktief.
Naar aanleiding van het secenario van steeds opnieuw besmet kunnen raken krijg ik een beetje gevoel dat ik een soort paard van Troje heb binnen gehaald met dit kitten.
Hoewel de oudste kat nergens last van heeft.
Als de ronidazol de parasiet op zich wel gedood heeft, dan zou besmetting toch niet meer mogelijk moeten zijn?
Of Beels is besmet en heeft na de ronidazol Gaap weer opnieuw besmet?
Maar je zei dat je kitten ook Panacur heeft gehad ?
Was dit voor Giardia en is ze positief getest op de Giardia? Of heeft de DA gewoon Panacur meegegeven omdat ze diarree had? En is naderhand gebleken dat het om tritrichomonas bleek te gaan?
En wat waren de precieze klachten die je kitten had waarvoor je naar de DA bent gegaan behalve diarree?
Omdat je zegt dat ze andere verschijnselen heeft die een aanwijzing zijn voor andere ziekten?
Ze is niet getest op giardia maar heeft de panacur gekregen om eventuele giardia samen met andere parasieten te verwijderen. Ze is daarop gaan braken en toen zag ik zweepwormen in haar braaksel.

Ik ben in eerste instantie naar de d.a. gegaan omdat ze vanaf het begin dat ze bij mij was geen al te vaste ontlasting had.
Dan denk je al gauw aan stress en geef je dat wat tijd. Maar het ging niet over dus besloot ik het door de fokker geadviseerde natvoer eruit te halen.
daar werd de ontasting ook niet vast genoeg van.
Toen ik terug kwam van vakantie vond ik dat ze niet erg gegroeid was.
Maar de moederpoes is ook nogal klein dus ik dacht daar niet te ernstig over en weer een week op vakantie.
Terug daarvan opnieuw: hm, vind niet dat ze hard groeit en ontlasting wordt maar niet vast.
Ook had ik het idee dat ze aan het afvallen was en wat sloom was. Ze had toen ook verminderde eetlust en ik ben daarop naar de d.a. gegaan.
vooral omdat ik vond dat ze zo luidruchtig kauwde, dat deed me denken aan het Britje dat ik met 5 maandjes verloor aan Fip.
Dat vertelde ik de d.a. dat ik bang was dat dit op Fip afkoerste, maar zij vond dat er ook andere mogelijkheden waren en ze dacht daarbij aan Giardia.
Dus panacur mee voor 3 dagen, voor het eerst de sensitivity en probiotica.
Daarop volgde braken maar na een paar dagen werd de ontlasting vast en kanpte ze op, ze had ook flinke trek.
Toen weer een dag of later, ging het weer mis... enorme buikloop, en een werkelijk doodziek poesje dus terug naar d.a.
die ging bloed afnemen en de ter plekke geproduceerde ontlasting opsturen voor onderzoek op een zeldzame parasiet, tritrichomonas genaamd.
Ik wilde toen toch ook de Fiptest doen en de d.a. merkte dat bij het bloed afnemen haar bloed niet goed stolde en in combinatie met de breiige ontlasting dacht ze aan een levershunt.
Doodzieke poes mee naar huis in afwachting van de uitslagen.
Twee dagen later kwam daar de uitslag van het bloedonderzoek en de Fiptest.
Geen shunt, maar wel dus positieve titer en zes afwijkingen in het bloedbeeld.
Dus dacht d.a. nu ook aan Fip.
Het was donderdag en de ontlastinguitslag kwam maandag.
dus om niet voor het weekendconsult te hoeven komen stelde ze een princiepafspraak af voor euthanasie op vrijdag, in de veronderstelling dat het wel niet die parasiet zou zijn.
Ik was daar om een ab kuur op te halen waarom ik gesmeekt had en een pieptje met een anti braakmiddel.
De a.b. vonden we toen niet zinvol meer.
Maar thuis die avond zag ik aan Gaap dat ze zich lekkerder voelde.
Ik dacht dat als ze zich beter ging voelen in plaats van slechter het dan geen natte Fip zou zijn, want dat is echt downhill. Bovendien verliezen ze dan ook de eetlust en is kauwen heel moeilijk.
Dus ik belde vrijdag naar de praktijk om de euthanasieafspraak af te zeggen en toen vertelde de assistente me dat d.a. me zou bellen omdat de ontlastinguitslag er toch was.
Toen hoorde ik dat het toch tritrichomonas was en mocht ik meteen met de rinidazol beginnen.
Maar volgens d.a. kon er, gezien het bloedbeeld, toch nog steeds wel meer aan de hand zijn met Gaap.
Met de ronidazol, de sensitivity etc begon Gaap op te knappen.
Ze werd speels, ze ging groeien, kwam goed aan en haar vacht leefde op.
Maar nu sinds een dag of drie weer dunner wordende ontlasting, sufheid, vacht weer dof en gisteren dan weer spuitpoep.
En toen werd ik even heel wanhopig ervan....een eenzaam gevoel, want wat moet je nog?
Na een kuur met Ronidazol mag je niet een tweede keer behandelen.
toch heeft ze dan vandaag weer een betere dag, weer goed wakker, weinig ontlasting maar wel heel dun.
En als een rode draad door het verhaal een gigahonger.
bayou
Huiskat
Huiskat

Bericht door bayou »

mittenslief schreef:dat ze positief is getest op FIP is waarschijnlijk omdat bijna alle katten het corona virus doormaken...dit geeft ook diarree, maar meer dan dat hebben ze er geen last van....al die medicatie is ook niet bevordelijk geweest voor je kleine uk en het maag/darm stelsel is bij sommige kittens gewoon heel gevoelig en duurt het echt een jaar voordat ze van de diarree af zijn...er is hier wel een lid die de tritrichomas ook gehad heeft (zij natuurlijk niet maar haar kat)...misschien kan zij je nog wat raad geven...ik zelf zal ook op de homeopatische manier het een of ander gaan proberen...dat je andere kat nu ook diarree heeft zal heel goed de corona kunnen zijn
Bedankt voor het meedenken.
Ik weet dat 90% van de katten een coronavirus bij zich dragen en dan een positieve titer laten zien.
Maar als daarnaast ook 3 afwijkingen in het bloedbeel worden gevonden is dat een indicatie voor Fip en bij zes afwijkingen is het vrijwel zeker Fip.
En ze had zes afwijkingen, vandaar dat d.a. toch aan Fip dacht.
Misschien is het een goed idee om binnenkort weer een bloedtest uit te laten voeren?
aan de andere kant weet ik ook niet of ik haar weer door die stress heen wil laten gaan, ze moest een roesje omdat ze zich niet liet prikken.
Daarnaast is er nu ook wel even genoeg medicijn door het kleine lijffie gegaan en denk ik dat ze misschien toch op eigen kracht nu moet gaan aansterken.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Even wat anders he. Bij welke vereniging is die fokker aangesloten? Aangezien ze je laat vallen als een baksteen zoals je vermelde? Als je dat weet zou ik als ik jou was contact opnemen met die vereniging. dus echt even bellen. hele verhaal uitleggen. Waarschijnlijk helpen ze wel verder betreft de fokker.

Wat betreft de okugest ja mag gewoon daarmee gegeven worden. Ik kom er nog op terug later. Ik ben eventjes weg.

De medicatie van de dierenarts is flagyl. Als je merkt dat het na een week werkt en het word minder maar nog niet over mag je het lang geven. Gezond is geen 1 medicatie zo ook deze. Maar werkt wel. zo bestrijd je ook opnieuw eventuele worm besmetting enz enz.
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

ik zal ook op de RC intestinal overgaan.....daar worden de darmen ook rustiger van, daar zit nl. isogel doorheen....zit er ook veel slijm in de ontlasting of bloed?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
bayou
Huiskat
Huiskat

Bericht door bayou »

Geen slijm, geen bloed....
Ik wil het eigenlijk niet meer over de fokker hebben, ik ben daar wel klaar mee.
Ik moet nu verder met dit katje en dat wil ik ook.
Ze is het waard en ik ben ondanks het getob stapel verliefd op haar.
Ook al is ze nu ook niet eens meer blauw... :-P
Vandaag hebben we kopietjes van haar gemaakt.
Ze zat op de printer en nu hebben we een grappige kopie van haar vier pootjes...
Shimbalaya

Ik vraag me af of het verstandig is om het kitten nu alweer andere medicjnen te gaan geven.Op de meeste sites staat dat bij tritrichomonas de diarree op den duur vanzelf moet overgaan.
De ellende is alleen dat dit maanden kan duren.
Zoveel verschillende medicijnen achter elkaar gaan geven verzwakt haar weerstand nog meer.
Daarom zou ik ook geen nieuwe bloedtest laten doen voorlopig, teveel stress en misschien weer een roesje lijkt me geen goed idee.

En de Ronidazol doodt de parasiet niet voor 100% daarom is besmetting/herbesmetting dus wel mogelijk.
En eigenlijk hadden alle katten met Panacur behandeld moeten worden tegen de( eventuele) Giardia.
Het kan natuurlijk zo zijn dat ze ook nog met Giardia besmet is.En dan geldt hetzelfde wat betreft de terugvallen en herbesmeting als bij de tritrichomonas.
En dat je oudste kat nergens last van heeft heeft helaas niks te zeggen.
Katten kunnen drager zijn van verschillende parasieten zonder zelf symptomen te hebben.

Bij tritrichomonas ontstaat meestal dikkedarmontsteking en dat kan ondanks de Ronidazol lang duren voordat er verbetering optreedt.
Ik zou wat Mittenslief ook al adviseerde de RC Gastro Intestinal gaan proberen.
Deze brokjes zijn speciaal voor diarree en ernstige darmproblemen zoals IBD.Zelf heb ik ze ook gebruikt voor onze poes die ernstige diarree had en hier hebben ze goed geholpen.
Wel langzaam overschakelen om nog meer darmproblemen te voorkomen en het kan 3-4 weken duren voordat er verbetering optreedt.
Dus niet te vlug de moed opgeven.
En eerst overleggen met je DA, want de brokjes mogen niet gegeven worden bij pancreatitis en nog enkele andere ziektebeelden.
En aangezien je kitten daar nog niet op getest is, eerst dus overleggen. ;-)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Nou sorry hoor Maria, maar als ik dat had gedaan na alles wat Eos toen had doorstaan en dan niks meer had gegeven was ze nu toch echt dood geweest. Ook zij had niet zo'n goeie weerstand.

Ik zelf zou het wel doen.

Okugest ze is rond de 2 kg?

Ik zou starten met ieder uur een halve tot een max van 4 keer achter elkaar. Dan zou ik er 6 uur tussen laten en dan 4 keer per dag een hele geven. Het lost prima op in water en wat ik merk aan mijn katten niet echt veel smaak aan. dus kan in een spuitje. pilletje in spuitje dan water erbij schudden en klaar. Merk je verschil mag je terug naar 3 keer per dag een hele. Dit mag je dus echt heel lang geven deze kan geen kwaad. Ook zou ik een weerstand verhoger erbij doen. Het heet Echinacea extra forte. het is van het merk bloem ook bij de betere drogist te kopen of bij "de tuinen". Merk je nog meer verbetering mag je zelfs terug naar 2 keer per dag een hele.

als je geen AB wilt geven hem je die ook homeopatisch. dat mag je zelf in water gooien dat is smakeloos en dat merken de poezen niet. alle katten mogen dat hebben en is niet schadelijk. Colloidaal zilver of te wel zilverwater.

Ik had het ook over een poeder. het poeder heet Gastri comp. Dat is voor de maag en darm stelsel. het ruikt niet echt lekker, maar hier deed ik een beetje over het natte voer heen en mengen. ze is pas 6 maanden en niet super zwaar. zit standaard een lepeltje in. daarvan hoef je maar een kwart lepeltje 2 keer per dag te mengen door natvoer. de kleine van mij toen vond het in het begin ook niet lekker, maar ja ze had ook bere honger altijd net als die van jou dus uiteindelijk at ze ook alle natvoer weer op.

Ik wist al best wel wat van homeopathie en doe op het moment ook de cursus homeopathie voor dieren.

Ik weet dus wel wat ik doe en geef niks zo maar. Het lijkt allemaal veel maar het hindert elkaar niet. als je het 1 gewoon in drink water gooit (zilverwater) hoef je de kleine niet extra lastig te vallen. als je 3 druppels van het merk bloem in het water doet van de okugest scheelt dat ook.

Ben benieuwd wat je er van vind.
bayou
Huiskat
Huiskat

Bericht door bayou »

Oké, bedankt...
De andere dieren zijn uiteraard wel ontwormd, maar niet met panacur. ( miramax?)
Ik ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren.
Ik voel veel gerommel in het buikje dat ook een beetje papperig aanvoelt.
De rest blijft achter, mager en nog steeds te klein.
dochter en ik zitten te tobben met haar op de bank.
Ik zal overleggen over dat overstappen, want waarom heeft ze anders sensitivity geadviseerd?
Shimbalaya

Brittenbolletje. met de medicijnen bedoelde ik alleen de Flagyl, ik bedoelde niet de homeopathische middelen.
Ik had hier vraagtekens bij omdat het bestanddeel van Flagyl metronidazol is en het kitten heeft al Ronidazol gehad.
Ik weet niet of deze 2 middelen verwant zijn en of dit zo vlak achter mekaar gegeven mag worden.

En ik heb je topic over Eos net helemaal doorgelezen, want dat was voordat ik me hier geregistreerde.
En het viel me op dat Eos ook last had van braken en het kitten van Bayou heeft daar geen last van.
Dus waarschijnlijk speelt hier iets anders dan bij Eos het geval was.
Of zie ik dat verkeerd ?.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Ja en wat voor de 1 werkt hoeft niet voor de ander te werken. Vandaar.

Ik heb eerder in dit topic gevraagd of dit kitten ook braakte en dat was niet het geval anders had ik wel anti braakmiddel geadviseerd. Dus vergelijk mijn eos niet met het kitten van bayou.

De ene kat reageert weer anders op problemen dan de ander. geen 1 kat is gelijk. dus dat eos wel braakte tja ze is een individu. net zo goed de uk van bayou
Plaats reactie