kattengras laten groeien

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Adriana »

tarwegras is jong het lekkerst en daarom moet je om de anderhalve week zaaien.
zodra het een paar weken oud is wordt het te hard.
hier krijgt het de kans niet om hoog te worden.

sommig kattengras is scherp en heeft weerhaakjes en is ongeschikt.
parapluplantjes, ooit aanbevolen voor katzels, zijn ook ongeschikt, hard en weerhaakjes.

ik heb ook een pol gewoon zacht gras in een pot op het balkon, gewoon uitgestoken uit een grasveld/slootkant/gemeenteplantsoen noem maar op.
lekker zacht fijn gras of van dat hele zachte blauwgroene, daar zijn ze hier ook dol op.

als katzels buiten kunnen komen soppen ze/eten ze uit zichzelf gras.
en het ene dier heeft meer behoefte dan het andere. hier eten de broertjes pertinent geen rauw vlees, noch zachtgekookt ei. Enzo wel maar erg met mate.
de enige manier om ze dan levend voedsel te geven is gras en ze zijn er hier dol op.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

R groeien witte slierten aan de zaadjes..... Hahaha ik kan echt niks he!!
Is dat schimmel? Tijd om weg te gooien zeker? Hihi
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Haha Cindy, dat zijn nou de eerste stukjes van het gras denk ik ;) Zou het dus nog zeker 2 dagen laten staan, dan kleurt het als het goed is groen :lol: (wanneer het over twee dagen nog wit is dan is het schimmel en moet je het weg gooien maar wanneer iets nog geen licht heeft gezien is het nog wit :P )

edit: of de wortels inderdaad wat Maaike zegt.
Laatst gewijzigd door Dinky op 28 mei 2013 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

Waarschijnlijk zijn het de wortels. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: kattengras laten groeien

Bericht door BloemTetsu »

Bij mij lukt het nooit. Verschillende 'kant-en-klaar' bakje getest en als er een paar sprieten komen, heb ik geluk.
Een pluk gras uit de tuin halen en in pot zetten is effectiever.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

Je kan het beste zaden laten kiemen (door ze eerst in water te laten weken) en als ze eenmaal in het bakje zitten het geheel afdekken met folie. Vaak verdrogen zaden in een open bakje of gaan ze schimmelen. Niet geweekte zaden hebben soms niet genoeg kiemkracht als ze in huis in een potje zitten.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ohhh hahaha Nou ik wacht nog af tussen de middag weer nat gesproeid met planten spuit hoop dat er gauw groen te zien komt hihi
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Jeeeeejjjj k heb een gekke bak gras! Ze moeten er alleen niks van hebben hahaha trekken de sprieten eruit met wortel en al een leggen ze op de grond. Haha
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Nou net bij de ekoplaza's langs geweest voor het tarwegraszaad. Ik had gelezen op de site van de peuleschil (waar Maaike ze bestelt) dat ze hun kiemzaden ook leveren aan de ekoplaza. Bij nummer 1 kon ik ze niet vinden, wel van demeter 500 gram voor 1,79. Toen op naar de andere ekoplaza en daar hadden ze naast die van demeter ook die van de peuleschil. Tot mijn grote verbazing was een zakje tarwegraszaad van de peuleschil daar €3,07!
Heb toen er maar voor gekozen om die van demeter (500 gram voor €1,79) mee te nemen en te kijken hoe dat gaat. €3,07 is mij iets teveel van het goede voor 200 gram wanneer datzelfde zakje in de webshop van de peuleschil €1,60 kost ;)

Ga het eerst proberen met een laagje watten zoals Maaike heeft omschreven :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

Jeej! :) Blij dat je hebt gevonden wat je zocht. Hopelijk krijg jij ook een gekke bak tarwegras. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Hihi ja mocht het met die van demeter toch niet lukken kan ik alsnog die van de peuleschil halen. Verschil was namelijk dat bij deze niet gegarandeerd kon worden dat alle zaadjes zouden kiemen en bij die van de peuleschil wel.

Mag inderdaad hopen op een mooie bak tarwegras, heb bijna de blaren op mijn voeten staan van het lopen :lol: Maar dat ligt meer aan mij en mijn voeten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Kattebeest »

Dacht dat kant en klaar kattegras uit gerst bestond. De zaden zien er in ieder geval anders uit dan tarwezaden. Of ben ik zwaar aan vakantie toe :eangel: ?

Hier werkt (demeter, van een reformwinkel) tarwegras kweken het beste op gewone aarde, vooral de eerste tijd (kiemtijd) goed nathouden met een plantenspuit. Moet snel weer aan een nieuwe bak beginnen, de sprieten hangen wel erg over....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Hihi nu breng je mij toch weer een beetje aan het twijfelen Nancy met hoe ik het aan zal pakken :lol: Heb hier ook de tarwezaden van Demeter gehaald namelijk ;) Watjes, aarde of een combi van beide? Denk erover om ze te laten kiemen op de watten en dan de watten in een laagje aarde te zetten. Dan is er de compactheid van de watten (ivm eruit trekken van de sprieten) en de voedingswaarde en ruimte van de aarde?

Had ook een mailtje naar de peuleschil gestuurd omdat ik nergens verzendkosten kon vinden en als ik zakje invulde kwam er geen totaalprijs te staan inclusief verzendkosten (bleek aan pc te liggen hier op de uni). Kreeg het antwoord dat die er niet bij zitten maar ze er wel mee bezig zijn het systeem aan te passen waardoor er onder de 10 euro wel verzendkosten overheen kwamen. Stond hier nogal van te kijken want 1 zakje kweektarwe kost via de webwinkel 1,70 en datzelfde zakje bij de ekoplaza ruim 3 euro! Voor wie dus die tarwekiemzaden wil hebben van de peuleschil moet er dus snel bij zijn voordat er wel verzendkosten overheen komen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Adriana »

;-) danksesanks voor de tip van de website van Peuleschil!
http://www.depeuleschil.nl/webwinkel

tot dusver kocht ik in EKO-winkels kiemzaden (voornamelijk voor mezelf) maar via de webwinkel van Peuleschil is dat stukken verser en eenvoudiger. en prijzen zijn inclusief verzendkosten staat onderaan het bestelformulier.
heb altijd al wel gekiemd voor mezelf omdat het sneller, veel goedkoper en voedzamer voedsel is.. de kiemen barsten van allerlei goeie stofjes en ik eet kiemen met aangemaakte geprakte koude aardappel (olijfolie, appelazijn en beetje zeezout) als soort paté op geroosterd brood.

de grijze boeven soppen op tarwegras, gewoon in vochtige aarde met plastic zak (de eerste dagen dicht) om het potje (dus geen plantenspuit-gedoe). en iedere week zaaien zodat ze altijd vers hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Kattebeest »

Plantenspuit is inderdaad soms een gedoe, de helft ernaast geneveld bijvoorbeeld....
Plastic zak is een goeie tip, gebruik ik ook om een stronk andijvie vers te houden voor de laporen (dan wel in een bak water in de koelkast).

Mirjam: zou jouw systeem gewoon uitproberen. Hier wordt niets uitgetrokken of -gegraafd dus heb makkelijk praten. Beetje saai ventje hier....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie