Kitten met nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Adriana »

nee, er is zeker weten niet maar één pijnstiller, allesbehalve.. er zijn zat alternatieven.
ik ben nog geen klachten tegengekomen over honden, dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.. en dan moet je zelf ff zoeken op 'metacam bijwerkingen hond' pse..

metacam is ontwikkeld als pijnstiller voor honden en de gevoeligheden van katten en honden, zeker op nierengebied verschillen nogal..

er zijn zat pijnstillers voor na een operatieve ingreep (zie de topics daarover) voor katzels en soms is een beetje pijn helemaal nog niet zo slecht. ik heb weet van katzels, die een zeer forse operatie achter de rug hadden en door de forse pijnstilling een halve dag erna weer door het huis sjeesden (wat heel heel erg slecht was) of op de hechtingen van de operatiewond gingen liggen rollebollen.
pijn is er niet voor niks en heeft een signaalfunctie: koest houden!

afhankelijk van soort ingreep en soort pijn kun je het beste met je dierenarts overleggen wat handig/verstandig is.
(mijn da's weten dat ik geen meloxicam, noch prednisolon toegepast wil hebben, nergens en nooit bij geen enkel dier. jarenlang hier een nierfaalkater/suikerkat gehad, die was gemold door een dierenarts met een paar prednisolon-injecties en daarvoor wat metacam en sindsdien zeer huiverig.
bovendien zie ik op het forum erg veel ellende langskomen in verband met die middelen..
vandaar sorry! mijn goedbedoelde gedram..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Dinky »

Gezien de vele operaties en het makkelijke geven van dierenartsen denk ik dat het inderdaad heel vaak goed gaat. Echter als het dan mis gaat (zoals dit geval weer bewijst) dan gaat het ook flink mis en zijn de gevolgen zeer ingrijpend in mijn ogen.
Zit er ook over te denken om een waarschuwing op de chip te zetten voor het geval dinky bij een andere da terecht komt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Adriana »

het gaat helemaal niet vaak 'goed', pas bij 75% functieverlies is nierfalen meetbaar.

dus als het 'goed' gaat dan is het nog niet meetbaar, maar op den duur wel merkbaar...
want die reserve ben je voor altijd kwijt en nierfalen kan een heel klein beetje bijtrekken in het geval van acuut nierfalen maar herstelt nooit meer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door starr »

Maar stel dat ik nu bij de dierenarts kom, en mijn kat heeft om wat voor reden dan ook echt een pijnstiller nodig, naar welk alternatief kan ik dan vragen?
Want ik weet zeker dat ze met metacam aan komen,maar zou graag willen weten naar welk alternatief ik kan vragen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Dinky »

Adriana schreef:het gaat helemaal niet vaak 'goed', pas bij 75% functieverlies is nierfalen meetbaar.

dus als het 'goed' gaat dan is het nog niet meetbaar, maar op den duur wel merkbaar...
want die reserve ben je voor altijd kwijt en nierfalen kan een heel klein beetje bijtrekken in het geval van acuut nierfalen maar herstelt nooit meer.
Daarom zeg ik ook dat de gevolgen bij niet goed gaan te groot zijn om het risico te nemen. Zo uit mijn hoofd is tolfedine een goed alternatief.
Al plegen in mijn ogen alle medicijnen een bepaalde aanslag op het lichaam dus als het vermeden kan worden is dat het beste ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door kansarmedieren »

Mijn opvang kat zit nu op tramadol hij heeft jaren Novacam gehad maar hij kreeg maagproblemen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Ms Maaike »

Tolfedine is te vergelijken met een paracetamol voor mensen, een 'gewone' pijnstiller dus. Tramadol is sterker als ik het me goed herinner.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Dinky »

Werkt tolfedine dan ook net als paracetamol via de lever? Weet dat langdurig gebruik van paracetamol leverbeschadiging kan opleveren bij de mens.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Ms Maaike »

Ja, het wordt voornamelijk door de lever afgebroken. Leverbeschadiging bij de mens ten gevolge van paracetamol treedt niet zomaar op, dan moet je er echt mee ontbijten en dineren bij wijze van spreken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Dinky »

Dank voor je reactie Maaike :-) Had het ook niet voor niets over langdurig gebruik ;-) mocht dinky pijnstiller nodig hebben dan kies ik dus voor tolfedine want ze heeft al eens periode novacam gehad dus nieren zullen niet meer optimaal zijn dus die wil ik zoveel mogelijk ontlasten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door kansarmedieren »

Ms Maaike schreef:Tolfedine is te vergelijken met een paracetamol voor mensen, een 'gewone' pijnstiller dus. Tramadol is sterker als ik het me goed herinner.
Tramadol is een morfine achtige stof het valt niet onder de opium wet maar het is inderdaad een flinke pijnstiller. maar Tolfedine en Onsior zijn ook allemaal NSAID dus slecht voor de maag bij langdurig gebruik . Als je kat dit langdurig gaat gebruiken is het wel aan te raden een maagbeschermer er bij te geven. Dus Tofedine is geen paracetamol maar meer ibuprofen (Brufen) voor de mensen dan.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Ms Maaike »

Ah, dankjewel voor de verduidelijking. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door kansarmedieren »

Jammer genoeg is er geen soort paracetamol voor de dieren het wordt echt tijd dat dat er komt.
Cerna

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door Cerna »

Er is wel een soort paracetemol voor dieren en dat geef ik Cochi nu sinds 2 weken (kijk: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 75&t=27374), namelijk Analgos van de huisdierendokter. Dit werkt uitstekend bij chronische pijnen.

Ik weet niet of het voldoende pijnstilling is na een operatie (vermoed het niet), maar dan kies ik voor Tolfedine. Dit heeft bij onze Cerná nadat haar tanden/kiezen verwijderd waren, uitstekend gewerkt en het ontziet de nieren omdat het grotendeels via de lever wordt afgevoerd.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door kansarmedieren »

Wel oppassen met kruiden het zijn ook medicijnen wel even in overleg met je dierenarts als je het wil geven. Ik ken het niet en weet ook niet of het werkt dus of het echt te vergelijken is met paracetamol voor mensen weet ik niet.
Plaats reactie