Teike

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Adriana

Re: Teike

Bericht door Adriana »

Ms Maaike schreef:Veel granen in brokvoer doet de maag-pH stijgen (correct me if I'm wrong), waardoor de maag moeite heeft met vlees verteren als dat te snel na het koolhydraatrijke brokvoer komt.
Vlees heeft immers een heel lage pH nodig om verteerd te kunnen worden. Ik denk dat je met een graanvrij voer prima rauw vlees kan geven zonder dat je uren hoeft te wachten.
yèss, zetmeel en eiwitten gezamenlijk verteren rottig. bij mensen ook trouwens..
resultaat is stinkende ontlasting want de eiwitten gaan in de darmen rotten en kans op vermoeidheid, dus veel snurken...
en maagzuur doodt volgens mij alle bacteriën toch..?
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Veel rauwe vleesproducten bevatten ook bot. Bot is een belangrijke voedingsbron, want het bevat alles wat nodig is voor de opbouw van botten van je huisdier. Om bot goed te kunnen verteren (lees oplossen) is een sterk zuur nodig. De pH van het maagzuur van een hond of kat die rauw gevoerd wordt is ongeveer gelijk aan 1. Dat is heel zuur dus! zuurder dan azijn, citroensap en cola. Net zo zuur als zoutzuur! Dat lost prima bot op! Als er stukjes bot in hun geheel door het darmkanaal moeten,omdat ze niet opgelost zijn doordat de maaginhoud niet zuur genoeg meer was, lijkt me dat geen pretje voor veel katten. Ze kauwen vaak toch al niet zo goed en slikken vaak flinke brokken vlees/bot door. En inderdaad Adriana, maagzuur met een pH van 1 doodt alle bacteriën! Mensen kunnen nog best goed met zetmeel omgaan, zo hebben wij amylase in ons speeksel, maar katten en honden niet hoor! die kunnen zetmeel slecht verteren. Ik denk dat een graanvrij voer zou kunnen helpen, maar let wel goed op wat voor "hulpstoffen"er verder in zitten. Soms zit er aardappelmeel of rijst door en dat heeft weer hetzelfde effect als graan.

Zelf voer ik altijd 's morgens 8.00 rauw. Met het rauwe voer doen ze vaak wat langer, meestal tot het middaguur. 's-avonds rond een uur of 1800-1900 krijgen ze brokken en dan vlak voor het slapen gaan om 0.00 nog een handje. Ze eten de brokjes altijd snel op. Ik weet dan dat ze 's morgens ongeveer 8 uur lang geen brokken hebben gegeten.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Weer wat geleerd.

Wij geven ze 4 keer per dag brokker (RC fit 32) rond 6:00, 13:00, 19:00 en 22:00. Met onze werk- en slaapschema's kan dat prima.
Één keer per week krijgen ze nu eendagskuiken meestal rond 13:00 en daarna een beetje brokjes. Maar nu niet meer en dan krijgen ze weer om 19:00

Laatst was er ook in het nieuws dat in 8% van de vleeskippen fabrieken MRSA bacterie was aangetroffen en deze overleeft het ook in de vriezer. Maar dus niet door de maag heen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Tja, dat bacteriën niet de maag kunnen passeren... Maagzuur-pH van mensen is 2. Als je eens ziet waar die allemaal ziek van kunnen worden... Kattenmaagzuur-pH is kennelijk 1, maar alleen als je rauw vlees voert als ik het goed begrepen heb. Met brokvoer is die pH iets van 2 (of hoger als je veel granen voert). Geeft mij te denken. Overigens krijgen mensen ook wel Salmonella binnen, maar als de weerstand prima is dan krijgt het geen kans om ons ziek te maken. Kennelijk kan het onze maag wel passeren. Maar goed, wij eten ook veel meer granen en zetmeelrijke producten, dus misschien is onze maag-pH ook wel hoger dan 2. Ik denk niet dat je per definitie kan zeggen dat Salmonella ongevaarlijk is voor katten. Het hangt af van de dagelijkse voeding en de gesteldheid van de kat.

MRSA is een Staphylococcus aureus (bacterie) die resistent is tegen methicilline (de ziekenhuisbacterie). Ik weet dat Staphylococcen ook kunnen overleven als ze op droge oppervlakken terecht komen en dat het voedselvergiftiging kan veroorzaken bij de mens. Dat ligt ook aan de pH, zie het verhaal hierboven. Het schijnt dat bijna de helft van alle varkens en kippen in Engeland een vorm van Staphylococcen bij zich draagt, maar als je het vlees verhit gaan die bacteriën in elk geval dood. Ik denk dat rauw voeren altijd wel een verhoogde kans geeft op ziekte, persoonlijke ervaring met deze vorm van voeren is dan ook belangrijk.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Maxim
Huiskat
Huiskat

Bericht door Maxim »

Nu heb ik Teike gisteren voor het eerst rauw voer gegeven wat samengesteld is bij de dierenspeciaalzaak. Half bakje vol gegeven, ze heeft er wel wat van gegeten maar er bleef nog wel wat over in haar bakje, dit werd na best wel een korte tijd bruinig ipv rood wat het was toen ik het gaf. Ik heb het toen maar weg gedaan.. Ook de rest zit ik nu over in.. het kwam daar uit de vriezer en is in een goed afgesloten bakje gegaan, ik heb daar dus gisteren een kleine hoeveelheid vanaf gehaald maar heb het niet terug in de vriezer gedaan omdat het al ontdooid was. Mijn vraag is nu, kan ik er verder nog wat mee? Hoe lang is het goed gewoon in de koelkast goed afgesloten in een bakje? Het is denk ik genoeg voor 15 porties maar ik wil het haar niet meer dan eens per dag geven, het lijkt me niet dat dit 15 dagen goed blijft, ik zit nu al eerlijk gezegd te twijfelen om het te geven vandaag..
lidewij020
Panter
Panter

Het is natuurlijk dat vlees wat aan de lucht wordt blootgesteld snel verkleurt. Dit betekent niet dat het niet goed meer is, dist is gewoon de reactie met zuurstof. Zelf laat ik het rauwe voer de hele dag staan. Pas als ze het 's-avonds (ca 10 uur later) niet gegeten hebben gooi ik het weg. Katten hebben een goede neus zullen geen vlees eten dat bedorven is. Sommig vlees vinden katten zelfs lekkerder als het wat langer gerijpt is. Dit geldt vooral voor hele prooidieren.

Het vlees is beperkt houdbaar in de koelkast. Zelf hou ik het nooit langer dan 2 dagen in de koelkast.
Als ik bevroren vlees haal bij mijn dierenwinkel laat ik het eerst twee uurtjes in de koelkast ontdooien. Meestal is het dan nog wel bevroren, maar zacht genoeg om te snijden en in porties te verdelen. Ik verdeel het dan in porties (steeds voor twee dagen) en gooi die porties dan weer in de vriezer. Ik leg een dag van tevoren één portie in de koelkast te ontdooien. Na ca. 24 uur is het grotendeels ontdooid en kan ik de helft ervan voeren. De tweede dag voer ik de andere helft en leg ik de volgende portie te ontdooien.
Je zou een deel misschien alsnog in kunnen vriezen, dan blijft het wel langer goed dan in de koelkast, maar het opnieuw invriezen van vlees wordt meestal afgeraden. edit: heb even gegoogled, het opnieuw invriezen wordt vooral afgeraden als het vlees buiten de koelkast is geweest. Als het koel is gebleven kan het niet zoveel kwaad. Het zal wel iets ten koste gaan van de kwaliteit. Door invriezen, vriezen cellen in het vlees kapot...hoe vaker je dat doet hoe meer de structuur beschadigd raakt dus.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ikzelf haal 's morgens een portie uit de vriezer wat ik om 16 uur geef. Nooit voor 2 dagen. Als het om 20 uur nog niet op is gooi ik het weg.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
lidewij020
Panter
Panter

Is het bij jou dan al ontdooid Dinie? Misschien staat mijn koelkast/vriezer kouder... Als ik het 24 uur tevoren uit de vriezer heb gehaald is het vanbinnen zelfs nog ietsje bevroren.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ja dan is het ontdooid, het zijn Carnibest plakken van 2 cm dik.
Kuikens op zondag zet ik buiten de koelkast en die zijn om 16 uur nog niet helemaal ontdooid.
Toch vreten ze dat prima. Gaat schoon op.

Ikzelf heb ik mijn jeugd 3 x voedselvergiftiging gehad doordat mijn moeder het niet zo nauwe nam met koeling van eten. Misschien mede daardoor dat ik geen enkel risico neem.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Maxim
Huiskat
Huiskat

Bericht door Maxim »

Ik heb het al weg gegooid..ik eet zelf geen vlees dus wist dat niet dat het normaal is dat vlees snel verleurt. Vond het er dus niet gezond meer uitzien.. Nou ja, weet ik t voor de volgende keer..Bedankt weer allemaal voor de antwoorden!
Anne87

Bericht door Anne87 »

Prima hoor, je moet maar zo denken, je kunt beter iets te voorzichtig zijn, dan iets te onvoorzichtig. :) Ik gooi het rauwe vlees ook weg als het gaat verkleuren. Het hoort er wel een beetje bij, maar het voelt bij mij toch niet goed, en als het niet goed voelt, dan doe ik er toch iets aan.
Maxim
Huiskat
Huiskat

Bericht door Maxim »

Ze heeft sinds gisteren carnibest, ik heb het verdeeld in porties in de vriezer liggen en geef haar in de ochtend een portie. Droge rc brokjes heeft ze dus de hele dag staan (water natuurlijk ook) en ik verdeel nu één natvoer zakje over de dag, ze is in de tijd dat ze bij ons is al goed aangekomen ;) ben ik heel erg blij om! Ze vind de carnibest heel erg lekker. Nu zag ik daar in de vriezer, bij de winkel. ook een doosje liggen van Prins, ook van dat vlees maar dat was al in porties verdeeld, ik heb het niet genomen omdat ik zoveel goeds over carnibest had gelezen maar ben wel benieuwd of dat ook goed is. Ik ga ook niet meer wisselen.

Ze krijgt nu dit dus gewoon zoals ik net beschreef, om de dag een rauw eigeel. Ook heb ik soort van snacks gehaald voor haar, van vitakraft, gedroogde kipreepjes, is niet helemaal een succes maar heb het idee dat het wel goed is, zit niets anders toegevoegd en ze kauwt er goed op, maar...er zit in dat zakje een klein zakje met van die korreltjes die ook altijd in schoenendozen zit, van die gifkorreltjes in zo'n mini klein zakje, moet ik dat er nu uithalen? Ik heb het zakje met de snacks in de koelkast staan en heb dat kleine mini zakje er maar ingelaten maar twijfel of dat wel hoort...Ja, misschien een beetje dom..ik weet t niet..

En over het natvoer, als ik haar dus toch per dag een zakje geef, verdeel het over twee keer. Welk merk kan ik dan het best geven? Als ik de ingredienten bekijk zit er niet veel verschil in heb ik het idee..bij allemaal zit dus ook granen toegevoegd..
Adriana

Bericht door Adriana »

in dat kleine zakje zitten korrels die vocht aantrekken en inkapselen. er moet (in kabouterletters..) opstaan dat dit niet geschikt is om op te eten, soort vochtvretertjes..
zodra de verpakking open is kun je dat zakje weggooien..

Teike krijgt supervoer: carnibest, gedroogde kipreepjes (snoepje), goeie kwaliteit compleetvoerbrokken en regelmatig een eidooier.
de meeste katzels krijgen te weinig vocht binnen en daarom vinden we natvoer zo belangrijk.

maar Teike plast meer dan prima, spoelt dus goed door en zou zonder extra natvoer kunnen.
en als je natvoer wilt geven zonder graan dan is er bij Zooplus (zie boven) ruime keuze. bij Almo holistic, Porta, Miamor e.a. en dat is bijvoorbeeld kip met tonijn of rund of sardientjes of kip puur. dat zijn geen compleetvoeders maar voor erbij en dus ook voor extra vocht. maar in Teike's menu is dat eigenlijk niet nodig..

ben erg benieuwd wat er uit de dierenarts-check komt..
Maxim
Huiskat
Huiskat

Bericht door Maxim »

Ok, ik heb het minizakje er uit gehaald..:) k wist inderdaad wel dat ze het absoluut niet mocht opeten want ik weet dat het een soort van gif is maar wist dus niet of het er in moest blijven.

Ja merk het ook echt dat het voer haar goed doet! Goed te weten dat ze dan dus supervoer krijgt!Ik ga zo eens neuzen op zooplus ik ken de site al wel want heb daar al eens veel besteld voor de schildpad van mn zoon maar tot nu toe voor Teike alles gehaald in Soest. Misschien hebben ze die merken daar ook wel maar ga vanavond alvast eens kijken op zooplus. Ze heeft het niet nodig maar ze vind het wel errug lekker..dus om een zakje over twee keer te verdelen op een dag is denk ik niet zo erg. Vooral als ik weg ga of naar bed ga vind ik het zielig voor haar en geef ik haar dus een beetje zodat ze lekker kan smullen als ik weg ben.

Ze gaat de komende week naar de dierenarts, dan zijn de kinderen weer naar school, is net wat handiger dan met de hele bups aankomen. Ben ook superbenieuwd..!
Adriana

Bericht door Adriana »

heb je een transportkooi of gaat ze in tuig mee?
het is goed om aan tijdig aan de kooi en/of het tuig te wennen.
leg dagelijks wat lekkers/lekkere brokjes in de kooi en doe ook éen van haar dekentjes daar alzovast in zodat de kooi kan ontgeuren en naar haar kan gaan ruiken..
als je haar in tuig meeneemt dan op een handdoek op schoot in de auto maar daarvoor moet je met twee zijn..
-- oeps, nog even teruggelezen, ze is al in een transportkooi mee gekomen van haar vorige baas.. kan toch geen kwaad om haar aan een verblijf in die kooi te wennen.. ze zal er nog geen slechte herinneringen aan hebben want sinds die kooi heeft ze het alleen maar beter gekregen en katzels weten dat en kunnen dat ook wel combineren.. maar het zou fijn zijn als ze gewend is en rustig bij de da aankomt.. en daar uitkijken voor honden en zo in de wachtkamer.. wij laten onze katzels altijd in de auto wachten totdat we aan de beurt zijn..
Plaats reactie