Wormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wormen

Bericht door Dinky »

Ms Maaike schreef:@Dinky: ja, AB werkt helaas ook tegen goede bacteriën. Antiparasitaire middelen (= geen AB) doden geen bacteriën voor zo ver ik weet.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... aarom.html
Daar staat een hele lijst met mogelijk bijwerkingen van een wormenmiddel.
(kon de tekst helaas niet kopiëren vanwege auteursrecht waar die site nogal streng mee is aangezien een citaat ten allen tijde toegestaan is met vermelding van de bron :evil: )
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: wormen

Bericht door achtpuntzes »

ik denk niet dat alle kittens met wormen worden geboren;

en zeker niet in een cattery. als vader/ moeders het niet heeft, kunnen ze dat natuurlijk ook niet 'doorgeven'

maar zo goed als alle kittens die bij ons op het asiel binnenkomen hebben wel wormen. maar dat is natuurlijk wel een heel andere situatie.

zelf woon ik op een flat, mijn drie katzels komen niet buiten. toch ontworm ik regelmatig, aangezien ik wel bang ben 'iets' uit het asiel mee te nemen....

verder heb ik de gewoonte ELKE kattenbak die ik reinig te checken op wormen. zowel thuis als op asiel.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: wormen

Bericht door Ms Maaike »

Ah, maar die mogelijke bijwerkingen (let op het woordje 'mogelijk') houden een overgevoeligheidsreactie in. Het is dus niet standaard dat een wormenkuur de darmen overstuur maakt door goede bacteriën te doden. Het hoeft dus geen aanslag op de darmen te zijn. Zoals ik al zei hebben mijn katten nog nooit ergens last van gehad na een wormenkuur. :) Natuurlijk moet je altijd op blijven letten met wat je gebruikt, maar om te beweren dat ontwormen een aanslag is op de darmen vind ik niet per se terecht.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wormen

Bericht door Dinky »

Inderdaad mogelijke bijwerkingen ;) Ben zelf nog altijd een beetje in dubio of ik er aan moet beginnen omdat onze poes een echte binnenpoes is en er ook geen kleine kinderen over de vloer komen. Anders was de keuze in elk geval snel gemaakt ;)
beije029 schreef:Ik heb 2 katten en ik heb ze nu 3 jaar . ik heb ze nog nooit behandelt tegen wormen. kan iemand mij daar een beetje mee helpen. Ik heb geen idee hoe of wat?
please
:icon_shifty:
Wanneer je ze wilt ontwormen is het advies om langs de DA te gaan voor een goed wormenmiddel ;) Bedenk ook vooraf op wat voor manier je de katten wilt ontwormen: pasta, tablet/pil, drankje, pipet of injectie (http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... aarom.html), net wat je zelf het meeste aanspreekt ;)

Weet niet of je katten in aanraking komen met kleine kinderen of dat ze buiten lopen maar dan is het wel aan te raden regelmatig te ontwormen (4 keer per jaar).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: wormen

Bericht door artemis »

Ik dacht dat kittens spoelwormen via de moedermelk kregen....

4x per jaar ontwormen heb ik nooit gedaan en mijn katten kunnen buiten (binnen huizenblok in stad).
Toen mijn katten jonger waren ontwormde ik regelmatiger, nu misschien nog 1x per jaar.

Ik denk dat je je qua soort middel moet afvragen welk infectierisico er is.
Is er risico (geweest) op lintworm, dan moet je breedspectrum gaan (bv Milbemax of Drontal)
Lintworm wordt overgebracht door vlooien, maar ook door het eten van kleine prooidieren.
Binnenkatten lopen uiteraard minder risico om met andere bv spoelwormen besmet te worden, al heb ik mij altijd afgevraagd of vliegen niets kunnen overbrengen. Binnenkat kan een vlieg vangen en opeten, of de vlieg kan op haar eten gezeten hebben.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: wormen

Bericht door Brittenbolletje »

Nee hoor hoe kunnen ze nou wormen krijgen van melk.

achtpuntzes schreef:ik denk niet dat alle kittens met wormen worden geboren;

en zeker niet in een cattery. als vader/ moeders het niet heeft, kunnen ze dat natuurlijk ook niet 'doorgeven'

maar zo goed als alle kittens die bij ons op het asiel binnenkomen hebben wel wormen. maar dat is natuurlijk wel een heel andere situatie.

zelf woon ik op een flat, mijn drie katzels komen niet buiten. toch ontworm ik regelmatig, aangezien ik wel bang ben 'iets' uit het asiel mee te nemen....

verder heb ik de gewoonte ELKE kattenbak die ik reinig te checken op wormen. zowel thuis als op asiel.

Ja dat is waar als je opvangt of zwervertjes enz enz zal die situatie inderdaad anders zijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wormen

Bericht door Dinky »

@brittenbolletje: Het overdragen van wormen via de moedermelk wordt op meerdere sites van dierenartsen genoemd. O.a. op deze site wordt het genoemd maar ik ben het bij meerdere tegen gekomen ;)

Las ook dat kittens inderdaad niet worden geboren met wormen maar puppy's bijvoorbeeld wel. Denk dan ook dat het belangrijk is dat je het eerste levensjaar goed ontwormd omdat de weerstand dan nog in ontwikkeling is ;) Met een cattery zou ik in elk geval ook het zekere voor het onzekere nemen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: wormen

Bericht door Brittenbolletje »

Ahh ok dank je :smile: . Heb even gekeken hoor. Ik denk dat dit meer geld voor de niet cattery's. aangezien er daar wel ontwormt word meestal. Ik heb nog nooit wormen gezien. aangezien (in het stuk wat ik las van jou link) ze volwassen zijn als kitten 4 a 5 weken zijn (jakkie trouwens).

Ik zelf vind wel dat er teveel ontwormt moet worden als je kijkt wat er bijvoorbeeld op vitaminthe staat. 2,4 6 8 12 enz enz... Ik ontworm pas als mijn kittens minimaal 500 gram zijn. ene keer is dat dus op 4 weken andere keer op 5 weken. ik ontworm dan p 7 weken weer en tussen de 2 entingen nog een keer. Heb ze nog nooit gezien en hoop dat zo te houden :grin: gatver :esick:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wormen

Bericht door eveline1982 »

Ja dat snap ik dan wel, als het eigen nestjes zijn. Ik krijg hier eigenlijk altijd kittens met de zgn wormenbuikjes. En de leeftijd maakt niet zoveel uit helaas. Dus als er hier een kitten binnenkomt krijgen ze direct een ontworming en houd ik me ook netjes aan de richtlijnen, maar dat komt omdat mijn kittens uit allerlei situaties komen, en meestal helaas niet de beste. En aangezien mijn eigen katten ook in aanraking komen met de kittens en de honden ook worden ze allemaal 4x pj ontwormt
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Wormen

Bericht door mittenslief »

laatst heb ik er een hele middag over zitten praten en vragen met mijn DA over de wormpjes, ik vindt ze zelf nl. noggg viezer dan vlooien. zei vertelde me het volgende verhaal/circel. elke pup/ kitten krijgt eitjes mee met de moedermelk en eitjes van wormen blijven jammer genoeg niet alleen in de maag cq. darmen van de beesjes maar kunnen door heel het lijf gaan zwerven en kunnen dan jarenlang daar overleven zonder uit te komen. pas als je kat/hond zijn weerstand vermindert kunnen die eitjes (soms na jaren dus) nog uitkomen. en zo'n verdomde worm legt weer tot 20.000 eitjes per dag, dus als ik een nestje binnenkrijg behandel ik ze wel gewoon volgens schema en ook doe ik 4x per jaar mn eigen katjes, gewoon een milbamaxje en ze hebben nergens last van. vooral omdat hier dus ook kinderen over de vloer lopen en ik zelf een docu heb gezien over iemand die ze in zijn ogen had gatver
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wormen

Bericht door eveline1982 »

Wat een walgelijke beestjes ook eigenlijk, maar ik zet ze toch wel op nr 1 samen met de vlooien hahah brrrr krijg al jeuk als ik terug denk aan het vorige nest wat hier binnen krijgt
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wormen

Bericht door BloemTetsu »

Bij Bloem kwamen ze mee met de kots, toen ik haar net 2 weken had, ze kroelde nog. Dat is pas vies. Ze was toen 1,5-2 jaar. Profender pipet, wat een gevecht om dat op te krijgen.

Het is ook zo dat wormen het immuunsysteem van de drager onderdrukken. Wormen worden om die reden geslikt door mensen met meerdere allergieën.

Bij ons hadden ze een ekster gegeten. Later kregen ze wormen (ik zag ze uit de anus komen). Dus wij aan de tablet van de da. Vervolgens diarree. Het zou dus kunnen dat het immuunsysteem weer actief werd, door het vertrek van de wormen en het maag-darm kanaal 'dacht' hé wat zit hier voor ongewenste vogel bacterie/virus, uitspoelen die hap.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wormen

Bericht door Sifra »

mittenslief schreef: elke pup/ kitten krijgt eitjes mee met de moedermelk en eitjes van wormen blijven jammer genoeg niet alleen in de maag cq. darmen van de beesjes maar kunnen door heel het lijf gaan zwerven en kunnen dan jarenlang daar overleven zonder uit te komen. pas als je kat/hond zijn weerstand vermindert kunnen die eitjes (soms na jaren dus) nog uitkomen.
Inderdaad. Pups worden door larven besmet in de baarmoeder. Bij katten kan dat niet, maar kittens worden dan weer besmet door larven via de melkklieren. Ook als je een binnenkat altijd volgens schema ontwormt, zul je na 4-5 nesten nog steeds besmette kittens hebben.
Mijn dierenarts had een informatie-avond georganiseerd met o.a. een lezing door een deskundige over parasieten bij huisdieren. Na die lezing denk ik niet meer licht over wormen.
Vooral voor kinderen vormen wormen een groot risico!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Wormen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Bij ons was het heel typisch: eind november zouden ze weer ontwormd moeten worden. Door omstandigheden zat ik er een week overheen en wat denk je? Een van de katers ging aan de diarree! En na de ontwormingspil was hij er direct weer vanaf!! :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Wormen

Bericht door Ikey »

Wij ontwormen met Vitaminth, het is een pasta. Hebben we van de DA gekregen. Volgens hem moeten we weer ontwormen met 16 en 24 weken. Nou vond ik vorige week een ieniemienie beetje bloed in de ontlasting. De ontlasting wordt ook weer wat dunner en het stinkt op het moment verschrikkelijk. Kan dat ook door wormen komen? Qua voeding is er niks veranderd.

Wormen en vlooien, brrrrr, ik griezel ervan! Diesel had vlooien waar we een spray voor kregen van Frontline. Die werkte niet. Dus maar met de hand ontvlooid. Heb er 's nachts over gedroomd. En ik had werkelijk overal jeuk! ;-)

Nog een vraagje. Sommige mensen ontwormen door een pipetje in de nek. Maar hoe werkt dat dan? Want wormen zitten toch alleen maar in het lijf, toch niet erbuiten? Lees dus net dat ze gaan zwerven en niet meer alleen in de darmen zitten. GATVER!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie