Standaard geen koopovereenkomst?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Absoluut. Mijn ouders hebben een Golden Retriever en ook dit is een ras waar heupdyslapsie voorkomt. De ouders van onze hond zijn daar beiden negatief op getest en dat staat ook in de koopovereenkomst. Het is zelfs zo dat als onze hond om de één of andere reden toch ooit heupdyslapsie ontwikkelt, de fokker een gedeelte van de kosten daarvan draagt. Dat vind ik een erg nette service.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Dinky »

Dat bedoelde ik ook aan te geven met niet elk wissewasje komt natuurlijk voor vergoeding van de fokker in aanmerking ;) Een erfelijke aandoening waar de fokker rekening mee moet houden (zoals die heupdysplasie) is een ander verhaal, ook als dat aan de pup zelf niet te zien is.

Belangrijkste is een goed contact met de fokker. Een koopovereenkomst is meer een laatste redmiddel wanneer dit contact niet meer goed is zodat je nog een poot(je) hebt om op te staan zodat je een bewijs hebt van gemaakte afspraken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Wij hebben bij Lucky en Pride een koopovereenkomst gesloten, toen bleek dat Lucky de campylobacter bacterie had én de tritrichomonas parasiet konden we dat zelf betalen: "mijn katten hebben nergens last van" Bovendien stond in zijn paspoort dat beide balletjes zouden zijn ingedaald, mooi niet. Ook die operatie hebben we zelf betaald.

Google eens op ervaringen met die cattery, bel de vereniging waar ze is aangesloten....kijk hoe de katten worden gehouden:vrij, in een hokje... Hoe zien de katten er uit, is moederpoes aanwezig?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Ik heb tot nu toe positieve verhalen gehoord over de cattery. Maar nogmaals, bedankt voor alle tips. Ik heb op internet ook lijsten gevonden met dingen waar je op moet letten bij een cattery, en heb ook met mijn ouders gesproken. Die hebben een rashond, en honden en katten zijn wel niet dezelfde dieren, maar qua gevoel bij een fokker hadden ze wel ervaringen uiteraard. Dus ook met hun gepraat over waarom ze de hond van die fokker hadden en niet van een andere.

Verder wilde ik voornamelijk even zeggen dat ik ontzettend blij ben, want we hebben tot het kijkmoment binnenkort een optie op de kitten genomen. En alleen al die woorden op de website van de cattery, bij de foto van de kitten, maken me ontzettend blij en verliefd op het leuke mannetje!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hé ben jij een vriendin van het vrouwtje van Benji?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Ik ken geen Benji geloof ik. Sorry.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Was ook wel heel toevallig geweest :lol:

Bij Safi (herplaatser) kregen we ook geen koopovereenkomst trouwens. Vaak is die overeenkomst er zodat je tekent voor het niet gaan fokken met het beestje. Dit omdat niet alle katten zijn getest op bepaalde ziektes en omdat een fokkat duurder is.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Ja inderdaad haha, ik zit nog te denken, maar volgens mij ken ik echt geen Benji. Hoe kwam je daarbij? Misschien dat ik dan beter de link kan begrijpen? ;-)

Ah, okay, dankjewel voor je informatie. Weer iets om mee te nemen als we zondag gaan kijken. :)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Die vertelde gisteren dat haar vriendin een kitten had uitgezocht, vandaar ;-)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Komende zaterdag mogen we onze kitten gaan halen. Het is zo langzamerhand reuzespannend en 'echt' aan het worden. We hebben dit weekend veel spulletjes (drinkbakjes, kattenbak, krabplanken, speeltjes, etc) binnen gekregen en zijn begonnen het huis kitten-proof te maken. Ik ben zo benieuwd en stiekem ook een klein beetje zenuwachtig. Gelukkig wil mijn moeder zo lief zijn om te rijden, aangezien wij zelf geen auto hebben. Hoeft het kleine mannetje niet met het openbaar vervoer. De verhuizing zal al stressvol genoeg zijn voor hem. Maar goed, ik ben heel erg blij dat hij eindelijk komt en het voelt echt heel fijn, alsof we zometeen een nog completer gezinnetje zijn.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Ms Maaike »

Hihi, veel plezier met vaderen! Kan me voorstellen dat het reuzespannend is. :smile: Hoe vindt je vriendin het?

Edit: Ojee, ik zit hier echt met een hoofd als een tomaat. :oops: Ik ging ervan uit dat je van het mannelijke geslacht was, oei oei oei. :oops: Duizendmaal excuus!!! :oops:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Hahaha nee ik ga gewoon moederen. Maar het geeft niet, ik snap de verwarring. ;-) Vriendin is ook enthousiast en ook zenuwachtig, die heeft nog nooit een kitten gehad, dus voor haar is het allemaal nieuw.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik heb wel een cattery en werk wel met een koop overeenkomst. Op zich krijgen mensen bij mij standaard 1 jaar garantie mee. Maar mocht het na een jaar iets erfelijks zijn (na aantonen) dan ben ik echt niet de beroerste om mee te helpen/betalen voor eventuele verdere onderzoeken. Tot op heden kom ik er altijd wel uit op een nette manier. :grin:
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Robijn »

Spannend! Nog een paar daagjes slapen en dan is het zover!! Ben benieuwd hoe de introductie verloopt tussen de kitten en je volwassen kat, naar de foto's van de kleine en om welk ras het nu gaat (?)! Veel succes a.s. zaterdag!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Brittenbolletje schreef:Ik heb wel een cattery en werk wel met een koop overeenkomst. Op zich krijgen mensen bij mij standaard 1 jaar garantie mee. Maar mocht het na een jaar iets erfelijks zijn (na aantonen) dan ben ik echt niet de beroerste om mee te helpen/betalen voor eventuele verdere onderzoeken. Tot op heden kom ik er altijd wel uit op een nette manier. :grin:
Dankjewel voor je informatie! We hebben uiteindelijk besloten om niet met een door ons opgestelde koopovereenkomst te werken. We zijn erg tevreden over het contact met de fokker. Ze houdt ons keurig op de hoogte via e-mails over alle avonturen van de kitten de afgelopen weken (sinds we hem gereserveerd hadden), we krijgen foto's gemaild, noem maar op. Dat persoonlijke contact, plus het feit dat in haar huis duidelijk bleek dat ze heel veel van haar katten houdt, is voor ons heel belangrijk.
Robijn schreef:Spannend! Nog een paar daagjes slapen en dan is het zover!! Ben benieuwd hoe de introductie verloopt tussen de kitten en je volwassen kat, naar de foto's van de kleine en om welk ras het nu gaat (?)! Veel succes a.s. zaterdag!
Nou, het gaat om een Noorse Boskat. Hij is van 1 augustus dus als we hem ophalen is hij 15.5 weken oud. En hij is uiteraard de allerliefste, allermooiste en allerstoerste kitten van de hele wereld (Flo en Odie niet inbegrepen, want die waren toentertijd ook de allerliefste, allermooiste en allerstoerste kittens van de wereld). Het is voor het eerst dat ik een katertje heb, dus ik ben benieuwd naar het verschil met poezen. Daarnaast ook voor het eerst een raskat, dus ik ben ontzettend nieuwsgierig. Hij is in ieder geval heel lief en nieuwsgierig, en van vrienden met Noorse Boskatten hoor ik ontzettend veel goede verhalen en die dieren vind ik ook ontzettend lief.
Foto's volgen ongetwijfeld, en ook de introductie zal ik proberen goed te omschrijven.
Een naam hebben we nog niet, en zolang we nog niet precies weten hoe we hem gaan noemen (we twijfelen nog tussen twee namen), hou ik die twee opties even voor me. ;-)
Dus, wordt vervolgd.... En mochten jullie nog tips hebben over wat dan ook met een kitten, laat het vooral weten. Ik heb me zelf al rot gegoogled en ook hier op het forum heel veel (oude) topics gelezen, maar informatie is nooit weg.
Plaats reactie