Felimazole

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Felimazole

Bericht door DaVinci »

Hoi Amor,

Sorry, ik heb de Felimazole al aan iemand anders beloofd.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Felimazole

Bericht door amor »

Oke, het was het proberen waard.

Groetjes van Daphne
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

ik ben sinds afgelopen donderdag gestopt met felimazole.

Kat was doodziek, at niet meer, wilde niet meewerken aan eten van pil en werd weer extreem mager. Schildklierwaarde was iets van 170, dus eerst dubbele dosis felimazole moeten proberen van dierenarts. Bij echo bleek een gezwel en vocht in borstkas te zitten. Gezwel zou schildklierweefsel kunnen zijn maar zit naast hartje dus biopsie durfden ze niet.
Nu over op de oorzalf, meneertje (15) is duidelijk minder ziek maar ik ga echt nooit meer terug op die rotpillen.

Ik heb nog wel ongeveer 75 st Felimazole 5 mg over (oranje pil) Kan ik iemand daar nog een plezier mee doen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole

Bericht door Adriana »

brrrr... wat een ellende en griezelig hoge T-4.

een apart van je aanbod om je felimazole over te nemen..

er zijn tal van behandelingsmogelijkheden maar operatie en wellicht ook radio actieve jodium behandeling vallen - wellicht ook door de leeftijd - misschien af.
er is voordat er felimazole werd ontwikkeld altijd een humaan middel toegepast, carbimazol.
en dat werkte bij vrijwel alle katzels heel goed, ook al omdat dit middel anders werkt..
dat is nog goed verkrijgbaar, stel dat je katzel ook niet op Carbimazol oorzalf reageert..

en als troost, bij een aantal katzels werkt felimazole absoluut niet en die gaan soms zelfs in eetstaking. en dat moet je helemaal niet hebben bij schildkliertiepjes..
en staat vrij veel info over schildklierkatzels en div behandelingen op het forum, even zoeken via de zoekfunctie rechtsboven. en welkom op het forum!
waar in Nederland? en is er ooit een scintigrafie gemaakt? daarop kun je precies zien waar de tumor zit, of er zwerfweefsel is en hoeveel, hoe groot. kan in Lienden bij de Lingehoeve.

p.s. Daphnes Amor is inmiddels overleden...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

punt is dat Max niet meewerkt met pillen geven. Ik heb echt alles geprobeerd en de enige methode die werkt is pil verstoppen in een stukje van zo'n halfzacht stokje.
Maar dan moet hij het wel opeten :-(
Dus oorzalf is voorlopig de beste optie, als gezwel naast hart ook schildklierweefsel is want dan is een operatie gewoon te gevaarlijk. Gezwel is/was 2 cm, als het kanker is dan ga ik hem (en mezelf) al helemaal niet martelen met pillen en gedoe

Ik wil ook niet met mijn kat naar Lienden. Misschien zouden andere baasjes een andere afweging maken maar het arme beest is bijna 16 en raakt al volledig in paniek als ik met hem naar de dierenarts ga die op loopafstand woont.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole

Bericht door artemis »

Computergirl,

Heb je nog andere katten?
Indien niet, en met een kat van die leeftijd zou ik Hill's y/d overwegen. Dat is een dieet en een nieuwe behandeling van hyperthyreoïdie. Belangrijk is dan wel dat de kat absoluut niets anders eet, vandaar dat het wat moeilijker is als je nog andere katten zou hebben.
http://www.hillsproducts.com/General.as ... ormule/zak

Adriana, had jij geen positieve berichten gehoord over y/d?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole

Bericht door Adriana »

ik heb destijds zitten zoeken naar ervaringen, met name Amerikaanse. vond positieve en negatieve maar het is altijd lastig om beeld te vormen en dan een oordeel te hebben want je kent de conditie en de omstandigheden niet.
en ik kon niet begrijpen hoe en waarom het zou werken...
mailtje getypt maar kennelijk te veel werk om het uit te leggen (mw's van Hills), want ach, k ben maar een baasje....

een maand later waren we met Enzo om bloed te prikken voor T4 en zo en daar zei onze favo dierenarts dat zij (Korte Akkeren) diverse gevallen in de praktijk hadden die ze op y/d hebben gezet met goeie resultaten en hij heeft mij ook uitgelegd hoe het werkte.. t is vrij duur maar in sommige gevallen missch toch wel handig.. en felimazole is ook niet goedkoop..
maar we hebben hierboven een T4 van rond 170 terwijl het (ref. VetMed) max 59 mag zijn......

voorzover ik weet/heb gelezen hebben we nog geen schildklierkatzels op het forum die het eten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Felimazole

Bericht door Cerna »

computergirl schreef:........ maar ik ga echt nooit meer terug op die rotpillen.
Ik heb nog wel ongeveer 75 st Felimazole 5 mg over (oranje pil) Kan ik iemand daar nog een plezier mee doen?
Akelig dat je kat zo slecht reageert op Felimazole. Ik vind het geen rotpillen en geef ze al bijna 6 jaar aan Cochi. Hij wordt ook magerder maar dat heeft niets met de pillen te maken, maar met zijn leeftijd.
Ik zou de pillen dus wel van je over willen nemen, ware het niet dat ik net van DaVinci (zie bericht bovenaan deze pagina) haar resterende 75 pillen heb gekregen. En ik neem niets op voorraad omdat Cochi een kat van de dag is (is hij al 3 jaar :smile: ).
Maar mocht ik over een week of 6 door deze pillen heen zijn, wil ik ze wel van je overnemen wanneer er in de tussentijd niemand anders zich gemeld heeft.
Ik betaal echter niet vooruit.

Die brokjes zijn voor jouw kat misschien wel een oplossing wanneer hij zo moeilijk met pillen is. Het nadeel van brokjes vind ik echter dat het niet te doseren is. Eet de kat de ene dag weinig brokjes, krijgt hij misschien te weinig medicijn, eet hij teveel, krijgt hij teveel medicijn (al kun je dat laatste natuurlijk voorkomen door niet meer te geven dan voorgeschreven). Maar alles is beter dan niets.
Ik prijs me gelukkig met een kat die 5 pillen op een dag wil slikken plus een spuitje van 2,5 ml. Omega-3 voor zijn vacht en gewrichten plus een half spuitje lactulose. Maar ik weet dat hij een uitzondering is, de meeste katten werken niet zo gemakkelijk mee :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole

Bericht door Adriana »

voorzover ik gelezen en begrepen heb, maakt het niet zo veel uit hoeveel katzel van deze brokjes eet. als y/d maar het enige voer is dàt katzel eet omdat ander voer de werking verstoort.
er is geen medicijn toegevoegd maar reguleert dmv jodium. de tumoren zijn goedaardig maar de overmaat aan schildklierhormoon jaagt allerlei functies, waaronder hart overmatig aan..
weet niet of het tumorweefsel hiermee vanzelf verdwijnt maar volgens mijn favo dierenarts werkt het en hij was er enthousiast over.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole

Bericht door artemis »

Ik denk niet dat met y/d het tumorweefsel verdwijnt want dan zou het dieet genezend zijn en dat is het niet. Het dieet moet blijvend gegeven worden en is enkel regulerend, net zoals medicatie.

Mijn DA gaf me een folder van y/d net voor de joodbehandeling. Het bloed moet de eerste maanden regelmatig gecheckt worden en nadien zesmaandelijks.

http://www.hillspet.nl/nl-nl/thyroidhealth/index.html
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

artemis schreef:Computergirl,

Heb je nog andere katten?
Indien niet, en met een kat van die leeftijd zou ik Hill's y/d overwegen. Dat is een dieet en een nieuwe behandeling van hyperthyreoïdie. Belangrijk is dan wel dat de kat absoluut niets anders eet, vandaar dat het wat moeilijker is als je nog andere katten zou hebben.
http://www.hillsproducts.com/General.as ... ormule/zak

Adriana, had jij geen positieve berichten gehoord over y/d?
ja ik heb nog een andere kat, die is 1 jaar jonger maar heeft juist flink overgewicht :lol:

y/d had de dierenarts ook over gehad, maar Max eet geen brokjes meer sinds enige tijd en met blikvoer is hij super kieskeurig. Fiets op zaterdag half amsterdam door om voer bij speciaalzaakjes te halen die meneer wel blieft (soms :roll: )
En ik heb dus nog een kat, die juist alleen maar brokjes eet

Met de oorzalf lijkt hij wel degelijk iets te verbeteren, of het is de invloed van de eetlustverhoger daar ben ik nog niet helemaal achter
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

Cerna schreef: Ik prijs me gelukkig met een kat die 5 pillen op een dag wil slikken plus een spuitje van 2,5 ml. Omega-3 voor zijn vacht en gewrichten plus een half spuitje lactulose. Maar ik weet dat hij een uitzondering is, de meeste katten werken niet zo gemakkelijk mee :-(
Zelfs de dierenarts kreeg er nauwelijks een pil in bij Max :icon_shifty:

Er heeft zich inmiddels iemand gemeld voor de pillen via pm, dus ik hoop dat ik ze over 6 weken als lang kwijt ben ;-)
Renatevanderveer

Re: Felimazole

Bericht door Renatevanderveer »

Al eens Easypill geprobeerd, Computergirl? Hier is dat een groot succes.
Het is een soort stopverf, een soort kneedgum idee, waar je het tablet in kunt drukken.
Als je heel even wacht, gaat het tabletje smaken naar de Easypill.

Hier nam Bounty daardoor de tabletjes zonder problemen in.
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

"Ik heb echt alles geprobeerd "

ook easypil. Vorige week nog weer een staafje meegenomen voor de andere medicatie (waarom geven ze die pillen niet gewoon een lekker smaakje) maar meneer vertikte het al weer na een poging
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

Max heeft nu last van zijn oren en ik mag niet bij zijn hoofd in de buurt komen voor de oorzalf.
Het zit hem ook echt niet mee. Zo maar even de dierenarts bellen
Plaats reactie