kater harde buik

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kater harde buik

Bericht door mittenslief »

ik ben het wel met Dinie eens hoor, bijna elke kat maakt in zijn leven en vooral in zijn jonge leven het coronavirus mee, de een komt daar overheen, de ander is drager, maar bij welke kat het muteert tot FIP is de vraag? ik denk dat het ook van moeders komt mijn katertje die het met 16 weken kreeg had eigenlijk nog niet iets "verschrikkelijks" meegemaakt dat ie stijf van de stress stond ofzo, hij was bij mij geboren en voor die tijd had ik zelfs nog nooit van die verschrikkelijke ziekte gehoord, maar ja eigenlijk off topic
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kater harde buik

Bericht door Chiquita98 »

Ik lees nog steeds nergens dat het van mens op dier kan gaan.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kater harde buik

Bericht door mittenslief »

Ik ook niet hoor dat van mens op dier als ik de kattenbak schep was ik ze en desinfecteer ze ook
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: kater harde buik

Bericht door Livewithlouis »

Hey Mittenslief ,

Ik wil niet gek overkomen maar eens zijn met Dinie (= castratenkoor toch) is wetenschappelijk onderzoek als niet waar afschrijven? Dat heeft zij in ieder geval nog niet gedaan namelijk.
Mag altijd uiteraard, dat moet iedereen voor zich weten. Misschien lees ik het verkeerd en bedoel je het verhaal over dat de ene kat fip ontwikkeld en de ander niet? Want dat gaf ik aan namelijk ;)

@Chiquita mensen kunnen door contact met katten die drager zijn van het corona virus of al FIP ontwikkeld hebben het virus meedragen op hun kleding,handen,schoenen. Dit kan door het volgende:

Het virus bevindt zich: in de ontlasting en in slijm in mond en neus van de kat.

Mensen krijgen het op hun handen, kleding,schoenen door: slechte hygiëne kattenbak, je kat niest,kwijlt etc. etc. etc.

++++het virus kan nog enkele weken overleven in de omgeving zonder drager+++

Mocht je een voorbeeld van wetenschappelijk bewijs willen lezen zie de twee links op de vorige pagina in dit topic.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater harde buik

Bericht door castratenkoor »

Mittenslief leest gewoon goed en Mittenslief mag het eens zijn met wie ze wil.

Ook ik zie nergens een acceptabele verklaring van je beweringen.
Allemaal oud nieuws en allemaal bekend.

Ik denk dat je citaat van heel oud is, zoek het jaartal er maar eens bij.
20 jaar geleden dachten ze dat je een half jaar geen katten mocht aanschaffen als je FIP in huis hebt gehad.
Is allemaal allang achterhaald.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: kater harde buik

Bericht door Livewithlouis »

In dit geval leest u niet goed dan, want dan had u gezien dat ik heb geschreven dat dat zeker uiteraard mag.

Geen reden ook om dat aan te geven, ik heb niemand ooit in zijn of haar mening willen beperken?

En nee ik voel geen enkele behoefte om jaartallen op te zoeken eigenlijk.
Lijkt me overigens niks mis mee om voorzichtig om te gaan met katten die een ernstige virusinfectie hebben.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: kater harde buik

Bericht door kansarmedieren »

castratenkoor schreef:Is kolder. Anders zou mijn hele castratenkoor de pijp uit zijn gegaan.
FIP is alleen overdraagbaar via sex en bloed-bloed.
Ik heb twee katten verloren aan FIP, broer en zus met 4 jaar ertussen, hebben het van moe meegekregen bij de bevalling. Ken ook meerdere gevallen in omgeving, ook een cattery.

Is niet overdraagbaar via de mens, zelf niet via de kattenbak.

Livewithlouis - ik zou graag je onderbouwde artikelen/bewijzen hierover lezen.

Ben je niet in de war met FIV (kattenaids) want dat is overdraagbaar via sexs en bloed/bloed ? En ze kunnen besmet worden via de moeder.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater harde buik

Bericht door castratenkoor »

FIV is veel besmettelijker, dat kan ook via speeksel ed overgebracht worden op andere katten.
Een FIV besmette kat moet altijd apart gehouden worden van andere katten. daarom zijn daar ook speciale opvang adressen voor.
Maar goed in FIV heb ik me nooit zo verdiept, omdat ik daar godzijdank nooit mee te maken heb gehad.

FIP wel, een kooigenoot van mijn Rik is ook overleden aan FIP.
Maar dat betekent nog niet dat alle kittens van die opvang ook FIP krijgen.
Het zou veel gevaarlijker zijn geweest als er een FIV had gehad, dan loop je inderdaad het risico dat alle kittens uit die opvang zullen overlijden.

Het heeft erg weinig zin artikelen over FIP te lezen van jaren oud. De ideeën zijn echt heel erg veranderd in 20 jaar. 20 jaar geleden moest je je hele huis ontsmetten en mocht 6 maanden geen katten nemen. Nu mag je bij wijze van spreken gewoon de volgende dag een nieuwe halen na een FIP-sterfgeval.

Maar we dwalen erg off-topic - sorry topic starter. Ik blijf van mening dat FIP niet overdraagbaar is van mens op kat.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 01 apr 2012 19:32, 3 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kater harde buik

Bericht door mittenslief »

we dwalen inderdaad erg off-topic maar dat maakt niet uit maar ik moet er toch niet aan denken dat ik mijn kleine Simba besmet zal hebben OMG maar ik blijf bij de site van dr.addie.com en hoop dat zij in haar onderzoek nog verder komt verder gaat het met Buckje redelijk hoor maar hou hem natuurlijk goed in de
gaten en laat hem niet naar buiten hij zit nu opgesloten op zolder tot hij een plas heb gedaan op de health indicator
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: kater harde buik

Bericht door kansarmedieren »

castratenkoor schreef:FIV is veel besmettelijker, dat kan ook via speeksel ed overgebracht worden op andere katten.
Een FIV besmette kat moet altijd apart gehouden worden van andere katten. daarom zijn daar ook speciale opvang adressen voor.
Maar goed in FIV heb ik me nooit zo verdiept, omdat ik daar godzijdank nooit mee te maken heb gehad.

FIP wel, een kooigenoot van mijn Rik is ook overleden aan FIP.
Maar dat betekent nog niet dat alle kittens van die opvang ook FIP krijgen.
Het zou veel gevaarlijker zijn geweest als er een FIV had gehad, dan loop je inderdaad het risico dat alle kittens uit die opvang zullen overlijden.

Het heeft erg weinig zin artikelen over FIP te lezen van jaren oud. De ideeën zijn echt heel erg veranderd in 20 jaar. 20 jaar geleden moest je je hele huis ontsmetten en mocht 6 maanden geen katten nemen. Nu mag je bij wijze van spreken gewoon de volgende dag een nieuwe halen na een FIP-sterfgeval.

Maar we dwalen erg off-topic - sorry topic starter. Ik blijf van mening dat FIP niet overdraagbaar is van mens op kat.
Sorry of topic maar ik wil toch iets rechtzetten, Fiv is alleen via bloed bloed over te brengen. alleen via speeksel niet kan wel als een besmette kat wondjes heeft in de bek (en dat kan omdat een FIV kat vaak een ontsteking in de bak heeft) dus dan komt er bloed bij het speeksel maar dan moet de andere kat ook wondjes in de bek hebben. Zeg nooit nooit maar die kans is heeeeeeeeeeel erg klein.

En een Fiv besmette kat hoeft niet altijd apart te worden gehouden van andere katten als je een stabiele kattenpopulatie hebt van niet vechtende katten dan is er geen probleem. Ik heb jaren een Fiv besmette kat tussen mijn andere katten gehad niets gebeurt.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: kater harde buik

Bericht door Livewithlouis »

@kansarmedieren

Ik zou het lekker laten als ik jou was....been there done that.....

En gewoon omdat ik het toch niet kan laten: een artikel van 4 jaar geleden?! Is zeker niet achterhaald!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: kater harde buik

Bericht door Catfish »

castratenkoor schreef: FIP wel, een kooigenoot van mijn Rik is ook overleden aan FIP.
Maar dat betekent nog niet dat alle kittens van die opvang ook FIP krijgen.
Het zou veel gevaarlijker zijn geweest als er een FIV had gehad, dan loop je inderdaad het risico dat alle kittens uit die opvang zullen overlijden.
Die benchgenoot van Rik was mijn Yoda, hij is 7 maanden geworden. Yoda's zusje woont bij mijn zusje, en ook zij heeft geen FIP gekregen.
Een klein jaar voor Yoda verloor ik mijn 2 jarige poes Frommel ook aan FIP. De enige link die zij hadden was mijn kater Zorro, die nu nog supergezond is. Dus ik verdacht hem, en heb hem uitgebreid laten testen. Snoopy was er inmiddels ook, uit dezelfde opvang als Yoda en Rik van Dinie. Dus de kans dat Zorro en Snoopy het hadden was naar mijn gevoel groot. Maar ze waren beiden 'clean', en nog. Beiden waren kittens van zwerfmoeders, en de kans op FIP is dan gewoon veel groter. Dus ja, overdraagbaar via seks (de moeder is niet zomaar zwanger geworden) en bloed/bloed. Waarom Yoda wel overleed en zijn zusje niet, geen idee. Het heeft te maken met het ontwikkelen van het corona virus tot FIP, maar mijn zusje heeft Poesie nooit laten testen. Zou ik best willen weten eigenlijk.
Mijn dierenarts waarschuwde me wel dat het via mensen overdraagbaar was, maar ik heb daar nooit iets van gemerkt.
Sorry, :offtopic:
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: kater harde buik

Bericht door Livewithlouis »

er is nog geen test voor ontwikkeld. draadtrekkend vocht in de buikholte is het enige duidelijke doorslaggevende symptoom voor fip, maar dan hoef je het antwoord eigenlijk al niet meer te weten..

je zult er dus ook niks van merken. tot het te laat is. Daarom is een discussie hierover voeren ook zo zinloos.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kater harde buik

Bericht door mittenslief »

juist de mensen die het echt hebben meegemaakt en onze lieverds hebben verloren aan die K* ZIEKTE
gaan hier natuurlijk wel in discussie over, we hebben ons er allemaal in ingelezen en natuurlijk in de paar laatste dagen nog naar elke strohalm gezocht om onze lieverds beter te maken, en je merkt FIP wel als je de kat goed kent maar dan alsnog kan je niets doen in ieder geval de natte vorm dat is echt binnen een paar dagen gadaan bij de droge vorm heb ik gelukkig geen ervaring en hoop dat nooit te krijgen. Mijn Simba was ook uit mijn eigen nest en kreeg op 16 weken al FIP voor mij een ????? zijn zusjes hebben er geen last van gehad en volgens mijn DA hebben poezen veel minder kans om dat te ontwikkelen maar ja vrouwen zijn natuurlijk van sterker geslacht ;-)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kater harde buik

Bericht door nellebel »

FELV wordt via speeksel overgebracht en via hoesten, niezen, urine, bloed. dus die is erg besmettelijk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie