Kattenbak op het balkon, kan dat?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
ozzy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2010 18:22

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door ozzy »

Ook wij wilden, na jaren een oudere kat alleen te hebben gehad, weer gaan voor een solokat. Na alle asiels in de buurt te hebben bezocht, vielen we onverwacht voor een kitten waarvan de medewerker zei dat het miet zo op andere katten gesteld was.

We hebben het beestje alleen meegenomen en dachten dat we wel genoeg met hem konden spelen e.d. om hem in een goed velletje te laten zitten. Maar hij werd onhoudbaar druk, zag ons als medekatten en leek echt niet gelukkig. Na goed op dit forum te hebben gelezen, hebben we toen besloten een vriendje uit te zoeken. Weer eentje uit het asiel, en toevallig van dezelfde leeftijd. En dat was dé oplossing. Er werd niets meer gesloopt, het levert amper meer werk op en is voor twee katten en twee baasjes het beste wat kon gebeuren!

Natuurlijk is de beslissing aan jullie, maar denk er nog even goed over na. Er zijn veel meer verhalen te vinden van ongelukkige solokittens dan verhalen waar het prima gaat...
Een MIAUW is een bericht van het hart.

Oscar (mei '09), Elmo (juni '09)
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Rosalie123 »

Bedankt voor de handige links, Lidewij!
Er wordt hier inderdaad hard voorbereid voordat we zo'n belangrijke keuze maken, het heeft dus ook al 1,5 jaar geduurd voordat we het allebei eens waren over het hebben van een kat. Het is ook een hele verantwoordelijkheid natuurlijk, en dat hopelijk voor een erg lange periode!

Nog geen nieuws ontvangen van het gezin waar de zwangere poes woont, we wachten nog in spanning af. Wij hebben de tweede keuze uit het nestje, en er is naast ons nog maar 1 andere geïnteresseerde, dus mochten we toch nog gaan voor een tweede kitten dan is dat waarschijnlijk geen probleem.

Nu nog heel lang wachten tot het juni is, en we hopelijk zelf zo'n poezenbeest in huis hebben :)
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door pinguin »

Ik hoop echt dat je vriend kan over halen om er gelijk 2 te nemen. (misschien ook eens laten mee lezen op het forum?)
Ik wil je niet bang maken maar in mijn omgeving is ook een solo kitten in huis. Inmiddels heeft de ze al voor meer dan 200 euro sloop schade omdat het kitten zijn energie niet kwijt kan. En dit beestje is nog geen 1jr oud.

Je kan er ook voor kiezen de dieren te verzekeren zo hoef je ook niet bang te zijn voor onverwachtse hooge medische kosten. En meestal krijg je dan of hele maal de castratie vergoed.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je geld wil uitsparen zou ik je katje in het asiel gaan uitzoeken.
Dan kost het je een stuk minder dan wanneer je alles zelf moet betalen. Bovendien steun je dan mensen die het kattenoverschot proberen terug te dringen ipv groter te maken.
Ik weet niet wat de achtergrond van deze zwangere poes is, maar als dit een pretnestje is en ze dus niet deze poes zwanger hebben overgenomen of gevonden, zou ik daar niet aan mee willen werken. Persoonlijk...

Verder wil ik er ook even op wijzen dat een kat maar een jaar kitten is en voor de rest van zijn leven gewoon kat. Als je er percé een wil en geen twee omdat ze zouden gaan slopen, begrijp ik niet zo goed waarom het dan net een kitten moet zijn. Volwassen katten slopen een stuk minder tot niet. Een kitten alleen is gewoon de grootste sloopmachine die er is.
Ik weet dat dit aanvallender klinkt dan het bedoelt is. Ik bedoel het echt niet slecht en ik merk ook dat je alle adviezen echt ter harte neemt. Maar er is iets dat niet helemaal klopt in de redenering, en daar wil ik even op wijzen. ;-)

Veel succes met je vriend overtuigen. En als het je niet lukt, zal het kitten het wel in jouw plaats doen, maar het is natuurlijk een stuk leuker voor iedereen als dat niet hoeft.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Rosalie123 »

:) Als een kat maar een jaar een kitten is, dan is het toch ook niet zo erg dat je maar een jaartje met dat sloopgedrag zit...

Het was mijn vriend die er geen 2 wilde vanwege sloopgedrag, ik weet zelf ook dat als je er 2 hebt, die kans kleiner is. Ik waardeer jullie betrokkenheid zeker, begrijp me niet verkeerd, en ik snap dat jullie het beste met me voor hebben en met de kat/kitten/kittens. Maar ik zie hier op het forum zo ongeveer elk topic, met welk onderwerp dan ook, uitmonden op een pleidooi om meer dan 1 kitten aan te schaffen of een solokat uit het asiel.

Met alle respect, die informatie heb ik inmiddels tot me genomen en verwerkt, en nu heb ik daar niet zoveel behoefte meer aan. Ik ben hier om meer te weten te komen over wat voor spulletjes ik het beste kan nemen, wat ervaringen van anderen zijn. Maar niet om 10 keer dezelfde ervaringen en adviezen te horen :)

Waar ik wel benieuwd naar ben:
- Is het zo dat een plastic etensbakje minder goed is om uit te eten?
- In de ene lijst van giftige planten zie ik de sanseveria wel, in de meeste anderen niet. Enig idee of ik deze plant, waarvan ik er zo'n 6 heb staan, beter weg kan doen?
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Adriana »

als we je op bepaalde dingen wijzen dan is dat alleen gebaseerd op onze ervaringen en die adviezen zijn erg goed bedoeld. ;-)
bovendien komen wij hier met name en in de eerste plaats op voor het welzijn van de katzels, die immers geen stem hebben..
en als dat herhaaldelijk gebeurt dan zou dat ook kunnen komen door eenzijdige communicatie, ik bedoel niet reageren op deze aanbeveling. ;-)
en als je in de topics dit advies bijna standaard tegenkomt, dan zal daar wel een aanleiding voor zijn.. lees dan ook de topics waar in het volledig fout gaat met een solokitten, er zijn er zat. en dat willen we, met name voor het betreffende kitten, voorkomen, want de (gedrags)schade die in dat eerste jaar wordt aangericht is in het verdere leven nauwelijks meer te repareren..
en ook daar weten we vrij veel van met onze angstige, schichtige huisgenootjes uit het asiel of herplaatsingsprogramma., die we met heel erg veel moeite en geduld weer een beetje in het spoor proberen te krijgen.

*plastic is niet goed schoon te maken en schoonmaken met bleek is uit den boze.
*bakjes zijn vaak te klein, katten stoten hun snorharen liever niet bij het eten.
*als sanseviria op de lijst van giftige planten staat dan is het antwoord heel erg simpel: jà! (x 6)

en nog iets: die ervaring heb jij kennelijk niet maar wij wel en zeker met kitten(s): die planten met bak gaan geheid om!
en dat is dus onderdeel van het katproof maken van je huis en interieur.
en als je dacht dat je kon opvoeden en verbieden.. vergeet het maar.. bangmaken wèl, uitleggen dat zoiets niet mag niet want een jonge kat onderzoekt alles en dat is normaal gedrag wat we hier op het forum respecteren en waarvoor we ruimte vrijmaken. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door pinguin »

Als je meer info wil hebben over je kitten. Kijk dan ook eens in foto albums van forummers er zijn er hier wel een paar die katten hebben die nog geen jaar oud zijn. En als je effen flink terug leest kan je er misschien wel tips in vinden.

Katten slopen als dat eenmaal in de kat zit zal dat lastig af te leren zijn. Wil je ze mentaal niet beschadigen. En dat heeft niks met leeftijd te maken. Bij sommige katten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Rosalie123 »

Leuk, heb inmiddels aardig wat fotoalbums doorgespit. Naast de vele prachtige snoetjes en mooie poses, heb ik ook goed opgelet op de achtergrond: hoe is het huis ingericht? Wat staat er allemaal wel en niet?

Goed nieuws: de kittens zijn inmiddels geboren! Het zijn er 3, en ze zijn nu een halve week oud. Binnen een paar weken ga ik kijken en kiezen, ik mag als tweede dus dan is er nog keus uit 2. Er is een zwarte, een zwartwitte en een roodwitte.

Weet iemand toevallig vanaf hoeveel weken je het geslacht kan vaststellen?
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Adriana »

als je zelf even goegelt op 'vaststellen geslacht kittens' of 'bepalen geslacht kittens' dan krijg je een aantal handleidingen met foto's van de verschillen en dat blijkt al vrij vlot na de geboorte te kunnen.. maar bij de ene is het makkelijker te zien dan bij het andere kitten..
gelukkig geen groot nest dus forse babies denk ik.. dat geeft ze een goeie start!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Rosalie123 »

Ja ik had daarop al gegoogled en inderdaad de plaatjes gezien, maar er stond niet bij of dat al meteen na de geboorte te zien is of dat je het pas na een aantal weken echt kan vaststellen.

Inderdaad niet een groot nestje, en ik wil de kitten ook pas na 11 weken ophalen. Degene die de eerste keuze heeft wil hem al na 7 weken meenemen, bij haar eerste kat was dat ook prima gegaan, maar dat hoeft voor mij niet. Laat ze eerst nog maar lekker bij elkaar blijven en van elkaar en hun moeder leren en genieten!
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Adriana »

dat is heel verstandig en zo belangrijk want ze leren toch het meest van hun moeder en nestgenootjes en hoe langer ze daar kunnen drinken hoe beter.
en normaal na ongeveer 12/14 weken wil de moeder ook niet zo veel meer van haar kittens weten en in de natuur zit haar taak er dan op..
vaak kun je in het nest al zien welke kittens goed met elkaar optrekken en echt maatjes zijn. bij onze twee herplaatsers heeft de poes in het nest, naast de moederpoes, zich ontfermd over nakomertje Enzo en nu is Enzo anderhalf maal het formaat van poesje Mies. ze zijn destijds daarom samen geplaatst maar leven nu in lat-verband, omdat Mies zich (na 5 jaar samen geweest te zijn bij haar eerste baas) ontwikkeld heeft tot solo-diva en alleen haar broer nog in haar omgeving accepteert.
in mijn fotoalbum (grijstijgers) zie je veel aanpassingen en constructies voor de katzels hier, waaronder een groot verticaal opgehangen IKEA vloerkleed en een deels zelf samengestelde klimconstructie. de bengels zijn nu bijna 2 en ik heb al heel wat stunts van ze meegemaakt, waaronder heel erg enge....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door lidewij020 »

Ik zag iets staan over sanseveria's. Ik heb ook een sanseveria in huis. Ik lees nu via google dat ze giftig zijn.
Mijn katten hebben er nooit van gegeten en tonen totaal geen interesse in die plant. Bij een kitten zul je toch extra voorzichtig moeten zijn, ze willen alles uitproberen. Ook bij katten met pica zul je op moeten passen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Rosalie123 »

pica? Wat is dat?
Ik ga morgen voor het eerst kijken bij de kittens, ze zijn dan 1 week oud. Ik zal een paar foto's maken.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door Adriana »

ik denk dat hier picea wordt bedoeld of in htk-nederlands sparren/kerstboom bv..

"De spar heeft in zijn naalden een vluchtige olie, met als hoofdbestanddeel terpenen. Dieren, vooral honden en katten kunnen het gif binnenkrijgen doordat ze aan de takken kauwen of van water gedronken hebben waar naalden in gelegen hebben of waar de stam in staat."
http://www.baaij-hoveniers.nl/beplantin ... .htm#Picea

dat sanseviria's niet op alle lijsten giftige planten voorkomen, komt denk ik omdat de samenstellers van die lijsten zich voornamelijk richten op die planten die in die regio/cultuur voorkomen en als kamerplant worden toegepast.
hier wordt bijvoorbeeld nauwelijks gewaarschuwd voor lelies, die zijn uiterst giftig en kunnen acute nierfaalcrisis en erger veroorzaken. in Amerika gebeuren daar veel meer ongelukken mee, hier zie ik die planten vaak niet op een lijst staan.
dus nevernooit lelies in een boeket thuis als je ook katten hebt.

en het is verschillend hoe katten met giftige planten omgaan.. de een taalt er niet naar, de andere kat gaat er onmiddellijk in hangen en mijn instelling is dat ik geen enkel risico neem..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Kattenbak op het balkon, kan dat?

Bericht door daantje_xxx »

neeee, geen lelie's in huis!!! :enaughty:

hier 1x gedaan, dacht leuke bloemen. :roll: Dat dacht loekie ook, en we konden op zondagmiddag "gezellig" naar de spoeddierenarts... Gelukkig zat zn hele mond onder t stuifmeel waardoor meteen duidelijk was wat hij had gedaan, maar als we niet thuis waren geweest.... :?:
Hij is daar de hele dag gebleven en we konden m 's avonds pas weer ophalen. Ik kon me niet ontspannen, maar hij vast ook niet! Ze hadden stuk haar geschoren om m aan t infuus te leggen en norit gegeven tegen t gif...

Verder doet loekie eigenlijk nooit wat met planten/bloemen, maar saartje graaft er graag in. Nu is dat met de jaren wel iets minder geworden, maar laatst hadden we n nwe plant en toen moest ze toch ff graven :P
naja dat weten we dan ;-)

Verder hebben wij ook een ...plant. licht giftig als in diarree, maar die staat hier al hun hele leven en die laten ze met rust, maar ik wist tot voor kort ook niet dat ie giftig was.

in ieder geval goed dat je je zo goed voorbereid! weet je al wat je met het katje gaat doen als jullie op vakantie gaan?

Wij wonen ook op n flat en ze mogen hier af en toe onder begeleiding op t balkon. maar ik ben er blij dat we er 2 hebben! als ik zie hoe ze met elkaar aan t stoeien zijn! En dan nog pakken ze af en toe de meubels. (ze zijn nu bijna 3 jaar)

Ik wil ook een catproof balkon, maar daarvoor moet ik eerst vriendlief overtuigen en die ziet het niet echt zitten. Ws precies andersom als bij jou (jullie maar 1 kat, wel catproof balkon. Wij wel 2 katten, maar geen catproofbalkon).

ps: als ns in een asiel gekeken naar n nestje? dan haal je er wel n uit t asiel, en heb je n kitten! kost wel iets meer dan bij n particulier, maar bijna altijd zit daar ook de sterilisatie bij in. Dan kan je met n paar maanden terug om die uit te laten voeren.
Plaats reactie