Dwang voeren.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Cerna

Re: Dwang voeren.

Bericht door Cerna »

Zo heb ik het ook niet gelezen, hoor!

Maar ik heb zo vaak het gevoel dat mensen al snel een grens hebben bereikt (en dat geldt voor dierenartsen en voor kattenpersoneel), terwijl het er in eerste instantie misschien niet erg hoopvol uit ziet (en dat was bij Noa absoluut het geval), maar dat het dan toch ten goede kan keren. Maar dat weet je niet van tevoren.
Zo is daar Misty van Bella met een nog hogere crea dan Noa en zij had al besloten dat het genoeg was. Ik heb op haar ingepraat, want ook Misty is nog een jonge kat, in de hoop dat ze Misty toch nog een kans wilde geven en zie, Misty is er ook nog!

En onderhuids infuus geven is denk ik ook afhankelijk van vooral de leeftijd van de kat en de conditie van de andere organen. Wij hebben het ongeveer 6 weken gedaan, eenmaal per week 150 ml. De dierenarts was het er niet mee eens want "Noa is doodziek en waarom zou je haar leven nog langer zo rekken?!" (andere da dan die we normaal hebben). Maar wij zagen geen zieke kat en na veel soebatten kregen we toch infuus mee.
Toen Noa half april van Atjo hom.korreltjes kreeg, hoefde het niet meer, maar wanneer ze nu weer slechter wordt, aarzel ik geen moment.
Bij Cochi, die bijna 17 is, zou ik het echter niet meer doen want ze vinden het niet fijn en ook al is het maar eventjes, zo´n oude kat wil ik dan niet meer plagen (ja, een jonge kat dus wel! :eshifty: )

Inmiddels zijn we weer aardig :offtopic:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dwang voeren.

Bericht door castratenkoor »

Die overweging ga ik volledig in mee. Sjaak was 4 toen hij werd opgegeven. Zijn nierwaardes waren niet eens meer meetbaar en hij was in coma. Tweemaal met een half jaar ertussen. Bij de tweede keer zei de dierenarts dat het verder geen zin meer had. Ik ben toch met hem doorgegaan. Elke dag naar de dierenarts met hem voor infuus. En in de avond zelf een spuit geven.
En hij is nu 14!
Maar hij is nu zover dat ik niet meer aan hem zou sleutelen als hij instort, genoeg is genoeg.
Sjaak wenst aan zijn lijf totaal NIKS meer aan "gedoe".
Ik zie wel dat het minder wordt, zijn hoofd wil nog zoveel, maar zijn energie neemt af.
Hij heeft vanmorgen een hele poos met de twee jongste katten met een muisje gespeeld.
Maar daarna lag hij op apegapen en ademde moeilijk. Was duidelijk over zijn grenzen gegaan.
Hij is daarna heel diep in slaap gevallen.
Diep in mijn hart hoop ik dat hij ooit opeens overleden is (hopenlijk duurt dat nog heeeeeel lang).
Ik hoop de grens niet zelf te moeten zetten - tot hier en niet verder.......
Misschien laf, maar zou voor hem veel beter zijn. (eerlijk gezegd voor mij ook)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dwang voeren.

Bericht door Adriana »

wij hebben twee katten die as zaterdag 8 worden, poes Mies heeft vrijwel geen drinkreflex en is een zeer matige eter en kater Enzo vrijwel geen eetreflex.
dat is veroorzaakt door de behandeling/mishandeling van hun vorige baasjes.
en ja, die helpen we met drinken en eten en ik ga er maar vanuit dat dit levenslang is.
intussen probeer ik bij Enzo er wel beweging in te krijgen, hij heeft het voorbeeld van de bengels en gek genoeg verdedigt hij zijn eten wèl. maar in zijn bek stoppen....
dus die moet ik met iets lekkers of een snoepje eerst aan het 'eten' krijgen en dan gaat de rest er vaak wel achter aan als ik er bij blijf, hem aanmoedig en prijs en/of af en toe iets van mijn vinger af laat likken. en ja, dat is bewerkelijk en niet zoals het hoort.
Mies krijgt rapido bereslechte nierwaardes als ze niet minstens 4x per etmaal vocht in haar bekje gespoten krijgt. en soms moet ook zij geholpen/aangemoedigd worden om iets te eten..

ik vermoed dat ze destijds gestraft zijn onder andere met hongeren/geen voer geven, ze zijn sowieso in die tijd zeer karig gevoerd, laat staan dat ze voldoende konden drinken. ik denk dat ze een uiterst negatieve relatie hebben met eten/drinken.. ze durven gewoon niet en als Enzo eenmaal over de drempel is dan eet hij soms ook gelijk zoveel dat het er binnen een paar minuten weer uit ligt.
dus Enzo voer ik de hele dag met de hand wat brokjes en zorg ervoor dat hij onder begeleiding heel rustig zijn natvoer kan eten. mijn vriend doet hetzelfde bij Mies.

het gaat naar omstandigheden hardstikke goed met ze (zolang we spuitjedrinken en spuitjevoeren etc) en wij zijn beiden in de gelegenheid wat meer aandacht aan deze katzels te geven en ik zou geen rustig moment meer hebben als ze onderuit zouden gaan omdat mijn principes me zouden verhinderen om in te grijpen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Dwang voeren.

Bericht door Tomkoud88 »

Hallo,

Ik heb echt even dringend advies nodig.

Sinds gisteravond eet mijn poes nog steeds niet. verder beweegt ze nog amper.. na de bak en van slaapplek naar slaapplek... ze waggelt ook meer als dat ze echt loopt.

lijkt net of ze helemaal geen fut meer heeft....

ze krijgt sinds dinsdag 150gr eten binnen maar is nog geen gram aangekomen.
verder doet ze alleen maar liggen en slapen.

heb het idee dat ze steeds verder achteruit gaat.

nu mijn vraag..

wat kan ik nog doen?
heb nog 7 pilletjes moderin liggen. zou ik haar vanavond gewoon een heel pilletje kunnen geven in de hoop dat ze zichzelf dan wat beter gaat voelen.

ik weet het Gvd niet meer...

Help!!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Dwang voeren.

Bericht door Lovecat »

Naar de dierenarts?!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dwang voeren.

Bericht door castratenkoor »

Sluit ik me bij aan - naar de dierenarts. Dat kunnen wij toch niet beoordelen wat je zou moeten doen en/of laten :shock:

En volg vooral je gevoel in hoever je moet gaan. dat kan een ander niet beslissen.

Sterkte en wijsheid gewenst!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Dwang voeren.

Bericht door patiani-guusje »

Jeetje dat is schrikken zeg, heel veelm sterkte!!

@Castratenkoor: Dit wist ik niet van Sjaak.. wat goed dat hij er na al die tijd nog is zeg! Dankzij topverzorging ;-) Ik hoop dat hij nog een tijdje bij jullie mag blijven..

En ja ik denk dat velen hun grenzen gaan verleggen als een kat eenmaal ziek is.. Had mij 2 jaar geleden gevraagd of ik 2x daags zelf onderhuids infuus zou geven dan had ik wslk gezegd van niet want dan is de kat al erg ziek. Zelfde met "helpen"met eten. Met wat ik nu weet is dat als je je kat hiermee in goede conditie kan houden, en hij verder niet lijdt, ja dan zou ik het weer doen, en iedereen adviseren. Ik zie ergens ook het "postitieve"in van mijn ervaring met Patiaan: heb er veel door geleerd, weet precies hoe of wat nu met Guusje, en ben hier terrecht gekomen ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dwang voeren.

Bericht door Kattenbella »

Wat akelig! Ik hoop dat je tercht kan bij een dierenarts.
Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Dwang voeren.

Bericht door Tomkoud88 »

Hallo,

het is niet zo dat ze op de grens van leven en dood wandelt hoor. haha
meer in de zin van ze gaat erg achteruit naar mijn mening in een redelijk tempo.
ze woog vorige week 3,15kg en nu nog steeds. verder is het niet wankelen als in omvallen maar meer dat het lijkt of ze niet 100% stabiel is.

ze spring gewoon nog van de aanrecht af nadat ik haar heb bijgevoerd.

ben gewoon radeloos, vanwege het feit dat ik niet weet wat er aan de hand is.

Ik wil gewoon zoveel mogelijk proberen om ervoor te zorgen dat ze nog een mooie en gelukkige tijd te gemoed kan gaan.

kunnen jullie mij een aantal namen van pepmiddelen opnoemen, ik heb morgen om 13:00 uur een afspraak bij de DA.

gr
Tom
Cerna

Re: Dwang voeren.

Bericht door Cerna »

Inderdaad naar de dierenarts en bloed laten prikken! Ze heeft zoveel zware medicatie gehad en waggelend lopen en futloosheid kan met de nieren te maken hebben. Absoluut nu GEEN Moderin of andere medicijnen!
Drinkt ze meer dan normaal?

En je kunt geen wonderen verwachten mbt het aankomen. Wanneer je het rekensommetje maakt dat een mens gemiddeld 20 keer zwaarder is dan een kat en dit mens zou een kilo in de week aankomen (wat best veel is, vind ik), dan komt de kat dus 50 gram aan en dat zie je echt niet op een personenweegschaal.
En ze krijgt een normale hoeveelheid eten, dus ze zal niet aankomen. Zolang ze maar niet afvalt, dan is het toch prima?
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Dwang voeren.

Bericht door Tomkoud88 »

Hallo,

Cerna bedankt voor je reactie. ze drinkt eigenlijk niets. nooit gedaan trouwens.... haalt al haar vocht uit het natvoer dit is altijd genoeg geweest aangezien ze 3x per dag plast.

ik ga morgen een bloedonderzoek laten doen.

mocht iemand nog suggesties hebben dan hoor ik het graag

Bvd
Tom
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Dwang voeren.

Bericht door Tomkoud88 »

Hallo,

ben vandaag naar de DA geweest, ze was niet afgevallen maar liep er wel beroerd bij.

er is bloed geprikt en ze heeft medicijnen tegen de misselijkheid.

nu krijgen we hier morgenmiddag de uitslag van. we geven haar nu met een spuitje Recovery in de hoop dat ze hier ook iets van aansterkt. dit ook voor het geval dat er iets slecht uitkomt en er geopereerd moet worden.

verder krijgt ze weer moderin in de hoop dat dit enigszins een positieve uitwerking heeft.

heb wel al besloten dat als er niets meer te doen is, ik haar niet meer ga laten lijden.

op deze manier zoals het nu gaat is het ook geen katten waardig leven meer..

heb het er maar moeilijk mee, maar is uiteindelijk als niets werkt de enigste oplossing.

sorry dat ik mezelf af en toe herhaal. heb het er gewoon moeilijk mee dat ik waarschijnlijk iets wat me heel dierbaar is ga verliezen:(

iets wat 11 jaar lang langs je in bed sliep. iets dat je overal achternaliep en altijd blij was als je thuis kwam.

gr
Tom
manon3

Re: Dwang voeren.

Bericht door manon3 »

Ben benieuwd wat de uitslag is morgen van het bloedonderzoek,ik hoop zo voor je dat het misschien meevalt en dat je nog een tijd van haar kunt genieten.
Nogal logisch dat je het daar moeilijk mee hebt,kan ik me heel goed voorstellen.
Ik wens je alvast veel sterkte voor morgenmiddag en hoop dat de uitslag meevalt.
En stort je hart hier maar uit hoor,daar is dit forum tenslotte voor.
Sterkte Tom.
Tomkoud88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 nov 2011 17:20

Re: Dwang voeren.

Bericht door Tomkoud88 »

Ik hoop echt dat er morgen iets uitkomt, waar we wat mee kunnen. ik heb er gewoon echt geen vrede mee dat het einde er misschien aan aan het komen is.

Dit vooral omdat ik niet weet wat ze heeft.

ik heb al 2x eerder bloed laten prikken. ze voor zo'n beetje alles wat de dierenarts kon bedenken medicijnen gehad.

als er morgen niet uitkomt waar we wat mee kunnen laten we donderdag een kijkoperatie uitvoeren.
ze mogen dan alles doen om haar leven te redden, maar als het geen zin heeft wil ik dat ze in vrede kan gaan.

heb het er op het moment echt zo moeilijk mee... als ze naar de bak loopt (20meter) moet ze onderweg 1x stoppen om weer wat energie te verzamelen.

ze is nog zeer alert, ik hoe maar een keer haar naam te roepen en ze kijkt. maar verder is het eigenlijk futloos.

ik ben al 3 maanden bezig met haar. er waren momenten dat ik dacht dit gaat de goede kant op, maar ook momenten dat het weer inzakte.

Ik heb de afgelopen 11 jaar lief en leed met dat mupke gedeeld. iedere dag vanaf dat ik 12 was en uit school kwam zat ze daar om me te begroeten. wilde altijd spelen en deed niets liever dan bij me op schoot zitten.

als ik nu naar haar kijk zie ik er niets van terug. ik mis dat zo erg.

Het is gewoon echt mijn poes, iedere keer als ze me nu aankijkt als ik weer eten in haar keel spuit zie ik van die ogen die me aankijken en zeggen, waarom doe je dit? ben ik stout geweest.

Ik wordt er radeloos van.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Dwang voeren.

Bericht door patiani-guusje »

Ik merk aan alles dat je je heel veel zorgen maakt en er veel verdriet van hebt.. Kan je helaas niet helpen, maar wil je wel heel veel sterkte wensen, en hopelijk komt er iets uit het onderzoek, waardoor je een stukje zekerheid krijgt..

Ben zelf 2 maanden geleden mijn kat verloren aan nierfalen dus weet hoe je je voelt.. Heel veel sterkte!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie