Wat te doen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door BillyJean »

Hoi Zonnig
hoe gaat het nu met de kat?? Ik heb nu mijn nieuwe poes voor de 10e dag en merk nu best wel hoeveel tijd ze nodig hebben om te wennen.
Ik hoop dat het goed gaat en dat het uithalen 1-malig was

maar nu weten we nog niet hoe ze heet?.. :grin:
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Nou ik heb wel mazzel, want vanaf de eerste dag loopt ze al naar mij toe en ligt dan gelijk bij mij op schoot. Zodra ik ga zitten komt ze er direct aan.

Wat ik zo leuk vind, is dat ze nu naast mij zit, terwijl ik achter de pc zit. Kort hiervoor zat ze bij me op schoot voor de tv en nu zit ik achter de pc en nu gaat ze hier ook naast mij liggen.

Ze zit nu ook al naar buiten te kijken ( zoals vanmiddag ). Echt een beetje nieuwsgierig.

Nog steeds ben ik blij met mijn keuze. Het voelt nu ook goed. Ook vond ik het leuk om haar mee naar huis te nemen. Dat is heel anders dan vorig jaar toen het absoluut niet goed met mij ging.
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Dag allemaal,

Naar aanleiding van mijn voorgaand bericht: ze heet Madelief.

Misschien is de naam wel veel te lang, maar ik weet ook niet welke naam ik anders moet nemen.

Ik heb geen kinderen dus ik kan Madelief wel nemen. ( Als ik kinderen had gehad, dan had ik wellicht Madelief en Daisy gebruikt. )

Daisy is de naam van mijn overleden konijn waar ik erg gehecht aan was.

Andere ideeën zijn van harte welkom.

Groetjes van Zonnig
p.s.) Bedankt voor jullie leuke reacties. Ik ben blij dat ik op een site zit waar mensen leuk met elkaar omgaan.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat te doen

Bericht door nellebel »

Madelief is toch een prima naam. Je krijgt vanzelf ook je troetelnaampjes erbij hoor. ik noem onze flippie soms flipperkast (is ook lang) of drolletje (weet het, klinkt niet zo smakelijk maar het is echt een drolletje soms). en zo zal madelief ook wel troetelnaampjes krijgen. Ligt volgens mij ook veelal aan de toon waarop je praat of ze wel of niet luisteren. Mijn sjefke (helaas overleden) reageerde ook op flippie als ik die riep. Andersom niet, flippie luisterde nooit naar sjefke.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat te doen

Bericht door Ilone »

Madelief is een leuke naam hoor :-)
Kan je eventueel nog afkorten naar lieffie ;) dan heb je letterlijk en figuurlijk een lieffie :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en ik ben nog steeds verliefd op mijn kat. Ik vind het leuk om thuis te komen als ze er is. Ik wil haar niet meer kwijt. Ze haalt vrijwel nooit meer uit en ligt zeer vaak op schoot.

Soms ben ik weleens bang dat ze zich verveeld, aangezien ik soms pas na 17.00 uur thuiskom.

Ik vraag me weleens af of ik er niet een kat bij moet nemen.

Toch durf ik dit niet overhaast te doen. Ik heb dan wel 2x zoveel haar in huis en ik moet dagelijks 2 kattenbakken schoonmaken.

Ik woon in een appartement. Mijn kat is dus een binnenkat, hoewel ik wel 2 balkons heb waar ze kan lopen. Hopelijk kan ik volgend jaar verhuizen naar een huis met een tuin. Ik denk dat het beter is voor een kat dat ze naar buiten kan.

Wat vinden jullie ? Ik denk dat het voor een kat weleens beter zal zijn als ze niet alleen is, maar toch katten schijnen geen groepsdieren te zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en) !
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door castratenkoor »

Als het een volwassen solo-kat is, is het de vraag of ze er een kat bij duldt. Dat is sterk afhankelijk van het karakter zowel van jouw kat als van een eventueel nieuwe kat.
Als je verhuist naar een huis met tuin zou ik of de tuin uitbraakproof maken of een kattenren nemen.
Helemaal los laten kleven erg veel gevaren aan (verkeer, kattenhaters, gif, verdrinken, opsluiten, kleim zitten, ziektes oplopen van andere loslopende katten, wonden/abcessen enz. enz.)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat te doen

Bericht door pearlsofpassion »

Katten zijn wel groepsdieren, alleen geen kuddedieren.
Ze gaan hun eigen weg en jagen meestal apart, maar leven wel in groep van nature uit.
Solitaire dieren kan je niet samen huisvesten zonder gevechten, dus katten horen daar echt niet bij.

Verder moet je inderdaad weten wat voor kat je in huis hebt (sociale of solo-kat). En hoe oud ze is, maakt ook veel uit.
Als je haar een paar jaar alleen in huis hebt, is er een tweede bijzetten niet zo simpel, en je doet er haar zeker niet altijd een plezier meer mee.
Maar ik kan je wel volgen als je veel weg bent. Ik ben ook blij dat mijn meisje gezelschap heeft, ookal is ze eigenlijk een solo-diva en gaat het niet verder dan tollereren.
Als je later zeker een kat bij wil, zou ik niet lang meer wachten, hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt. In de veronderstelling dat je kat andere katten verdraagt natuurlijk. Als ze in het asiel als solo-kat werd meegegeven, en je zeker weet dat ze niet met andere katten omkon, kan je dat niet zomaar aanleren, en heb je nooit garantie dat het zelfs na vele jaren lukt. Dan zou ik het echt niet doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Wat leuk dat jullie zo snel hebben gereageerd ! :)

Ze is echt, voor zover ik kan beoordelen, echt zo'n sociale kat. Laatst kwam een kat van de buren hier binnen en ze liep er rustig op af om haar te bekijken.

Ik denk inderdaad dat je er niet te lang mee moet wachten. Ook heb ik het dierenasiel in Beilen een mail gestuurd voor advies. Ze hebben mij de vorige keer echt heel goed geholpen.

In het asiel viel mij op dat ze een hele rustige kat was tussen de overige katten.

Hoe gaat het met de schoonmaak ? Valt zo'n tweede kat erbij tegen ? Heb je twee kattenbakken nodig ?

Indien jullie nog reageren, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten, ik vind het persoonlijk niet teveel werk.
In jouw geval zou ik dan wel 3 bakken neerzetten bij 2 katten en liefst ver uit elkaar.
Als je die bakken 2 x daags schoonmaakt is prima.
En wat vaker vegen of stofzuigen, wordt gauw routine hoor.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat te doen

Bericht door pearlsofpassion »

Als je drie bakken hebt is 1 keer per dag volgens mij wel voldoende, hangt ook van de katten af natuurlijk, en van het voer dat je geeft (voor jezelf dan).
Ik vind dat niet speciaal meer werk dan maar 1 bak. Je moet het toch doen...

En die haren... Ik ga hier nu overal eens met de pluizenborstel over en stofzuig, en of je nu haren van 1 of 2 katten opruimt, dat is precies evenveel werk. Je moet het misschien ietsje vaker doen, maar met 2 katten valt dat vast nog goed mee. Bovendien is 1 kat de andere niet. Ik heb er hier eentje die voor 3 verliest en eentje die bijna niets aflaat. Dus ja...

Borstelen helpt naar het schijnt ook om rondslingerende haren te verminderen (moet ik nog testen), en er blijven ook veel op de vaste slaapplaatsen hangen die je zo kan opnemen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Misschien dat ik er overheen heb gelezen hoor, maar jullie vinden 2 ook beter dan 1 ?
Ik ben wel een beetje bang dat als ik er kat bij neem, dat ik met mijn eerste kat dan een minder goede band krijg. Hoe denken jullie erover.
Een vriendin van mij zei dat mensen altijd meer huisdieren willen. Maar ja, 2 valt toch nog wel mee ?

Ik vind het qua rotzooi behoorlijk meevallen. Inderdaad haren ze het meeste uit op vaste plekken. Dit zijn de plekken waar ik een fleesedeken en handdoek op heb gelegd. Verder heb ik laminaat, maar wel vloerbedekking in de gang.

Zelf denk ik dat het wel beter is voor een kat om er een maatje naast te hebben. Vooral als je eens 's avonds laat thuiskomt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat te doen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben ook voor 2, zeker als ze goed met andere katten opschiet en je veel weg bent.
Het zou kunnen dat je eerste kat even wat afstandelijker doet, maar dat is zeer waarschijnlijk van overgaande aard. Bij kittens zie je dat al eens, bij volwassen katten heb ik het nog niet gehoord. Bij kittens gaat het altijd over.
Maar het blijven natuurlijk katten, weinig met zekerheid te voorspellen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Wat lief dat je alweer zo snel hebt gereageerd. Ik zag zojuist op de site van de Sofia vereniging, dat je beter 2 katten kunt nemen, omdat katten niet graag alleen zijn.

Toch is het inderdaad moeilijk in te schatten hoeveel extra werk het geeft. 1x extra stofzuigen in de week is waarschijnlijk ook alleen nodig op de plekken waar ze veel zitten. Ik woon niet zo heel erg groot, maar toch denk ik dat 2 veel gezelliger is.

Gek he ? Als je eenmaal een 2e kat in je hoofd hebt, dan krijg je het niet uit je hoofd.

Ik had echt nooit verwacht dat je zo'n intense band kunt voelen met een kat. Ze is superlief en ontzettend aanhalig. Vandaar ik denk dat een 2e kat beter voor haar zal zijn. Ik zit er best mee als ik 's avonds pas thuiskom.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wat te doen

Bericht door Mirjam86 »

Als ik lees dat je lieverd heel sociaal is naar andere katten dan zou ik het zeker proberen!
De meeste asiels hebben een proefperiode, dus mocht het echt niet gaan, dan zou je de 2e poes nog terug kunnen doen.
Hier heb ik helemaal niet het idee dat de dames meer naar elkaar toetrekken dan naar ons.
Ze willen het liefst met zijn allen samen op de bank liggen.
Ik merk echt dat ze heel veel hebben aan elkaar, dus als je de kans hebt: ga ervoor!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie