Ellendige chronische niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Ik heb ook gehoort dat rechinaforce kan helpen.
Puck heeft 2 antibioticakuurtjes in pilvorm gehad (asieldierenarts) en daarna om de 2 weken langdurende antibiotica-injecties (mijn eigen dierenarts). Je krijgt hoop dat het goed gaat komen omdat je vooruitgang ziet maar een week na de injectie is ze weer terug bij af. Ik moest nu weer over 3 weken terugkomen omdat ze dan eindelijk eens haar inenting zou krijgen maar ik denk dat dat er weer niet in zit....
Ik heb al 2 weken oogzalf maar zie weinig verandering; ze traant wel minder maar haar ogen zien er vaak roodbruinig uit...
Dit komt trouwens overeen met de foto's van katten met niesziekte die ik heb gezien..
Gelukkig is puck verder actief en eet ze goed. Het is een tevreden luidspinnende knuffelkat. Maar het verontrust wel erg wanneer ik haar op grote afstand kan horen ademen terwijl ze ligt te slapen. Het snotteren is ook zo sneu... Verder niest ze eigenlijk weinig..
Indy is sinds 2 dagen ook weer aan het niezen. Hier blijft het trouwens wel bij; geen andere verschijnselen..
Ik hoor graag van je of Richinaforce enig effect heeft. Ik hoop het voor jou en Hummeltje
! Als mijn homepatische middeltjes enig effect lijken te hebben hoor je het natuurlijk ook!
Ik denk dat ik de DA even geen antibiotica laat geven tenzij het echt erg nodig is. Ik neem trouwens aan dat hij dit ook niet meer zou willen doen, zoveel antibiotica is ook niet goed lijkt mij..
Ook veel beterschap met Hummel!!
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb hier een kater van 11 rondlopen die ook als kitten niesziekte heeft opgelopen. Mijn kat heeft er de eerste tijd ook mee gerommeld, maar ik merkte dat hij met het ouder worden steeds minder last heeft. hooguit 1 a 2x per jaar, en dan is er vaak niet eens een antibioticakuur nodig, maar is het na een paar dagen weer over. Te veel antibiotica is ook niet goed, verminderd de werking op den duur.. Adriana gaf mij een link bij topic "pluisje heeft verhoogde nierwaardes" kijk daar ook even naar. Heel interessant, gaat over het aanpakken van de weerstand van de kat. Enchinaforce wordt daar ook geadviseerd. Ik wens je in ieder geval veel sterkte en hoop dat jouw kat er ook deels "overheen" groeit..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Cerna »

Onze Amber (bijna 6) hield vorig jaar winter opeens niet meer op met snotteren. Gelukkig was het snotteren nogal waterig (waarschijnlijk doordat ze jaarlijks ingeënt was) en geen slijm maar zelfs na twee keer antibiotica veranderde het niet. Het warmere weer bracht uiteindelijk uitkomst.
Afgelopen november begon ze weer. Antibiotica hielp helaas weer niet en ik heb nu neusdruppels gekregen en L.Lysine. L.Lysine gebruik ik nu sinds een week of 6 maar ik merk er nog niet veel van. Twee weken geleden dacht ik dat ze er van af was en vorige week donderdag begon ze weer.
Dankzij de neusdruppels (Rhinigenta) was ze er na drie dagen gelukkig weer vanaf en het gaat nu goed (afkloppen!).
Neusdruppels is een gevecht (tenminste bij Amber) maar helpt wel erg goed en over L.Lysine kan ik dus nog niets zeggen. Ik hoop dat het kan voorkomen dat ze volgend jaar winter weer de klos is.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

onze flippie heeft vaak ook wat bruinige afscheiding uit de ogen. Ik gebruik geen zalfjes, maar gekookt water om het dagelijks schoon te maken. ze vind het geen probleem, is het gewend (en het snoepje wat erop volgt natuurlijk ook) afkloppen, maar ik merk de laatste dagen echt dat de ogen schoner zijn, en ze eigenlijk niet meer rochelt. Mijn flippie niest ook niet echt, maar vooral de ademhaling was zwaar en piepend. de bisolvon heeft geholpen en die andere kuur (voor de voorhoofdsholte onsteking). nu voor het eerst heb ik het idee dat het echt flink minder is.
hopelijk blijft dat zo, maar blijf wel die druppels geven (voor verhoging weerstand). Morgenvroeg de laatste keer pasta (kuurtje voorhoofd), maar ben er nu ook gerust op om het te stoppen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mika_Matsoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2011 21:41

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Mika_Matsoe »

Hallo Allemaal,

Wat een fijne site om informatie uit te wisselen!
Ik heb zelf ook een kat met chronische niesziekte, en ben afgelopen jaar een andere kat verloren aan de gevolgen van niesziekte.

1,5 jaar geleden nam ik een maatje voor mijn 1e kat Baileys. Ik haalde haar (Mika) van een boerderij, via Marktplaats. (heb er goede en slechte ervaringen mee, dit helaas een minder leuke).
Mika bleek de niesziekte uit haar nest meegenomen te hebben, en bleek ook jonger dan ze mij hadden verteld. (Ze was 5,5 week toen ik haar meenam, terwijl er 7.5 week was gezegd).
De kleine Mika kreeg meteen antibiotica, en met Baileys was toen nog niets mis.
Na een aantal maanden werd Baileys ook ziek.
Na een hoop behandelingen, werd Mika beter, en Baileys alleen maar zieker.
Uiteindelijk heb ik Baileys in moeten laten slapen.
Ze kreeg bovenop haar niesziekte een voorhoofdholteontsteking, waarbij de neusbuizen verkalkten en dichtgingen. Hierdoor kon het snot niet weg, en bleef in haar voorhoofdholte zitten. Uiteindelijk is er teveel druk op haar schedel gekomen, is er een vergroeiing en barst ingekomen, en kwam de troep er via een wond net boven haar oog uit.
De enige manier om dit op te lossen, zou een schedeloperatie zijn, en een jaarlijks terugkerende schoonmaakoperatie.
(Dit is trouwens iets wat bijna niet voorkomt hoor, ik wil niemand bang maken, volgens de DA was dit een van de 5 gevallen die hij in 20 jaar had meegemaakt, en er kwamen zelfs DA's van andere praktijken om te kijken, omdat het zo weinig voorkwam)
Ik heb hier vanaf gezien omdat ik dit geen leven vond voor een kat, elk jaar onder het mes en maanden revalideren. Daarbij zou mijn andere kat dan steeds ziek blijven worden.
Een moeilijke keuze, maar Mika is inmiddels van de ernstige vorm van niesziekte af.

Ze heeft chronische niesziekte, maar controleerbaar.
De niesziekte van Mika uit zich in keelontstekingen en reverse sneezing, met de standaard niesaanvallen zoals denk ik wel bij iedereen bekend is..
Ik los het zoveel mogelijk op zonder medicijnen, om haar niet nu al resistent te maken, met haar 2 jaar oud. Dus neus spoelen met zout water, en Bisolvon.
Ook zet ik haar soms in de badkamer, en zet de hete kraan aan om stoom te maken, zodat het loskomt.
Mijn DA gaf de volgende formule voor Bisolvon bij katten:
kijk op de verpakking in de drogist naar de hoeveelheid bromhexine per milliliter.
een (verzwakte) kat mag 1x per dag, 1 mg bromhexine PER KILO gewicht.

Mika is 2,2 kilo, dus mag 2,2 mg bromhexine per dag.

Ik werk zelf op een kinderboerderij, en kreeg dus ook het advies om mijn schoenen buiten te laten, of in een kast te zetten, omdat er veel bacterien onder schoenen zitten. Bij mij extra vanwege mijn werk, maar sowieso een grote ziekteverwekker bij binnenkatten.

Inmiddels heb ik er een kater bij (Matsoe), omdat Mika erg eenzaam was na het overlijden van Baileys.
In overleg met de DA een ingeente en gecastreerde kater van een half jaar oud erbij gehaald, omdat de kans op besmetting groot is bij on-geente katten.
Dit gaat hardstikke goed, beide katten zijn niet ziek of zieker geworden, en het klikt ook goed (ook wel leuk natuurlijk ;-) ).

Zo, dat was mijn ervaring met chronische niesziekte.
Ik hoop nog veel ervaringsverhalen te lezen, ben erg blij dat ik op deze site terechtkwam.

Lotte
Trots Baasje van Mika en Matsoe!

Rust Zacht Lieve Baileys..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Erg interessant! :-)
Wat fijn dat je je ervaring met ons wil delen.

Was zowel Baileys als Mika ooit ingeënt? Dat het er bij Mika nooit van gekomen is hiervoor, snap ik wel, maar laat je haar nu dan enten of niet? Wat zegt je DA daarover?

Matsoe wordt wel jaarlijks ingeënt waarschijnlijk...
Toch maar weer eens het bewijs van nut van inentingen...

Wat erg dat je Baileys hierdoor verloren hebt! :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mika_Matsoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2011 21:41

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Mika_Matsoe »

Hoi Valerie,

Baileys was ingeent, Mika mocht inderdaad niet ingeent worden omdat ze meteen ziek werd. Inmiddels heeft ze haar entingen alsnog gehad, en gaan we gewoon door met de jaarlijkse entingen, op de momenten dat Mika goed in haar vel zit. Matsoe is inderdaad geent, dit was een vereiste toen ik hem ging halen.

Ik ben van DA gewisseld, toen beide katten ziek werden, omdat hij ze niet tegelijk wilde behandelen, waardoor ze elkaar bleven aansteken. Mijn huidige DA wilde dit wel, en kon mij ook beter informeren.
hij vertelde me ook dat het griepvirus van Mika bij zich had, een nieuwe griepvorm was. Net zoals bij mensen zijn er verschillende griepvirussen, dit was er 1 waar Baileys niet voor geent was.

Ik zal eens een foto opzoeken en plaatsen van Baileys, van de wond boven haar oog, erg zielig om te zien, maar een goede waarschuwing om bij katten altijd de dikte van de holtes in de gaten te houden als ze verkouden zijn!
Trots Baasje van Mika en Matsoe!

Rust Zacht Lieve Baileys..
Gebruikersavatar
Mika_Matsoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2011 21:41

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Mika_Matsoe »

Het was even puzzelen met bestandsgroottes, maar volgens mij is het gelukt.
Dit zijn foto's van Baileys, met haar 'geklapte' voorhoofdholteontsteking n.a.v. niesziekte.
Op de bovenste foto is denk ik wel te zien dat haar voorhoofd ook dik is aan beide kanten.
Het was het dikst aan de wondkant.
De wond heeft ze zelf gemaakt, omdat de snot onderhuids ging jeuken, en zij ging krabbelen.
Toen de wond eenmaal open was, kwam er een hoop troep uit, waar ze aan bleef krabbelen, vandaar haar lampenkappie. Ik moest zelf 2x per dag de wond openmaken en leeg laten lopen.

Afbeelding

Afbeelding
Trots Baasje van Mika en Matsoe!

Rust Zacht Lieve Baileys..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ow, ziet er niet gezond uit nee...

Mag ik juist nog vragen in welke periode van het jaar je Baileys normaal liet enten? En ze was echt elk jaar mooi op tijd ingeënt?
Hoe lang was het na de inenting dat je Mika erbij haalde?

Gewoon uit interesse en om bij in mijn kennis te stoppen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

wat verschrikkelijk die foto's. wat moet ze geleden hebben, ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen om haar verder lijden te besparen.
SChrik er gewoon van omdat flippie ook een voorhoofdsholte ontsteking had. zij kreeg er speciale AB voor (stond in de bijsluiter ,speciaal voor voorhoofdholte ontstekingen). Godzijdank werkte het.
Ik zit hier met mijn vingers gekruist. Flippie is nu ruim een week van de AB af, zo lang is ze nog nooit zonder geweest, en het gaat nog steeds goed. Misschien dat de weerstand druppels werken? durf er niet mee te stoppen. haar oogjes zijn soms wat helder van vloeistof, soms wat roodachtig/bruin. maar ze houdt ze redelijk goed schoon zelf, en ik doe het 1x per dag. (voorheen wel eens 5x). ze piept niet meer met ademen, en slaapt de hele nacht door.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mika_Matsoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2011 21:41

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Mika_Matsoe »

@ Valerie:
Baileys is in mei 2008 geboren, en kreeg met 8 en 12 weken haar entingen. Het jaar (2009) erop is ze in mei gesteriliseerd en hebben ze haar meteen haar 1e jaarlijkse enting gegeven.
2 maanden later kwam Mika, en een half jaar daarna (jan2010)is Bailey overleden.
Mika is van mei 2009, kreeg ik in juni 2009, en heeft pas in februari 2010 haar eerste 2 entingen gehad. Ze is dus volgende maand weer aan de beurt.

@ nellebel: maak je geen grote zorgen, Baileys had geen gewone voorhoofdholte onsteking. Dit was een ontsteking op een niesziekte, met verkaling van de buizen, dus 3 ziektes ineen..
natuurlijk is het altijd goed de dikte van de holte in de gaten tehouden, maar dit is echt een uitzondering geweest.

Mika was gisteren erg traag, en stilletjes.
Ben weer begonnen met Echineaforce druppels en Bisolvon druppels.. Vanmorgen veel slijn opgehoest, en net weer aan het spelen met Matsoe.
Moet wel opletten op haar gewicht, want ze is al erg klein door groeiverstoring van de niesziekte, en valt nu veel af, zowel door het ziek zijn, als door het feit dat Matsoe sneller eet, en ook haar eten opeet.. Nu dus apart eten geven..
Trots Baasje van Mika en Matsoe!

Rust Zacht Lieve Baileys..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Thanx

Ik weet niet of er nog iemand dat denkt, maar ik laat mijn katten in het najaar (oktober) enten zodat ze in de winterpiek beschermd zijn met een recent vaccin. Maar Baileys is dan toch in de zomer ziek geworden, dus dat maakt dan toch geen verschil...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

die bisolvon doet wonderen he, had mijn flippie ook. Na een uur begon die flink te rochelen en hoorde je de slijm loskomen. Flinke nies of hoest en het kwam er uit.
nog steeds gaat het goed met flippie. in het weekend weer even een kort moment (nog geen dag) dat er wat meer troep uit haar oogjes kwam, daarna weer goed. DEnk ook dat het komt als ze speelt met sjefke. soms hebben ze met de voorpoten elkaars koppie vast en dan als een kangeroe trappelen met de voetjes. heb bij sjefke ook ee nkeer gezien, dat hij acuut stopte en knipperde met zijn oogjes, had flippie hem geraakt. Zij ook in paniek natuurlijk en meteen sjefke likken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Puck is heeft nu sinds 2 weken neusdruppels (Rhinigena) en dit lijkt wel iets te helpen. Ze lijkt vrijer te kunnen te ademen zonder allerlei bijgeluiden. haar neus is nog wel vies, en ik haal elke dag die bruine korstjes weg. Haar linkeroog blijft regelmatig tranen. Na een aantal weken zalven ben ik daarmee gestopt omdat ze meer last leek te hebben mét de zalf als zonder de zalf. Ik lees hier op het forum veel over flink gesnotter en niezen maar puck niest weinig en het snot komt ook niet haar neus uit lopen ofzo.
Ik heb verder eigenlijk nog een vraagje aan andere mensen met niesziektekatjes.. Ik zie het buikje van Puck soms zo snel op en neer gaan, het lijkt alsof haar hartje soms echt even wat meer te keer gaat als normaal. Ze ligt nu een tijdje voor m'n neus te slapen en nu ademd ze vrij rustig maar een half uurtje geleden ging dat buikje veel sneller op en neer. Het lijkt ook heel onregelmatig te gaan.. Een paar keer langzaam en dan weer een paar keer snel.. Is dit een normaal verschijnsel??
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Heeft ze moeite met ademhalen? Zit haar neusje verstopt?
Misschien dat ze niet goed adem kan halen en dat je daarom haar buikje zo snel op en neer ziet bewegen....?

Ik heb ook nog een andere vraag, kan het ook aan de da vragen natuurlijk maar is het verstandig om Hummel ( met chronische niesziekte dus) levenslang enchinaforce tabletjes te geven, of gewoon het flesje opmaken? En kijken hoe ze het zonder doet?
Op het moment gaat het goed, haar neusverkoudenheid is over, ze snottert niet, kucht af en toe eens en dat is alles
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie