Zwarte beestjes

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

Voor vlooien even naar de dierenarts.
Enten, nergens voor nodig bij binnenkatten.
Bovendien de hulpstoffen die in de enting worden gebruikt zijn ronduit vergif.
Dat zal de da namelijk niet vertellen want enten is het grootse deel van zijn inkomen. De kans dat ze ziek worden is te verwaarlozen. En als ze ziek worden kun je altijd nog gaan. De enige 2 katten die ik heb laten enten waren trouwens katten die vervolgens altijd ziek waren. Verder van de 14 katten geen eentje en ze komen ook wel buiten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwarte beestjes

Bericht door nellebel »

Goh, wist ik niet. Is het echt niet nodig om binnenkatten te enten? Heb mijn vorige wel altijd geent, omdat ik dacht dat ze evengoed ziek kunnen worden.
graag ook ervaringen van anderen. Enten jullie binnenkatten?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

De ideeën hieromtrent zijn heel divers, als je de zoekfunctie gebruikt, zijn er hele discussies over te vinden.
Maar mijn ervaring is dat het, zeker bij binnenkatten, niet nodig is.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Peet »

Maar je kunt toch van alles meenemen van buiten?
Vlooienmiddel doe ik in de winter nooit, tenminste, bij m'n honden nooit gedaan en dat was ik bij de katten ook niet van plan.
Ook oude honden ent ik niet meer volledig. Bij de katten weet ik nog niet, moet ik nog eens over nadenken. (zover is het nog niet)

Maar ik zou zeker even de da bellen of zij wat hebben. Je kunt kittens denk ik ook niet overal mee behandelen toch?
Vriendin van mij had het ook bij haar kitten toen ze die kreeg. Wel behandeld met speciaal ontvlooiingsspul voor kittens. En kammen, kammen en nog eens kammen.
Heeft bij haar niet lang geduurd voor het weg was.
En ook veel dekentjes wassen en veel stofzuigen.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

En stukje vlooienband in de stofzuiger, anders heb je daar een vlooienhaard.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Peet »

Ja, dat is ook een goeie. Ik legde wel eens een stukje wat over was onder de hondenmanden.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kan volgen dat je binnenkatten niet elk jaar laat enten, maar iedereen is het er wel over eens dat een kitten zijn basisinentigen toch moet krijgen!!
Dit is gewoon absurd, mensen aanraden niet te enten!

Weet je hoeveel kittens er niesziekte krijgen? Als alle kittens behoorlijk ingeent zouden worden zouden dat er al veeel minder zijn!
Kitten zijn super kwetsbaar voor niesziekte! Daar kan je echt niet omheen! Die eerste 2 intentingen zijn echt noodzakelijk voor de gezondheid van het beestje!

Dat je de katten later niet meer inent als je ze de hele tijd binnen houdt, daar zijn inderdaad discussies over. Want je kan het naar het schijnt nog steeds via je kleding binnen dragen.
En een volwassen ongeënte kat die niesziekte krijgt heeft veel kans dat het chronisch wordt, en dan moet je toch nog elk jaar gaan enten om haar niet enorm ziek te laten worden.

Ik heb een chronische kat omdat ze niet naar behoren is ingeënt als kitten. Er hangt hier dus constant niesziekte in de lucht. Maar mijn twee jongsten worden er niet ziek van hoor! Want die zijn goed ingeënt!

Er zijn discussies over, en iedereen doet maar wat hem het beste lijkt voor zijn dieren, maar de mensen de basisinentingen afraden dat vind ik toch echt wel te ver gaan!



Weet je trouwens dat al iedereen zou stoppen met enten binnen de kortste keren alle katten ziek worden? Ookal blijven ze binnen?
Het is omdat sommige katten immuun gehouden worden dat het nog mee valt. Door katten te enten bescherm je dus ook andere katten die niet geënt zijn (omdat het virus minder voorkomt). Dus je mag de mensen die hun katten wel enten dankbaar zijn, dat je dat bij de jouwe niet hoeft.

Die virussen zijn niet zo zeldzaam hoor. Elke kat die ooit buiten komt (of een baasje heeft dat bij andere katten over de vloer komt) krijgt er wel jaarlijks mee te maken. En je mag helemaal niet laten enten als je kat al ziek is (dat is het enkel nog erger maken), dus als je kat ziek wordt en nog niet geënt is, dan ben je te laat... Als het dan ineens chronisch blijkt te zijn heb je wel pech gehad...
En ik zie niet in waarom je eerst met je hoofd tegen te lamp zou moeten lopen om in actie te komen als je weet dat die kans er in zit...
Ik zeg het nog eens, als je echt binnenkatten hebt die steeds op afspraak bij de DA komen (en dus geen andere katten tegenkomen in de wachtzaal) en waar niemand met andere katten over de vloer komt, dan kan ik volgen dat de kans dat ze het krijgen erg klein is. Maar anders is het risico wel aanwezig hoor...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Peet »

Onze Chevy was ook niet geënt, daar hadden de vorige mensen bewust voor gekozen, uit geloofsoverwegingen. Prima dat hun zo dachten. Maar dezelfde avond dat ze hier was is ze gelijk geënt, en pas de 2e gehad. Voorlopig wordt alles ieder jaar herhaalt.
Vind dat je geen risico mag nemen met kittens/jonge katten.

Als ze ouder zijn ben ik wel van mening dat ze veel antistoffen opgebouwd hebben.
M'n oude honden ent ik alleen parvo en weil, meer niet. De jonge krijgen gewoon ieder jaar hun normale enting. (behalve kennelhoest niet)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

Tja, 14 katten verder, waarvan 12 kittens is mijn ervaring ... geënte kittens ( in totaal 2 ) zijn erg vaak ziek.
De nietgeënte kittens die ook buiten komen, hebben nergens last van.
Dat van de hulpstoffen kun je ook zelf vinden.

Ik ben geen reli niet-enter maar kijk alleen naar het bewijs.
Mocht er een moment komen dat mijn katten wel ziek worden, kan ik altijd andere gaan besluiten nemen. Maar tot dusver is daar geen enkele rede voor. Mijn dieren zijn niet ziek en degene die wel ziek zijn, zijn dat door de entingnen ... waar moet ik dan bang voor zijn?

Verder is mijn hond: newfoundlander van nu 4, heeft erg veel problemen door inentingen.
Allergiën en reversed sneezing.
Door mijn gang naar dierenartsen en klassieke homeopaten is me een hoop duidelijk geworden.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zwarte beestjes

Bericht door MarjanR »

Er is een tussenweg, een holistisch dierenarts.
Die meet de antistoffen in het bloed en bepaald aan de hand daarvan of er een enting met een bepaalde stof nodig is.

Maar euh, dit topic gaat toch over zwarte beestjes?
Waarom met zwarte beestjes naar de dierenarts, zo heeft Sara dinsdag vlooitjes juist mee naar huis genomen Waardoor ik dus weer al mijn katten kon gaan ontvlooien. Dat soort acties wordt ik niet vrolijk van hoor.

Overleg met je da wat je kunt doen om de vlooitjes weg te krijgen bij een kitten.
Want ik kan wel gaan vertellen wat ik toen gedaan heb (11 jaar terug) maar dat kan allang al achterhaald zijn.
Behalve het kammen en dan in sop doen is effectief en zeker niet schadelijk voor je kat.
Maar of je ook ander spul mag gebruiken?
Bel even met de da ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

Het is gewoon dat je bij sommige DA'n geen vlooienmiddel mee krijgt als ze de kat niet gezien hebben... :???:


En over dat enten, dat kan best zijn Nyncke, dat dat jouw ervaring is, maar dat wil niet zeggen dat dat de waarheid is...
Ik heb hier net de tegengestelde ervaring (zoals hierboven verteld), dus ja....

Op entingen kan je altijd reageren. Dat wil niet zeggen dat het altijd slecht is om ze te enten omdat de kans bestaat dat ze er op reageren. Het dient nog altijd om een andere kans te beperken.

Ik vind het wel straf, dat je ingeënte katjes met niesziekte zouden rondlopen en je niet geënte dat niet zouden overnemen dan... Dat kan toch niet? Het is een uiterst besmettelijk virus! Daar snap ik echt niets van.... Wat zegt je DA daarop?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

14 katten is een hoop ;-) niet zomaar een ervaring lijkt me.
Overigens dan tel ik er niet eens de dieren in mijn omgeving bij op ... want ik heb een hoop mensen aangestoken ....

Verder heb ik nergens neergezet dat je je zieke dieren niet behandeld. Alleen niet met enten maar met weerbaarder worden.
Mijn ooit dierenarts zei: zelfs bij jonge kittens als die niesziekte of vieze oogjes hebben, geef ab en zorg dat ze zichzelf genezen, hebben ze voor de rest van hun leven antistoffen.

Bij Cadiz mijn hond, die moet voor sommige dingen geënt zijn, je kunt ook titeren, dan wordt gekeken hoeveel antistoffen ze hebben. Dat is meestal voldoende voor de rest van hun leven.

Laat je niet zo bang maken, het is vaak de portemenee van de da die spreekt.

Maar goed, ieder zijn mening, ik de mijne, en die levert me gezonde dieren en veel geld op.

En zoals eerder gezegd: mocht het zo zijn dat er ziektes komen waarvoor enten ècht nodig is, omdat er nog geen resistentie is dan buig ik me natuurlijk opnieuw over de vraag.
Laatst gewijzigd door Nyncke op 09 dec 2010 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zwarte beestjes

Bericht door MarjanR »

Misschien is het handig om deze discussie in een ander topic voort te zetten?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

Er zijn al genoeg topics over volgeschreven, voor wie interesse heeft:

Zoekfunctie: enten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Cari »

Mijn ooit dierenarts zei: zelfs bij jonge kittens als die niesziekte of vieze oogjes hebben, geef ab en zorg dat ze zichzelf genezen, hebben ze voor de rest van hun leven antistoffen.
Als ze ziek worden, maken ze antistoffen aan, ja. Dat doen ze dus ook met een enting, daar is het hele idee op gebaseerd :lol: . Het grote verschil is dan dat ze niet eerst ziek hoeven te worden ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie