Kat ontzettend mager

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door castratenkoor »

Klopt wat Valerie zegt. De meeste dierenartsen geven na een castratie niks mee.
De mijne vraag ik een spuit tegen de pijn die 2 dagen werkt en antibiotica-spuit die 2 weken werkt.
Alles erop en eraan noem ik dat (nou ja eigenlijk gaat er juist wat af ;-))
Zomaar dan nog extra pijnstilling lijkt me niet raadzaam.
Wat is de reden dat de da dat gaf?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Cooper »

Hmmm.... Deze dierenarts staat wel heel goed bekend hier. Ik ben juist naar hem gegaan omdat hij zo'n goede naam heeft. Maar goed, ik zal na het weekend wel even verder bellen.

En Ilone, bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Cooper »

De reden dat hij het gaf heeft hij niet vermeld. Toen ik er 2 dagen later nog eens was met mijn andere kat en vroeg waar deze pillen eigenlijk voor diende, werd dus gezegd dat het tegen de pijn was.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Cari »

Snap er geen iota van.... :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Anne »

Als mijn kat pilletjes mee krijgt en de da zegt niet waarvoor, dan vraag ik dat ;-)
Misschien toch nog even overleggen met je dierenarts ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door MarjanR »

Ilone schreef:Oké, dat konden we niet uit je vorige post halen ;) Daar leek het dat hij pilletjes had gekregen vanwege de wormen. Maar dat is dan duidelijk.
Het makkelijkst om een kat een pil te geven (bij de meeste dan, sommige katten zijn onhandelbaar wat pillengeven betreft ;) ) is om op je knieën te gaan zitten, de kat tussen de benen te klemmen met de rug tegen je buik, met 1 hand de bek opendoen door je vingers tussen de kaken te frommelen, en met de andere hand het pilletje achterin zijn keel gooien. Daarna even zijn bekkie dichthouden en wrijven over zijn strotje zodat er een slikreflex opgewekt wordt.
Even een aanvulling op deze post, zo is het ook hoe ik het doe (tenminste vroeger. Ik heb nu makkelijke beestjes wat pillen betreft).
Als het strelen over het strotje niet werkt, want zo zijn ze ook nog wel eens :lol:, dan kun je met je vinger even een streek over het neusje geven. Dan likken ze de neus, en floep gaat zo ineens het pilletje door hun keeltje.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, mondje dichthouden tegelijk want anders spuwen ze het zo weer uit.
Het vergt wat oefening, maar je bent er snel mee weg hoor!
Ik doe het wel met de kat op schoot, 1 hand op het kopje langs de bovenkant, de vingers daarvan aan de mondhoeken zachtjes duwen tot het mondje opengaat. Ondertussen duw ik mijn elleboog van die arm goed naar beneden zodat ze niet naar achteren kunnen, en vooruit gaan ze toch niet ;-) Met de andere hand leg ik dan het pilletje achterop de tong, zo kunnen ze zich zeker niet verslikken maar het wel gemakkelijker terug uit spuwen.
Soms moet ik ook wel eens twee maal doen eer het binnen is, maar dat is ook niet echt een probleem. Gewoon zien dat je het pilletje zeker niet kwijtspeelt ;-)

En steeds belonen achteraf zodat ze het met iets leuks koppelen, dan gaan ze het na een tijdje zelfs vrijwillig innemen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door castratenkoor »

Cari schreef:Snap er geen iota van.... :???:

Ik ook niet.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door paasnini »

Ik geef onze kater een pilletje in Easypill (verkrijgbaar bij dierenarts en veel dierenwinkels). Geen probleem.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door loek »

Cari schreef:Snap er geen iota van.... :???:

Ik ook niet.....[/quote]
En ik ook niet...

En zei de da nog iets over zijn gewicht? Is hij echt te dun of viel het erg mee?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door MarjanR »

ik wil nog even kwijt dat ik gewoon achter m'n kat ga staan, met voeten in de V.
Dan buig ik voorover en houdt m'n vingers op z'n bovenkaak.
Ik houd het pilletje tussen wijsvinger en duim van de andere hand.
Duw dan met m'n middelvinger de onderkaak naar beneden en mik het ding gewoon op de achterkant van de tong, op de bolling zeg maar.
klaar is klara... of Moos in dit geval.

Maar ik snap eigenlijk ook niet goed waar het heen moet met dit topic.....
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Cooper »

Nu ik dit topic teruglees, begrijp ik waarom jullie het niet begrijpen. Ik had niet duidelijk gezegd dat de kat niet alleen naar de dierenarts moest om behandeld te worden tegen de wormen, maar ook om gecastreerd te worden. En die pillen kreeg ik dus mee vanwege zijn castratie. Hoe dan ook, ik heb antwoord gekregen op mijn vraag en wil jullie daarvoor bedanken. Ook voor alle adviezen over hoe ik hem zijn medicijnen moet geven. Verder is dit topic voor mij niet meer zo relevant.
Plaats reactie