Nieuwe kat blijkt monster!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
zeefriekje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2010 16:27

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door zeefriekje »

ey poezen liefhebbers,

Ik heb sinds juli een 3de poes bij gaan halen int asiel.
Nu is de dingen :evil: terwijl ik eten maak komt ze uit mijn poten eten en ni leuk ze heeft zelf ne pot om uit te eten en dat heb ik haar al 1000 keer duidelijk gemaakt. Zoals het in aantal boeken staat na spuiten met een spuitbus. Nu begint ze ook al uit mijn tas thee te drinken :pdtmad3: ik kan het zo ni meer aan snacht breekt ze alles af! Ze heeft al een lampje dak heb gekregen van mijn bomma (die juist overleden is) heb gekregen tegen de vlakte gegooid! Echt ni leuk!
ze zit overal aan te likken da ni mag! Zo heb ik nog mijn beertje van toen ik klein was da zit altijd naast mijn kopkussen ze zit daar heel de tijd aan te likken maar als ik mijn beertje ergens anders leg is ze content!

pleas heeft iemand raad want ik hou da ni vol :edoh: en het is een klein monster! :evil:
Bazinnetje van Rosco, Poncho en Bobo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Adriana »

als ik je goed lees, dan is er maar één optie voor jullie alle twee:
onmiddellijk terug naar het asiel want jullie worden niet gelukkig met elkaar!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door castratenkoor »

is er in je huis wel iets wat de poes wel mag.........

als je haar echt wilt houden zul je je huis catproof moeten maken, niet andersom.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door MarjanR »

Je hebt al twee katten die dit allemaal niet doen, he?
Niet elke kat is het zelfde, en je hebt blijkbaar een klein rakkertje uit het asiel gehaald (wel heel lief van je!).
Je kunt twee dingen doen.
1. Zoals Adriana zegt katje terug naar het asiel
2. Zoals Dinie zegt, zorg dat alle dingen die ze niet stuk mag maken op een veilige plek staan en je slaapkamer dicht doen.

Ik weet niet hoelang je de kat al in huis hebt, na een paar weken zou het een stuk rustiger kunnen zijn. Is dat niet zo dan heb je gewoon een grote boef in husi gehaald. Kun je daar niet tegen... terug naar het asiel.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
zeefriekje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2010 16:27

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door zeefriekje »

castratenkoor schreef:is er in je huis wel iets wat de poes wel mag.........

als je haar echt wilt houden zul je je huis catproof moeten maken, niet andersom.......
carproof??
er zijn hier dingen genoeg waarmee ze kan spelen kattenspeelgoed met de vleet!
Bazinnetje van Rosco, Poncho en Bobo
Gebruikersavatar
zeefriekje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2010 16:27

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door zeefriekje »

MarjanR schreef:Je hebt al twee katten die dit allemaal niet doen, he?
Niet elke kat is het zelfde, en je hebt blijkbaar een klein rakkertje uit het asiel gehaald (wel heel lief van je!).
Je kunt twee dingen doen.
1. Zoals Adriana zegt katje terug naar het asiel
2. Zoals Dinie zegt, zorg dat alle dingen die ze niet stuk mag maken op een veilige plek staan en je slaapkamer dicht doen.

Ik weet niet hoelang je de kat al in huis hebt, na een paar weken zou het een stuk rustiger kunnen zijn. Is dat niet zo dan heb je gewoon een grote boef in husi gehaald. Kun je daar niet tegen... terug naar het asiel.
we hebben ze 3maanden nu.
ze was nog ni klaar om bij de moeder weg gehaald te worden we weten nu ni hoe oud ze is want het asiel heeft de moeder met 8 kleintjes in het bos gevonden.

wij wonen op een duplex geen deuren enkel badkamer en de voordeur. Maar als ik alles weg moet halen da breekbaar is dan moet ik alles weg doen.

Wa mij erg stoort is da eten uit mijn kookpotten en da drinken uit mijn tas thee en da doe ze dan altijd wnn wij het ni zien. Soms goe goesting om te uit het raam te gooien!
en wnn we het dan zien dan kunnen we ze ni pakken om te straffen pas na enkele min als ze nog eens te voor schijn komt dan kunnen we ze straffen! Ik en mijn ventje worden er zot van!

Maar het dingen is ik zal ze ni kunnen missen want ze komt graag flodderen bij mij.
Bazinnetje van Rosco, Poncho en Bobo
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door pearlsofpassion »

Ok.
Allereerst, de katten die je iets kan leren dat iets niet mag ook niet terwijl je er niet bent zijn schaars!
Je moet ze inderdaad genoeg alternatieven bieden, als je zegt dat je dat doet ok.
Je moet je niet zo boos maken! Je moet ze zien als een klein kind, niet als een beest! Het kleine kindje vind thee lekker! En als ik het zo hoor zijn jullie steeds bezig met straffen, ook als ze eindelijk de moed vind om jullie onder ogen te komen krijgt ze straf. Wat verwacht je dan eigenlijk? Dat ze snapt waarom? Natuurlijk snapt ze dat niet!!!
Je moet eerst een vertrouwensrelatie opbouwen met je poes. Pas als ze je gaat vertrouwen zal ze iets niet meer doen omdat ze niet graag heeft dat je kwaad bent. Maar als je constant kwaad bent ook als ze niets verkeerd doet, waarom zou ze dan luisteren? En waarom zou ze dan door hebben wat ze verkeerd doet?
Ze probeert gewoon te leven en jullie te ontwijken. Hard, maar dat zie je zelf toch ook wel in?

Ok, het is een poesje dat niet geleerd heeft om te luisteren, ik heb er zelf ook zo eentje. Tot 14 weken in het asiel gezeten waar alles mocht! Maar hier mag hij niet in de gordijnen hangen, planten opeten of op tafel springen. Ik denk niet dat ik hem dat ooit ga echt afgeleerd krijgen, maar hij doet het al veel minder dan ervoor. In het begin was hij doodbenauwd als ik me kwaad om hem maakte, en ik ging hem zoeken om hem te troosten ipv zoals jij om nog meer straf te geven. Maar zelfs dat is niet goed. Als hij wegloopt is het al straf genoeg, hij weet dat hij verkeerd is. Meer kan je bij een kat niet bereiken. Nu gaat hij nog zelden op tafel omdat hij weet dat ik het niet graag heb, niet omdat hij schrik heeft van straf! Dat werkt zo niet bij katten! Kinderen wel, die kunnen weten: als ik iets verkeerd doe krijg ik straf, maar katten niet!
De plantenspuit kan helpen omdat je dan de link niet legt met jezelf en ze dus het water ook zullen verwachten als je niet in de buurt bent en omdat het duidelijk maakt wat ze verkeerd doen. Je moet dus spuiten tijdens dat de kat het fout doet, niet achteraf!! Achteraf straffen is bij en kat ALTIJD verkeerd!!! Daar doe je meer slecht mee dan goed.
Als ze tevoorschijn komt moet je haar juist belonen omdat ze op dat moment braaf is! Op dat moment is ze goed! Dan moet je het contrast maken met wanneer ze stout is en jij boos. Zo leert ze, als ik dat doe wordt 't vrouwtje boos, als ik het niet doe is ze lief. Hoe kan ze dat leren als je altijd boos bent?

En los daarvan moet je niet denken dat je met kleine machientjes bezig bent he. Verplaats je in haar situatie en lach er eens mee dat ze thee zo lekker vind en het blijft proberen. Ja, wijs haar terecht want je wil het niet, maar laat je zo niet op stang jagen!
Ze leeft in het appartement, het is evengoed haar huis als het jouwe! Als dat niet kan voor jou, dan moet je maar een vis nemen die enkel in zijn kom blijft. Het huis is het enige wat je kat kent, dat moet voor haar een ideale plaats zijn en ze moet er kunnen leven, niet overleven! Je moet haar laten leven!
Het moet je huisgenoot zijn, niet iets dat er moet zijn als je roept maar voor de rest stil moet zijn. Het zijn wezentjes met een eigen wil, eigen emoties en eigen gedachten, en juist daar moet je van genieten! Het zijn kleine deugnieten, maar juist dat maakt ze zo leuk! Je moet ze zichzelf kunnen laten zijn en zorgeloos laten spelen.
Als je dat niet kan, dan kan je haar beter terug wegbrengen. Dan maakt ze kans op een plaats waar ze een leuk leven kan hebben. Waar ze zorgeloos zichzelf kan zijn.

Heb je trouwens al eens geprobeert van wat water op te warmen en te zien of ze dat graag lust. Haar dus haar eigen thee'tje te maken? Als ze dan uit de jouwe drinkt, haar rustig bij de hare te zetten, ipv haar uit te schelden?


Ik weet dat het zowat onmogelijk is wat ik nu ga vragen maar kan je je eens in haar situatie verplaatsen? Ze komt in een huis terecht waar een groot boos wezen rondloopt dat haar steeds kwaad probeert te doen. Soms is dat wezen wel lief, maar dan ineens weer heel kwaad en dus niet te vertrouwen... Ze voelt zich verlaten en onbegrepen... Weet niet dat het aan haar ligt dat jij zo kwaad wordt!
Kan je eens objectief kijken en beseffen dat zij niets verkeerd heeft gedaan? Dat het enkel aan jullie ligt dat ze niet snapt wat ze verkeerd doet? Kan je haar dat kwalijk nemen?

Je moet helemaal opnieuw beginnen. Eerste vertrouwen opbouwen, en dan kan je met opvoeden beginnen. Kies de zaken uit die je het ergst vind, en probeer haar duidelijk te maken dat je dat niet wil. Verwacht niet dat ze het na 5 keer door heeft! Geef heer tijd, maak haar geduldig duidelijk door haar steeds weg te zetten dat dat niet goed is. Zet haar bij haar alternatief, of als dat er niet is en ze het gewoon niet mag, geef haar een zacht blaasje in haar gezicht samen met het woord 'nee' of gebruik de plantenspuit. Als ze doodbang is van de plantenspuit, spuit dan naast haar of gebruik hem niet meer. Dat is niet de bedoeling!
Als ze positief gedrag vertoont, uitvoerig belonen!!! Vind dat niet vanzelfsprekend want dat is het niet!! Katten leren door positieve ervaringen. Door negatieve maak je ze emotioneel kapot!
Zo kan je stillaan alles afleren wat je niet wil, maar onthoudt dat het ook haar huis is! Geef haar aub ademruimte!!

VOED HAAR OP MET LIEFDE!!!

Dus de volgende keer dat je aan het koken bent en ze komt niet uit je potten eten, geef je haar iets lekkers achteraf. Ook als ze zelfs niet in de buurt is! Ze linkt het wel aan de geur! Dat hoeft niet veel te zijn, gewoon iets kleins dat ze lekker vind. Als ze wel uit je potten eet krijgt ze niets.

Als je dat allemaal te zwaar en moeilijk lijkt, dan kan je haar beter weg doen. Je moet haar graag zien en dat voor haar over hebben, anders moet je haar en jezelf niet verplichten om samen te leven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Ilone »

Helemaal eens met Valerie.
Een kat heeft niet dezelfde denkwijze als een mens, en zal heus niet denken "oke, het vrouwtje zegt dat dat niet mag, dus dan doe ik dat niet."
Je zal een hoop geduld moeten hebben met haar, en als je dat niet hebt dan kan je haar beter weer terug brengen naar het asiel ja.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
zeefriekje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2010 16:27

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door zeefriekje »

ik geef haar liefde, alleen als ze stout is want we heben har nu kunnen afleren om ni in bed te plassen als ventje gaat slapen! want ze vond dat mijn ventje ni in bed mocht slapen!
maar terwijl ik kook komt ze mijn groentjes opeten. En daar heb ik een hekel aan want dan kan ik het weg gooien en terug opnieuw beginnen.
Bazinnetje van Rosco, Poncho en Bobo
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Cindy1969 »

Ook eens met Valerie...

Je moet jezelf echt eens afvragen of je het geduld wel hebt, om haar goed, en met liefde, op te voeden. En spulletjes die je dierbaar zijn, goed opbergen.

Toen ik Villo uit het asiel haalde, toen 4 maanden, was hij ook af en toe van god los, sprong overal op en in, en sloeg zelfs het eten van mijn bord. Heel duidelijk nee gezegd als iets niet mocht, en belonen als hij iets wel goed deed.
Hij is nu 3, en zo ontzettend lief, af en toe haalt hij nog wel kattenkwaad uit, maar dat hoort erbij, en vind ik leuk.
Maar tijdens het eten springt hij niet meer op tafel, sterker nog, hij lust geeneens "menseneten" meer, alleen nog kattenvoer.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door pearlsofpassion »

zeefriekje schreef: maar terwijl ik kook komt ze mijn groentjes opeten. En daar heb ik een hekel aan want dan kan ik het weg gooien en terug opnieuw beginnen.

Hoe kan ze de groenten opeten terwijl jij daar bezig bent?
En waarom moet je ze dan weg gooien? Ben je vies van haar?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door MarjanR »

Zeefriekje, je kunt hier je helemaal inlezen over hoe dingen af te leren en hoe bepaalde problemen op te lossen.
Zoals ik jou lees ben je gewoon hartstikke gefrusteerd (of het moet komen omdat je in mijn ogen niet normaal nederlands schrijft).

Bijvoorbeeld dat plassen; hebben ze voldoende kattenbakken?
En de groentes uit je pannen? Is dat dan gekookt in water? Is dat niet loei heet?
Net als de thee?
Ik heb trouwens geen idee of thee goed of slecht is voor katten?
Maar euh, je hoeft niet gelijk je groentes weg te gooien als de kat ervan gegeten heeft hoor.
Leg de afgeknabbelde stukjes opzij en eet de rest! Je wordt er niet ziek van hoor ;)
Of houdt de deksel op de pan, is het probleem dan niet opgelost?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Cari »

Je hebt een heel slim en ondernemend katje en dat is genieten! Lees het bericht van Valerie (pearlsofpassion) goed en zorgvuldig door. Als je al haar tips niet wilt opvolgen en je kwaadheid niet kan omzetten in "de humor van dingen inzien", dan kan je haar beter terugbrengen. Dan zijn jullie gewoon geen goeie match. Straffen is niet hetzelfde als opvoeden - integendeel! Om Cesar er maar weer eens bij te halen (hij moest eens weten :lol: ): opvoeden lukt nooit als je kwaad en gefrustreerd bent, die gevoelens slaan over op je kat en dan raak je alleen maar verder van huis. Blijf kalm en herhaal keer op keer wat je wel wilt zien, of leg je neer bij wat ze doet en geniet van je 'malle' kat. Je katje gedraagt zich niet zo om jou te pesten. De wereld is voor haar één groot feest en ze moet gewoon nog doorkrijgen dat niet alles mag. Alternatieven bieden!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Anne »

Of sluit haar in de badkamer op tijdens het koken, ik snap niet hoe ze bij de potten en pannen kan komen tenzij jij tolereert dat ze bij jou op het aanrecht zit? Als dat zo is leer je haar dat zelf ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door pearlsofpassion »

Als thee al slecht is voor katten dan is het enkel als de planten erin slecht zijn.
Maar munt of kamillethee of zo iets is helemaal niet slecht.

Het kan echter goed zijn dat ze gewoon de warmte leuk vind (hij zal dan wel niet heet zijn he) en gewoon warm water wil drinken.

In de winter geef ik warm water aan mijn kippen om te zorgen dat het niet gelijk weer bevriest en als Kleintje dan buiten loopt wil ze daar ook eerst wat van drinken. Lekker...
Dus ik wacht altijd tot ze genoeg heeft en opgewarmt is vanbinnen en pas dan krijgen de kippen het....
Wij vinden dat beetje warmte vanbinnen toch ook leuk.

Dus je kan haar evengoed, met heel veel liefde een kopje warm water bereiden en haar dat voorzetten, dan haar te verbieden het jouwe uit te drinken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie