Bank op kat gevallen

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: HELP! bank op kat gevallen

Bericht door puck0906 »

Ik vind dat zo apart maargoed die man zal wel weten wat hij doet. Inwendig bloedingen kun je toch niet controleren zonder foto of iets? Dat zie je toch niet aan de buitenkant en daarbij hij had toch bloed uit zijn mondje en neus? Hersenschudding klinkt wel ok in de zin dat dat het meest waarschijnlijke is maar ik zou zelf het zekere voor het onzekere genomen hebben en een foto hebben laten maken maargoed das mijn mening......
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: HELP! bank op kat gevallen

Bericht door jojo »

Het is zo weekend, heb je goeie instructies gehad om de komende 2 dagen door te komen? Weet je dat je zijn reflexen, pupillen en slijmvlies regelmatig moet controleren, omdat er ergens in zijn hersenen een zwelling kan ontstaan? Heb je medicijnen gekregen om evt. zwellingen tegen te gaan, of pijnstilling of wat dan ook?
Ik zit me een beetje op te vreten hier, dit dier is er ernstig aan toe, afwachten is een luxe die je je eigenlijk niet kunt veroorloven.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: HELP! bank op kat gevallen

Bericht door puck0906 »

hier hetzelfde! Arm beestje! Dit verdiend meer. grrrrr (je zal het vast allemaal heel goed bedoelen maar het klinkt zo raar, hoop dat je me begrijpt....)
reneej
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 aug 2010 23:35

Re: HELP! bank op kat gevallen

Bericht door reneej »

hoi,

het gaat beter met bobbie! na twee dagen amper bewogen te hebben (bleef liggen zoals wij hem neer legde) kan ze ineens weer lopen! toen ik wou gaan checken hoe het met haar was gegaan constateerde ik dat ze niet meer in de bench lag. ze was een heel stuk verder rond aan het lopen. ook heeft ze alweer geplast en ze volgt mn vinger. ze drinkt weer meer. wel trekt ze erg naar links (af en toe loopt ze rondjes). we hebben de dierenarts nog eens gebeld en we kregen zijn assistente eraan die ons zei dat ze in het weekend s'avonds een inloopspreekuur hebben waar we naar toe kunnen komen en dat we na het weekend zowiezo even langs moeten komen.
ze zou wel nog even overleggen met de dierenarts en dan opnieuw bellen.
een kennis die dierenartsassistente is, is ook komen kijken en die zei dat het hoogstwaarschijnlijk hersenbeschadiging is en dat ze dit vaker met katten had meegemaakt. als ze zich bleef ontwikkelen was er kans dat ze het zou redden.

We hebben van een andere kat nu ook kittens die ongeveer op het zelfde niveau zijn als bobbie (ze zijn bijna 4 weken, bobbie 9 weken). zou het een goed idee zijn dat als bobbie het goed blijft doen (eten en lopen) om de kleintjes erbij te zetten. Voordat ze het ongeluk kreeg gingen ze goed met elkaar om. Haar moeder komt haar af en toe schoon likken en ook haar "tante" (zusje van moeder) komt af en toe kijken en ruiken. Gister liepen ze allebei weg toen ze bobbie zagen, is dit een goed teken? lijkt me wel toch?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HELP! bank op kat gevallen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dit een heel raar verhaal...

Een hele bank op zijn hoofd en de DA kijkt enkel van buitenaf? En wat als ze een schedelbreuk of barst heeft? Dat lijkt mij toch wss? En inderdaad inwendige bloedingen? Allemaal goed en wel, het kan enkel een hersenschudding zijn, maar ik heb nog nooit een kat zo zien doen wat jij allemaal zegt van een hersenschudding. Dan gaan ze gewoon een donker plaatsje opzoeken maar eten nog gewoon. Ze blijven natuurlijk wel erg rustig, alsof ze weten dat dat nodig is, maar zo stuiptrekkingen, of naar 1 kant hellen, of weet ik nog wat allemaal..... Nee, dat zie ik niet kloppen. Dan dat bloed uit neus en mond al helemaal niet! Waar komt dat vandaan? Grootste kans van de hersenen, en wat wil dat dan zeggen?..... Een beetje logisch nadenken kan nooit kwaad, en dan kan dit toch niet? Als het enkel een hersenschudding is, dan komt het bloed uit haar bek en heeft ze minstens een gebroken kaak..... en dat kan het slecht eten verklaren maar dat verklaard haar scheef lopen nog altijd niet!

En, srr als ik je aanval of zo, als je een heleboel zwervers tegelijk opvangt, verontschuldig ik me op voorhand, maar anders: Hoeveel nestjes heb jij daar zo gehad? Hoeveel extra kittens lopen er daar weer bij jou rond? En hoeveel ga je er daar zelf van houden??
Ik vind dit een hele rare situatie en heb er een heel ongemakkelijk gevoel bij!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
reneej
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 aug 2010 23:35

Re: HELP! bank op kat gevallen

Bericht door reneej »

we hebben twee volwassen katten. een witte en een zwarte.
de witte is 9 weken geleden bevallen van 4 kittens, waaronder bobbie. de andere 3 zijn al weg.
de zwarte kat is 4 weken geleden bevallen van ook 4 kittens. die hebben we nog allemaal, vandaar.
het is de bedoeling dat de andere 4 nog weg gaan. Alleen bobbie wordt gehouden, dat was ook al voor het ongeluk bepaald.

De kans dat er iets gebroken is is heel erg klein aangezien hij alles zonder piepen kan bewegen. Ook het eten doet hij alweer (niet heel veel, maar hij eet wel).

Ze dachten eerst dat het een hersenschudding was maar mijn kennis vond het meer op hersenbeschadiging lijken. Zij had dit eerder meegemaakt met een andere kat. Die leunde ook heel erg naar een kant.

Ik weet ook niet waarom de dierenarts niet verder heeft onderzocht. Hij had naar het hartje geluisterd maar dat klonk "te goed" voor inwendige bloedingen. En het bloed uit de mond kwam waarschijnlijk door de bloedneus.

En niet stom bedoeld maar mijn moeder heeft geen geld om te betalen voor neurologen en onderzoeken e.d. als ik zelf het geld had gehad had ik dat waarschijnlijk ook allemaal laten nakijken.

Hij gaat heel hard vooruit, wat we nooit hadden verwacht aangezien hij twee dagen lang stil is blijven liggen. Hij is ook een stuk minder uitgeput. Als het maandag niet beter dan nu gaat, en als bekend is dat het blijvend is laten we hem dan ook inslapen want ik vind het zielig om hem zijn hele leven lang rondjes naar links te laten lopen. Gelukkig was het al een sterke kater want ik weet niet of een van de andere het zo goed zou hebben gedaan...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HELP! bank op kat gevallen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, srr voor mijn antwoord van hierboven, ik had niet door dat je nog bij je moeder woont.

Zou je aub wel willen zagen bij haar dat ze de katten laat steriliseren? Ik weet zeker dat je er hier al wat over gelezen hebt of over gehoord in de media, maar er zijn echt veeel te veel katten en kittens, dus stop aub met er nog bij te maken. Je katten zullen ook veeeel langer en gelukkiger leven en je doet iets goed voor andere katten (voor elk kitten van jou sterft ergens anders minstens 1 andere kat). En het geld is geen optie, want dat heb je als een aantal nestjes hebt aan allerlei kosten ook betaald. Dus na een paar jaar heb je dat eruit en normaal wordt een kat gemakkelijk 15 jaar ( als ze elk jaar 2 nestje hebben niet natuurlijk).

Vorig jaar zijn er in Belgie meer dan 30 000 katten ingeslapen en er komen elk jaar 11 000 katten in asielen terecht! In Nederland is het probleem kleiner maar ook niet onbestaande. Doe daar aub alles aan wat je kan.

En ik weet ook hoe leuk nestje zijn, maar dan kan je ook in een asiel vragen of je opvanggezin mag zijn voor nestjes kittens die gevonden of afgegeven worden. Dan doe je echt iets super. Kijk maar eens in het topic met titel opvanggezin, daar zie je hoe leuk dat kan zijn. En ik denk dat het asiel dan deelt in de kosten, maar dat weet ik niet zeker.
Ik hoop dat je mij kan volgen.

Verder nog veel sterkte met dit kleine katje. Ik hoop dat alles nog goed komt, maar ik vind het nog steeds vreemd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bank op kat gevallen

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de vorige spreker aan. Met als toevoeging dat ik niet snap dat zo'n jong ding los buiten liep.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
reneej
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 aug 2010 23:35

Re: Bank op kat gevallen

Bericht door reneej »

Hoi,

over het sterrileseren hoef je je geen zorgen te maken. Mijn moeder wou graag dat ze alletwee één keer de kans hebben gehad zwanger te raken. Ze zijn ook alletwee pas anderhalf jaar oud, en worden zodra de kittens weg zijn gesteriliseerd.

Tja, over dat buiten lopen. zou ik zelf ook raar vinden misschien maar onze katten komen van een boerderij af en zijn vaak buiten en de kittens van beide nestjes zijn ook buiten onder het afdak geboren.

De moeder van bobbie helpt bobbie nu die wat beter is. We denken inmiddels dat bobbie blind is, dat zou wel een hoop verklaren (tegen dingen aanlopen, langs de muur af lopen, veel beter reageren op geluid etc.). Zijn moeder helpt hem ineens heel veel, ze stuurt hem in de goede richting en ze "roept" hem steeds. Deed ze eerder eigelijk niet.

Ook begint het piepen steeds weer meer op miauwen te lijken.
Ik durf het niet te hopen maar ik begin te geloven dat bobbie er misschien nog wel goed uit gaat komen!
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Bank op kat gevallen

Bericht door Flo_o »

reneej schreef:Mijn moeder wou graag dat ze alletwee één keer de kans hebben gehad zwanger te raken.
Mja, dat snap ik dus echt niet... Ik lees dat zó vaak, waarom denken mensen dat dat "goed" is voor een poes? Ik vind het echt een heel raar verhaal. Waarom loopt zo'n jong katje überhaupt buiten? En volgens mij kost het verzorgen van 2 nestjes véél meer dan steriliseren.. dus dat vind ik ook een rare reden, maar goed. Ik vind het vooral heel zielig :-( Ik hoop dat ie d'r nog bovenop komt...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Bank op kat gevallen

Bericht door sandy »

Ik denk Flo, weer die menselijke gedachte over het moeder willen zijn, wat grote onzin is bij dieren. die planten zich voort om het voortbestaan van de soort te garanderen niet omdat ze zo'n behoefte hebben aan kindjes net als mensen.
Dat gevoel is ze vreemd en ik begrijp nog steeds niet dat mensen zo denken.

Vaak zijn dierenartsen wel bereid een betalingsregeling te treffen in zulke situaties, maar be that as it may is het dus echt noodzaak om altijd een potje te hebben voor het geval dat..als je zelf iets gebeurt ben je ook blij die medische zorg te krijgen die je nodig hebt, hebben onze dieren zonder meer ook recht op.
Ik vind het een eng en afgrijselijk idee dat dit diertje rondloopt met god mag weten wat voor beschadiging en pijn, want dat laten ze echt niet gauw merken.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Bank op kat gevallen

Bericht door Flo_o »

sandy schreef:Ik vind het een eng en afgrijselijk idee dat dit diertje rondloopt met god mag weten wat voor beschadiging en pijn, want dat laten ze echt niet gauw merken.
Dat vrees ik dus ook.. het kan van de buitenkant beter lijken te gaan maar je weet nooit hoe het van binnen zit. Ik snap ook niet dat de DA dit niet wat grondiger heeft onderzocht.. En dat ie dat beestje gewoon weer mee naar huis stuurt :shock:
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Bank op kat gevallen

Bericht door Meowth »

Precies, helemaal mee eens. Laten gaan dat beestje, hoe goed het ook lijkt. Zekere voor het onzekere nemen in dit geval dus...
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: Bank op kat gevallen

Bericht door Vivianne »

Wat mensen inderdaad vergeten is dat dieren anders omgaan met pijn dan wij mensen dat doen. Pijn laten zien bij dieren betekend dat je prooi wordt en zwak bent. Dus ze gaan door... en door... kosten wat het kost. Bij heel veel pijn is er ook nog zoiets als endorfine die vrij komt (en adrenaline, waardoor ze met een gebroken poot nog door blijven lopen), en endorfine maakt kalm. Ik snap dat het duur is om een foto te laten maken, maar als je dieren hebt dan heb je die verantwoordelijkheid. Je laat een kind ook niet doorlopen omdat je het effe niet hebt. Ik heb het ook echt niet breed, en toen ik een aantal jaar geleden alleenstaand moeder was met een schoonmaakbaantje was het helemaal de eindjes aan elkaar knopen. Maar mijn kind en dieren hebben er niet minder zorg om gekregen (luxe hebben we het even niet over, luxe is leuk, maar niet echt nodig). Dat geld kwam er gewoon als het echt nodig was, ik verkocht gewoon overtollig spul op marktplaats als het echt spoed had.
Het is misschien heel hard om te horen (en dat is niet als aanval naar jou bedoeld, je moeder is eigenlijk de verantwoordelijke hier, je mag jezelf best een schouderklopje geven dat je je hier hebt aangemeld om raad), maar als je in spoedgevallen als dit het niet kan opbrengen, bel dan kattenhulp... leg het uit.. en geef de zaak over. Maar laat het niet gaan omdat het ogenschijnlijk beter gaat (bloed uit neus en mond is gewoon een grote waarschuwing die de DA nooit zo had mogen laten gaan in mijn ogen)... neem die verantwoordelijkheid...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bank op kat gevallen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben het met de vorigen ook eens. Die nestjes is gewoon onzin.
Vertel je moeder maar eens dat de helft van alle kittens hun eerste levensjaar niet haalt, omdat er zoveel zijn! Natuurlijk zijn er deel die iets voorhebben ( zoals jouw Bobbie), maar als ze goed verzorgt worden is dat heel miniem. De overgrote meerderheid komt weet ik waar terecht, wordt achtergelaten, of is overschot dat dan ingeslapen wordt. Dus waarom dan nog nestjes creeëren die ze duidelijk niet kan betalen. Als die nestjes er niet waren geweest had ze genoeg geld uitgespaard om dit kereltje toch al iets meer behandeling te kunnen geven (toch al een foto) . Ik weet wel dat hij er dan niet was geweest, maar bij manier van spreken.
Maar bon, niets meer aan te doen, wij zijn allemaal al super blij dat de moeders hierna geholpen worden. Maar zie er aub op toe dat ze zo snel mogelijk binnengedaan worden, zaag anders maar bij je moeder. Als die eerste nest al weg is is de kans groot dat de eerste moeder al terug krols gaat worden en dan wordt die 2 dat ook! En dan heb je sebiet weer 2 nestjes, dus zo snel mogelijk een afspraak maken!
Het had voor de katten veel beter geweest om ze op 6 maand te laten steriliseren. Nu met alle krols zijn geweest en die nestjes, zijn ze weer een minstens een jaar van hun leven kwijt... Maarja, ik weet niet hoe je moeder ineen zit natuurlijk...
Zorg er in het vervolg dan voor dat alle katjes op 6 maand geholpen worden he ;-) Iedereen blij en goed voor alle katten! Als ik heel eerlijk ben, denk ik spijtig genoeg wel niet dat dat bij Bobbie nodig gaat zijn.... :cry:
Het spijt me...
Als je denkt dat hij blind is, is dat toch niet van een hersenschudding hoor! dus?.... toch hersenschade? ....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie