Afgebroken heup

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Afgebroken heup

Bericht door Dafpoetser »

Goh....in deze rotwereld zijn er blijkbaar toch ook nog een hoop lieve mensen.
Succes met Kareltje!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
truuszou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2010 12:37

Re: Afgebroken heup

Bericht door truuszou »

Hoi allemaal,
Kareltje is geopereerd! Het is goed met hem. Pfff, wat een zenuwen zeg.
Vanmorgen hebben wij hem om 08.00 uur weggebracht. Dr. How vertelde ons uitgebreid wat hij ging doen, alles werd goed uitgelegd. De kop van Kareltjes linkerheup was doormidden, de raakvlakken waren alleen maar kartels. Ons Kareltje heeft aardig wat pijn gehad..... Het loszittende stuk bot is verwijderd en het overgebleven stuk is gladgevijld. Nu moeten de spieren van Kareltje het werk gaan doen. Dr. How vertelde dat Kareltje een achterstand heeft in de ontwikkeling van die spieren, omdat hij in een bench heeft gezeten en de heup 4 weken niet heeft kunnen gebruiken. Maar, het zal goedkomen. Hij zal geen pijn meer hebben en gewoon kunnen springen en klauteren. Wat zijn wij blij zeg. En, Kareltje ook. Hij geloofde gewoon niet dat wij hem weer kwamen ophalen..... Hij blijft kopjes geven, echt hele harde kopjes, en hij piept constant tegen ons, zo lief.... Hij mocht voorlopig niet eten, en we moesten vooral niet het eten in hem proppen..... Nou, dat was niet nodig hoor! Vanaf het moment dat we thuiswaren, draaide hij op de plek van zijn voerbakje. En piepen, knorren, kopjes geven, alles tegelijk. Ik gaf hem eerst een beetje visbouillon (want we moesten met water/bouillon beginnen). Nou, dat vond hij niet genoeg. Dus, toen heb ik hem een klein beetje vis gegeven, dat was in 3 seconden weg. Weer piepen en knorren, dus, weer een klein beetje vis, weer in 3 seconden op. Daarna heb ik hem een beetje Gourmet gegeven. Heerlijk vindt hij het... Hij ging zich lekker wassen, we letten wel op dat hij niet aan de draadjes trekt. De dokter zei dat Kareltje niet speciaal in de bench hoeft en wel mag lopen.
We hebben de kamerdeur dicht, zodat hij niet naar de bovenverdieping kan.
Dus, Max (mijn man) en ik zijn opgelucht dat het zover goed is gegaan. Kareltje heeft een langwerkend antibioticum, dus dat hoeven we hem niet te geven, en pijnstillers (Metacam), maar die had had hij al.
Over 10 dagen moeten we terugkomen om de hechtingen te laten verwijderen.
Zo, nu zijn jullie op de hoogte. Wanneer ik weer nieuws heb, meld ik me weer.
Groeten van opgeluchte Truus en Max, (de nog manke) Kareltje, Pimmie (zwart/wit en dik), Lucky (zwart met 3 witte sokjes) en Lotje (Perzisch grijs poesje).
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Afgebroken heup

Bericht door ayla »

arme Kareltje,
wat een naar begin van zijn leven!Gelukkig bestaan er ook lieve mensen zoals jullie die hem vertroeten en voor hem zorgen! Hopelijk is Kareltje snel weer fit. Onze Felix had dan wel "alleen maar" een gebroken poot, ik weet hoeveel zorgen je kunt maken over een katje. Sterkte ermee!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
BlauweRus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2010 21:55

Re: Afgebroken heup

Bericht door BlauweRus »

:eclap: Super nieuws!!!!
Hopelijk knapt hij heel snel op en heelt de wond mooi!
Veel succes!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Afgebroken heup

Bericht door Cari »

Wat heerlijk voor Kareltje dat hij de operatie heeft gehad en nu een grote, gezonde vent zonder pijn kan worden en een :thup: voor jullie!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Afgebroken heup

Bericht door Adriana »

geweldig nieuws en goed dat hij zo prettig uit de (gas)narcose is bijgekomen en niet beroerd is. en Karel en jullie zijn daar prettig behandeld en dat is ook wel eens anders, maar dr How is naast n geweldige orthopeed ook een kunstenaar in de goede zin van het woord. ik weet van gevallen waar men half Nederland mee af geweest is, waar dr How uiteindelijk een oplossing voor bedacht en alles weer functionerend maakte of toch heil zag en opereerde en dieren weer liet lopen.
kan me jullie opluchting heel goed voorstellen en dan een spinnende en knorrende Kareltje, dat had je niet durven hopen/denken!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
truuszou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2010 12:37

Re: Afgebroken heup

Bericht door truuszou »

Hoi iedereen,
Kareltje zit/ligt nu toch in de bench. Het is voor zijn eigen bestwil, want hij bleef maar lopen en wilde ook nog eens gaan klimmen! De dokter had gezegd dat hij rustig aan moest doen, dus, hup, de bench in. Nu gaan af en toe toch zijn oogjes dicht, al wil hij dat niet! Kareltje heeft heerlijk gegeten, tv gekeken, bij Max op de bank gelegen..... Al met al heeft hij zich er totnutoe goed doorheengeslagen. De andere katten moeten het de komende dagen met minder aandacht doen.......
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Afgebroken heup

Bericht door Kiwi »

Wauw..toch geweldig om te lezen hoeveel mensen over hebben voor een kitten!

Maar ook wat een lastig besluit en een rot situatie. Als rationeel denkend mens zou je kunnen zeggen: Kareltje terug brengen naar de opvang met de boze melding dat deze niet goed gecontroleerd was. Er zijn toch (helaas) genoeg andere kittens in de opvang? Je had toch nog geen jarenlange band opgebouwd met hem. En 800euro is gewoon genoeg geld voor een hele kudde katten.

Maar dan de andere kant..je weet dat je besluit grote gevolgen gaat hebben voor Kareltje. Echt top dat je het zo hebt opgepakt! Ik ben zelf zo'n rationeel persoon..maar toen de hamster van mijn vriendin (ja ik was er geen liefhebber van) een ontstoken oogje had, heb ik ook gestrest met de dierenarts gebeld..en behoorlijk wat geld uitgegeven voor onderzoek en antibiotica. Apart toch eigenlijk.

Ik hoop dat alles goed gaat komen met Kareltje! Veel laten rusten en hopelijk komen jullie er sterker uit :)
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
truuszou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2010 12:37

Re: Afgebroken heup

Bericht door truuszou »

Onze Kareltje had vandaag een terugval. Vanmorgen wilde hij niet eten. Ik heb in ieder geval toch maar zijn pijnstiller in zijn bekje gespoten. Vervolgens hebben we hem in zijn bench gedaan, daar heeft hij in ieder geval rust. Ik heb kipfilet voor hem gekookt en bouillon getrokken. De bouillon heeft hij opgedronken. Niet eten is geen probleem, maar niet drinken des te meer.
Vanavond hebben we hem weer uit de bench gelaten. Hij at lekker zijn kipfilet en ligt nu rustig bij Max op de bank.
We laten hem maar weer beneden, zodat hij geen trappen hoeft te lopen. Hij wil wel van alles, maar het is beter dat hij zich wat rustig houdt.
Afwachten maar wat morgen brengt.....
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Afgebroken heup

Bericht door Ilone »

Wat fijn om te lezen dat de operatie zo goed is gegaan!
Nu maar hopen dat alles goed geneest en dat Kareltje weer lekker opknapt :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Afgebroken heup

Bericht door Cari »

Als Kareltje niet of weinig wil eten, kan je i.p.v. kipfilet (onvolledig voer) beter bij de da A/D halen, dat is zeer voedzaam en bomvol goede stofjes en met name voor herstellende katten. Dat kan je evt. ook verdunnen en met een spuitje voeren. Buiten dat vinden de meeste katten het erg lekker!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
truuszou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2010 12:37

Re: Afgebroken heup

Bericht door truuszou »

Kareltje eet weer als vanouds. Gelukkig maar. We zien dat er inderdaad iets veranderd is aan zijn houding. Hij zit nu gewoon op zijn kontje, met zijn achterpoten onder zich gevouwen. Voorheen kon hij dat niet, bungelde zijn linker-achterpootje er een beetje bij. Hij rent door de kamer, maar doet dat toch wel op 3 pootjes ipv op 4. Vrijdag gaan we terug om de hechtingen te laten verwijderen en dan vindt er een controle plaats. Afwachten maar weer. Hij heeft vandaag voor het eerst geen pijnstillers meer gekregen, maar heeft daar geen last van gehad. Iedere dag gaat het een beetje beter met ons Kareltje.....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Afgebroken heup

Bericht door castratenkoor »

Mooi dat Kareltje goed vooruitgang boekt.
Super dat je hem die kans biedt.
beterschap verder met hem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Afgebroken heup

Bericht door Adriana »

fijn te lezen dat het zo goed gaat met Kareltje en dat hij goed vooruit gaat.
hoop dat met de controle ook blijkt dat de breuk aan het herstellen is - dus voorlopig nog erg voorzichtig zijn - en dan gaat ie hopelijk een lang en vrolijk leven bij jullie tegemoet, joepie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
truuszou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2010 12:37

Re: Afgebroken heup

Bericht door truuszou »

Inmiddels zijn de hechtingen verwijderd. Onze flinke Karel heeft geen kik gegeven. Dr. How, de chirurg, schreef fysiotherapie voor en heeft ons voorgedaan hoe het moest. 3x per dag 2 minuten moet Kareltje zijn achterpootje voorzichtig, iedere keer een beetje verder, naar achteren getrokken worden. Dit om de spieren te versterken en om een gladder wrijfvlak te creeren. 2 Minuten houdt onze Karel het niet vol, dus we besloten om hem dan maar 4x per dag iets korter fysio te geven. We leiden hem af dmv lekker eten, dan ontspant hij zich. Zonder eten spant hij zijn spieren aan, dus is de therapie pijnlijker.
Het gaat inmiddels een stuk beter met Karel, hij springt en rent dat het een lieve lust is. We hebben stellig de indruk dat hij geen pijn meer heeft. Eten, drinken, piesen, poepen, knorren en lekker bij ons op bed liggen, dat is nu zijn dag (en nacht)indeling. Wanneer hij volgens ons goed genoeg is, mag hij ook onze tuin verkennen....
De andere 2 katers dulden hem, en met Lotje, ons dametje, heeft hij een keer (per ongeluk) gespeeld. Dus, het zal allemaal goedkomen!
Volgende week gaan we weer voor controle naar dr. How, wellicht moet Kareltje dan andere therapie krijgen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Plaats reactie