Natvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door Admin »

Dafpoetser schreef:Sorry hoor, maar voor ik mezelf een dierenbeul moet gaan voelen, moet me even wat van het hart,

Doe ik mijn kat tekort met brokjes die ik koop (en eerlijk betaal) in de supermarkt?
Wat doe ik de kat aan met blikjes die ik (in diezelfde supermarkt) koop?

Laten we nou toch even eerlijk zijn....10, 20 jaar geleden kocht men toch ook MASSAAL Brekkies, en Whiskas? Lijkt me altijd nog stukken beter dan NIKS.

Ben best wel pissed eigenlijk nu.
Rob,

Als je 'pissed' bent door mijn bericht... niet doen ;-) Iedereen doet zijn best voor zijn of haar kat. Als je kat het er goed op doet, waarom dan veranderen? Maar de voedingsindustrie is in de loop der jaren voor huisdieren met sprongen vooruit gegaan, dus de argumenten van '20 jaar geleden' of 'NIKS' lijken me weer het andere uiterste. Ook of je de brokjes 'eerlijk betaalt' in de supermarkt doet er niet zoveel toe, Al pik je ze van de buurvrouw, daarmee verandert niks aan de vraag wat het beste is voor katten :-D

Overigens als ik het over hoogwaardig voer heb, dan wil dat niet zeggen dat al het supermarktvoer minderwaardig zou zijn. Dat er in veel supermarktmerken veel zout, water en vet zit en het dus minder gebalanceerd is, dat is helaas eenmaal een feit, al geldt dat niet voor ieder merk dat je er kunt kopen.

Ik zeg, laat degene die exact de juiste kattenvoeding samen weet te stellen en dat 100% zeker weet nú spreken.
Punt is dat niemand het tot in de details weet, vandaar dat katten op supermarktvoer het net zo goed kunnen doen als katten die hun hele leven duur voer krijgen.
Als een kat aan de race gaat, dan eet hij/zij waarschijnlijk verkeerd voer, al heeft voer niet op elke kat dezelfde uitwerking. Maar als consument en als kattenbaasje moet je nou eenmaal keuzes maken en je leert wat het beste werkt voor jouw kat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Natvoer

Bericht door Kattenbella »

Zo is dat! Ik kan nog lang niet spreken, want ik ben er niet uit.
Wel ben ik ook bezig de katten eten te geven waarmee ook rekening gehouden wordt met het dier dat hiervoor geslacht is, maar dat is van mij.
Hier zijn katten erg oud geworden en ook vrij jong overleden.
Het blijft een puzzel, maar dat is met ons gekke mensen ook zo. Wat is gezond?
De carnibest en af en toe wat verse dingen is voor mij ook beter te betalen dan supermarktblikjes voor de grote groep ;-)

Rob, je houdt van je dieren en geeft hen het beste, klaar!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
caetje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2010 00:36

Re: Natvoer

Bericht door caetje »

Hehe, wat een discussie altijd tussen de verschillende voeren. :lol:

Ik persoonlijk vind dat, als je katten buiten kunnen, wat je in huis heeft, niet zo belangrijk is, zolang ze het lusten. Als je katten enkel binnen zitten, moeten ze alle voedingstoffen uit de voeding halen die jij ze voorschotelt. Ieder zijn eigen keuze wat hij hier mee doet, ik geef liever dingen met veel vlees en/of vis, tot zelfs volledig vers.

Barfen lijkt me, op termijn, wel wat, maar ze doet nu al moeilijk om Schesir. :roll: Alhoewel ik haar eens wat rauw vlees gaf, en ze dit echt wel lustte (en dan maakte iemand mij weer bang voor Salmonella... :roll: )

En, oh ja, ze hoeft echt niet alleen te zitten. De komende maanden ben ik vaak thuis en als ik dan weer volledig werken ga, komt hier een tweede kitten bij. :edance:

Nu goed, de vraag was: is er eigenlijk wel voldoende verschil tussen Schesir of Almo Nature en hun kitten-variant?

Heb nu trouwens haar Almo door de Hill's wansmakelijk uitziende paté gehaald. Dan eet ze het wel. :edance: Toch leuk als we ze kunnen foppen. :lol:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door sandy »

Salmonella hoef je niet bang voor te zijn, katten zijn daar ongevoelig voor.
Kipfilet vinden de meeste katten wel lekker trouwens, dat word hier ook nog wel gegeten.

Ik heb ze gruwelijk lang geprobeerd te foppen door vers te mengen met blik, maar het resultaat is uiteindelijk dus gewoon weer blik en droogvoer :roll:
En zelfs sommige blikvoeren doen ze moeilijk over :hm:

Ik ken de merken niet vrees ik :eshifty:
Leukdat er een tweede kitten bijkomt op termijn :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Natvoer

Bericht door Dafpoetser »

sorry, werd een beetje emo omdat ik het gevoel kreeg dat wanneer je je kat een blikje Felix , en een bakje Friskies brokjes voorschotelt, tekort doet.

En dat is het aller, allerlaatste wat ik wil!
Ik eet liever zelf niet, dan dat mijn kat geen eten heeft.

Hoop dat jullie het snappen.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
caetje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2010 00:36

Re: Natvoer

Bericht door caetje »

Echt leuk dat katten minder gevoelig zijn voor Salmonella! (Zo las ik dat bij honden, het (langdurig) geven van brok de pH-waarde van het maagzuur minder zuur maakt, wat de gevoeligheid voor bacteriële infecties weer verhoogt of dat het combineren van vers met droog ook de kans verhoogt, omdat zo het vers voer blijft steken in het spijsverteringskanaal waar het ook niet zo zuur is - nu denk ik dat hetzelfde ongeveer geldt voor katten?)

Maar het is wel leuk om weten dat ik met een rustiger hart vers kan voeren.


Het is dat ons tweede (en derde ;-) ) kitten nog geboren moet worden, of onze meid was nimmer alleen. Vind het ook zielig voor haar, maar wil echt dat onze mannetjes van die fokker komen. :grin:
caetje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2010 00:36

Re: Natvoer

Bericht door caetje »

Dafpoetser schreef:sorry, werd een beetje emo omdat ik het gevoel kreeg dat wanneer je je kat een blikje Felix , en een bakje Friskies brokjes voorschotelt, tekort doet.

En dat is het aller, allerlaatste wat ik wil!
Ik eet liever zelf niet, dan dat mijn kat geen eten heeft.

Hoop dat jullie het snappen.
Dat snap ik maar al te goed. Ik denk dat maar weinig mensen hier zelfs komen, als ze hun kat niet graag zouden zien!
Jij geeft hun wat ze graag eten en zal, indien nodig, hun ook naar de DA nemen. Jij geeft hen onderdak en jouw liefde.
Dat doen we hier toch allemaal maar uiteindelijk?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Natvoer

Bericht door Kattenbella »

Zo is het ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door sandy »

Mijn vorige kat Tijger kreeg van alles door elkaar, en echt geen duur voer, is 14 geworden zonder enige gezondheidsproblemen, had zelfs ouder kunnen worden als ze niet naar beneden was gevallen van de dakgoot..

Zij kreeg ook delikat, die zachte brokjes verpakt per 4 zakjes, zo jammer dat dat niet meer bestaat.

Rob, ik begrijp je helemaal ;)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Natvoer

Bericht door Kattenbella »

Die delikat heb ik ook gevoerd, vonden ze heerlijk, maar de katten hier zijn echt vuilnisbakkies, ze eten alles. ;-)
De carnibest vinden ze wel lekkerder dan gehakt. Kip zijn ze ook dol op. De een op kuikens, de ander op vleugels en nekken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door castratenkoor »

In mijn geval kan ik niet zomaar alles aan mijn katten voeren. Ik heb twee blaasgruiskatten, eentje in heel erge mate Sjaak is tweemaal in coma geraakt omdat zijn nieren plat lagen. Ik heb heel lang Sjaak 's nachts opgesloten met dieetvoer en dan kon de rest de hele nacht gewone brokken eten. Na de verhuizing ging dat niet meer, Sjaak huilde de hele nacht.
Ook Joep heeft blaasgruis, maar dan in lichtere mate.
Jaren alle katten op dieetvoer gezet, met als grote nadeel de wetenschap dat er zout in zit om ze te stimuleren te drinken.
Na een zoektocht Orijen ontdekt, zonder granen en geschikt voor blaasgruis katten.
Dus voorzichtig geprobeerd. Sjaak en Joep doen het hartstikke goed erop.
Ik hou nauwlettend ALTIJD in de gaten wat ze doen op de bak, zitten ze mooi diep, komt er makkelijk een grote plas. Ze krijgen elke dag blik als de twee jongste katten een kuiken of vlees krijgen. Die twee sluit ik ook op, maar dat is voor een kwartiertje dus dan is het niet erg in mijn ogen.
Ik keur NIEMAND zijn manier van voeren af, zeker Rob niet!!
Zolang je kat gezond is en hij doet het er goed op - gewoon doorgaan.

Maar voor mij persoonlijk is supermarkt - voer geen optie.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Natvoer

Bericht door Kattenbella »

Hier ook katten met blaasgruis. Jerry had het ook heel erg, moest ook gespoeld worden. Hij reageert direkt als het voer veranderd wordt.
Op vers reageert hij nu goed na een tijdje dieetvoer gegeten te hebben. Minousch heeft er nu last van en krijgt dieetvoer. Wel natvoer!
Dat is altijd zo, opletten bij katten of je nu vers, RC of supermarktvoer geeft. De een is gevoeliger dan de ander.
Voor het drinken doet hier een waterfonteintje wonderen!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Natvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat de discussie hier wel interssant gedraaid is, ben ik wel blij om. :-) Ik ben het dan ook mondig eens met de uiteindelijk conclusie: iedereen doet zijn best en je moet echt naar de kat zelf kijken. Ik heb vroeger bij mijn eerste kat wat uigeprobeert en supermarktmerk at ze gewoon niet, uiteindelijk op friskies uitgekomen wat ze wel graag at en dat halen we ook in de supermarkt. Ook de katten nu eten het graag en ze doen het er heel erg goed op. ook mooie volle, zachte en glanzende vacht en kerngezond, niet te dik en zeker niet te mager. Maar ze lopen inderdaad ook buiten en vangen wss al eens een muisje, dat bijdraagd tot goede gezondheid zolang je ze maar geregeld ontwormt :-). Er zijn dus altijd wel voor- en nadelen te vinden, maar je doet gewoon waar jij jezelf en vooral de kat zich het best bij voelt. Ik geef dus dagelijks droog en ongeveer 1 keer per maand en op verjaardagen en zo krijgen ze eens uit een zakje of blik of wat vers, en dan is het feest he :-) Maar vroeger wou de oudste dat blik dat ze nu super graag eet ook niet zo hebben. Ze heeft het moeten leren...

Nog veel succes, Caetje, met je katjes, veel plezier, en even uitproberen he. :-)

Gewoon nog even zeggen, ik wil zeker niemand bekritiseren, en ik weet niet wat jullie doen, maar rauw rundvlees kan lindwormen bevatten (die kunnen ze er niet uitkrijgen of verhinderen), maar zodra gekookt zijn ze dood en als je kat er zou hebben gaan ze er in jonge toestand ook uit door te ontwormen. Dus dan is er iegenlijk ook geen gevaar. Ik wou het wel even zeggen, want dat is meetal niet geweten.


groetjes Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door castratenkoor »

Vlees uit de vriezer bevat echt geen (levende) wormen hoor........;-)
Ik koop een kg runderlappen snij dat in brokken, maatje muis zeg maar en vries het in per twee, een voor Timo en een voor Teun. 's Ochtends haal ik zo'n portie eruit en 's avonds krijgen ze dat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Natvoer

Bericht door Kattenbella »

Dat zijn lintwormen die de mens zo kan krijgen. Katten krijgen lintwormen via de vlooien.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie