Het kattengebit

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Die Plaqueoff klinkt goed, maar veel te duur voor hier.
Dat andere was inderdaad het spul waar ik een folder van bij de dierenarts zag. Allemaal heel chemisch :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Het kattengebit

Bericht door Camoth »

Ik las net dit op de site van mijn DA, weet niet of dat was is (ligt ook beetje aan om hoeveel katten het gaat):
De mogelijkheden
Er zijn meerdere mogelijkheden om het gebit in een goede conditie te krijgen en te houden. Dagelijks tandenpoetsen is veruit de meest effectieve methode, eventueel ondersteund door maatregelen als aangepaste voeding, kauwmaterialen, drinkwatersupplementen of een speciale coating (Oravet) die na professionele gebitsreiniging op het gebit aangebracht kan worden. Het personeel van de praktijk kan u uitgebreid voorlichten over de beschikbare mogelijkheden.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Het kattengebit

Bericht door Ambertje73 »

Dit Oravet is een soort gel die op de tanden wordt gesmeerd door de DA (kat is dan onder narcose).
Ze reinigen eerst het gebit en dan komt de gel erop. Volgens mij houdt dit spul ongeveer een maand. Zal vast wel prijzig zijn!
Er staan op Internet foto's van hoe ze een kat van 1,5 jr. behandelen met tand(vlees)problemen.
Zo te zien, helpt het wel! Heb er geen ervaring mee, maar geweldig dat er zoiets is voor katten/ honden! :smile:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Morgen gaat Freddy naar de dierenarts voor een gebitsbehandeling. Hopen dat alles goed gaat, ze is de jongste niet, maar ze eet niet meer genoeg. Altijd weer spannend
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Het kattengebit

Bericht door rieneke »

de duimen draaien bella!
hoe oud is ze?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

En jaar of 14. Ik heb haar 13 jaar geleden gekregen en toen zag ze er net zo uit als nu, dus hoe oud?
Ze is heel speciaal ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Freddy is weer thuis. Er was een kies los gaan zitten en in haar slijmvlies gaan steken. Verder moest er veel getrokken en schoongemaakt worden.
Ik ben zo blij dat ik dit gezien heb. Dit katje geeft amper signalen van pijn ed. Ze at alleen minder lekker na met de rest. Ze zit weer lekker op schoot. :grin:

Wel een boodschap om echt op te letten. Katten kunnen zo stilzwijgend iets mankeren :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Het kattengebit

Bericht door rieneke »

fijn dat je meissie weer thuis is! :)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Dank je, ik ga lekker vroeg naar bed, ze wil alleen maar bij mij zijn ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Het kattengebit

Bericht door Ambertje73 »

Ik word er helemaal gek van!

Is Jeeves net een paar weken geholpen aan zijn gebit begint onze nieuwste aanwinst, Wichie, te klooien.
Gisteren at ze nog wel, maar gromde ze er zachtjes bij.
Vanavond gaf ik haar wat vis en dat luste ze wel. Ze nam een flinke hap en begon me daarna toch te grommen & sissen!
Het eten was natuurlijk meteen over. :-(
En ik was alweer flauw....
Ben de laatste rekeningen van Jeeves, in totaal 800 euro en meneer eet nog niet, nog niet vergeten! :shock:

Ze had de laatste dagen al een beetje rommel aan haar bekkie. Ik dacht dat ik spoken zag, dus niet!
Wichie hebben we nog niet zo lang. Onze achterbuurvrouw moest vanwege een gebroken heup naar een verzorgingstehuis. Ze is eind 80, dus ze komt niet meer thuis.
Haar zus, begin 80, zag het niet zitten om nu nog weer een kat te nemen. Voor de rest van de beesten (pony en schapen) was al een goed huisje gevonden.
Ze wilden het poessie ook niet naar een asiel brengen, aangezien Wichie al 10+ is. Wij konden het niet over ons hart verkrijgen haar te weigeren toen ze vroegen of wij haar in "de opvang" (sorry, hebben we die dan? :icon_shifty: ) wilden opnemen.
Wichie is kat nummer 35.

Het ging allemaal perfect. Beestje vrat als een slootgraver, dus vermoedelijk heeft ze of een kies afgebroken of er moeten er gewoon een paar uit.
Natuurlijk vreselijk druk tijdens het spreekuur vanavond, dus we hoefden niet langs te komen.
Donderdag om 12 uur checken ze haar, gaan ze een bloedonderzoek doen (want een slecht gebit kan ook voortkomen uit een verminderde nierwerking) en 's middags wordt ze waarschijnlijk meteen geholpen!
Duimen dat ze niets met haar nieren heeft. Onze Wednesday begon in 2005 nl. ook te klooien met haar gebit. Als ze toen een bloedonderzoek hadden gedaan, dan hadden ze gezien dat ze een sterk verminderde nierwerking had! :cry:
Hopelijk loopt dit goed af. Eerlijk gezegd knijp ik 'em wel.

We hebben haar net een Ketofen gegeven en een half uur later at ze als een slootgraver. Zielig hé!
Nu ligt ze heel relaxed, maar uitgeteld te slapen!
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Het kattengebit

Bericht door Kimms »

Zo te lezen kampen er heel wat katten met een slecht gebit. Onze Kimmy gaat morgen naar DA voor het checken van haar gebit. Toen ze net bij ons was (4 weken geleden) at ze haar Prins-brokjes goed (de brokjes die ik meegekregen had trok ze haar lippen van op). Dat ging 3 dagen goed. Daarna voor check-up naar DA. Aan de antibiotica met vlees. Ging ook goed naar binnen. Daarna was het gedaan met goed eten. Ik ga me dan zorgen maken. Overgegaan op RC Exigent voer, voor de kieskeurige kat. Dat ging de eerste dagen ook goed, daarna nam het weer af. Nu weer natvoer erbij want ze mag echt niet afvallen. Ze moet juist aankomen en vet en spieren kweken. Dus vandaar ook gebitscontrole morgenvroeg. Tips/ervaringen zijn welkom - maar ik heb ook al e.e.a. kunnen lezen in andere topics. Die zal ik zeker meenemen.

Groetjes van een bezorgd vrouwtje van Knorrepoes Kimmy! :???:
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Hoe is het gegaan met de controle?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het kattengebit

Bericht door Ilone »

Mijn 3 poezebeesten kampen ook met (lichte) gebitsprobleempjes.
Heb nu op aanraden Vet Aquadent voor in het drinkwater aangeschaft, en tot nu toe heb ik alleen Muka ervan zien drinken. Maar ja...die had zo'n 2 dagen niet gedronken ;)
Dus ik ben benieuwd in hoeverre dat gaat helpen. Als ik het idee krijg dat ze niet drinken, dan stop ik daar mee, gisteren met het leegscheppen van de kattenbak haalde ik er ook al niet veel klonten uit.
Ik ga toch een andere brok proberen, ondanks men zegt dat het niet veel uitmaakt. Niet geschoten is altijd mis, en al helpt het maar een beetje.
Ik ga ook maar eens de "tandenpoets" spullen anschaffen, kijken hoever ik dat voor elkaar krijg ;)
Gelukkig viel de gebitsschade wel mee, ze hadden alleen nog wat aanslag op de bovenkiesjes en wat rode randjes (Pluis had wat meer problemen, daar begint het tandvlees zich ook iets terug te trekken, mevrouw is tijdje terug ook al een hoektandje kwijtgeraakt). Maar op zn minst een jaarlijkse check up voor het gebitje is wel noodzakelijk.

En indd, hoe was het op de controlle Kimms?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Felhestia
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2010 16:17
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Het kattengebit

Bericht door Felhestia »

Onze katten hebben gelukkig geen gebitsproblemen, ze eten allemaal rauwe voeding. (zelf samengesteld)
Ik heb hun gebit nog nooit hoeven te poetsen want dat doen ze zelf door op botten te kluiven, zo blijft ook hun tandvlees gezond.

Onze Somali Minstrel (2 jaar):
Afbeelding

Somali Sam (1 jaar) :
Afbeelding

Zucchero (Bengaal van 2 jaar) :
Afbeelding[/
Groetjes van Ester.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Het kattengebit

Bericht door Kattenbella »

Ziet er goed uit! Mooie foto's ook! Ben zelf ook een groot voorstander van vers, toch gaat het ook dan nog weleens mis met de tanden. Ze kunnen aanleg hebben, slecht, zwak gebit net als bij mensen. Ik blijf ook een voorstander van het kauwen op rauwe botten en vlees.
Hou ons op de hoogte hoe het blijft gaan met je katten!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie