# Topic over mijn toekomstig katje

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
PatrickvH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jun 2009 15:16

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door PatrickvH »

Misschien is dat juist wel het enge :D
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door Camoth »

Een kitten van marktplaats halen is nooit echt slim, maar ik die discussie maar even niet gaan voeren ;-)

Ik betwijfel of ze een masker krijgt. Ik denk overigens dat papa een Britse Korthaar of een Rus is geweest aan de blauwe kleur te zien.
Met vier weken is het nog lastig te zeggen wat het masker precies wordt, maar als ik zo kijk zou het in birmaan-termen een chocolate point worden denk ik. Al is dat hier een beetje raar omdat er geen bruine kleur is.
Dat houdt in dat alleen het snoetje bruin (in jouw geval donker) blijft, maar er niet echt een 'masker' komt, maar het ongeveer zo blijft als het nu is. Mijn birmaantje is toevallig ook een chocolate point:

Afbeelding

En wat betreft de hond. Ik zou toch even wachten tot de kat een paar maanden ouder is. Daarbij zou de boxer dan echt minstens een week aan elkaar gesloten bij je moeten zijn om ze echt aan elkaar te laten wennen denk ik. Anders loop je het risico dat ze elkaar continu achteraan gaan zitten elke keer dat de boxer op bezoek komt, want de boxer denkt: "leuk! katten jagen!" en de kat denkt: "HELP! een hond!!"

Terwijl als ze elkaar als huisgenoten zien, ze elkaar niet achterna zullen zitten...
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
PatrickvH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jun 2009 15:16

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door PatrickvH »

Ach misschien niet de slimste plek maar de katjes op marktplaats moeten ook een huisje hebben he.
Mocht er iets mis gaan kan ik altijd terug.
Ik weet ze te vinden zullen we maar zeggen.

Hoe zie je eigenlijk wat het masker kan worden?
Poesje is grijs en niets wijst erop dat er een masker komt.
Zie zelf geen tekenen of iets doorschijnen.

Hond zal denk ik niet jagen alleen beetje rondspringen enzo.
Is erg enthousiast altijd.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door Camoth »

Zoals ik zei, de marktplaats discussie zal ik maar niet opvoeren ;)

Wat betreft het masker: helemaal zeker is het nog niet met 4 weken. Maar je ziet het aan de snuit:

- Donkerder maar niet boven de ogen = chocolate point
- Donkerder tot boven de ogen = sealpoint
- Licht, boven de ogen en dan afhankelijk van de kleur = lilac, cream of blue point
- Licht met uitlopen tussen de ogen = tabbypoint
- Tabbypoint heb je dan ook weer in seal, cream, lilac en blue
- Je hebt ook nog tortie-point, maar hoe je die herkent weet ik niet, komt overigens momenteel ook nog heel zelden voor

Overigens mag je bij jouw exemplaar eigenlijk ook niet van deze points spreken omdat het punt 1 geen heilige birmaan is en punt 2 ook niet de kleuren van een birmaan heeft. Dus eigenlijk is ze geen van allen. Maar het gaat het meest lijken op een chocolate point denk ik.
Een echt masker is dat dus niet, alleen sealpoints hebben echte maskers.

Dit is een volwassen chocolate point birmaan:
Afbeelding

edit: van de wikipedia:
Sealpoint (donkerbruin), Chocolatepoint (melkchocoladebruin), Bluepoint (blauwgrijs), Lilacpoint (licht blauwgrijs), Redpoint (rood) en Creampoint (lichtrood). In alle kleurvariëteiten kunnen de volgende patronen voorkomen: Tabbypoint (gestreept), Tortiepoint (schildpad gevlekt) of een combinatie daarvan: Tabbytortiepoint.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door Nyncke »

PatrickvH schreef:Misschien is dat juist wel het enge :D
:lol:

Maar het nadeel met een paar maanden wachten met honden introduceren, is dat de kitten geen honden gewend is, terwijl ze er nu gemakkelijk aan kan wennen.
Mijn honden zijn ook onstuimig maar ze weten echt wel dat het babies zijn ( zelfs mijn pup van 6 maanden weet dat )...trouwens die kleintjes kunnen erg blazen en spugen...daar zijn ook grote honden aardig van onder de indruk.

Is jullie boxer trouwens katten gewend?
Misschien kun je nog oefenen met hem dat hij moet liggen als er iets kleins is?
PatrickvH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jun 2009 15:16

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door PatrickvH »

Ik heb het risico graag genomen Camoth en of jij wel of niet een discussie wilt starten over marktplaats is aan jou.

Mooi Birmaantje heb je trouwens, ziet er ook erg zacht uit. :D
Hoop dat je het mis hebt, want chocolate point zou niet bij mijn katje staan denk ik, niet in bruin in ieder geval.
Neusje lijkt een wat andere kleur te hebben, maar dat komt misschien ook omdat het kortharig is daar.

De kitten is nu ookal ergens waar een grote hond zou rondlopen dus dat zit wel goed.
Misschien na een week eens kennis laten maken met mijne.
Mijn hond jaagt niet achter katten aan maar springt (letterlijk) meer enthousiast naar ze toe.
In zijn enthousiasme loopt ze wel is wat honden honden omver, maar zit totaal geen kwaadheid in dus denk dat dat wel losloopt.

Ligt het trouwens aan mij of ziet die kitten erop de foto veel ouder uit dan 4 weken?
Heb er geen verstand van maar had meer een bolletje wol verwacht dan een staand ondeugend uitziend poesje.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door Umimeis »

Sam was ook gewend aan grote honden (Rodesian Ridgebacks), hij speelde ermee en gaf kopjes enz.
Die mevrouw waar hij vandaan kwam had 2 van zulke honden.
Die honden zijn kittens gewend omdat die mevrouw regelmatig kittens mee naar huis nam vh asiel die zonder hun moeder groot moesten worden (kittens van verwilderde zwerfpoezen)

Ik heb Sam ook al kennis laten maken met de hond van mijn ouders toen Sam hier nog maar 1 week bij mij was.


Maar ik zou wel voorzichtig doen, aangzien jouw boxer geen kittens gewend is.

Verder zou ik ook niet een kitten van marktplaats halen omdat dat de kittenhandel alleen maar daardoor toeneemt als mensen kittens blijven aanschaffen via marktplaats.

Ik heb ook 1 particulier kittentje en 1 kitten uit het asiel.
Particulier zou ik nooit meer doen, sinds ik een keer in het asiel ben wezen kijken.
Er zitten daar zulke lieve katten die maanden of soms wel jaren wachten op een huisje.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door Camoth »

PatrickvH schreef:Ik heb het risico graag genomen Camoth en of jij wel of niet een discussie wilt starten over marktplaats is aan jou.

Mooi Birmaantje heb je trouwens, ziet er ook erg zacht uit. :D
Hoop dat je het mis hebt, want chocolate point zou niet bij mijn katje staan denk ik, niet in bruin in ieder geval.
Neusje lijkt een wat andere kleur te hebben, maar dat komt misschien ook omdat het kortharig is daar.

De kitten is nu ookal ergens waar een grote hond zou rondlopen dus dat zit wel goed.
Misschien na een week eens kennis laten maken met mijne.
Mijn hond jaagt niet achter katten aan maar springt (letterlijk) meer enthousiast naar ze toe.
In zijn enthousiasme loopt ze wel is wat honden honden omver, maar zit totaal geen kwaadheid in dus denk dat dat wel losloopt.

Ligt het trouwens aan mij of ziet die kitten erop de foto veel ouder uit dan 4 weken?
Heb er geen verstand van maar had meer een bolletje wol verwacht dan een staand ondeugend uitziend poesje.
Ik ben meer in de veronderstelling dat ik de marktplaats discussie wel kan houden, maar dat het weinig zin gaat hebben ;)

Wat betreft de kleur: ik zei al dat je bij jouw kat eigenlijk niet van die soorten maskers kan spreken omdat jouw kat uberhaupt geen birmanen kleuren heeft (bruin). Maar het gaat meer om de vorm van de donkere plek op het snuitje dan om de kleur. Jouw kitten krijgt geen bruine snuit, maar wellicht een blauwe snuit die rond de snuit donkerder is dan de rest van het kopje.

En mijn kitten is inderdaad ouder dan 4 weken op die foto. Ze is daar 7 weken (morgen alweer 13 weken).
Ik liet de foto meer zien om te illustreren hoe een chocolate point kitten eruit ziet.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door Umimeis »

id Camoth, ik hou m'n mond erover.
Het heeft geen zin om te discuseren met iemand die een kitten van Marktplaats haald en zeker niet waneer diegene al een keus gemaakt heeft om een kitten van een particulier te halen.

Wel jammer, maar jah zoals ik al zei, ik heb ook 1 kat (Flea)van een particulier (maar dan niet via Marktplaats, maar van een kennis)dus.....ik mag er niet te veel over oordelen.
Wel zal ik dat nooit meer doen in het vervolg als ik ooit in de toekomst nog meer katten zou willen.
Dan ga ik naar het asiel.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
PatrickvH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jun 2009 15:16

Re: Topic over mijn toekomstig katje.

Bericht door PatrickvH »

Camoth, je gaat er vanuit dat een discussie met mij geen zin heeft.
Dat zie ik dan als een beschuldiging waar ik graag op in ga.

Umimeis, vind ik helemaal kortzichtig met haar opmerking en het is niks meer of minder dan het plaatsen van iemand in een hokje.
Kom met argumenten inplaats van zo minderwaardig naar me praten of ga een fatsoenlijk gesprek aan.
Jullie weten niet eens hoe ik hier zelf tegenover sta, inplaats daarvan word ik als 1 of andere boeman neergezet, terwijl ik gewoon een leuk huisdier wou aanschaffen.

Wat betreft die 4 weken had ik het over me eigen poesje, want die zou 4 weken zijn op de foto.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Topic over mijn toekomstig katje

Bericht door Umimeis »

Nou sorry hoor dat ik je beledig, was niet de bedoeling.
Het was maar een mening.....

Ik had het toch wel beargumenteerd waarom je beter niet een kitten van marktplaats kan halen.

Je kunt beter geen kitten van marktplaats halen omdat dit de handel in katten/kittens in stand houd.
Mensen denken dan van: Ha! fijn, we raken de kittens toch wel kwijt, dus de volgende keer nog maar een nestje want we raken ze toch wel kwijt via Marktplaats.
Volgens mij had ik al zoiets in mijn vorige reactie gezet, maar bij deze dan, nog een keer.



Je had waarschijnlijk mijn vorige reactie dan ook niet gelezen

Geplaatst: 30 jun 2009 11:12

Sam was ook gewend aan grote honden (Rodesian Ridgebacks), hij speelde ermee en gaf kopjes enz.
Die mevrouw waar hij vandaan kwam had 2 van zulke honden.
Die honden zijn kittens gewend omdat die mevrouw regelmatig kittens mee naar huis nam vh asiel die zonder hun moeder groot moesten worden (kittens van verwilderde zwerfpoezen)

Ik heb Sam ook al kennis laten maken met de hond van mijn ouders toen Sam hier nog maar 1 week bij mij was.


Maar ik zou wel voorzichtig doen, aangzien jouw boxer geen kittens gewend is.

Verder zou ik ook niet een kitten van marktplaats halen omdat dat de kittenhandel alleen maar daardoor toeneemt als mensen kittens blijven aanschaffen via marktplaats.

Ik heb ook 1 particulier kittentje en 1 kitten uit het asiel.
Particulier zou ik nooit meer doen, sinds ik een keer in het asiel ben wezen kijken.
Er zitten daar zulke lieve katten die maanden of soms wel jaren wachten op een huisje.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
PatrickvH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jun 2009 15:16

Re: Topic over mijn toekomstig katje

Bericht door PatrickvH »

Zag je andere reactie pas later.
Maar is wel zo dat er gelijk gezegd wat dat het geen zin heeft met mij in discusie te gaan.
Terwijl erook gewoon gevraagd had kunnen worden van "weet je dat marktplaats zus en zo?"

Ik heb gewoon de beste intentie met dit dier ( en alle dieren! ) en dan is het niet leuk zo'n beschuldiging te krijgen.

Deze kitten is trouwens afkomstig van een ongelukje zoals ze dat noemen.
poezen die buiten lopen hebben hier wel vaker mee te maken en dat is dan ook de hoofdzakelijke reden dat er zoveel op marktplaats word aangeboden ben ik van mening.
Dit zal dan ook altijd blijven.

Dus kortom deze kitten is niet van een broodfokker zoals dat genoemd word.
de broodfokkers zijn degene die raskatten fokken, dit is een halfbloedje en als je kijkt op marktplaats zijn er meer niet raskatten dan wel raskatten.

Verder ben ik er nog altijd bij als de overdacht van verkoop plaatsvind ;)
PatrickvH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jun 2009 15:16

Re: Topic over mijn toekomstig katje

Bericht door PatrickvH »

Niet vijandig bedoelt, maar omdat ik de beste intentie heb voel ik me dan ook snel aangevallen door onterechte beschuldigingen.
Neem aan dat je je daar wel wat bij kan voorstellen?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Topic over mijn toekomstig katje

Bericht door Umimeis »

Nee, niet alle kittens die daarop staan komen van een broodfokker en de meeste zijn inderdaad oneglukjes, maar toch moet men wel oppassen met dit soort dingen want sommige zien er wel degelijk handel in.

Verder zijn er genoeg mensen die er niet van leren dat hun poes zwanger raakt en dat ze dan met een nestje kittens zitten.
Sommige mensen nemen het niet zo nauw met het laten steriliseren en castreren van hun poezen en katten.
Ook omdat het best duur is. En als ze dan elke keer een nestje krijgen, zetten ze het gewoon weer op Marktplaats.
Helaas zijn sommige mensen nou eenmaal zo

Dat is wat ik ermee bedoel.

Ik weet wel dat jij de goeie intenties hebt....en vele met jou en daarom zijn er veel mensen die een kitten van Marktplaats halen omdat zij zo'n diertje ook een goed huisje willen bieden. ;-)
Laatst gewijzigd door Umimeis op 30 jun 2009 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Topic over mijn toekomstig katje

Bericht door ktje »

Ik vind die marktplaats discussie altijd niet nodig!

Er zijn mensen die niet het geld voor een asiel of raskat hebben. En is marktplaats in die optie misschien wel fijn. Ik wil hierbij wel zeggen dat niet alle advertenties die daarop staan goed keur! Zoals mensen al een 5de nestje hebben met 1 kat! Maar wat Patrick al aangaf er zijn ook mensen die een ongelukje hebben gehad. Had ik bijna ook gehad met Simba(gelukkig was ze schijnzwanger). En je wilt toch ook je kittens kwijt! Er zijn mensen die na de verkoop hun kitten ook af en toe in de gaten houden of bij de toekomstige eigenaar thuis gaan kijken of ze leven. Dus er zitten ook zker 'goede'' verkopers tussen.

Verder echt heeel mooi poesje Patrick! Ik ben verliefd! zou zelf graag ook zo effen grijs/blauw poesje willen, maar voor ons is 2 even genoeg met hond en baby!
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gesloten