katten aids

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja maar het probleem is dus ook dat het best kan dat de moeder niet ziek is en het toch heeft. Niet om je nou allerlei nare ideeen te geven of zo .maar er is gebleken dat op het moment dat de aids ontdekt wordt of dit nu bij mens of dier is, het vaak al veeeeeeeel langer in het lichaam zat zonder dat we daar iets van merkten. Zo kan een poes best draagster zijn zonder er zelf daadwerkelijk last van te hebben.
groetjes Sharon
MisterJ

Bericht door MisterJ »

maar wie zegt dat mij kitten die ziekte heeft? jij hebt toch ook pas kittens?? dus je moet wel weten wat ik bedoel. en ik weet 99% dat me katje gezond is, nu aleen nog de grote controle van de DA en dan is het 100%
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nee hoor, ik weet dat mijn kitten door de dierenarts een algemene check up gehad heeft. Voor zover we aan de buitenkant kunnen zien heeft mijn kitten alleen niesziekte gehad en is daarvan genezen en is nu dus verder gezond. Of hij andere aandoeningen heeft weet ik niet, ik kan er alleen maar op hopen dat dit niet zo is. Het is niet zo dat je kat standaard gecontroleerd wordt op dit soort ziektes, dit omdat het weinig zinvol is omdat het niet te behandelen is. Jijzelf of de dierenarts moet dus al een vermoeden hebben en het zeker willen weten wil je kat getest worden.
groetjes Sharon
MisterJ

Bericht door MisterJ »

o.k
maar ik dacht je gaat nu vanuit dat me kitten die ziekte heeft, terwijl het niet zo is, bijna niet zo is, en ja je hebt gelijk aan die ziekte kan je nix doen dus is testen eigenlijk niet zinvol.... moeilijk onderwerp is dit
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Ik wil jullie allereerst bedanken voor deze fijne discussie! Dat heb ik weleens anders gezien!

MisterJ, uiteraard hoop ik ook dat je katje niets mankeerd en ik vind het TOP dat mocht ze wel FIV+ zijn dat ze dan gewoon bij je mag blijven ondanks je eigen "angsten" (groot woord denk ik).

Verder is het denk ik wel zinvol te testen op FIV. Want ondanks dat er niets aan te doen is, is het natuurlijk wel besmettelijk. Dus zeker als je kat buiten loopt en dus in aanraking komt met andere katten dan kunnen ze het overbrengen op de "buurtkatten". Verder heb ik besloten geen andere katten in huis te nemen zolang ik een FIV+ kat in huis heb. Mijn 3 meiden moet ik nog laten testen maar dat wil ik pas doen op het moment dat Spetter er niet meer is of als daar aanleiding toe is. Mijn katten komen niet buiten dus het besmettingsrisico wordt wel heel erg beperkt. Het is een feit dat ongecastreerde boerderij/zwerfkaters de grootste risicofactor zijn, zij vertonen terratoriaal gedrag en er wordt dus veel gevochten. Ook bij de bevruchting pakken ze de moederpoes in het nekvel en heeft de moeder vaak een wondje in de nek en kunnen op die manier dus besmet worden.

Spetter is inmiddels minimaal 5 jaar FIV+, althans dat denken we, en hij heeft 5 hele mooie gezonde jaren gehad. De FIV+ kat is eigenlijk een lopende tijdbom, je weet nooit wanneer ze echt ziek gaan worden.

Allemaal nogmaals bedankt voor deze zinnige discussie en voor de lieve woorden uiteraard! Ik zal jullie een beetje op de hoogte houden over Spetter, het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit meemaak en ik vind het prettig om met anderen van gedachten te wisselen over bepaalde dingen.

Groetjes,

Femke & co.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja ergens over nadenken kan nooit geen kwaad. Ik snap jouw punt van besmetting wel, maar mijn katten komen niet buiten. Zou een van beide besmet zijn dan zou het dus bij mijn eigen katten blijven. Eigenlijk schiet ik er dus nu ook niks mee op als ik ze zou laten testen. Ik doe geen van beide weg of laat ze inslapen om zoiets. Kijk in jouw geval kom je erachter doordat je kat ziek wordt. Nu is het heel moeilijk door de onzekerheid, maar aan de andere kant ben je nu wel voorbereid en zal je dus sneller kunnen ingrijpen als er iets is. En die 5 jaren pakken ze Spetter in ieder geval niet meer af :wink:
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

vind wel dat als je je katten bv buiten wil laten lopen het beter is te weten of ze gezond zijn en jij geen andere katten kan beschadigen en mogt je kat thuis komen met een vecht wondje dat je voor de zekerheid ook check of er iets is.... als ze altijd binnen blijven is het een keuze van wil je hetzelf zeker weten of laat je het gewoon zo

das hetzelfde met mensen hoor! besluit je samen onveilig te vrijen vind ik dat je alletwee even door de bloedmole moet voor de zekerheid! en mog je buiten de pot gepiest hebben dat je ook checked....

ik weet wat aids met mensen kan doen.... niet echt met katten maar het lijkt me niet veel beter
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hallo,

Wij hebben momenteel 4 katten in huis, 1 van 7 jaar, 1 van 4 jaar, en 2 van 1 jaar. Binnekort krijgen we een Britse Korthaar kitten in huis, die geen kattenaids heeft, haar ouders zijn ook getest en alles was negatief.
De katten komen zelden buiten, is het raadzaam om ze toch te laten testen op kattenaids?

Graag jullie mening

angie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Grappig om deze discussie een jaar later weer eens te lezen. Vorig jaar wist ik nog maar net dat Spetter kattenaids heeft en zat nog vol emoties. Inmiddels heeft alles een plekje gekregen en heb ik mijn denkwijze op bepaalde punten bijgesteld.

Zo heb ik de meiden toch laten testen in december en ze waren alledrie negatief!! Ook zou ik een nieuwe kat niet laten testen op FIV tenzij hij/zij er echte symptomen van heeft of een echte "risico kat" zou zijn.

Ik heb inmiddels kontakt met veel "lotgenoten". Veel mensen met een aidskat hebben ook negatieve katten in huis en het gebeurt eigenlijk maar zelden dat een aidskat een huisgenoot besmet. Ik heb het tot nu toe nog nooit gehoord gelukkig maar dat betekend natuurlijk niet dat het nooit gebeurd.

Ik denk dat je voor jezelf het beste kunt bedenken of je katten binnen een risicogroep horen. Katten met een verhoogd risico zijn :

*Ongecastreerde katers en poezen die buiten lopen.
*Poezen die zwanger zijn (geweest) van een onbekende kater.
*Katten die buiten lopen in een buurt met veel zwerfkatten.
*Ex-zwerfkatten.

Voor meer informatie over kattenaids kun je eens kijken op mijn site : http://www.kattenaids.nl

Veel plezier trouwens met je nieuwe aanwinst!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hallo Femke,

Bedankt voor je reactie!
Zoals ik het lees zijn mijn katten absoluut geen risico katten, maar ja je hoort het zo vaak, dat ik toch begon te twijfelen. Mijn katten komen eigenlijk nooit buiten en zijn allemaal geholpen, ze doen het tot nu toe erg goed. En als ze een kat buiten zien gaan ze er met een bocht omheen!
Hoe gaat het verder met jouw katten?

Onze nieuwe aanwinst krijgen we over 3 weken!! spannend.....

groetjes
angie
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

helaas is dus vandaag kattenaids geconstateerd bij een kat van mijn moeder,
een lief sneeuwwit mannetje van tien jaar, stokdoof, verschrikkelijk lief en
ziek.. al een tijd.

Hij is een binnen en tuin kat, komt nooit in aanraking met ander katten :{
allen de andere kat die daar is en die kent ie al zijn hele leven, zijn neefje en nichtje.. tegelijkertijd geboren ong.

Hij is graatmager geworden, heeft last van zijn darmen en maag, komt vocht tekort
en kotst veel.... Het arme mannetje ;(

Vroeger heeft hij "niesziekte"gehad (of was dat hett och niet nu we dit weten?), is dood
en doodziek geweest een flinke tijd, maar kwam er bovenop, al bleef hij last houden
van zijn oogjes bijvoorbeeld. de laatste maanden is het een en al ellende, ontzettend
vermagert, slecht eten, darm problemen, nier problemen?.... en nu blijkt dit dus..

Ben benieuwd naar ervaringen,de dierenarts zei dat hij nog wel even meekon, dat zijn
afweer nu gewoon heel slecht is maar met rust, goed voedsel etc die weer aan kan trekken.

Ik hoop van wel, al moet het geen zinloze lijdensweg worden natuurlijk......

vrijdag wordt de andere kat van mijn moeder getest...
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

@ Angie : Gelukkig gaat het heel erg goed met mijn katten! Ik had vorig jaar juli niet durven hopen dat we nog zo'n geweldig jaar zouden mogen hebben met Spetter. Maar het gaat echt uitstekend met hem, we houden hem wel scherp in de gaten maar weten inmiddels wel waar zijn "zwakke punten" liggen. Zo heeft hij geregeld last van een oorontsteking. Hij slaapt ook erg veel maar dat is ook zijn leeftijd (ca. 14 jaar inmiddels). Gelukkig hebben we een kattenren waar hij ook heerlijk buiten kan liggen in het zonnetje.

@ Darkelf : We hebben inmiddels kontakt gehad en ik hoop dat Sneeuwwitje weer op zal knappen en dat jullie met hem ook nog een hele mooie tijd mogen hebben! Uiteraard hoop ik ook dat de andere kat van je moeder negatief getest zal worden. We duimen!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

gelukkig heeft die andere kat van mijn moeder het dus niet..
das wel een opluchting.

met nicky lijkt het te gaan, hij heeft een steroide injectie gehad en leefde op, hij heeft ook iets gehad tegen het spugen...

hij is verschrikkelijk mager maar toen ik hem zag vrijdag was ie wel aan het rondlopen en op onderzoek uit aan het gaan, hij had wel net die injecties gehad, dat zal schelen..

tis afwachten hoe het verder gaat.
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

verleden week is hij helaas ontzettend achteruit gegaan, zijn lichaam begon hem tegen te werken en hij vergiftigde zichzelf.

en is er dus besloten hem in te laten slapen.. :-(

arm ventje. ondanks dat het de kat van mijn moeder was de laatste jaren mis ik hem wel.

t lieve witte dove mannetje.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi DarkElf,

Wat sneu dat hij nu toch is overleden, maar wat heerlijk dat je moeder hem nog een paar hele mooie maanden heeft mogen geven!

Veel sterkte voor jou en je moeder!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gesloten