naar buiten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Linda vdS

Bericht door Linda vdS »

eeke schreef:ik denk dat ik er niet aan ontkom en hoe graag ik ze eigenlijk ook niet los wil hebben(veel te bang dat ze weglopen etc.) ik denk toch dat zij los moet..
ze zijn het nu wel gewend buiten. mijn vraag is moet ik haar zo direct los laten en hoe lang dan?? en is het verstandig dat de kater dan ook samen met haar los gaat?? (misschien vind ie het toch leuk??)
ik ben wel bang dat als ik ze roep niet komen want zoals ik al zei ze vind het geweldig buiten en heeft zoveel aandacht voor alles wat daar beweegt dat ze mij haast niet ziet of hoort...
Eeke, eigenlijk geef je zelf al het antwoord op je vraag om de poes los te laten, je schrijft namelijk: "ik denk dat ik er niet aan ontkom.... ik denk toch dat ze los moet..."

Dat lijkt mij dus ook een goed idee. Probeer het de eerste keren als je erbij bent en roep haar dan na een korte periode weer terug. Laat haar naar buiten gaan als ze nog niet gegeten heeft dan zal ze zonder problemen binnen komen om te eten. Als ze dan gewend is aan het systeem kun je haar gewoon haar gang laten gaan.

De kater kun je ook laten wennen aan het naar buiten gaan, maar dat hoeft niet als hij er geen zin in heeft.

groetjes,
Linda
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

vanmiddag was het zover...
met een kloppend hart deed ik de deur open en daar gingen ze beiden..
ze bleven mooi in de buurt, het was mooi weer dus alle buren hadden de deuren open(wij wonen in een flat op begane grond met veel groen er achter)
hihi ik kende niet veel buren maar dankzij de poes wel ze ging bij iedereen naar binnen. :oops:
na een uurtje vond ik het welletjes en heb ze weer naar binnen gehaald en eten gegeven ze waren zo onder de indruk dat ze allebeide niet naar hun brokjes taalden..
en ze zijn nu binnen een stuk rustiger.. ;-)
ik ook voor de volgende keer, maar ik weet ze gaan steeds verder van huis naarmate ze vertrouwder buiten raken laten we hopen dat ze altijd veilig thuis komen.
dit wou ik ff met jullie delen..
groetjes eeke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Klinkt allemaal prima! Ik ben blij dat je "de grote stap" gezet hebt. Volgens mij gaan je katten het heerlijk vinden....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

dat denk ik ook hoor sandra!! tenminste laten we het hopen. zelfs de kater vond het prachtig.
ik laat ze alleen niet buiten als ik aan het werk ben ik werk 4 dagen en de rest van de week mogen ze van mij los.
ik bouw het gewoon iedere keer wat op en wil ze rond 6 uur etenstijd binnen hebben.. ben benieuwd of ik dat voor alkaar krijg..
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mijn moeder heeft twee weken geleden een buitenkat van ongeveer een jaar van iemand overgenomen, maar nu wordt mijn moeder dus helemaal gek van haar miauwen voor de buitendeur.

De poes mag nu nog meerdere keren per dag naar buiten met een tuigje om, maar dat is voor deze echte buitenkat echt niet voldoende.

Ik adviseer altijd om een nieuwe kat pas na 6 weken naar buiten te laten, maar dat is dus pas over een maand!

Wie weet raad? De kat toch al naar buiten laten (en dan bidden dat ze terug komt) of echt niet doen? O ja, mijn moeder woont in een rustige buurt zonder andere katten.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Volgens mij hebben we vroeger de katten drie weken binnen gehouden, voor ze naar buiten mochten.. En dat ging prima! Dus dat zou nog een weekje zijn, zou ze dat nog kunnen volhouden denk je? ;-)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Het is ook wel heerlijk weer nu, ik kan me voorstellen dat die kat graag naar buiten wil. ;-)

Is de kat al goed gewend bij je moeder? In dat geval zou ik haar laten gaan.
Evelijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2006 15:28
Locatie: Groningen

Bericht door Evelijn »

Tja, als kat al goed gewend is en beetje luistert naar rammelde brokjes of z'n naam. Vlak voor etenstijd even een blokje zou dan toch moeten kunnen.
Bij me eerste kat Miko, zei de dierenarts dat hij naar buiten moest toen ik hem 2 weekjes had omdat hij beetje ziekjes was en buitenlucht hem goed zou doen. Toen ik zei dat ik dat eng vond was het antwoord 'die kat is niet gek, die komt heus wel weer terug die weet wel hoe goed hij het getroffen heeft'
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Jullie zullen het fijn vinden om te horen dat dat mijn moeder gisteren de gok heeft gewaagd: de poes is een uurtje los buiten geweest en bleef netjes in de tuin. Mijn moeder bleef erbij en riep haar steeds terug als ze de neiging had om op de schutting te gaan.

Ook kwam de poes bij het horen en ruiken van haar eten gauw weer binnen, dus het is helemaal goed gegaan. Vandaag mag de poes dus weer even oefenen tot ze helemaal vrij naar buiten mag.

groetjes,
Sandra
Woefie

naar buiten

Bericht door Woefie »

Hoi,

ik heb Woefie (tja, zo noemt mijn kat, maar da's een ander verhaal) nu zo'n 7 weken en ze is nu zo'n 16 weken oud.

We hebben er al heel veel plezier aan beleefd en ook wel eens wat ergenissen. Ze kan echt carpiolen uithalen en vliegen, spinnen en andere insecten zijn hier echt niet veilig meer. Ze begint al te smakken als ze er nog maar een ziet. :lol: Maar planten mollesteren en uitgraven behoren gebeurt ook met enthousiamse. :-( Nu maak ik daar niet zo'n punt van, Gewoon een kwestie van ff creatief te zijn met kippengaas of iets anders. Alleen vervelend om weer alles op te moeten ruimen.

Maar als mijn vriend en ik buiten op het terras zitten te genieten van het zonnetje (wat de laatste weken niet ongebruikelijk is) kan ze zo zielig zitten doen. Zij wil eigenlijk het liefste bij ons zijn en natuurlijk wil zij ook van het goede weer genieten. Begrijpelijk allemaal. Het gebeurt dan ook regelmatig dat achter deur wacht tot wij terug binnenkomen en dan toch naar buiten slibberd.Nu hebben we wel een tuigje en een lange koord, maar natuurlijk zet ze zichzelf daarmee binnen de korste keren volledig vast en zijn wij meer bezig Woefie te ontwarren dan dat we zelf rustig kunnen genieten.

Zoals alle kittens is Woefie heel onderzoekend en is naar buiten gaan ongeloofelijk spannend. Maar voor mij ook! Ze is nu nog niet gesteriliseerd, maar dat gaat wel gebeuren als ze 6 maanden is. Er zijn hier in de buurt ontzettend veel katten. En ik weet al zeker dat er 1 kater ongecastreerd en vrij rondloopt. Die katten vinden blijkbaar onze tuin heel erg interessant, want soms zijn er precies hele bendes die bij elkaar liggen te zonnen. Met alle gevolgen van dien: verschillende wilde nestjes. Maar da's ook een ander verhaal. Zolang Woefie niet gesterilisseerd is heb ik schrik dat ze misschien nogal vroeg krols wordt en als we dat dan niet meteen doorhebben en mevrouw gaat gezellig de tuin in.... En die andere katten, zullen die haar accepteren of moet ze er om gaan vechten om ook in haar tuin te mogen rondlopen?

Het is eigenlijk niet heel erg druk bij ons in de straat, al komen er regelmatig auto's voorbij en die kunnen echt goed doorvlammen ook al mag je hier eigenlijk maar 50. Ook veel tractoren rijden hier met een rotvaart door. De visioenen van een platte kat spoken je dan echt door het hoofd. Want hoe leer je een kat nu om een beetje voorzichtig te zijn? Ze is tenslotte nog erg jong en is ook nog eens heel nieuwsgierig.

Voorlopig luistert ze nog niet echt naar haar naam (enkel als zij het wil, zal ze komen), maar daar probeer ik haar nu wel op te trainen. Dus heeft het ook weinig zin om met haar de tuin in te gaan en haar iedere keer terug te roepen. De dingen die ze dan tegenkomt, zijn immers veel interessanter dan mij.

Een kattenren heb ik al voorgesteld, maar dat ziet mijn vriend niet zitten.

Een heel dilemma dus, want eigenlijk is het hier een waar kattenparadijs: tuinen, bos, heide, enz. Genoeg interssante en spannende dingen dus.
:-P :-P :-P
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik begrijp je dilemma helemaal: je zou je kitten graag naar buiten laten, maar wil niet dat ze direct zwanger wordt of platgereden wordt.

Wat betreft het naar buiten gaan zal ze, nu ze 7 weken bij jullie is, goed gewend zijn en dat is nu dus heel goed mogelijk. Ik denk dat als je de rand van je schutting goed afzet met schuin gaas én als je er steeds bij blijft dat je kitten wel in de tuin zal blijven en niet zo snel op straat zal komen en overreden zal worden. Het is trouwens altijd goed om kittens niet onbeheerd in je tuin te laten, want ze kennen totaal nog geen gevaar.

Het ongewenst zwanger worden is zeker een groot probleem, ze kan ongemerkt krols zijn en voor je het weet is ze zwanger en daar is ze nog veel te jong voor. Je hebt gelijk dat je het poesje pas met 6 maanden wil laten steriliseren, maar overleg eens met je dierenarts. Misschien kan het toch eerder of kan ze tijdelijk aan de prikpil.

Hopelijk heb je hier wat aan. Sterkte!

groetjes,
Sandra
Woefie

Bericht door Woefie »

bedankt voor het antwoord.

jammer genoeg hebben we geen echte afsluiting van onze tuin (die zo'n 800 m² is). Het is een oud huis en echt op z'n Belgisch. Op een aantal plaatsen is er enkel een haag (meidoorn) die daar al staat vanaf het huis gebouwd is (in de jaren dertig van vorige eeuw). Op zich zijn die hagen meestal redelijk dicht begroeid, maar deze is al zo oud en slecht bijgehouden dat er onderaan nogal wat gaten zitten. Groot genoeg om voor een klein en fijn poesje. Op andere plekken is er enkel een draad van een meter hoog, dan nog een beetje draad van 1,5 meter hoog, nog een muur met klimop van 2 meter hoog, en ga zo maar door.
En als we iets willen veranderen dan moeten we misschien ook maar best bij de buren informeren of zij daar niets op tegen hebben. Tenslotte verandert er voor hen ook wel wat dan.
Niet echt iets dat op redelijke termijn kan opgelost worden dus. En met redelijk bedoel ik, iets dat nog deze zomer kan gebeuren. We moeten alle twee ook nog gaan werken. En alles laten doen, kunnen we echt niet betalen.

Dus ik vrees dat Woefie maar een beetje geduld zal moeten hebben. Ze heeft vandaag al heel de middag lekker buiten gelegen en zo nu en dan wou ze toch wel naar binnen, wat uiteraard mocht. Daarna kwam ze dan zelf rustig terug naar buiten en liep ze niet echt ver weg. Maar toch voor alle zekerheid het tuigje en de lange lijn aangedaan voor het geval dat...
En ik denk dat het haar echt meer te doen is om gewoon bij haar mensen te kunnen zijn.

Dat merk je bijvoorbeeld ook als ze in haar reismand moet: zolang ik dicht bij haar ben en ze mij kan zien, geen probleem. Maar als ik iets verder ga en ze mij niet meer kan zien, dan klaagt en jammert ze de hele buurt bij elkaar. Hetzelfde gebeurt als wij buiten zitten en zij binnen is, maar ons wel kan zien. Dan springt ze op de vensterbanken en hangt dan aan de deur om toch maar te kunnen zien wat wij daar doen. En echt, het is geen lawaaimaker, verre van. Ze heeft echt een heel zacht stemmetje, maar als je haar dan hoort, lijkt het net op een baby die ergens achter gelaten is. Dus zal het een beetje geven en nemen van ons alletwee worden denk ik.
Woefie

naar buiten

Bericht door Woefie »

Goed nieuws voor ons en voor Woefie. Heb het voor elkaar gekregen om het terrasgedeelte aan het huis toch te kunnen afspannen, dus kan ze nu hier naar hartelust buiten spelen.

De draad is niet erg hoog (zo'n 1,2 meter, dus daar moet ik nog iets op verzinnen), maar voorlopig is dat precies voldoende.

En met dit warme weer was ze echt niet te houden om binnen te blijven. Tjongejonge, wat is die kleine meid toch gelukkig als ze buiten is. Vliegen vangen, andere beestjes ambeteren, een bladje, .... het maakt niet uit, ze amuseert zich te pletter. Zelfs de regen is interresant genoeg. Ze slaapt zelfs buiten (in de schaduw gelukkig).

Heb alleen nog één vraagje: kan het dat ze met dit weer niet echt veel honger heeft? Het lijkt mij logisch van wel want veel mensen hebben met dit weer ook niet veel honger, maar toch ben ik er niet echt gerust in. Ze ziet er verder wel heel gezond en gelukkig uit.

Groetjes,

Woefie en ik
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Leuk dat je voor woefie een lekker buiten plekje hebt gecreëerd, inderdaad eten de meeste dieren wel iets minder met deze warmte ze zijn ook vaak wat rustiger en slapen meer. Je hoeft je eigen hier over geen zorgen te maken.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

even hier weer een update; de katten zijn nu zo,n 3 maanden niet meer buiten geweest, ook niet meer los, er verdwijnen hier nogal wat katten.. ik moet zeggen ze talen er niet meer naar om, heb dan ook een heel huis vol met speeltjes en verscheidene krabpalen.. ze nemen nu genoegen met het naar buiten kijken, in de vensterbank, liggen zonnen etc..
merk er niks van dat ze behoefte heeft naar buiten.. gelukkig.
ben blij dat het nu zo is want ze gaan gewoon niet meer weg!!!
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gesloten