Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Rik:
:edoh: Ik kan echt niet rekenen!
Je hebt gelijk! voor 3 ramen 6 zijpanelen. :edoh:
Het gaat om het raam voor (als ik kook zet ik die vaak op kiepstand) en 2 ramen boven (1 op slaapkamer 1 op kledingkamer) die ik veelal op kiepstand heb staan.

Die link naar Bibita wil ik die van de onderste foto (met het bruine raam), daar staat een vrachtwagentje achter wat betekend dat ze die nu niet op voorraad hebben.

Ook al kunnen ze er via de zijkant niet klimmen aan die hekken, ze zouden via de gordijnen wel bovenin kunnen komen, dus uit voorzorg wil ik dan ook het bovenpaneel erbij.

Die Drinkwell van 5 liter heeft meer overhanging dan zijn voorganger, waardoor mij de voorganger prettiger lijkt.
Het fonteintje wil ik op de bar neerzetten, zodat de honden er niet bij kunnen (die kwijlen erg veel).

Ja schattig hè. ook hun coördinatie vermogen moeten ze nog ingroeien ;-)

@castratenkoor: daar zat ik ook naar te kijken, maar heb liever meer luchtruimte als ik ze open zet.
Horren lijkt me ook een super oplossing!
Alleen durf ik me aan die klus niet te wagen :pdttnp:
Ben ooit zo ver gekomen dat ik een hordeur uitgepakt heb, schrok van de hoeveelheid ditjes en datjes dat ik er voordat ik begon, al weer mee gestopt ben :edoh:

@kittentjes: Ooo dus door JOU kan ik ze niet meer bestellen :lol: :lol: ;-)

@Cerna:
Bij mij zit de open kant dus ook boven als een V, maar ik ben bang dat ze via de gordijnen erbij kunnen en dan vast komen te zitten met alle vreselijke gevolgen :brancard:

Ik wil 1 kattenbak boven, 1 beneden in de gang en 1 buiten in de achtertuin als extra.
Helaas heb ik geen aparte kasten groot genoeg waar ik een ruimte van kan maken en de bakken achter kan zetten.

Het kattenluik is voor de tussendeur van de woonkamer naar de gang zodat ze vrij naar boven kunnen.
De tuin moet ik direct omheinen omdat mijn honden altijd vrij naar buiten kunnen.
Het is dan dus niet mogelijk het kittens binnen te houden.

Het lijstje is inderdaad behoorlijk, maar ik heb dan ook nog een paar weken.
Ik wil daarin een schema maken om zo alles af te hebben en goed voorbereid te zijn als het kittens komen.
Ik heb liever nu wat stress (valt nog mee hoor) en straks als het kittens er zijn voor hun de tijd en rust, dan dat ik telkens nog dingen zie die nog moeten gebeuren.
Hoezo een perfectionist :lol: ;-)

Voor kattenbak grit heb ik voor de bedrijfskat Sanicat ultra, wat mij heel goed bevalt, wel heb ik gezien dat ze nu bij het gastgezin houtkorrels gebruiken, dus zal als ze dat gewend zijn in het begin nog hebben en dan overschakelen.

Voer zal ik geven wat ze krijgen, wisselen kan een grote invloed hebben op het darmsysteem en mijn motto: 'goed voer is waar ze het goed op doen.'
Volgens mij krijgen ze nu Royal Canine (zag ik staan, maar dat vraag ik nog na voor het ophalen en dan haal ik dat voer in huis.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Flip in de hondenmand

Afbeelding

Stoffel in gevecht

https://www.youtube.com/watch?v=MJ3_i_ocx6c
kittentjes

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door kittentjes »

Haha ja dat dacht ik ook al heb er 5 besteld ik doe ze enkel aan 1 kant want ze kunnen er aan de andere kant echt niet tussendoor dat zit heel dicht op t kozijn.

Heel schattig die filmpjes!!

Ik denk ook na over een drinkfontein. Maar heb echt geen idee ook welke goed zijn en zit niet te wachten op t vaak moeten vervangen van filters etc of een lawaai toestand.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@kittentjes:
Ik ga zo'n drinkfontein gewoon probleren, heb voor de bedrijfskat nu de Catit Design Fresh & Clear Drinkfontein 2 l (een bol waar het water overheen loopt), echter drinkt ze liever uit een bakje.
Ik wil voor het kittens nu iets wat kreenwater stimuleert.
Het geluid van de pomp moet ik gewoon proberen, die ik nu heb maakt best een herrie, voor thuis hoop ik toch een stillere te hebben.
Wel neem ik recensies met een korreltje zout, naar mijn idee zijn er altijd meer mensen die als ze tevreden zijn hier niks over melden.

Gelukkig zijn het geen absurd hoge bedragen om het te proberen en als je hem uitpakt en aan zet heb je snel genoeg door of het iets is en als het niks is, inpakken en terug sturen ;-)
kittentjes

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door kittentjes »

Klopt ik zat ook aan de 2l cat mate te denken. inderdaad je leest vanalles erover. Blijft t water door de stroming verser?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Kittentjes:
Geen idee, als ik logisch denkis het enkel hetzelfde water rondgepompt, waar het natuurlijk wel weer door een filter gaat, maar verversen blijft noodzaak.
Kan me ook voorstellen dat het voor katten vanuit hun natuurlijk instinkt aantrekkelijker is (in de natuur is stromend water verser, dus gezonder dan stilstaand water waar bacteriën kans hebben om te groeien).
Ik wil een fontein enkel om drinken meer te stimuleren.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Zo behoorlijk wat knopen doorgehakt!

Ik was het zo beu aan het worden!
Ik wil aan de slag en ik HAAT winkelen! Zelfs al is het op internet.

Mijn aangeschafte lijstje bij Bitiba:

Afbeelding

Gekocht bij Zooplus:

Afbeelding

Ik ben voor de kleine drinkfontein gegaan, kraan idee lijkt mij ideaal.

Vlonder gekocht om loop planken van de maken (en gewoon de aller goedkoopste plankdragers aangeschaft, mooi is anders, maar scheelde €6,- per stuk)!

Afbeelding

Mega kattenbakken 2x gekocht (70x56x46) katten vinden groot fijn.
Ik ben voor grid gegaan (Sanicat ultra), ken ik van de bedrijfskat, ben ik tevreden over.

Afbeelding

Beits gekocht om de krabpaal mee te verven zodat die beter bij mijn interieur past (uiteraard vooraf even op de onder plaat testen ;-)

Nu wachten tot alles binnen is en dan spijkers met koppen slaan!

Nu moet ik nog de beschermende panelen voor de kiepramen bestellen.

VRAAG:
Door hoeveel cm kan een kat NIET meer komen?
Ik heb 3 ramen, 2 ervan zitten met een afstand van 6cm van de muur af, kan een kat hier nog door?
De ruimte aan de bovenkant van de muur tot kiepraam is 6,5cm.
1 raam zit van de ene kant 8cm en van de andere kant 7cm van de muur af en aan de bovenkant is er 7,5cm ruimte.

Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Zo goed bezig met inslaan ;-)!

6 cm kan een kop van zelfs een volwassen kat door (behalve als je Bolle heet ;-)). Dat is ook juist het linke hè - de kop erdoor en dan naar beneden zakken naar smallere deel. Maar zeker als ze klein zijn hebben ze aan een paar cm genoeg om de snuit door te wurmen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@castratenkoor:
Bedankt!
Dan toch voor alle kanten een bescherm rekje bestellen
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Dikke pluim voor jou hoor - ik heb echt nog nooit iemand zich zo goed zien voorbereiden!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door nellebel »

Kijk voor de Gein eens op cat palace. Laat ik de krabpalen maken. Hij heeft ook hele geinige modellen. Ook super stevig.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

castratenkoor schreef:Dikke pluim voor jou hoor - ik heb echt nog nooit iemand zich zo goed zien voorbereiden!
Niet?! :shock:
Ik merkte al met het bezoeken van fokkers dat ik blijkbaar zeer hoge eisen stel, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je jezelf verdiept zodat je A. weet waar je aan begint, B. goed voorbereid bent, C. Optimaal voldoet aan de behoeftes van het dier!
Misschien komt het ook doordat ik zelf fokker ben (honden) en hoge eisen aan mijzelf als fokker en mijn pup mensen stel.
Voor mij is het niks anders met de aanschaf van het kitten.

Een dier neem je niet voor even, maar voor het leven!

Wel snap ik dat niet iedereen een cursus kattengedrag vooraf gaat volgen, al zou ik het zeer zeker aan raden!
Ik ben bij Tinley geweest (die geven opleiding tot kattengedragstherapeut) je kan daar voor een losse cursus dag inschrijven, een dag leren over kattengedrag voor €55,-.
Ook leuk idee om het cadeau te doen (zaten er daar ook een paar van).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Nee zeker niet. Ik zie erg veel voorkomen dat mensen een dier willen veranderen en opvoeden. Zo zit ik ook op een gerbilforum. Dan zie je tenenkrommende vragen langs komen. Hoe leer ik mijn gerbil af dat hij aan de deksel kluift. Of stoute gerbil rende weer door de kamer.

Je moet niet denken een gerbil te veranderen gerbil te zijn. Als je je er in verdiept van te voren, dan weet je dat ze veel beweging en uitdaging nodig hebben. Ik heb een bak van 150 X 50 X 90. Hier nooit problemen. Je ziet zelfs bakjes van 60 X 30 X 30 cm langs komen. En zich dan afvragen waarom de gerbils aan de tralies knagen.....obsessief gedrag komt veel voor in de problemen.

En in het voorbeeld van de gerbil die door de kamer sjeest, kwestie van een slechte bak waar ze uit kunnen en niet van een stoute gerbil. Laatst ook één waarbij de kat de deksel van de bak had gekregen en beide gerbils vermoord. Dan is het: stoute kat. Nee - dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar, niet van de kat.

Kwestie van zorgen voor veiligheid. Hier vreten mijn 9 katten ook de gerbils niet op. Bij ontwerp bak goed overal rekening mee gehouden.

Maar hier op het kattenforum ook. Mensen schaffen kittens aan zonder er bij na te denken dat het sloopmonsters zijn. Dan krijg je vragen hoe leer ik mijn kat af de bloemenvaas om te gooien......
Dat is een foute vraag in mijn optiek. Die bloemenvaas moet daar niet staan. Breekbare spullen berg je op in kasten of plak je vast met dubbelzijdig plakband b.v.

Men vindt het kitten dan lief als hij zoet ligt te slapen in zijn mandje en stout als hij rondscheurt. Tsja neem dan een teddybeer. Er was er op een gegeven moment een op het forum hier die de kat met pantoffel bekogelde als hij op de bank of salontafel wilde. En ik had een collega die een shampoofles naar haar kitten gooide toen het kitten blies naar de andere kat. Voor mij onbegrijpelijk. (voor de katten overigens ook)

Zo ik heb gesproken hahahahaha.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@castratenkoor:
Zo jouw frustratie is eruit :lol: :lol:

Maar ik begrijp je frustratie.

Vanuit mijn werk heb ik geleerd dat mensen handelen uit onwetendheid.
Als ze niet uitgelegd is hoe het ook anders kan noem ik het onwetendheid, als ze na uitleg moedwillig hetzelfde blijven doen noem ik het moedwilligheid en dat keur ik af, het eerste niet.

Doordat ik het zo zie schiet ik niet in de frustratie en kan ik mensen (die er voor open staan) uitleg geven en helpen.

Verdiepen vooraf is bij dieren de sleutel!
Ik zal ook nog echt veel fouten gaan maken, waar ik me naderhand mezelf mee voor mijn kop sla, maar gaandeweg leer ik en ik hoop dat ik door mezelf vooraf te verdiepen, de grote/grove fouten zal kunnen vermeiden.

Super tip van dubbelzijdig tape! :thup:

Heb jij of iemand anders nog tips voor een boek over opvoeding van kittens?
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

De bestellingen zijn binnen!

Afbeelding

(bijna) alle spullen zijn nu zowat bij elkaar verzameld!
De to-do lijst is per dag ingedeeld (ook rekening houdend met mijn werk) en ik lig nu al voor op schema :edance:
Ook al is er daardoor ook weer werk bijgekomen :ethink:
Morgen probeer ik nog zo veel mogelijk werk af te krijgen en hopelijk ook in voren te werken en dan heb ik donderdag en hopelijk heel vrijdag (als ik het op woensdag vooraf klaar krijg) ingepland voor klussen!

Maandag en dinsdag heb ik ingepland voor het afmaken, mocht ik mijn erg strakke planning niet halen!

Zoals je ziet, betekend in voren werken bij mij slaaptijd inkorten :lol: :lol:
Maar alles voor een goed doel ;-)
Plaats reactie