Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7717
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Tsja, ik heb alleen ervaring met rc kitten en applaws.
Maar over brokken en advies had je hier geloof ik al een heel topic :)
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 24&t=31579

Maar nutrivet lijkt mij op zich geen probleem. Die hoort in ieder bij de hoge kwaliteitsbrokken.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... g/nutrivet
Je zou een kleine zak van 1,5 kg kunnen proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

De bestelling voor het voer is gedaan! Het is Nutrivet kitten geworden. Ik ben benieuwd wat ze er van vinden.
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Luna, het zusje van Luke en Skywalker is positief getest op giardia.. en daardoor ga ik me (onterecht want ik vertrouw m'n DA) zorgen lopen maken.. ik ben echt een stresskip :(


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik moet er bij vermelden dat Luna niet bij ons woont en dat Luke en Skywalker al 8 weken geen contact hebben gehad met Luna. Luke en Sky hebben sinds 4 weken slappe ontlasting.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7717
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Weet je ook of Luna echte diarree heeft? Ik verwacht bij giardia eigenlijk echte diarree en niet alleen slappe ontlasting (maar ik heb er geen ervaring mee).

Ze hadden toch al slappe ontlasting toen je ze kreeg? Of hebben ze in het begin wel vastere ontlasting gehad?

De ELISA test is toch de meest betrouwbare test. Misschien geen 100% maar er is niets beter. Ik zou er voorlopig nog vanuit gaan dat ze geen giardia hebben totdat je ze op ander voer hebt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Weet je ook of Luna echte diarree heeft? Ik verwacht bij giardia eigenlijk echte diarree en niet alleen slappe ontlasting (maar ik heb er geen ervaring mee).

Ze hadden toch al slappe ontlasting toen je ze kreeg? Of hebben ze in het begin wel vastere ontlasting gehad?

De ELISA test is toch de meest betrouwbare test. Misschien geen 100% maar er is niets beter. Ik zou er voorlopig nog vanuit gaan dat ze geen giardia hebben totdat je ze op ander voer hebt.
Luna's ontlasting is beetje het zelfde als van Luke en Sky. (Zoals ze het verteld klinkt het in ieder geval het zelfde) Ik weet niet meer zeker wanneer de diarree begonnen is. Een week of 4 geleden viel me op dat het slappig was. Volgens mij hebben ze dus wel vaste ontlasting gehad. Ik geloof dat de diarree begon na het ontwormen, we hadden ze toen 2 weken.

99% betrouwbaar zei de DA over de test. En ze hebben Luke en Skywalker afzonderlijk getest dacht ik.

Zoals de dierenarts het verteld klinkt het ook heel logisch. Na het ontwormen was de ontlasting dun maar dacht dat het wel over zou gaan. Was niet zo. DA dacht dat ze wormen hadden en daarom de ontlasting slap bleef. Weer ontwormt. Ontlasting bleef slap dus gaf ik op advies van de fokker yoghurt. Werkte niet. Toen finidiar gekregen van de DA. Werkte 1 dag en daarna werd het weer minder. Op advies van het baasje van Luna vis gaan geven, leek te werken maar toen ik stopte met vis en alleen brokken gaf werd de ontlasting weer minder. De darmpjes hebben de afgelopen weken onwijs veel te verduren gekregen, niet gek dus dat ze van het minste geringste al slappe ontlasting krijgen. Ik geloof dus echt dat de dierenarts gelijk heeft maar de giardia bij Luna maakt me gewoon aan het twijfelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7717
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Ja, dat het je ontzettend onzeker maakt kan ik me goed voorstellen. Het kan goed zijn dat ze de giardia uit het nest meegekregen hebben. Het kan ook zijn dat ze nu toch van de giardia af zijn. Soms houdt de diarree aan na het effectief bestrijden van giardia.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html
Soms houdt de diarree aan!
Soms blijft de diarree doorgaan ondanks dat de Giardia effectief bestreden is. We hebben diverse keren bij katten in onze praktijk meegemaakt dat de behandeling goed gewerkt heeft, de Giardia controle snaptest was negatief. Hetgeen inhoudt dat de behandeling gewerkt heeft. Dan behandelen we de diarree met hypoallergeen eten en verteringsverbeterende enzymen (tryplase of pancrex).
Ik zou gewoon even kijken wat het andere (betere) voer doet want anders blijf je met die darmpjes aan de gang.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Ja, dat het je ontzettend onzeker maakt kan ik me goed voorstellen. Het kan goed zijn dat ze de giardia uit het nest meegekregen hebben. Het kan ook zijn dat ze nu toch van de giardia af zijn. Soms houdt de diarree aan na het effectief bestrijden van giardia.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html Ik zou gewoon even kijken wat het andere (betere) voer doet want anders blijf je met die darmpjes aan de gang.
Maar giardia gaat niet vanzelf over toch? Want ik heb ze daar geen medicatie voor gegeven. Bij Luna hebben ze getest met 1 ontlastingmonster en deze was meteen positief. Luke en Sky zijn apart getest en dit was negatief, zou wel gek zijn als beide testen vals negatief zijn. Ik ga er gewoon van uit dat ze dus geen giardia hebben.

Hoe dan ook ik verander inderdaad het voer en daarna zien we weer verder!
We kunnen altijd over een paar weken nog eens op giardia testen indien nodig ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ze hebben wel 1x panacur gehad bij de fokker, ze zei dat het preventief was. Ik zal eens navragen hoeveel dagen dat gegeven is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7717
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Panacur is niet preventief maar werkt gewoon tegen wormen maar is ook de kuur voor giardia. Dus het zou kunnen zijn dat ze er daardoor nét van af gekomen zijn i.c.m. de verhuizing. Zeker als ze het nét voor de verhuizing gekregen hebben is de herbesmettingskans kleiner. En inderdaad... bij giardia is de kans 99% dat ze het allebei krijgen/hebben (hoewel het niet bij alle katten tot symptomen zoals diarree komt). Dus een dubbele negatieve test geeft extra zekerheid.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Panacur is niet preventief maar werkt gewoon tegen wormen maar is ook de kuur voor giardia. Dus het zou kunnen zijn dat ze er daardoor nét van af gekomen zijn i.c.m. de verhuizing. Zeker als ze het nét voor de verhuizing gekregen hebben is de herbesmettingskans kleiner. En inderdaad... bij giardia is de kans 99% dat ze het allebei krijgen/hebben (hoewel het niet bij alle katten tot symptomen zoals diarree komt). Dus een dubbele negatieve test geeft extra zekerheid.
Ik heb het de fokker gevraagd maar ze voelt zich aangevallen en vind gevoelige darmen onzin en vind dat we maar over moeten op barf..
ik snap best dat ze het gevoel heeft dat ik haar ergens van beschuldig, wat ik niet doe maar ze reageert zo fel. Ik volg uiteraard gewoon mijn DA alleen hoopte ik dat de fokker me wat antwoorden kon geven.

Ik heb de dierenarts voor de zekerheid even gemaild.
Zooplus heeft vertraging, hoop dat het voer er zaterdag is zodat we snel kunnen gaan switchen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7717
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Ja, het is jammer dat de fokker (en de meeste fokkers) zich zo snel aangevallen voelen. Ik kan me voorstellen dat dit best eens kan gebeuren (giardia of gevoelige darmen). Ik verwacht ook echt dat Luna al wel giardia uit het nest mee heeft gekregen (want waar kan ze het anders opdoen). Was het een nest van 3 of meer? En heb je rechtstreeks contact met de nieuwe baasjes van Luna?

Is het een fokker die normaal ook barf geeft? Raar dat Luke en Skywalker dan niet gelijk als kittens op barf gezet zijn. Dat was dan wel gelijk makkelijker geweest :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door nellebel »

Je kunt altijd je arts bellen en de info doorgeven van Luna en zeggen dat je je zorgen maakt een vragen of deze info zijn visie veranderd. Hoef je ook niet meteen met je duo die kant op. Gewoon even bellen voor je eigen gemoedsrust. Deed ik in het begin ook vaak. Heb twee fip katten gehad en bij elke poep en scheet van Guusje en Gijs ging ik aan de telefoon. Vond hij geen probleem. Ze snappen je bezorgdheid echt wel

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Ja, het is jammer dat de fokker (en de meeste fokkers) zich zo snel aangevallen voelen. Ik kan me voorstellen dat dit best eens kan gebeuren (giardia of gevoelige darmen). Ik verwacht ook echt dat Luna al wel giardia uit het nest mee heeft gekregen (want waar kan ze het anders opdoen). Was het een nest van 3 of meer? En heb je rechtstreeks contact met de nieuwe baasjes van Luna?

Is het een fokker die normaal ook barf geeft? Raar dat Luke en Skywalker dan niet gelijk als kittens op barf gezet zijn. Dat was dan wel gelijk makkelijker geweest :)
Ik heb persoonlijk contact met het baasje van Luna (zusje) en ook met het baasje van Dusty (broertje). Dit gaat niet via de fokker. Het was een nest van 6 geloof ik. 2 poesjes en 4 katertjes.

Ze kregen daar wel barf alleen dan maar 1x in de week geloof ik. En ze gaf royal canin en smølke alleen zegt het baasje van luna dat de fokker hills gaf.. het is de zelfde fokker dus dat is gewoon raar.. met die gevoelige darmpjes is het niet gek als ze diarree hebben op RC als ze daar hills kregen natuurlijk. Ik heb speciaal RC gekocht voor ze omdat ze dat al kregen volgens de fokker maar door al die verschillende verhalen begin ik toch te twijfelen.

Toen ik de eerste keer begon over giardia, 3 weken geleden heeft ze erg veel moeite gedaan me van de test af te praten. Is ook wel verdacht. En nu blijkt Luna dus giardia te hebben. Maar dit alles kan natuurlijk ook toeval zijn.

Ach ik denk veel te ver door..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

nellebel schreef:Je kunt altijd je arts bellen en de info doorgeven van Luna en zeggen dat je je zorgen maakt een vragen of deze info zijn visie veranderd. Hoef je ook niet meteen met je duo die kant op. Gewoon even bellen voor je eigen gemoedsrust. Deed ik in het begin ook vaak. Heb twee fip katten gehad en bij elke poep en scheet van Guusje en Gijs ging ik aan de telefoon. Vond hij geen probleem. Ze snappen je bezorgdheid echt wel

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
Ik heb ze gemaild. Als ik vrijdag niks gehoord heb dan bel ik ze even.

Pff fip is ook niet niks zeg :(


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie