Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

drestar schreef:
kwam dit ook nog tegen..

Petsafe In Ground Catfence is een omheiningsysteem voor uw tuin dat uw katten binnen houdt. Het systeem bestaat uit antennedraad wat ondergronds aangebracht dient te worden. De kat heeft een ontvangshalsband om die een piep of een lichte prikkeling afgeeft als de kat in de buurt van de omheining komt.
Klinkt leuk maar houdt dus alleen je eigen kat met halsbandje in de tuin, niet vreemde katten uit de tuin ;-)
Verwacht dat het met behoefte doen wel mee zal vallen. Dinky kan naar buiten maar komt altijd binnen om haar behoefte op de bak te doen, de kattenbak staat dan toch ook juist op eigen terrein? Vind ik zelf ook wel fijn, weet ik dat ze andere mensen daar niet mee tot last is ;-) je zou eventueel een zandbakje buiten kunnen plaatsen, erg geliefd bij katten heb ik als kind zijnde al mogen ervaren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Kattebeest schreef:
Nu hij de helft van de tuin tot zijn beschikking heeft doet hij alles binnen op de kattenbak. Terwijl hij buiten ruimte genoeg heeft. Vraag me niet waarom hij dat zo doet, heb echt geen idee.
Komt dat dan niet omdat de kattenbak er nog staat? ik heb de bak opgeruimd dus dan moet hij het wel buiten doen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Dat Kasper van Kattebeest alles binnen op de bak doet heeft wel als voordeel dat ze goed in de gaten kan houden wat hij produceert. Dat is zeker bij een oudere kat, met al gezondheidsproblemen, als Kasper wel belangrijk dat te weten.

Dus persoonlijk zou ik dat alleen maar positief vinden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ja dat is dan wel een voordeel ,maar als er een bak binnen staat en hij kan het buiten doen laat je de kat dus wel zelf de keuze maken. een kat is ook een gewoonte dier. brutus zijn bak had ik nog even aangehouden toen hij buiten liep. maar op momenten dat hij binnen was en zijn bak tegen kwam ging hij er ook nog af en toe op.hij kan het wel lekker vinden maar ik heb eerst de toegang tot de kamer afgesloten waar de bak stond. en nu zoekt hij er niet meer achter. ik vind het prettiger dat hij het buiten doet.ik wil niet steeds naar zijn drollen kijken ,dat doe ik bij mijn eigen ook niet. als de kat iets mankeerd en het noodzakelijk is dat wel te doen dan kan het niet anders. mocht hij iets gaan mankeren ,ik hoop he tniet maar dan zien we ook weer wel. eigenlijk is brutus een zeer makkelijke kat. ik leg een kussen onder de tafel en hij ligt daar. ik leg een kussen buiten en hij ligt er ook op. als hij klaar is met slapen laat ik hem naar buiten .even plasje doen zeg ik dan en hij is weg. even later komt hij dan terug en gaat weer naar zijn plaats. als ik s'ochtends wakker word en de slaapkamer deur open ligt hij trouw op de trap op mij te wachten. ik hoor hem nooit mauwen.normaal krijgt hij om 10 uur zijn eten maar zoals vanochtend had ik geen zin om naar beneden te gaan en ben lekker terug in bed gekropen. ik zet de slaapkamer deur dan open en hij blijft eerst op de trap liggen. even later komt hij voorzichtig binnen lopen en komt aan mijn voeten op bed liggen.anderhalf uur later ben ik helemaal wakker en ga eruit. brutus staat ook mee op en we lopen naar beneden voor zijn eten. hij wacht dus gewoon op wat komen gaat en zeurt nergens om.gisteren was hij zeiknat van de regen en toen heb ik hem in de keuken op een matje laten liggen opdrogen .matje op de grond gelegd. nou kom maar liggen brutus en hij ging er gelijk op en bleef liggen tot die opgedroogd was. t'is net een hondje hahaha
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Maar mag Brutus wel zijn behoefte in jouw tuin doen?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

t gaat steeds beter tussen jou en brutus en jullie beginnen elkaar goed te begrijpen.
dat brutus dus op een kussen of dekje of iets anders gaat liggen komt omdat ze 'pleinvrees' hebben.
ze zullen doorgaan ergens op gaan liggen en zelden zomaar op de grond.
toch wel heel gezellig en gelukkig kwam hij heel voorzichtig je slaapkamer in om op je voeteneind te gaan liggen.
merkwaardig dat hij zich zeiknat laat regenen terwijl hij toch wel kan schuilen of naar binnen kan.. volgende keer kun je er denk ik gewoon een handdoek om heen slaan, dan is-ie veel sneller droog ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Chiquita98 schreef:Maar mag Brutus wel zijn behoefte in jouw tuin doen?
Ja dat mag hij.andere katten deden dit ook al voordat hij er was.

en wat bedoel je met pleinvrees? hij ligt ook gewoon op de stoep en op de tegels en op de grond.
ik heb meer het idee dat ik hem een plaats geef en hij gaat liggen waar ik hem wil hebben.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

ja, ik kan me voorstellen dat je zo denkt.. en weet niet of een nobo zulke hondse trekjes heeft..
hier werkt het als volgt: in principe mogen ze niet op het aanrecht en daar ligt ook nooit wat lekkers.. maar ze zijn nieuwsgierig en beschouwen mij als ik daar bezig ben met afwassen of groente schoonmaken, als katten-tv.
dus springen ze gewoon op het aanrecht om in mijn buurt te zijn. ik kan ze er tig+tig keer afzetten en heb dat met mijn vorige katten ook wel gedaan. goeie fitness en je kunt blijven herhalen.

tegenwoordig leg ik een handdoekje dubbelgevouwen op die plaats op het aanrecht waar ze kunnen kijken en geen gevaar lopen. hoef niks te zeggen en ze parkeren daar onmiddellijk.
dat is een afgebakend stukje en dat hebben ze liever dan ergens in de ruimte.
en als jij erbij wilt denken dat brutus jou dan dus onmiddellijk gehoorzaamt, prima en indirect is dat dus ook wel zo maar het werkt in het kattenbrein iets anders denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat houden

Bericht door nellebel »

Guusje mag me helpen met plantjes water geven boven aan de ramen.dat betekend dat ze netjes op het randje van het kozijn blijft zitten.1 pootje op de vensterbank buiten is 1 waarschuwing.bij de tweede keer gaat de raam dicht.dat weet ze precies.ha ha ze kunnen wel wat leren als het ze wat opleverd
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

drestar schreef:Ja dat is dan wel een voordeel ,maar als er een bak binnen staat en hij kan het buiten doen laat je de kat dus wel zelf de keuze maken. een kat is ook een gewoonte dier. brutus zijn bak had ik nog even aangehouden toen hij buiten liep. maar op momenten dat hij binnen was en zijn bak tegen kwam ging hij er ook nog af en toe op.hij kan het wel lekker vinden maar ik heb eerst de toegang tot de kamer afgesloten waar de bak stond. en nu zoekt hij er niet meer achter.
Nog even over de kattenbak.
Ook in de tijd dat Kasper vooral zijn eigen latrine achter in de tuin gebruikte, altijd een bak binnen gehad. Kasper blijft binnen als ik naar mijn werk ga of ga slapen. Dan gaat het luikje dicht.

Een voorzichtig voorstel: laat ook binnen een bak staan. Je weet maar nooit. En stel dat hij een dag niet lekker is en beter niet naar buiten kan, dan weet hij de weg naar de bak feilloos te vinden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kat houden

Bericht door Rosalie123 »

Hier ook een buitenkat. Bagheera deed het eerst altijd binnen op de bak, maar naarmate ze steeds vaker buiten opzocht, merkte ik dat er minder in de bak kwam. Dit vind ik zelf vervelend, omdat ik nu vermoedt dat er iemand vloekend in zijn tuin staat te werken omdat hij met zijn handen in "mijn" drollen grijpt, en omdat er in de wijk een grote zandbak is waar kinderen uit de buurt graag spelen, en ik Bagheera daar een tijd terug betrapte op hurken. Ik voel me daar schuldig over, maar kan niet veel meer doen dan mijn excuses aanbieden naar mijn buren en 1 keer per week met een vergiet door de zandbak heen graven en hopen dat ik wat drollen vang.

De bak thuis staat er nog altijd. Bagheera was er een half jaar niet op geweest, en ik was met vriendlief aan het overleggen of we deze nog wel moesten laten staan. Conclusie was: hij staat niet echt in de weg (onder de trap), hij stinkt niet, en het kost geen geld om hem te laten staan.

En prompt met het slechte weer van eergisteren is Bagheera een hele dag lamlendig thuis achter het raam, en gebruikt zij weer de binnenbak. In de regen poepen en plassen vindt ze duidelijk niet fijn. Ik helemaal blij :)

Wat ik met dit lange verhaal eigenlijk wil zeggen: Doe je binnenbak niet weg, en denk ook na over waar de behoeftes van je kat terecht komen wanneer je er zelf geen overlast van hebt. Goed contact onderhouden met je buren kan een hoop (katten)leed besparen...
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik denk niet dat het echt een probleem is in de buurt waar ik woon.hier wonen veel katten die het buiten doen en heb er nog nooit iemand over gehoord. mijn voor tuin stinkt ook al jarenlang helemaal naar de kattenpis voordat ik een kat had. dus kon ik ook wel gaan klagen als er iemand nu over mijn kat gaat klagen.en zandbakken staan hier ook niet in de buurt .ik ben eigenlijk juist blij dat hij het buiten doet.geen kattenbak meer leeg scheppen en verschonen en geen grit meer kopen,dat spaart ook weer geld en werk uit.bij de vorige eigenaar deed hij het ook nooit meer op de bak.en een kat is op zich een schoon dier en begraaft zijn behoefte en ik denk toch niet dat iemand met zijn handen in de grond gaat graven maar eerder omspitten met een schop.en dan nog, de kans dat iemand dan in een kattendrol pakt is volgens mij bijzonder klein.. de kans dat je in de stront van een hond trapt is vele malen groter .ook niet leuk maar kan gebeuren.de wereld is niet alleen van jou,anders moet je maar in de middle of nowhere gaan wonen, en dan nog zul je last hebben van dingen die je zelf aantrekt.zo denk ik erover.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Ik vind het wel vervelend als een andere kat het in mijn tuin doet. Ik heb juist oa ook mijn tuin afgezet zodat een ander geen last van mijn katten heeft. Maar goed deze discussie laait zo nu en dan weer eens op. Ik zou wel gaan klagen als ik wist dat een andere kat het in mijn tuin deed. Dat stinkt behoorlijk en je tuin gaat eraan
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Tja ik had als kind paar jaar zandbak als kind in de achtertuin. Die is toen na paar jaar weg gehaald omdat er dagelijks meerdere kattendrollen in lagen..... Mijn ouders waren dat zo zat (mede door risico op wormen) dat hij dus na paar jaar maar weg is gehaald :-( mensen kunnen dus ook zelf zandbak in de achtertuin hebben ;-)
Vorig jaar zomer vriendin geholpen met de tuin, reken maar dat we elke keer weer lading kattenstront vonden. Met onkruid wieden ga je echt niet aan de slag met een grote schop hoor ;-) maar wat was dat enorm ranzig!
Probleem is dat je niet weet van welke kat het afkomstig is waardoor klagen ook erg lastig is.

Maar waarom zou je geen kattenbak binnen hebben voor het geval dat? Zolang die niet wordt gebruikt kost het ook geen grot en stinkt hij niet maar kan Brutus wel zijn behoefte kwijt wanneer het buiten slecht weer is zoals Rosalie al aangeeft (bagheera) ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

je kunt weel gaan klagen maar wat als eigenaars van katten er niks aan kunnen of willen doen? niet iedereen wil zijn tuin afzetten zodat hun kat niet bij jou in de tuin komt? en zij zijn namelijk ook niet verplicht om daarvoor hun kat binnen te houden en moeten er ook geen belasting over betalen. en dan ben je nog nergens.
Plaats reactie