Gebitsoperatie en herstel

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Adriana, ik had net een heel stukje geschreven aan je, maar nu is mijn hele artikel weg...haha...geen idee wat er is gebeurd.
Met "niet redt" bedoel ik, dat Kimba aan dit overlijd, als ik het zo mag zeggen. Ik ga misschien te ver, maar dat is ook omdat ik zoals ik schreef dit nog nooit gelukkig mee heb gemaakt. En dat vind ik zo erg om hem zo te zien. Ook omdat de DA (hij is door verschillend in mijn praktijk bekeken) niks kon zien of vinden.
Waarschijnlijk trekt hij zich inderdaad terug of slaapt alleen maar nog omdat hij zo met zijn pijn omgaat. Ik snap alleen niet waarom hij niet een klein beetje opknapt van Analgos en nu met het metacam weer erbij.
Ik maak me gewoon verschrikkelijke zorgen als ik hem zo zie liggen. Normaliter ging hij altijd opkijken (beetje uit voorzicht) als bijvoorbeeld mijn zoontje bij hem langs liep, maar hij ligt waar hij ligt en kijkt ook niet op. Dus dat is wat me bijvoorbeeld opvalt.
Ik probeer het zo rustig mogelijk aan te doen nu en hem om de paar uurtjes te voeren en ik wacht het af, meer kan ik op dit moment niet doen.
In ieder geval hartelijk bedankt voor je reactie.
Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

het helpt om de tekst eerst via je tekstverwerkingsprogramma te schrijven en dan in te kopiëren.. maar het is mij ook al heel vaak overkomen... enne.. nog steeds dus..
en soms loopt er een katzel over het toetsenbord en soms doe ik iets verkeerd..

maar als je nou eens rustig een paar berichten terugleest... voorzover ik weet overlijdt een katzel niet aan kiespijn.. dus probeer dat uit je hoofd te zetten, pse
en ga ook niet te veel medicijnen/pijnstillers door elkaar geven, het moet allemaal worden afgebroken (dus extra belasting) en je weet ook niet of er wisselwerking is en zoja welke..
en gun je zelf en katzel en medicatie een beetje tijd, heb de indruk dat het allemaal gisteren opgelost moet zijn en zo werkt het echt niet.. en je kunt dat ook niet forceren!!

spuitje voeren om de 2 uur en/of reactiv.. en zet de andere dingen die je nog moet doen op een rijjte.
en nogmaals, heb je al gekeken naar een andere dierenarts en heb je mijn berichten over Rotterdam-Zuid gezien??
staat zijn transportmandje op een rustige plek in de kamer en mag hij ook af en toe daarin liggen/slapen?

we hebben veel meer baasjes die er grote problemen mee hebben met dat wat ze van hun dierenarts hadden verwacht, niet uitkomt.. of erger...
zelf heb ik vrij veel ervaring met schade door klungelende dierenartsen en ik heb er ook al heel wat 'versleten'..
het is iets dat je moet proberen te accepteren en het is niet terug te draaien. en als blijkt dat de opererende dierenarts wortels heeft laten zitten dan kun je hem daar later nog wel een keer op aanspreken, maar dierenartsen geven doorgaans niet thuis als er wellicht fouten zijn gemaakt..
en ook dat zul je moeten accepteren, vele forumleden hebben daar last van (gehad) en vaak zijn ze op die manier bij het forum terecht gekomen..

diep ademhalen en probeer niet constant te focussen op Kimba, hij is ziek en dat is naar. maar je hebt gedaan wat je moest doen en afspraak met Kn as vrijdag en dus nog 6 dagen te gaan.. diep ademhalen en rustig blijven en zaken op een rijtje zetten en houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Weer ontzettend bedankt voor zo vele lieve woorden....!!
Ik heb inderdaad al wat andere DA bekeken ik ga nu goed kijken welke het beste bij mij past.
Je schrijft dat ik niet te veel pijnstillers door elkaar moet geven. Maar Metacam met Analgos kan toch wel samen?? Dit heeft Annet mij ook verteld. Zei doet dat ook maar dan Tolfedine met Analgos.

Groetjes
Nova
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

k begreep dat je tolfedine gaf en toen analgos bezorgd kreeg en vervolgens ook nog de max dosis metacam.
en dat in een paar dagen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

het is intussen dinsdag en hoe gaat het nu met Kimba en met jou?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Lieve Adriana,
dankejewel voor je navraag.
Met Kimba gaat het redelijk...heb het gevoel dat Analgos wel een beetje zijn werking doet. Ongelofelijk, maar ik heb sinds zondag middag geen metacam meer gegeven en het gaat wel een beetje heb ik het gevoel. Soms ligt hij eventjes op zijn oude stekkie en loopt ook een keer (heel kort maar) heen en weer. Maar het is bijna alleen maar liggen en slapen en ik moet hem ook nog een beetje helpen met eten. Ik geef hem 3 - 4 sputjes (van 3ml) Reaktiv per dag en dan heeft hij weer een beetje trek. Brokken gaan er bijna niet meer in. Ik had ook nog van Annet tabletjes gekregen om zijn hongergevoel op te wekken, maar ik wil deze bewaren tot na de operatie.
Ik heb je gisteren ochtend zijn mandje (waar we altijd mee naar de DA rijden) in de woonkamer gezet en hij bleef tot s middags van me wegrennen als ik op minder dan 4 m afstand naar hem toe liep....aacchhh :lol: Maar hij ging ook een paar keer snuffelen maar hij gaat er niet in....
Vanochtend pakte ik de gelegenheid en "stopte" hem in dat mandje en ging een blokje om met hem rijden. Helemaal verbaasd ging hij daarna uit het mandje en ging heel relaxed op de grond in de woonkamer liggen. (dat deed me goed...hem ook zeker). Goede tip van jou....bedankt hoor. Dat geeft meer vertrouwen voor Kimba. ;-)
Ik heb vandaag ook mijn eigen DA geïnformeerd dat ik vrijdag en afspraak heb bij kn. vroeger of later moet ik het toch zeggen. Ook omdat ik Reaktiv en metacam besteld heb en ze vroegen waarom.
De nazorg laat ik daar doen en dan ga ik ergens anders heen. Rotterdam (Pascalweg) lijkt mij een hele goede trouwens. Heb het goed gelezen.
Met mij gaat het iets beter omdat vrijdag steeds dichter bij komt. Kimba en ik tellen de nachtjes af tot aan vrijdag... :grin: maar ik denk dat is logisch ik wil hem zo graag helpen. Het is echt zo naar en zielig om je dier zo te zien. Maar ik ben erg blij dat Analgos toch voor mijn begrip helpt. Er is zeker niet veel veranderd en hij ligt maar, maar toch is het anders als in het weekend, daar kreeg ik echt de paniek van. Hij ging bijna niet meer reageren.
En met Analgos gaat het iets beter. Ook geef ik hem (maar dat doe ik al sinds na zijn 2e ABkuur Probiotica. En gelukkig tot nu toe geen metacam meer. Ik spaar dit even tot aan na de operatie als Kn. dat echt wil. Dan heb ik in ieder geval het nu niet moeten geven en dat scheelt ook!!
Maar ben nog steeds erg bezorgd en als ik het eerlijk mag zeggen erg bang.....wat mij in mijn hoofd spookt is, wat is als het niet zijn tanden zijn en ook Kn. niks kan vinden????? Hier krijg ik spontaan buikpijn van.
Andriana, nogmaals erg bedankt voor je meeleven.
Ik heb al tegen Annet gezegd, ik weet niet hoe ik vooral jullie twee kan danken...jullie hebben zoveel goede adviezen gegeven en ons geholpen!!!
Groetjes,
Nova :grin: :grin: :grin:
Cerna

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Cerna »

Nova: je hebt drie pilletje Periactin van me gekregen en daar kun je in principe 3 maanden mee doen. Dus wanneer hij echt slecht eet, kun je hem best een kwart pilletje geven, dan heb je nog meer dan genoeg over voor na de operatie.

Ben wel blij dat Analgos aanslaat!
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Oke dan doe ik dat nu al...dacht alleen ik spaar ze even omdat ik niet weet hoe het na de operatie zal zijn.
Gelijk nog een vraagje. Als hij vrijdag geholpen wordt, kan ik hem dan donderdag avond nog een Analgos geven? En mocht Kn. willen dat ik eventjes metacam geef, wanneer kan ik dan weer met die pillen starten. Ligt er ook een beetje aan wat met Kimba gaat gebeuren.
En een Periactin voor een week is voldoende?
Ben ook erg blij met Analgos...had ik niet verwacht. Ze zijn verstuurd vandaag dus ik hoop dat ik ze morgen binnen krijg.

Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

als je geen metacam wilt, dan houdt Kn daar rekening mee en krijg je een andere pijnstiller mee. je kunt missch even met een assistente bij de Wagenrenk bellen en anders krijg je een recept van Kn mee voor je eigen dierenarts.
Enzo heeft een paar forse gebitsoperaties achter de rug en Kn weet dat ik geen meloxicam wil in geen enkele vorm. hij kreeg andere pijnstiller mee en de eerste keer een recept voor clavubactin, dat is ab. en je kunt dus ook een recept meekrijgen voor buprecare als dat niet op voorraad is.

tja en als het niet de wortelresten zijn, dan zien we wel weer verder. maar ga je daar nou geen zorgen om maken. ik denk dat er grote kans is dat de operatie niet super vakkundig is uitgevoerd en daar kan jij ook niks aan doen. en Kn ziet snel genoeg aan de foto's waar de ellende zit..
ja, ik denk dat je gerust Analgos kunt blijven geven en zorg dat hij goed blijft drinken.
wat goed van je dat je hem aan de auto hebt gewend en in zijn mandje hebt gezet. goed voor jou zelf ook trouwens en missch dezer dagen nog een keer... en wees vrolijk tegen hem, dat helpt hem en jou.

wil je nog een detail routebeschrijving en heb je soort van opvang als je daar een aantal uren moet wachten?

;-) enne, graag gedaan hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

ik zal bellen in Wagenrenk en anders Kn. vrijdag hierop aanspreken. Had het al vorige week gezegd, maar hij vroeg waarom en ik vertelde het verhaal van Noa wat hij nog heel goed in zijn hoofd had. Maar toen zei hij dat dit heel anders was en mss. bij Kimba niet zo kwaad kan.??? Maar ik ga ze bellen nog vandaag.
Als je mij een routebeschrijving wil sturen HEEL GRAAG.
Maar ik kan ook de Tom Tom gebruiken. We gaan trouwens met z'n tweetjes....dan is dat voor mij niet zo'n stress en kan ik me beter met Kimba bezig houden, mocht hij angstig worden.
En dan gaan we ergens een terrasje pakken....en hopelijk lekker weer erbij. Maakt me allemaal niet uit, als Kimba maar beter wordt.
Groetjes,
Nova
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Ik heb ze net gebeld in Wageningen...zei zeiden dat clavubactin een AB is en dat buprecare alleen maar als injectie bestaat. (of onder de tong laat smelten maar dat dat bij huisdieren niet gaat lukken natuurlijk).
Maar ze gaat nu navragen of ik iets anders kan gebruiken. En ze willen mij terug bellen.
Cerna

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Cerna »

Je kunt vandaag nog een kwart Periactin (geen hele pil!!!) geven, maar daarna liever niet meer. Zoals ik in mijn PB schreef werkt het de eerste keer vrij lang door en het zou zielig zijn wanneer hij donderdagavond moet vasten en dan honger heeft.

Ik vraag me trouwens af wat Kn. bedoelt met de zin "dat dit heel anders was". Bedoelt hij geen volledige operatie?
Toen bij Cerná de tanden/kiezen verwijderd zijn, heb ik Tolfedine gekregen. Omdat haar bekje erg gevoelig was hebben we een paar injecties mee gekregen. Tolfedine werkt 48 uur en ik heb maar 2 keer een volledige dosis hoeven te spuiten (dierenarts had de eerste gegeven en toen ik dus de tweede en derde), daarna nog maar een halve dosis.
Ik weet niet of je durft te spuiten (of je partner), maar dan vind ik dit ideaal.

Toen ik Cerná ophaalde, heb ik haar gelijk een kwart Periactin gegeven en dat werkte perfect. Bij Noa wist ik nog niet van het bestaan van Periactin en dat was dus veel lastiger om haar weer aan het eten te krijgen (tonijnwater, hele verdunde AD).
Vergeet niet om te vragen of hij na de operatie een infuus wil geven!
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

injecties geven weet ik niet of ik dat kan...lijkt me eng? Nog nooit gedaan natuurlijk.
op wat moet ik vrijdag precies letten of vragen? Voor de gasnarcose of doet hij dat automatisch? En ook erbij zeggen dat hij een infuus moet geven? Doet hij dit niet automatisch en als hij vraagt hoezo ik dat wil?
Dat vroeg hij ook vorige week met de metacam en als ik zei dat ik dus van andere mensen zo slechte ervaringen hoorde, zei hij dus dat de ene kat de andere niet is...
Dus ik ben daar een beetje "bang" als ik dan niet de juiste argumenten kan geven. Ik lees dit allemaal net sinds een week en het is voor mij allemaal nog erg verwarrend als je niet op een DA kan vertrouwen....(ik spreek hier alleen maar van mijn eigen DA niet van Kn.)

Groetjes,
Nova
Cerna

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Cerna »

Argument voor infuus is: kat heeft de laatste maand al zoveel troep binnen gekregen en om de nieren te ontlasten (ook gezien zijn leeftijd), zou je dus graag willen dat hij dat zou doen, ik weet namelijk niet of hij dat standaard doet. Hetzelfde geldt voor gasnarcose wat ook minder belastend is voor de nieren (weet ik ook niet of hij dat standaard doet).

En hij weet nu inmiddels wel dat wij je vanalles influisteren, maar daar zou ik me niets van aantrekken en ik word een tikkie kriebelig wanneer hij zegt "de ene kat, is de andere niet". Je weet namelijk nooit van tevoren hoe een kat zal reageren op bepaalde medicijnen en ik ben geen voorstander van Russische roulette. Vaar liever op zeker (in dit geval op veilig). Dus hoe veiliger, hoe liever en dat is dus gasnarcose en infuus.

Wanneer je nog nooit gespoten hebt, zou ik het niet doen (ik durf het ook niet, maar mijn man draait zijn hand er niet voor om).
Misschien dan toch een paar daagjes Metacam in een minieme dosering plus Analgos?
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat nou het verstandigst is. Andere forumleden lezen mee, dus svp wat zouden jullie doen (Kimba's nieren hebben niet meetbaar geleden van Metacam)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Is goed hoor Annet, weet ik dat in ieder geval.
Ik ben zo blij dat Analgos werkt bij Kimba. Kan ik dat dan gelijk geven bijvoorbeeld 1 dag na de operatie. Is dat niet pijnlijk voor zijn bek? Omdat ik het natuurlijk in zijn keel moet "stoppen" (weet natuurlijk niet wat gedaan word).
En wanneer moet ik de laatste geven voor vrijdag? Donderdag avond? Niet meer vrijdag ochtend toch?
Plaats reactie