Nieren

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieren

Bericht door Ambertje73 »

Ik zei toch dat de wonderen nog niet uit de wereld waren! ;-)

Natuurlijk ga je een fit ogende kat niet laten inslapen!
Ga er helemaal voor !!!
Jullie hebben nu al zoveel meegemaakt, dit kan er ook nog wel bij!
Fijn dat jullie nog een kans krijgen! Die hebben jullie dubbel en dwars verdiend!

Alleen jammer dat je DA niet heeft opgelet! :evil:

Hopen dat de waardes morgen gezakt zijn en zo snel mogelijk met dat middeltje beginnen!
Fantastisch nieuws zeg! Er is weer een beetje hoop....prachtig! :eclap:
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

:grin: ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren

Bericht door Adriana »

Het zal heel wisselend zijn hoe Aster zich voelt.
Een speldenknop vit c x 2 per etmaal kan haar denk ik in deze periode van toch vrij slechte conditie wel helpen. Katten maken het zelf maar dat valt uit als de voedselopname redelijk gestoord is en dat is al het geval met niet regelmatig en normaal etende/drinkende katten. In oncologische behandelingen wordt het toegepast en doorgaans met succes, de weerstand neemt toe en de conditie verbetert vaak. Er is ook weinig tegen, denk ik.
En verder wordt hier ook fanatiek geduimd, kleine kans maar ... koe en haas..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

Geweldig nieuws!!!!!!!! :grin: :grin: :grin: :grin:

Ureum is nu 12 was volgens mij uit mijn hoofd 27, mag dacht ik 11.8 zijn!
Creatine is nu 372 was 880 (mag 212 zijn)

Tijdens dat bloedonderzoek, moest ik natuurlijk wachten op de uitslag. De tranen stroomden over mijn wangen, want ik was zo bang dat de waardes niet gezakt waren. Ik ben zoooooooooo blij! Daarom is ze zo fit! Alleen dat eten, dat is nu een probleem. Ik heb daar nu een ander medicijn voor gekregen en we gaan starten met het medicijn waar ik het gisteren over had. En elke dag spoelen!

Er is nog hoop................

Afgesproken met de dierenarts dat vrijdag een bepalend moment is. Dan moet ze zelf eten. Vrijdag ben ik jarig, laat het mijn mooiste kado worden!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieren

Bericht door Cari »

Wat een geweldig nieuws :grin: !!! DIt moet je toch weer heel veel moed geven om door te gaan!
Ik hoop dat het de mooiste verjaardag van je leven wordt!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

Oja, vitamine C zal ik maar naar vragen.

Ik heb er net in mijn uppie gedwangvoerd. We deden dit steeds samen. Ging nog best redelijk goed. Ik heb 1/3 blikje kunnen geven. Ik ben helemaal weer gemotiveerd om door te gaan voor onze kanjer!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren

Bericht door Adriana »

Petra: Ik ben helemaal weer gemotiveerd om door te gaan voor onze kanjer! :smile:

-----------
en Aster :eclap: was al gemotiveerd dus wie weet wat er allemaal nog mogelijk is..

duimduimduimdumduimduimduimduimdumduimduimduimduimdumduimduimduimduimdumduimduimduimduimdumduim
duimduimduimdumduimduimduimduimdumduim
duimduimduimdumduimduimduimduimdumduimduimduimduimdumduimduimduimduimdumduimduimduimduimdumduim
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieren

Bericht door rieneke »

petra, wat een heerlijk nieuws! :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren

Bericht door Adriana »

Petra412 schreef:Geweldig nieuws!!!!!!!! :grin: :grin: :grin: :grin:

Ureum is nu 12 was volgens mij uit mijn hoofd 27, mag dacht ik 11.8 zijn!
Creatine is nu 372 was 880 (mag 212 zijn)

Afgesproken met de dierenarts dat vrijdag een bepalend moment is. Dan moet ze zelf eten.
----------
Drinkt en plast ze nu goed? Hoe meer ze drinkt hoe beter.

En het staat missch een beetje raar maar zo weinig eten heeft ook grote voordelen....
dan is de belasting op de nieren veel kleiner!
Dus misschien niet zo vreselijk gericht zijn op zo veel mogelijk eten,
want die ene beschadigde en gehandicapte nier kan niet zo vreselijk veel eiwitten aan.
Heel klein beetje rauw lamsvlees als ze dat lust en wat eet ze eigenlijk verder?

En natuurlijk vaak naar de vijver!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

Ze is net uit zich zelf gaan eten: 7 brokjes en daarna nog eens 3 brokjes. Als ze nu zo doorgaat zijn we op de goede weg.

Ze drinkt niet veel, heel weinig eigenlijk, maar ze krijgt elke dag onderhuids vocht toegediend. Daar blijf ik nog elke dag mee doorgaan. De vijver was altijd haar favoriet. Momenteel niet zo.
Ze hoeft van mij niet zoveel mogelijk te eten, maar ik ben er nu diverse keren opgewezen door de artsen, dat ze eten binnen moet krijgen anders krijg je te maken met vervetting van de lever. En dan is het einde zoek. Wist ik ook weer niet. Ze moet een blikje Hills a/d per dag binnen krijgen.

Ze is heel kieskeurig met eten, met nadruk op heel. Ze kreeg altijd Royal Canin droge brokken. Als extra gaf ik haar Gourmet: zo'n heel klein blikje natvoer. Of een gekookt visje. Verder lust ze heel graag snoepjes. Dit is het zo'n beetje. Verder wil ze nooit iets anders. Ze is echt heel kieskeurig. Overigens at ze wel altijd heel veel. Het is een flinke tante: echt een boerderijkat. Maar terwijl ik dit schrijf, eet ze weer wat brokjes. Het nieuwe medicijn slaat dus aan: Zitac.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieren

Bericht door Cari »

Het gaat er echt naar uitzien dat het helemaal goed gaat komen. Je moet nooit te vroeg juichen maar stiekem een klein beetje mag wel toch ;-) ?
Ja, leververvetting.... juist bij dikke ('stevige') katten een probleem. Maar gelukkig is het zover niet gekomen ;-) Dat ze zelf weer brokjes pakt, is fantastisch :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

Je hebt gelijk: we zijn er nog lang niet. Ik weet ook niet precies wat er nu de oorzaak van is, dat het nu beter gaat en of het zo blijft. Maar ik leef even per dag en ik vind het resultaat van vandaag boven verwachting. Dus ik juich voor vandaag.

Stel dat het steentje weg is of weggaat, dan is het natuurlijk ook nog de vraag hoe de nier zich gaat herstellen. De radioloog had hier goede hoop op, maar de tijd zal het leren. Maar zo'n dag als vandaag kan ik echt wel even gebruiken.

UPDATE:
Aster is nog steeds met kleine beetjes aan het eten. Maar nu konden we vanavond met spoed naar de dierenarts voor Cinto. Ik dacht dat hij stikte. Hij probeerde ook te spugen, terwijl er niets kwam. Hij was ook aan het knarsen met zijn tanden. Blijkt hij een fikse keelontsteking te hebben. Dit schijnt momenteel te heersen. De dierenarts had er vandaag al drie gehad.
Ik had drie katten die altijd gezond waren. Ik ben momenteel wel de klos zeg. :shock:
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieren

Bericht door Ambertje73 »

Petra, dat is fantastisch nieuws :grin:

Goede instelling, leef bij de dag en zeker optimistisch blijven :eclap:

Alle dingen komen altijd tegelijk! Arme Cinto. Spuugde hij geen slijm, want dat doen ze hier af en toe.
Dus keelontsteking gaat rond? Het enige wat ze hier doen is vreselijk snotteren. Echt, het snot fladdert in het ronde (sorry!).
Hopelijk is hij snel weer beter.

Alle kleine beetjes helpen. Onze forse kater van bijna 8 kg eet ook de HELE dag KLEINE beetjes. :lol:

Katten houden van stromend water. Wij hebben ook een aantal van die fonteinen staan en bijna iedereen drinkt er van.
Misschien is dit iets voor Aster? Heeft ze wat afleiding en ze drinkt vast meer! ;-)

Tjonge, wat toch heerlijk om te horen dat er weer HOOP is.
Succes ermee!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren

Bericht door Adriana »

Soms zit het niet mee.. en hebben we ineens heel erg veel aandacht en zorg en tijd nodig om onze geliefde huisdieren op de been te houden.

Maar fijn dat Aster zelf eet, één blikje a/d per etmaal lijkt me trouwens wel heel erg veel.
En a/d is aansterkvoer met een relatief hoog gehalte aan eiwitten, toch misschien niet zo handig bij deze zware nierpatient die vooral gebaat is bij minder en lichtverteerbare eiwitten.

Er is nierdieetvoer met wat meer calorieën: tinnetjes Specific of Trovet. Of de drie smaken van foliezakjes Royal Canin renal (beef, tuna, kip). Of Hills k/d blik en foliezakje. En ook de dierenspeciaalzaak heeft goed nierdieetvoer, bv Beaphar in een paar smaken, dat de nieren veel minder belast.
Nierdieetvoer lijkt me in alle gevallen beter voor Aster dan a/d en nu ze zelf weer een beetje eet is de kans op leververvetting minimaal. Daar heb je ook nog wel wat andere belastende factoren bij nodig.

En arme Cinto ook in de ziekenboeg.
Wat fijn dat Aster kennelijk zo goed reageert op Zitac.
Het is zeker geen gelopen race, maar ze is er nog en eet weer en dat hebben jullie in ieder geval bereikt.

Nu dat stomme steentje nog weg..
En te zien aan de nierwaardes is er genoeg niercapaciteit over om met nierdieetvoer en misschien wat medicijnen nog een hele tijd bij jullie te zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieren

Bericht door Cari »

Eén blikje a/d is niet zo erg veel hoor. Voor het gewicht van Aster staat normaal gesproken 2,5 blikje. Het is voer dat perfekt gebruikt kan worden voor dwangvoeren, omdat het goed per spuit naar binnen kan. Nu ze zelf weer wil eten, is nierdieet uiteraard het aangewezen dieet. Ik hoop dat kieskeurige Aster het lust ;-) .

En Petra, beterschap ook voor Cinto. Alles komt altijd tegelijk :-( .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie