Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door ayla »

Hè wat naar nou! Ook hier geen adviezen, denk dat je er zelf zowieso het meeste vanaf weet. Dikke knuffel en sterkte!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door flower1980 »

Vervelend, Adriana, sterkte
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Ms Maaike schreef:Heeft de eerste ra-joodbehandeling dan niet al het te veel aan schildklierweefsel vernietigd?
Ik dacht juist dat het ectopische weefsel met succes aangepakt zou worden op die manier.
Of is het zo dat de overproductie van schildklierweefsel 'gewoon' door blijft gaan? Het is wel tumorweefsel natuurlijk...

Heel erg fijn dat de da zo goed meedenkt/meewerkt. Je hoort zo vaak anders. Succes!
met zoveel ectopisch weefsel was het doseren denk ik een probleem want te veel/overdoseren is ook niet handig.
heb de forumberichten van 4 jaar terug nagelezen en de dierenarts AH heeft me nadrukkelijk verteld dat er geen garantie was dat alles was opgeruimd.
er was ook nog een mogelijkheid na de behandeling dat de tweede schildklierlob in slaap gesukkeld was, dit omdat de waardes bleven dalen in het eerste jaar na de behandeling.

de eerste twee jaar was t-4 rond 17/30. vorig jaar ruim 10 punten stijging en nu rond 50 punten stijging, dus het gaat nu hard.
voor mezelf is het duidelijk, dit moet niet al te lang aanfokken en dempen met medicatie lost het probleem niet op, bovendien steeds meer medicatie nodig en dat kun je niet ongelimiteerd ophogen.

hoe dat precies werkt met ectopisch weefsel weet ik niet en of dat spontaan wordt aangemaakt weet ik eigenlijk ook niet..

de overgebleven schildklier bij het lichamelijk onderzoek was rustig en zijn hartslag was in orde. bloeddruk is niet gemeten. Enzo heeft op dit moment niet de rusteloze blik die hij 5 jaar geleden had, noch de vraatzucht die bij ontspoorde schildklier hoort.
eerder het tegenovergestelde en dat maakt hem af en toe graatmager.

en nee, ik ben geen dierenarts maar langzamerhand aardig ingelezen. en het scheelt dat onze Goudse dierenarts er tegen kan. er hoeft niet zo veel uitgelegd te worden en we kunnen goed overleggen.
er zijn niet veel dierenartsen die daar goed mee omgaan en dat vind ik jammer. want een betrokken redelijk ingelezen baasje lijkt me als er forse beslissingen genomen moeten worden, makkelijker dan dat summier moet worden uitgelegd en forse knopen doorgehakt moeten worden...
je ziet het argumentloze overrulen vaak op het forum bij metacam-discussies en terugkoppeling..
ooit heel lang geleden ben ik eens hier in de wijk als volgt toegesproken door een dierenarts: 'mevrouwtje, wie heeft er hier voor doorgeleerd..?'
toen wist ik een fractie van wat ik nu weet en ben daar sinds dien niet meer binnen geweest.. dat ging over lantus versus caninsuline met een doodzieke MoMo..
nu sta ik wat steviger in mijn schoenen en heb mede dankzij het forum intussen aardig bijgeleerd.

trouwens, in dit topic staat een positieve ervaring met het schildkliermiddel van huisdierendokter, waar ik naar op zoek was.. hoop dat het vandaag in de brievenbus ligt en dan gaan we daar mee starten, missch net zo'n succesverhaal als eurologist en dat mag wel met felimazole met al zijn bijwerkingen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Er was ook nog een mogelijkheid na de behandeling dat de tweede schildklierlob in slaap gesukkeld was, dit omdat de waardes bleven dalen in het eerste jaar na de behandeling.
Een neveneffect van de ra joodbehandeling kan zijn dat de kat hypo wordt ipv hyper, dat de schildklier dan te traag gaat werken. Hypothyreoidie zou vrij veel bij honden voorkomen maar bij katten bijna uitsluitend in een aantal gevallen na een ra joodbehandeling. Als dat gebeurt is er medicatie voor die veel minder bijwerkingen zou geven dan de medicatie voor hyperthyreoïdie.

Niet dat ik je ongerust wil maken hoor ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

;-) dank je dat je het even aanvult.. ik ken een geval van overdosering bij twee oudere katzels die dagelijks bijgeplust moesten worden. en inderdaad, geen bijwerkingen en je moet regelmatig t-4's blijven meten.
neeeej, ik ben intussen uitgestuiterd en heb het aardig op een rijtje. scheelt dat het bekend terrein is want ook ik had heel lang :shock: grote aarzeling voor een ra jodium-behandeling en ben uiteindelijk over de brug gepraat door één van de assistentes van de Goudse dierenkliniek. :eclap:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Bij Pappie was ik ook bang dat hij hypo had kunnen zijn, wat gelukkig niet is gebeurd, want dat hij niet meer hyper was hadden we al snel in de gaten. Hij heeft een hogere dosis ra jood dan gemiddeld gekregen omdat zijn tumor groot en dubbelzijdig was.
Ik weet niet of het hypo worden altijd een gevolg zou zijn van eventuele overdosering.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cari »

Ik wil jou en Enzo alleen maar even heel veel sterkte wensen de komende tijd en hoop dat je kereltje er dan weer een paar jaar tegen kan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

danksedanks voor alle goeie en lieve beterschapswensen!

intussen overlegd met Lingehoeve en protocol doorgenomen. hun ervaring is dat 5 - 10% een tweede behandeling nodig heeft en Enzo was een zwaar geval. dus er is een behoorlijke kans dat met deze tweede keer Enzo voor de rest van zijn leven op dat punt genezen is..
in de tussentijd wordt Enzo 'vetgemest', nou ja... proberen.. met medicatie en dat wordt of met carbimazol of met het middel van huisdierendokter. dat kenden ze niet en het zou fijn zijn als het een goed en werkzaam alternatief middel voor felimazole zou zijn. weekje van te voren stoppen en bloedonderzoek met nierwaardes en t-4 en ik ben heel benieuwd..

we brengen Enzo dinsdag 7 oktober en halen hem vrijdagmiddag 10 oktober weer op.
en ik ben blij dat het nu vast ligt, uitstellen heeft geen zin en hoe eerder des te minder ellende hoeft te worden opgeruimd. kogel door de kerk dus.
is intussen euro 1.180,- geworden dus voorlopig even geen zakgeld Enzo!
maar ik ben dolblij dat het in Nederland mogelijk is en we zijn bij De Lingehoeve ingewerkt...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Fijn dat het nu vast ligt Adriana :-) heb je tenminste datum om naartoe te 'werken' ;-)
Duimen dat deze 2e behandeling inderdaad afdoende zal zijn voor de rest van zijn fijne leventje bij jou!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Heb vorig jaar in april een afspraak gemaakt en kon toen ook pas begin juni terecht, wachtlijst van een kleine 2 maanden en nu zit ook nog eens de zomervakantie er tussen. Fijn dat de afspraak staat, geeft rust en tijd om lieve Enzo wat aan te sterken.

Hebben jullie weer AH als dierenarts?
Ook fijn dat Enzo maar drie dagen van huis is. Was Kasper ook, nog lang en ver van huis maar overzichtelijk.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Goed dat je een datum hebt!
En in Gent zeggen ze ook 90 à 95% slaagkans, dus dat zit gelijk.

Leg Enzo maar goed in de watten, hoewel ik daar niet aan twijfel ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Afbeelding .. Enzo binnenkort gouden staartpuntje!

heb Enzo net verteld dat hij weer een half weekje uit logeren gaat :idea: , vriendjes moeten hem dan maar even missen.
in oktober is het minder warm in de auto en de vorige keer bij ophalen was hij ontspannen, ondernemend en relaxt. krijgt zijn fleece mee met lekkere luchtjes en kattenbakvulling waar hij aan gewend is. er komt niks terug maar dat weet ik..
hij had al gouden oortjes en nu begint zijn staartpuntje ook te glimmen..

heb hem namens jullie lekker geknuffeld en ga zo meteen zijn favo voer halen. Zooplus heeft Gimpet uit het assortiment gegooid, dus moet daar nu voor op pad.
een week voor opname nog bloedonderzoek naar crea/urea-nierwaardes en t-4 en stoppen met medicatie en géén vis in het voer (jodium..)
ben gelukkig stukken rustiger eronder dan de eerste keer en dat is voor het personeel ook wel prettig. anders is daar nog valeriaanthee.. :alcoholic:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cari »

En Enzo heeft ook eerder met dit bijltje gehakt :pdtdrv: , dus weet dat hij gewoon weer een taxi retour krijgt en zal zijn dagen rustig uitzitten. Lijkt me voor beide partijen al met al minder stressie dan de 1e keer.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Mooi en vooral lief hoofd van Enzo...
Hapje vacht uit hals vanwege laatste bloedprik?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BillieJoepje »

Hallo Adriana,

Ik heb jouw (ook eerdere) verhaal en van anderen de laatste tijd gevolgd.
Waarvoor vele dank! Heel veel nuttige informatie.
Ik zal me binnenkort voorstellen, maar ik heb het nu even druk.
Jammer dat Enzo nu weer een te hoge T4 heeft. :-(
Gelukkig kan hij geholpen worden maar leuk is het niet, weer een behandeling.

Bij onze Billie werd eind mei per toeval een hoge T4 waarde van 192 ontdekt.
Ze ging voor haar anaalklieren maar ze was bijna 1 kilo afgevallen. Ik wist wel dat ze was afgevallen maar niet dat het zoveel was.
Gisteren heeft mijn man haar naar Lingehoeve gebracht. Naar AH dus.
Ze heeft zwelling aan beide lobben.
Ik mis haar nu wel maar ik weet dat ze in goede handen is.
Laatst gewijzigd door BillieJoepje op 30 jul 2014 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie