Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door rieneke »

roos/huidschilfers is gewoon een teken van een wat droge huid, geen virus of zo.
een paar druppels visolie over het eten geven helpt.
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

carnibest en huidschilders

Bericht door denise1968 »

Ik ben sinds 2 weken overgestapt op carnibest bij mijn 2 kittens nu 15 weken. Sinds vandaag zie ik huidschilfers op de vacht van mijn katertje. Is dit normaal en moet ik mij nu zorgen gaan maken? Het is net of er stof op zijn vacht zit, maar het zijn hele klein schilfertjes. Aan zijn huid is niets te zien en zijn vacht glimt prima.

Edit:
Zag net een bericht om een blikje sardientjes te geven met olie. Dat heb ik nu aan ze gegeven. Naast de carnibest gaf ik ze ook nog een klein beetje Hills brokjes. Ik stop nu met de Hills brokjes en kijk even of dat goed uitpakt. Dan maar extra vis of rauw vlees of kip voor tussen de middag inslaan.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door Nyncke »

Carnibest is uitgebalanceerd compleet voer, als je daar brokjes bijgeeft dan gaat het voer uit balans.
Ik zou stoppen met brokjes en ook niks extra vers ( vlees of vis ) geven en dan eens kijken wat er gebeurd. Geef het zeker een week of 3-4 de tijd.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door Camoth »

Hoezo gaat voer uit balans als je brok naast kvv geeft? Hier krijgen ze ook brok naast hun kvv. Expres meer dan 50% brok omdat ik mijn twijfels heb bij de volledigheid van kvv en ik dan in elk geval zeker weet dat ze geen tekorten oplopen.

Maargoed, Coco krijgt hier al maanden zalmolie, maar heeft af en toe nog wel eens last van schilfertjes. Maarja, bij haar zie je het ook meteen natuurlijk, omdat ze zo zwart is. Teunisbloemolie heeft ze ook gehad, hielp niets. Ach, ze heeft er geen last van, dus ik laat het maar ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door Nyncke »

Waarom denk jij dat carnibest niet compleet is?

Als je uitgebalaceerde voeding hebt en je neemt daar andere dingen naast, dan is het uitgebalaceerde niet meer in balans. Omdat je er andere dingen naast hebt met een andere samenstelling.

Om erachter te komen of het de oorzaak is, kun je beter een behoorlijke tijd dat uitgebalanceerde geven. Anders weet je nog niks en blijft het raad en giswerk.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door Camoth »

Ik heb gewoon twijfels over het geven van alleen vers voer. Daarom krijgen ze hier minder dan 50% vers.

Je kan om de oorzaak te achterhalen inderdaad beter het een of het ander doen. Maar dat heeft er niets mee te maken dat als je brokken met vers combineerd de voeding uit balans is.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door denise1968 »

Na mijn bericht heb ik de 2 katten een ontwormings kuurtje gegeven en de roos en schilfertjes waren weg. Nu is het weer terug, maar heb dan ook geen druppeltjes zonnebloemolie toegevoegd aan het eten. Daar ben ik gisteren mee gestart en het gaat al ietsje beter. Ook borstel ik het katertje iedere dag en haal met mijn handen de schilfertjes van zijn vacht af. Even kijken of dit verbetering geeft met een week anders ga ik naar de DA. Daar zit ik trouwens a.s. maandag toch dus meteen even bespreken.

Wel vreemd hoor geef je de katten hoogwaardig voer zoals carnibest en carocat brokjes (krijgen ze een klein handje van om te knabbelen) en dan constateer je een soort roos in de vacht.

Verder merk ik geen ander gedrag bij de kat qua eten, spelen of aanhalig zijn. Alleen miauwt hij wel regelmatig maar dat lijkt meer dat hij Meisje roept. Een soort onderlinge roep naar elkaar. Herkent iemand dit?
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Kat heeft roos

Bericht door Tr1bal »

Hallo,

Onze kat heeft last van roos volgens mij.. Wanneer ik hem geborsteld heb of "hard" geaaid, dan zit zijn vast vol met wit poeder.

is hier iets tegen of moet ik langs de dierenarts
Gebruikersavatar
kattengomez+trixie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jun 2010 13:04
Locatie: Cuijk

Re: Kat heeft roos

Bericht door kattengomez+trixie »

Hoi

mijn kater heeft ook roos. Alleen hij heeft maar een beetje roos. Als ik mijn kater kam zie je soms ook witte puntjes/poeder.
Ik zou het bij je volgende bezoek bij de dierenarts (da) ff melden. Ik ben toen bij de da langs geweest en de da zei dat je druppels visolie in zijn voer of water kon doen. Als je kat veel roos heeft.
Je kunt kijken op zijn huid of het veel roos is?Mijn kater heeft er geen last van.

groetjes
groetjes v Malu en katten Gomez en Trixie miaauw
Gebruikersavatar
niekjuh3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2009 22:19

roos

Bericht door niekjuh3 »

Heeey

Mijn kat Kawa van 8 jaar oud,valt enorm uit,weet dat het de tijd is dus we kammen hem elke dag,je kan er zowat een pruik mee maken ;-) ,....Maar er zitten ook soort schiltjes ofzo wat op roos lijkt,is daar wat mee te doen?
Hij heeft er geen last van!

Groetjes Van Moon en pootjes van Kawa,Katja en Caya :catani:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: roos

Bericht door castratenkoor »

Wat voer je hem? Je zou ander voer kunnen proberen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
niekjuh3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2009 22:19

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door niekjuh3 »

Ze hebben speciale voer van royal canin hypoallergenic,..Omdat de oudste niks anders kan verdragen.

Groetjes Van Moon en pootjes van Kawa 8,Katja14 en Caya 1,5
Cerna

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door Cerna »

Onze oudste (16) had ook zo'n last van roos en ik heb op advies van de dierenarts Trias Omega (Omega 3, 6 en 9) van De Groene Os gekocht. Na een week zag ik al verbetering en nu na 3 weken is hij bijna roosvrij.
Gebruikersavatar
niekjuh3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2009 22:19

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door niekjuh3 »

Thnx,...Zal kijken wat ik kan doen,miss toch ff de dierenarts raadplegen wat ik het beste kan doen.

Groetjes Moon,...Katja(15)Kawa(8,5)Caya(1,5)
Gebruikersavatar
niekjuh3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2009 22:19

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door niekjuh3 »

Heb het aan de huisarts gevraagd en kan het inderdaad bestellen en het geven door de voer.
Maar als het over 3 maanden nog niet weg is moet ik met hem naar de DA om hem na te laten kijken.
Thnx voor de tip!

Groetjes Moon,...Katja(15)Kawa(8,5)Caya(1,5)
Gesloten