Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riet
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2006 14:22
Locatie: Tijdelijk Parijs

Kat na een jaar terug van buiten naar binnen

Bericht door Riet »

Hallo allemaal,
Ik ben spiksplinternieuw op deze site en weet niet zeker onder welke rubriek mijn vraag valt, vandaar dat ik in eerste instantie er maar een nieuw onderwerp van maak.

Twee jaar geleden kreeg ik een kitten, die we Lap hebben gedoopt (heel veel kleurtjes). Leuk eigenzinnig beestje. Wij wonen in een Penthouse met groot terras op de 4de etage. Lap ging een paar keer per dag het terras verkennen, maar was dus in principe een binnenkat. Na anderhalf jaar moesten we onverwachts voor het werk van mijn man voor een jaar naar Parijs verhuizen.
Aangezien we vandaar veel heen en weer zouden reizen, bood mijn zusje aan om een jaar voor Lap te zorgen. Zij heeft een huis met een grote tuin. Nu is Lap dus een echte buitenkat geworden, heeft veel vriendjes in de buurt, klimt in bomen en heeft daar de tijd van haar leven. In december moet ze terug naar het Penthouse, dat was de afspraak. Mijn zusje is niet echt een kattenmens, dus.....
Nu maak ik me zorgen hoe dat zal gaan. De baas van een dierenwinkel, iemand met zelf een viertal katten, zei me dat het terugplaatsen in 99% van de gevallen fout gaat. Kat zal op alle mogelijke manieren proberen weg te komen. De enige mogelijkheid om het te laten lukken was volgens hem om er een kitten bij te nemen.
Dat vind ik geen bezwaar, maar heeft iemand van jullie daar weleens iets over gehoord? En, als dat de enige mogelijkheid zou zijn, hoe werkt dat dan? Eerst een kitten in huis en dan Lap terug of eerst Lap terug en dan een kitten erbij. OK, ik weet het duurt nog bijna een half jaar voor het zover is, maar met de zomervakantie ertussen gaat de tijd heel snel en moet ik weten wat ik moet doen.
Alle suggesties en ervaringen zijn welkom.
Bij voorbaat dank
Riet
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

De man van de dierenwinkel heeft helemaal gelijk dat buitenkatten niet graag teruggaan naar binnen, omdat ze die vrijheid gewend zijn en zich dus binnen gaan vervelen.

Op zich vind ik daarom het idee om er een kat bij te nemen helemaal geen gek idee, de kat heeft dan een speelkameraadje en met de combinatie van een krappaal, speeltjes en het groot terras zie ik zeker mogelijkheden dat het gaat lukken.

Op zich hoeft het niet eens een kitten te zijn, want een jonge of zelf volwassen kat kan ook nog heel speels zijn en kan ook een hele leuke huisgenoot zijn van je 2-jarige kat. Bij de wat oudere kat zou ik dan wel voor een binnenkat kiezen, want anders moeten twee katten wennen.

Wat betreft de timing zou ik bij een jonge of volwassen kat zeggen tegelijkertijd in huis halen, want dan is het voor beide katten nieuw en gaat het wennen sneller. Als je een kitten neemt dan eerst je eigen kat terug en daarna de kitten.

Hopelijk heb je hier wat aan en veel succes toegewenst.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Riet
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2006 14:22
Locatie: Tijdelijk Parijs

Bericht door Riet »

Bedankt voor je antwoord Sandra.

Denk je dat het iets uitmaakt of de nieuwe kat een poes of een kater is? Lap is een poes.

Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nee hoor, het geslacht is niet belangrijk (zolang je ze natuurlijk maar op tijd laat helpen :grin: ) het karakter is veel belangrijker.
Kijk naar wat voor karakter Lap is en wat daar het beste bij past.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Riet
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2006 14:22
Locatie: Tijdelijk Parijs

Bericht door Riet »

Ik denk dat ik de eerstvolgende keer dat ik in Nederland ben bij het asiel langsga. Lap is een zeer eigenzinnige poes, geen schootzitter, grappig ontdeugend, naar ze wordt volgens mijn zusje wel iets aanhalliger (leeftijd?). Ik mis haar erg en wil er daarom alles aan doen om de omschakeling van buiten naar binnen zo goed mogelijk op te vangen. In het asiel weten ze waarschijnlijk wel welke oudere kat of kitten er het beste bij geplaatst zou kunnen worden (hoop ik).
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb anders wel eens gehoord over buitenkatten die niet meer talen naar een buitenleven hoor :???:
Ik denk zelf dat het overwennen wel tijd zal kosten maar zeker niet onmogelijk.
Zeker omdat ze voor die tijd altijd een binnenkat is geweest.
Een speelmaatje is altijd een goed idee natuurlijk ;-)
Een kater kan ja maar deze moet wel geholpen zijn voordat hij geslachtsrijp word of is geweest als je een oudere neemt.
Wij hebben een kater die wat later geholpen is omdat hij laat bij ons kwam en hij blijft bij tijd en wijle stierlijk vervelend doen tegen onze oudste. Dat gaat echt niet altijd over.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kat na een jaar terug van buiten naar binnen

Bericht door Marije »

Riet schreef:De baas van een dierenwinkel, iemand met zelf een viertal katten, zei me dat het terugplaatsen in 99% van de gevallen fout gaat.
Dat is volgens mij heel overdreven hoor.

Onze 3 katten zijn echte buitenkatten, met dit weer nauwelijks binnen te krijgen. Maar toen we een paar maanden geleden zijn verhuisd, moesten ze 6 weken binnen blijven en dit was eigenlijk geen probleem. Ze probeerden helemaal niet te ontsnappen ofzo. Wel waren ze véél drukker dan anders en stoeiden ze veel met elkaar. Ze moesten echt hun energie kwijt. Daarom lijkt het me een heel goed idee om er een kitten bij te nemen voor Lap. Ze kan daar dan lekker veel mee spelen. Bovendien is ze in dat huis nooit gewend om naar buiten te gaan hè? Dat scheelt ook veel.
Als onze poezen nu binnen moeten blijven, gaan ze namelijk wél klagen omdat ze in nu weten dat in dit huis naar buiten kunnen.
Gebruikersavatar
Riet
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2006 14:22
Locatie: Tijdelijk Parijs

Bericht door Riet »

Hoever reikt het geheugen van katten eigenlijk? Lap was nog maar anderhalf toen ze naar mijn zusje ging en na 2 maanden, toen ik daar een dagje op bezoek was, bekeek ze me al met zo'n blik van: "Volgens mij ken ik die ergens van". Ze liet zich wel aaien, maar was ook weer snel verdwenen. Zou Lap na een jaar ons huis nog herkennen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een jaar lijkt mij erg lang in een jong kattenleven, maar je weet het natuurlijk nooit.

Waarschijnlijk zal de overgang wel lukken en anders moet je je zus maar eens heeeeeel lief aankijken ;-)

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Riet
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2006 14:22
Locatie: Tijdelijk Parijs

Bericht door Riet »

Bedankt allemaal. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Groetjes,
Riet
Lv070345
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006 22:58

Zwerver

Bericht door Lv070345 »

Ik heb via kennissen weer eens een nieuwe kat bij .ik kan het niet laten eens ik de kat gezien heb , ben ik verloren.
Het betreft een ongeveer twee jarige kater die na een verhuis achtergelaten is en reeds een jaar rondoolde.
Nu werd gedreigd met die kat te vergiftigen .Dus kon hij niet blijven waar hij was
Hij is uiterst lief en aanhankelijk . gaat op de kattebak ddar is geen enkel probleem Helaas woon ik op een (weliswaar groot) appartement . Hij zal dus niet buiten kunnen lopen
Kan deze gecastreerde kater nog aan een binnenleven wennen????
Wie heeft ervaring en kan me enkele tips geven
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Heel wat zwervertjes willen juist helemaal niks meer met buiten te maken hebben. Zeker als je een ruim appartement hebt, is het sowieso het proberen waard.
Vergeet wel niet om het dier te laten testen op aids en leukose, want je weet maar nooit wat hij allemaal opgelopen heeft tijdens dat jaar dat hij zwerfde. Dit om je andere katten niet in gevaar te brengen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis, toch. Zwervertjes kunnen vaak hele lieve binnenkatten worden.

Als het echt niet lukt merkt je dat vanzelf: de kat wordt dan gefrustreerd of gestresst, probeert te ontsnappen, gaat in huis plassen, gaat vechten met de andere katten enz, enz.

Dan kun je altijd nog besluiten de kat naar het asiel te brengen (geloof me dat is echt niet zielig en dan vind hij misschien een beter huis).

Dus heel veel plezier en sterkte met je nieuwe aanwinst!

O ja, tips: veel speeltjes, een krappaal, een andere kat als speelkameraadje en veel liefde en aandacht.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Hmm, ik denk dat het ook wel erg afhankelijk is van wat de kat buiten allemaal doet en hoeveel hij buiten is. Mijn katten zijn ook buitenkatten, maar als ik nu naar buiten kijk zie ik dat ze allebei prinsheerlijk op een tuinstoel liggen te slapen. En dat al de hele avond. ;-).
Als je de kat binnen maar voldoende afwisseling te bieden hebt en dan vind ik een tweede katje wel een goed idee.

Succes Mara
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

De tip van Kat om je kat te laten testen is inderdaad geen overbodige luxe. Je krijgt snel de uitslag en het is veiliger voor je andere katten.
Een kat kan heel goed wennen binnen. Ik heb ook heel wat voormalige buitenkatten die prima zijn gewend binnen en wel buiten in een afgesloten ren.

Fijn dat je dit dier een tweede kans gunt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie