Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Preventief nagels knippen

Bericht door ayla »

ook ik knip de nagels van mijn katten af en toe, dit doe ik als ik hoor dat ze gaan tikken op onze vloer. Voor mij een teken dat ze weer geknipt worden. Anders blijven ze overal achter hangen.
Zodra je kat naar buiten gaat zou ik ze niet meer knippen, dan hebben ze ze hard nodig zoals Marjolein hierboven al zegt.

nou heb ik rare mannen hier, want die vinden nagels knippen geweldig.. als ik mijn eigen nagels knip komen ze er naast zitten alsof ze zeggen: wij ook! Garfield duwt ook echt zijn poot ervoor dan...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Viper »

]-Marjolein-[
Hoi, welkom op het forum! En wat een leuke katten, ga je wel foto's plaatsen zodra dat kan?
Als de katten binnen zitten kun je inderdaad de nagels knippen, dat doe ik zelf ook bij Dean aangezien hij het erg leuk vindt tegen je op te klimmen en zijn nagels te gebruiken tijdens het spelen. Ook maakt hij goed gebruik van de krabpaal dus ze worden vanzelf weer scherp.
Zodra je ze buiten laat (weet niet of dat de bedoeling is in de toekomst) wordt het een ander verhaal. Dan moet je de nagels eigenlijk niet meer knippen omdat ze die hard nodig hebben met klimmen, vechten e.d.
Ik ga zeker foto's plaatsen ;). Viper hebben we enkele weken naar buiten gelaten, maar dat was geen succes. Als wij niet binnen 3sec de deur open deden dat stond hij bij verschillende buren(tot hun ergernis) te blèren om naar binnen te gaan. Daarnaast week hij niet uit voor auto's en liep vrolijk af op honden die hem wilde oppeuzelen. Wij hebben zelf een drukke dobermann en voor Viper zijn alle honden net zo lief voor hem als onze dober :lol: .

Onze vorige kat kwam buiten en bij hem was het niet nodig om de nagels te knippen. Wel had hij 1 nageltje die niet meer terug ging en die hoorde je dat tikken met het lopen. Iets wat ons overigens niet ergerde :)
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Anne82 »

Als ik zie dat er een nageltje erg lang wordt knip ik hem met een speciaal nageltangetje voor katten af. Ze zijn daar ook aan gewend en doe het als ze slapen dus is hier geen probleem. Doe het ook al van jongs af aan, maar alleen als ik zie dat een nagel echt erg lang wordt.

Toen mijn jongste kater Barney werd gecastreerd had de dierenarts een stagiare erop losgelaten (zonder overleg) om zijn nagels te knippen. Toen ik hem ophaalde zaten zijn pootjes onder het opgedroogd bloed. IK BEN NOG NOOIT ZOOOO BOOS GEWEEST!! Als ik eraan terug denk wordt ik er nog boos over!!! Mijn meisje Lizzie wordt straks daardoor mooi bij een andere dierenarts geholpen!!!
Heeft niks met jou topic te maken maar raak er elke keer als ik eraan denk weer gefrustreerd over!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Dafpoetser »

ik knip niks, ben veels te bang om "in het leven" te knippen zoals die suffe stagiere zoals Anne beschrijft.

*maag draait om*

Dan maar een verwoeste salontafel,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door castratenkoor »

Knip ook nooit nagels.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Felhestia
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2010 16:17
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Felhestia »

Ik knip alleen de nagels als we naar de show gaan, dat is verplicht.
Groetjes van Ester.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door achtpuntzes »

misschien is het bij heel luie katten nodig ze te knippen maar een normaal actieve kat gebruikt de nagels veel zodat ze vanzelf door slijtage in goede staat komen.

wel kijk ik ze regelmatig na, de nagels van mijn (en eerdere) katten, maar ik heb nog nooit actie moeten ondernemen door ze te knippen of zo
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
superstar001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2010 19:51
Locatie: Duiven,Gld

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door superstar001 »

mijn poes had laast hele lange nagels voor een kat!, ik moet toch naar de dierenarst.De dierenarst zei als ze te lang zijn kun je ze gewoon knippen.dan moe je wel een fijne schaartje hebben.ik heb het toen laten doen door de dierenarts.dus ik ga nu een schaartje kopen,kan ik het zelf doen.alleen er moet wel altijd iemand me helpen met haar vast houden maar dan gaat het ook wel goed.
Emje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2010 17:44

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Emje »

Ik ben niet echt voor nagels van de kat knippen, maar mijn kat blijft werkelijk overal in haken./
Tapijt, dekbedovertrek, , zelfs in t krabplankje, daar kan ze soms niet zondr mijn hulp uit komen.
Dat vind ik dan ook weer naar.

Emje
Rins
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:33

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Rins »

Ik heb twee katten en van de een hoef ik er absoluut niet naar om te kijken bij de ander wel.

Met name de 'duim' nagels groeien heel snel en slijten amper dat ze haast weer terug groeien (in een rondje) maar ik haal er dan maar een klein puntje vanaf. Hierdoor heeft hij er geen last meer van. En ze blijven scherp genoeg. De andere poezen beest houd ze zelf kort door af en toe onderste boven in de klimpaal te hangen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik hou het ook gewoon in de gaten. Kijk regelmatig eens na of de duim niet te lang wordt, ik denk dat je daar veel aan kan zien. De achterpoten houden ze zelf kort, de voorpoten via de krabpaal en zaken buiten. Ik zie er ook het nut niet van in tenzij ze zouden ingroeien of te lang worden zodat ze ook zichtbaar zijn als ze ingetrokken zijn.

Ik vind ook dat als je binnenkatten hebt, en je knipt de nagels gewoon zodat ze niet meer scherp zijn en dus minder kunnen kapotmaken, dat je beter een goed opvoeding hebt dan steeds de nagels te moeten knippen. Maar het kan natuurlijk wel een oplossing zijn.

Hier blijven ze ook wel eens in iets hangen maar dat is helemaal per ongeluk en dan moet ik ook wel eens gaan helpen. Dat zal wel geen deugd doen, maar het zal altijd gebeuren als de nagels scherp zijn, op welke lengte dan ook. En ik vind dat nagels bij een kat dienen om scherp te zijn. Het zijn klauwen, geen nagels zoals bij ons.

Bij konijnen moet het wel regelmatig gebeuren, die kunnen hun nagels niet intrekken zoals katten en kunnen er serieus pijn van krijgen. Ik heb al veel konijnen met scheefgegroeide tenen of zelfs gebroken tenen gezien, gewoon van te lange nagels. Dat snap ik echt niet als baasje dat je er niets aan doet, maar bon, als ik het zie, knip ik ze altijd wel even, dan kan het er toch weer een paar maand tegen.

Maar bij mijn katten heb ik het dus nog nooit nodig gevonden. Ik zou dan ook bij jonge katten eerst afwachten, want als je ze al op jonge leeftijd nagels gaat knippen, dan leren ze mss nooit helemaal om ze te controleren en voorzichtig te zijn met waarin ze krabben en wanneer hun nagels in te trekken. Maar bon, ieder zijn beslissing.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Ilone »

Ik knip ze wel af en toe.
Bij mij komen ze niet buiten en ik heb laminaat. Die nageltjes slijten gewoon niet.
Op den duur hoor ik ze aan komen lopen ;) en blijven ze overal in haken.
Dus ja, ik zie het nut er wél van in ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
superstar001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2010 19:51
Locatie: Duiven,Gld

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door superstar001 »

Dat is waar je hoort ze gewoon aankomen.
mijn kat komt ook niet buiten. maar die heeft wel altijd lange nagels.
dus ik knip ze wel . maar de nagels groeien zo hard bij der, dat ik iedere week het kan doen.
en het is ook niet fijn voor een kat als ze overal in blijven haken.

--------------------------

Groetjes alicia
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door MarjanR »

Mijn Puk moest ik echt knippen, en dat was nou weer de enige kat die ik niet kon knippen.
Dus de DA moest het doen. En dat was een gevecht tegenover 3 man en Puk aan de andere kant.
De DA moest het met een roesje doen, dus dat deed ik niet graag, zeker op haar leeftijd niet meer.
Maar goed, dat moest wel.
Puk vond het overigens op het einde wel OK dat ik haar ingehaakte nageltje losmaakte, maar dat was alleen nog maar op het einde.

De andere katten heb ik nooit geknipt.
Ik speelde altijd wel met hun pootjes (die van Puk ook, tot ze het niet meer dulde).
Ik vond het altijd zo fascinerend hoe die nageltjes eruit konden.
En dat werkt me nu in m'n voordeel.
Moos is dus niet vaak meer buiten, en z'n nagels groeien!!!!
Ik heb hem nu een paar keer geknipt met een gewoon knippertje.
Maar ik ga morgen een kattenknipper kopen.

Dat is overigens een van de dingen waar ik op ga letten bij m'n nieuw aan te schaffen kattekind.
Ik wil het kunnen optillen, in de bek kunnen kijken en aan de poten mogen zitten.
Want ik vond het zo erg dat ik dat niet kon bij Puk!
Zij had echt die verzorging nodig, en ik kon het haar niet geven om dat zij zo'n heerlijk stress kattekiind was.
En bij kittens kun je dat niet checken, bij volgroeide kattekinders wel :D

Terug on-topic; nagels knippen is, wanneer het nodig is, een taak voor ons butlers.
Het puntje eraf, want als het door groeit en in het leven groeit heb je dus een probleem.
Het is Puk een keer gebeurd, en ik heb daar zo'n ontzettend groot schuldgevoel aan overgehouden.
Ik heb daarin echt gefaald tegenover mijn poezekind.

Oh, en wat een toestand in 2007 in dit topic... de berichten.
Hahahaa. Nah gelukkig was het al snel weer gedaan met de onrust
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ragdoll
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 aug 2010 18:00

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Ragdoll »

nagels knippen bij onze katten doe ik niet... als ik naar onze dierenarts ga met onze katten voor hun jaarlijkse inenting en controle... kijkt hij ook altijd de nagels na... tot nu toe is er niet geknipt... zou dat wel moeten... dan laat ik het de dierenarts doen... ik ben ook veel te bang dat ik in het leven zou knippen... moet er niet aan denken...
Plaats reactie