Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ken een kater die dezelfde operatie heeft gehad en die is uiteindelijk gewoon plasgedrag gaan vertonen terwijl hij in het begin erg nadruppelde.

Misschien is het dus gewoon wennen voor je kater aan deze nieuwe manier van plassen of misschien doet het plassen nog pijn en houdt hij het daarom zo lang mogelijk op. Heb je eigenlijk pijnstillers of medicijnen tegen heftige aandrang (blaasontspanners) meegekregen voor de beginperiode?

groeten,
Sandra
**joke**
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:12

Bericht door **joke** »

Nee ik heb verder geen medicijnen meer gekregen, maar heb niet het idee dat hij echt pijn heeft hoor. We moeten vanmiddag op controle zal de DA vragen wat hij er van vindt.
Bedankt voor je reactie.
liz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2007 16:14
Locatie: Rotterdam

Blaasstenen

Bericht door liz »

Onze poes is een aantal weken geleden begonnen met bloed plassen.
We zijn toen naar de DA gegaan en die zeiden dat het een blaasonsteking was en ze heeft toen een kuur gehad. Het ging weer even een weekje goed en toen begon het weer opnieuw. Wij weer terug naar de DA (wat trouwens een ramp is met onze poes aangezien ze heel lief voor ons is, is ze dat niet echt voor de DA)
Nog een keer een kuur geprobeerd en weer ging het een weekje goed, maar daarna was het weer raak.
Ze hebben toen foto's van haar blaas gemaakt en er zaten dus blaasstenen in. Ze hebben haar blaas opengemaakt en de stenen verwijderd. Ze heeft een antibotica kuur gehad en pijnstillers. Ook moest ze op speciaal dieet. Het probleem daarvan is dus dat ze het niet wil eten.
Na drie dagen niet te hebben gegeten was het voor mij genoeg en heb ik het gemengd met haar andere voer. Nu eet ze het wel maar volgens mij eet ze niet genoeg. De DA zegt dat als ze het andere voer ook eet dan zal ze waarschijnlijk snel weer blaasgruis of blaasstenen krijgen.
Heeft iemand ervaring met zo,n soort verhaal??
Groetjes liz
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Er zijn inderdaad katten die dieetvoer blijven weigeren hoeveel honger ze ook hebben. Het heeft bij hen dan ook geen enkel nut om ze te willen dwingen en het voer mengen met normale brokjes heeft helaas ook geen zin aangezien de kat dan nog steeds verkeerd eten binnen krijgt.

Het beste kun je blaasgruisbrokjes van een ander merk proberen, want de smaken verschillen onderling, en dan duimen dat hij het lekker genoeg vind. Je dierenarts heeft vast wel proefzakjes om uit te proberen.

Ook kun je blaasgruisblikvoer kopen, bijvoorbeeld van Clinic, dit wordt door de meeste katten (ook niet dieetkatten) heel lekker gevonden. Dit koop je bij de dierenspeciaalzaak.

groeten,
Sandra
liz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2007 16:14
Locatie: Rotterdam

Bericht door liz »

Ze heeft nu blikvoer van Hill's s/d. en dat heb ik gemengd met wat ander voer wat ze wel lust. Ik had het eten neergezet en zelf dacht ik als ze echt honger krijg dat eet ze het vanzelf wel. Maar ik heb dus gelezen dat katten dan gewoon echt niet meer eten.

Bedankt voor de tip dat je nog meer speciaal voer hebt.
Wil haar niet nog eens een operatie laten meemaken.
Ze is trouwens 6 jaar en ik dacht eigenlijk dat het bij meestal oudere katten en poezen voorkwam.

groetjes Liz
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is wel vaak zo dat wat oudere katten (en dan met name katers) er meer last van hebben maar ook jonge katten kunnen het krijgen. Mijn eigen blaasgruiskater is ook ongeveer 6 jaar oud.

Royal Canin heeft trouwens ook goede blaasgruisbrokjes en die vindt mijn kater heerlijk, maar die is een alleseter, terwijl mijn poes er haar neus voor optrekt ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Blaasgruis

Bericht door roderik1963 »

excuses dat ik een hele tijd niets meer van me heb laten horen op dit forum, prive omstandigheden waren hier de oorzaak van.

Een kat met blaasgruis kan bijna een normaal mogenlijk leven leiden, en inderdaad zoals al was aangegeven in de andere replies, heeft het wel gevolgen voor de kat zelf.
geen extraatjes meer en of kattesnoepjes.
Appie was vanochtend nog gewoon op de bak en alles gedaan, even tegen 11.00 begon hij eerst zachtjes te brommen onder het bed.
dacht eerst nog dat ie ze weer zag vliegen, heeft wel vaker gekke kuren.
op een gegeven moment onder het bed vandaan, de bak op.
graven..heel veel graven....
er lag meer buiten dan in de bak na een tijdje.
mijnheer komt de huiskamer in en begint zich te likken...erg heftig te likken op een priveplekje en het brommen begint weer.
nu afgewisseld met vreemd miauwen.
bijna een klaagzang.
das niet goed dus.
direct de da gebeld en kon hem gelijk brengen.
ik zou worden gebeld als er iets naars zou zzijn gevonden...
nah..kan je vertellen dat ik een klotedag heb gehad, wanneer bellen ze en wat zegegen ze dan ?
heb als een geest rondgewaard op mijn werk.
even tegen 15.00 de gsm.
blaasgruis, net zoals andere mijnheren voor hem op dit forum en onderwerp.
injectie ervoor gekregen en een pillenkuur, 10 dagen 2x daags een pilletje en basta met normaal voer, op dieet.
kon hem om 17.00 uur ophalen, kreeg te horen dat ie overgewicht had, bijna 5 kilo ipv ca 4,3 kilo.
ze hadden zijn blaas uitgeknepen en ik was er op tijd bij geweest, langer wachten had schade kunnen veroorzaken inwendig met alle gevolgen van dien.

Nu probeert Appie op de kattebak te plassen, echt lukken doet dat nog niet helaas, mag dinsdag pas met de pillenkuur gaan beginnen.
nu zat ie vanavond weer onder het bed en daar liggen een paar dingen waar ik geen ruimte voor heb, ik hoorde hem ermee bezig...
ik roep hem onder het bed vandaan en toch effe kijken wat ie heeft uitgespookt onder het bed...
ik grijp gelijk al in iets nats.
foutje...
nu heb ik de kap van de bak gehaald, ook al betekend dit geen privacy even voor hem.
hopenlijk gaat het in de komende dagen snel wat beter met mijnheer.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Blaasgruis

Bericht door Sandra W »

Het is helaas in deze fase heel normaal dat je kater nu op andere plaatsen dan de kattenbak plast, want die bak linkt hij nu waarschijnlijk aan pijn hebben, dus daar gaat hij nu liever niet op. Dit komt gelukkig meestal vanzelf weer goed.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Blaasgruis

Bericht door roderik1963 »

Helaas.
Appie is vanavond weer naar de da gebracht.
de plasjes zijn veel te klein, zijn meer druppeltjes dan een echt klein straaltje en ik vertrouw het niet echt ermee.
morgenochtend wordt hij doorgespoten ( onder narcose uiteraard ).
heeft ook al sinds gisteren na thuiskomst niet meer gepoept en hij bleef vandaag wel constant de kattebak weer opzoeken maar er gebeurde daar echt helemaal niets.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Blaasgruis

Bericht door Sandra W »

Dit kan er helaas allemaal bij horen. Sommige katers moet je wel een paar keer achter elkaar naar de dierenarts brengen om door te laten spoelen e.d. voordat het echt helemaal goed is. Ik ben met mijn kater een hele maand bezig geweest met van alles en nogwat voordat hij weer gewoon kon plassen en ik moest zelfs zelf zijn blaas leegknijpen om scheuren te voorkomen. Zo te lezen heeft jouw kater het nu nog steeds erg zwaar, maar hopelijk voelt hij zich na morgen wat beter. Sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Blaasgruis

Bericht door roderik1963 »

Ik hoop het ook dat het snel beter zal gaan.
Appie is sinds 17.00 uur vanavond weer thuis, bij de da vertelden ze dat hij wel al 1x had gepoept en zels een keer had geplast.
Onder verdoving hebben ze zijn maagplooien ? nagekeken en zijn blaas nogmaals helemaal nagekeken en ze vonden toch nog blaasgruis.
Er was een catheter ingebracht maar die had hij bij het plassen eruit geperst.
In het begin liep ie nog wat onwennig door het huis, ik had kranten klaargelegd overal zodat ongelukjes werden opgevangen.
Tegen 22.00 uur mocht hij evt weer wat eten hebben, mits hij niet had gebraakt, door de verdoving en de nawerking hiervan had hij al bij de da het eten weer uitgebraakt zei ze.
een collega op het werk wist me te vertellen dat hij waarschijnlijk de komende dagen wel vaker buiten de bak zou gaan plassen, hij ziet de bak als DE plek waar alle pijn is begonnen.
Momenteel als hij plast, hij gaat zitten waar hij wilt dan ( op de kranten ) en dan zie ik toch bloed ipv urine, ik vindt dat vreemd of ben ik nu overnezorgd aan het worden ?
ALs hij op de bak heeft gezeten zie ik ook daar bloed ipv urine.
De da wist me wel te vertellen dat er nog blaasgruis kan zijn achter gebleven en dat hij dit er uit moet gaan plassen en als alles dan goed verloopt zal hij weldra weer gewoon kunnen gaan plassen...
De pillenkuur moet mijnheer wel afmaken, blijkbaar zijn dat pillen die de druk / pijn bij het plassen moeten verzachten oid.
Hij heeft al weer een beetje gegeten en heeft het binnen gehouden gelukkig.
Zo tegen uurtje of 9 vanavond kwam hij toch maar weer op schoot zitten, stiekem hier al rekening mee gehouden, had al een handdoek over mijn schoot gedaan, daar heeft hij heerlijk even een dutje gedaan, na eerst uitgebreid met zijn pootjes mij te hebben " gemasseerd ".
Zojuist weer een beetje eten gegeven , maar mijnheer ruikt de pil en weigert nu zijn eten.

weet iemand wanneer mijnheer stopt met dat bloed plassen of kan ik beter nog even morgen afwachten en dan de da weer erover gaan bellen ?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Blaasgruis

Bericht door Sandra W »

Je verhaal is een kopie van mijn ervaringen met mijn blaasgruiskater, dus dat is misschien een kleine geruststelling. Dat bloed plassen hoort er inderdaad ook bij, maar niet te lang (dan kan hij namelijk ook een blaasontsteking hebben bij de blaasgruisproblemen). Blijf de boel dus goed in de gaten houden en bel met je dierenarts als het te lang duurt of als je het niet vertrouwt. Beter een keer te veel dan te weinig gebeld, want blaasgruisproblemen kunnen dodelijk voor een kater zijn (door het scheuren van de blaas).

Ik neem verder aan dat je ook gelijk met blaasgruisbrokjes bent begonnen ipv gewone brokjes en dat je hem geen gewoon blikvoer meer geeft? Dit is namelijk erg belangrijk, want anders blijft hij blaasgruiskristalletjes aanmaken! Het is ook een goed idee om blaasgruisblikvoer of blaasgruisverszakjes te geven vermengd met wat water, want in het versvlees zit veel vocht en hij moet nu zo veel mogelijk vocht binnen krijgen om de overgebleven blaasgruiskristalletjes goed weg te kunnen spoelen.

Verder moet hij wel zijn pillen innemen, want die zijn erg belangrijk tegen de pijn en het te hard persen van de blaas. Je kunt proberen of je kat zijn eten met pilletje erin accepteert als je het pilletje helemaal vergruisd hebt en dan geef je hem iets extra sterk ruikend te eten. Het blaasgruisblikvoer van Clinic is hier erg geschikt voor (te koop bij de dierenwinkel).

En als hij dit ook niet accepteert zal je het pilletje in zijn bekkie moet duwen. Dit is best lastig, maar als het echt niet gaat dan kun je hem in een handdoek wikkelen om het tegenstribbelen tegen te gaan. Vergeet ook niet zijn bekkie dicht te houden met je handen en met je vingers over zijn keel te gaan om het slikken te bevorderen. Dit doe je totdat hij geslikt heeft. In het begin zal hij het pilletje nog wel uitspugen, maar door oefenen zal het steeds beter gaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Blaasgruis

Bericht door roderik1963 »

Ik vreesde dat al, maar wilde het even zeker weten van dat bloedplassen.
Hij zit nu op speciaal droogvoer en heb zijn extraatjes ed de deur uit gedaan, geen kattesnoepjes meer etc voor mijnheer.
de komende 30 dagen moet hij enkel dit voer krijgen en dan contact opnemen met de da, uiteraard wel bijhouden of hij wel eet en geoeg drinkt en hoe het met de grote en kleine boodschap is vergaan.
ben nog nooit zo vaak in zijn bak wezen kijken als de afgelopen dagen :-)
hij druppelt al niet meer na.
het pilletje is een gevecht op zich....pffffff.
de allereerste keer at ie zijn pilletje gewoon op bij zijn eten, maar nu als ie het al van afstand heeft geroken....doeeg....
fijnmalen ? ha...ik ben niet gek, ik ruik het en weg is ie bij zijn eten.
ik weet niet of het wel mag, maar ik heb een klein blikje zalm gehaald en wil daar nu zijn pilletje 2 x daags in gaan doen, hij krijgt uiteraard dan maar een heel klein stukje uit dat blikje, want ik weet niet of het kwaad zou kunnen, de kuur duurt 10 dagen en ook de poging met de handdoek....moet je eens proberen om een kat ergens onder vandaan te krijgen als hij de eerste keer bij die poging is ontsnapt en het pilletje dus ergens anders terecht was gekomen dan in zijn bekkie...
nee..ik kom er echt niet onder vandaan, wat je ook doet, al verplaats je de hele zooi, tegen die tijd ben ik toch sneller en weer ergens anders.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Blaasgruis

Bericht door Sandra W »

Als het plilletje in de bek doen echt niet gaat dan kun je het inderdaad beter in iets lekkers geven. Vis is niet echt ideaal, maar als je het echt bij een minimum houdt en hij eet hierdoor zijn pilletje goed op dan kan het tijdelijk geen kwaad.

Koop verder ook het blaasgruisblikvoer en vermeng dit met wat water en geef hem dat ook naast de brokjes, want de extra hoeveelheid vocht is echt goed voor hem. Je dierenarts zal hier geen bezwaar tegen hebben, want onze asielhuisdierenarts schrijft dit ook voor, maar anders kun je hem natuurlijk altijd even bellen.

Probeer gelijk even of hij zijn plilletjes daarin accepteert, maar als dat niet lukt kun je beter de zalm of iets anders lekkers geven, bijvoorbeeld een mini hoeveelheid mouse van Gourmet of wat leverpastei.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Blaasgruis

Bericht door tacuma »

Nog een tip voor het toedienen van een pilletje: vermaal het fijn, meng het met wat water,
doe dat in zo'n klein injectiespuitje (uiteraard zonder naald!), houd het hoofdje van de kat
omhoog en spuit de vloeistof achterin zijn bekje. Hoofdje even vasthouden totdat de kat
geslikt heeft. Hier werkt(e) dat prima met ook zo'n 'moeilijke' kat.

Het injectiespuitje is te krijgen bij de dierenarts of apotheek.
Succes ermee!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Plaats reactie