Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 02 aug 2023 23:55 Oh dit is echt jammer.

Even samenvattend:
Felimazole leverde raar en onrustig gedrag op, maar geen braken.
Thiamacare: braken
Carbimazole: braken.

Hoe deed Pippa het op alleen y/d brokjes? Want die vond ze lekker. Ik weet niet hoe de levering van de y/d paté nu is trouwens. Een tijdje terug was het er opeens weer.
Ik snap je weerzin omdat het een erg beperkt menu is, maar als ze het daarop nog een paar maanden kan redden, is het wellicht te overzien dat ze geen andere dingen mag eten.

Bellow vond het heerlijk en dat viel mij reuze mee. Hij hoefde maar 1 maand aan die brokjes. Maar hij zeurde niet om ander eten.

Edit: blikvoer is wéér niet leverbaar :evil:
Heb nog een zak brokjes dus het is evt een optie, maar ze heeft in het verleden wel blaasgruis gehad, dus ik heb haar liever ook niet op ander voer. Ik weet eigenlijk ook niet meer hoe het met het voer ging, dat moet ik ook even teruglezen.

Edit: teruggelezen, ik weet eigenlijk niet waarom ik gestopt ben met de brokjes. Combi van blaasgruis, met minder smaak eten, stinkende ontlasting en kaliumpoeder, denk ik... Zouden Carbimazol-tabletjes nog een optie zijn of kan ik wel de conclusie trekken dat Pippa + medicatie geen goede combi zijn?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Ja, ik ga morgen even overleggen met de DA die haar voor het laatst gezien heeft en als-ie weer met biopten aan komt zetten ga ik een second opinion vragen bij de lokale dierenarts.

Gelukkig geeft ze niet dagelijks over en eet ze wel goed/blijft ze op gewicht, dat is nog een schrale troost. Anders had ik het echt niet meer geweten. Hopelijk blijft ze nu nog even zo...

Zou ik Lienden ook nog eens kunnen bellen om te vragen wat zij adviseren voor katten op de wachtlijst die niet goed gaan? Zij hebben wel specifieke ervaring met schildklierproblemen.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja die zou ik zeker nog eens inlichten, steeds blijven mailen.
En misschien eerst iets proberen tegen het braken, want er was meer aan de hand met Pippa.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 03 aug 2023 00:24 Ja die zou ik zeker nog eens inlichten, steeds blijven mailen.
En misschien eerst iets proberen tegen het braken, want er was meer aan de hand met Pippa.
Ja, ga ik doen. En wat bedoel je met het laatste?

Pfff, had al lekker een uurtje geslapen, ging ik haar nog even knuffelen en voelde toen weer iets kouds op de bank... nu ben ik natuurlijk weer klaarwakker.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik doelde op die uitslag van die echo.

Maar wat ik ook nog bedacht is dat de zalf lastig te doseren is, pilletjes zouden makkelijker zijn.

Maar ik zou dit hele verhaal ook aan Lienden laten weten, Dus ook zeggen dat het voer eigenlijk uitgesloten is ivm blaasgruis in het verleden. en dan kijken wat ze adviseren.


Want pippa zou nu gewoon heel hoog bovenaan de lijst moeten staan.

Braken kan bij Pippa komen door de irritatie/ontsteking van de alvleesklier, lever, darmen.
Of door de schildklier zelf, ( maar de t4 was goed dus dat vermoed ik niet)
of door de medicatie ( bijwerking)

Ja ik kan mij voorstellen dat je nu klaarwakker bent dit geeft heel veel stress.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 03 aug 2023 00:35 Ik doelde op die uitslag van die echo.

Maar wat ik ook nog bedacht is dat de zalf lastig te doseren is, pilletjes zouden makkelijker zijn.

Maar ik zou dit hele verhaal ook aan Lienden laten weten, Dus ook zeggen dat het voer eigenlijk uitgesloten is ivm blaasgruis in het verleden. en dan kijken wat ze adviseren.


Want pippa zou nu gewoon heel hoog bovenaan de lijst moeten staan.

Braken kan bij Pippa komen door de irritatie/ontsteking van de alvleesklier, lever, darmen.
Of door de schildklier zelf, ( maar de t4 was goed dus dat vermoed ik niet)
of door de medicatie ( bijwerking)

Ja ik kan mij voorstellen dat je nu klaarwakker bent dit geeft heel veel stress.
Ja, daar zit ik nu dus een beetje mee: kan ik verwachten dat die irritatie ook voorbij gaat (evt met wat hulp) als ze die radiojoodbehandeling heeft gehad of is dit weer een losstaand verhaal? Het is wel begonnen sinds ze op Thiamacare zit. Toen ze nog een te hoge T4 had, braakte ze veel vocht met wat slijm, nu braakt ze meestal brokjes die nog niet helemaal verteerd zijn. Volgens mij kan ze inderdaad een ontsteking krijgen door de medicatie.

Ik heb Lienden het hele verhaal gemaild en duidelijk opgeschreven wat we allemaal al geprobeerd hebben en wat het resultaat was. Ook opgeschreven dat ik inmiddels ten einde raad ben en of ze voorrang kan krijgen op de lijst en of zij in de tussentijd nog tips hebben om de boel wat rustiger te krijgen.

Ben benieuwd... Ze zal alsnog niet volgende week geholpen kunnen worden, maar ik hoop wel een stuk sneller dan ergens 'eind dit jaar'.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Dinky »

Het overgeven van brokjes werd bij onze vorige poes veroorzaakt door het te snel eten. Dit is toen verholpen door de aanschaf van een anti schrok bak waardoor ze brokje voor brokje moest eten en dus niet meer te snel kon eten. Daarmee was het braken ook verleden tijd (op wat haarballen na).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Dinky schreef: 03 aug 2023 10:00 Het overgeven van brokjes werd bij onze vorige poes veroorzaakt door het te snel eten. Dit is toen verholpen door de aanschaf van een anti schrok bak waardoor ze brokje voor brokje moest eten en dus niet meer te snel kon eten. Daarmee was het braken ook verleden tijd (op wat haarballen na).
Thanks voor het meedenken! :)
Pippa heeft al jaren een toren voor de brokjes en sinds een halfjaar ofzo ook zo'n matje voor het natvoer om rustiger te eten. Dus ik denk niet dat dat het probleem is... (was het maar zo...).

Er ligt een terugbelverzoek bij de dierenarts, ben benieuwd! Ze staan wel erg goed aangeschreven, lees ik op verschillende plekken op internet. Ook mensen die uit andere delen van het land helemaal naar Drachten komen.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1814
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Bij Bellow stopte het braken pas toen hij 6x per dag (elke 4 uur) natvoer kreeg. Met name de nacht was het probleem omdat hij dan een lege maag had.
Hij at geen brokjes toen.
Hij had geen medicatie voor zijn schildklier, dus het was echt zijn schildklier zelf die de oorzaak van het braken was.

Mijn schoonzusje heeft 4 katten en woont in Drachten. Als je wilt, kan ik vragen welke dierenarts zij heeft. Zij is er erg tevreden over.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 03 aug 2023 11:27 Bij Bellow stopte het braken pas toen hij 6x per dag (elke 4 uur) natvoer kreeg. Met name de nacht was het probleem omdat hij dan een lege maag had.
Hij at geen brokjes toen.
Hij had geen medicatie voor zijn schildklier, dus het was echt zijn schildklier zelf die de oorzaak van het braken was.
Is evt ook nog het proberen waard: wat gedoseerder voeren.
Mijn schoonzusje heeft 4 katten en woont in Drachten. Als je wilt, kan ik vragen welke dierenarts zij heeft. Zij is er erg tevreden over.
Ben ik wel benieuwd naar ja. Heeft zij weleens een schildklierkat gehad?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1814
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

BaasjevanPippa schreef: 03 aug 2023 11:49

Ben ik wel benieuwd naar ja. Heeft zij weleens een schildklierkat gehad?

Nee. Ze heeft wel katten gehad met allerlei andere problemen.
Ik stuur haar wel ff een appje en laat je weten welke DA zij heeft.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Wil nog even zeggen dat ik superblij ben met jullie en dit forum! Mensen in mijn omgeving snappen dit niet, maar die hebben dit dan ook nooit meegemaakt. Fijn om hier m'n ei kwijt te kunnen en even met lotgenoten te kunnen sparren! <3
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1814
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Heel herkenbaar. Mensen keken mij ook heel wazig aan als ze hoorden wat wij allemaal voor Bellow overhadden.
Dit forum -en met name Denise- heeft in ieder geval zijn leven gered en het mijne een stuk prettiger en minder stressvol gemaakt.

Vraagje: nu je al zo lang hier bent, mogen we dan ook je voornaam? Want Baasjevanpippa is zoooo lang om te typen :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 03 aug 2023 13:16 Heel herkenbaar. Mensen keken mij ook heel wazig aan als ze hoorden wat wij allemaal voor Bellow overhadden.
Dit forum -en met name Denise- heeft in ieder geval zijn leven gered en het mijne een stuk prettiger en minder stressvol gemaakt.

Vraagje: nu je al zo lang hier bent, mogen we dan ook je voornaam? Want Baasjevanpippa is zoooo lang om te typen :grin:
Haha, ga ik even toevoegen aan mijn profiel ;) Ik bedacht me gisteren ook dat BaasjevanPippa helemaal niet klopt, want ik ben natuurlijk PersoneelvanPippa. Maar dat kan helaas niet meer aangepast worden ;)

Edit: en inderdaad, ik ga ook niemand vertellen wat het kost. Maar bij mij in de omgeving worden de meeste katten niet oud, of ze worden relatief gezond oud of ze komen er pas als het al te laat is achter dat het goed mis is. Pippa en ik zitten bijna 24/7 in dezelfde ruimte, dus ik merk het direct als er iets niet klopt.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik zal jullie ons kostenplaatje dan maar besparen en ik heb in mijn omgeving ook maar weinig mensen die het begrijpen, dus ik leg het niet eens meer uit.

Maar om even op je vraag terug te komen Renske, ik kan alleen maar zeggen dat de ellende bij Lizzy vrij snel stopte na de RJ behandeling en die bleef zelfs nog hogere waardes houden nog ruim een jaar na de RJ behandeling ( maar dat zijn echt uitzonderingen).
Nu zijn we inmiddels zover dat ze het goed doet op een lage dosering cerenia om de dag.

En een goede tip van Marina, wij geven ook altijd kleine beetjes en dat verdeeld over de dag.

Het is natuurlijk niet zo dat ze meteen genezen is na de RJ behandeling dat heeft ook tijd nodig en soms blijven katten chronisch ziek.

Ik hoor steeds vaker katten met lever ( dat is bekend) maar ook darm, alvleesklier problemen icm de schildklier, maar die schildklier zorgt ervoor dat alle organen harder gaan werken.

Bij de meeste katten lossen de pilletjes het goed op, ik merk dat er ook vaak heel makkelijk gedaan wordt over een te snel werkende schildklier.
Maar helaas zijn er ook een hoop die daar niet goed op reageren en dan krijg je een soort van ketting reactie.

Maar ik ben benieuwd wat die arts zegt, want als ze steeds overgeeft zou het misschien toch een optie zijn haar daar sowieso iets tegen te geven.

En anders zou je aan puur stomac kunnen denken, maar ik ben daar zelf heel voorzichtig mee en overleg hier alles.

https://www.medpets.nl/puur+stomac/
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie