Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Yola schreef: Ik kan het merk Catwalk niet specifiek vinden.
Op pagina 5 heb ik de link gegeven (die vreselijk dure palen).
AiMoJhu schreef: Ik hanteer voor mezelf de volgende stelregel: palen van maximaal €150,- moeten minimaal 1,5 jaar mee gaan voordat de stammen kaal worden/zijn, duurdere palen moeten minimaal 3 jaar mee kunnen. Van de huidige vind ik 5 jaar acceptabel, alles eronder niet.
Kijk, dat vind ik dan weer behoorlijk prijzig :smile:

Want 150 euro in anderhalf jaar afschrijven betekent 50 euro per half jaar. Mijn eerste Catwalk-paal heb ik in aug. 2011 gekocht en kostte 550 euro. Een hele uitgave, maar hij is na 6 jaar nog totaal niet versleten. Hij kan nog wel 10 jaar mee :eclap:
Met jouw rekenmethode zou deze paal dus eigenlijk 1600 euro moeten kosten (ervan uitgaande dat hij inderdaad nog 10 jaar meegaat :smile: ). Tjaa..........
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Mijn paal (ook paradise serie) kostte zo'n €130, en staat nu ruim een jaar en ik kan absoluut geen slijtage sporen zien. Het hangt misschien ook af van het gebruik maar om nu te zeggen dat elke paal onder de €100,- of €150,- slecht zou zijn (of minder lang mee zou gaan) gaat mij ook weer te ver.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Dinky »

Hier is een krabstam de favoriet zoals deze: http://t.zooplus.nl/shop/katten/krabpaa ... stam/47969
Ik heb ook een plafondpaal staan maar daar wordt bij hoge uitzondering op gelegen. Laatste tijd wordt er wel soms in holletje van de krabton gelegen. Waar Dinky meestal ligt is gewoon tussen ons in op de bank ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Let wel op dat die krabstam Olga vorig jaar is gewijzigd en de kwaliteit schijnbaar hard achteruit gegaan is. (Blijkbaar veel dunner sisal gebruikt dit keer) Maar goed, voor €13,- kun je het natuurlijk wel proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Dinky »

Hier twee stammen, de olga en eentje gewoon in dierenwinkel gekocht. Juist vanwege de hoogte kunnen ze zich mooi uitstrekken en niet al te duur ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Rik:
Goed idee, ik kan hem inderdaad nog altijd aan de muur bevestigen ter versteviging!

@AiMoJhu:
De RHRQuality is niet echt mijn stijl.
Voor mij hoeft hij ook niet zo heel lang mee te gaan, het is een proefpaal ;-)

@Cerna:
Ik zie door de krabpalen het bos niet meer :lol: :lol:

@Dinky:
Welke plafondpaal heb je? Is die stevig?

De krabpaal voor nu is gevonden! :eclap: :edance:

De waterbak zit ik te twijfelen tussen de Cat Mate Drinkfontein 2 l en de Drinkwell drinkfontein 1,5 l van Petsafe.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... m=cat_bowl

Beide hebben een +
De Catemate de diverse drinkplateaus en de Drinkwell het kraantje idee en de openheid (de opvolger is Drinkwell Platinum Drinkfontein 5 l van Petsafe maar die sluit meer om het bakje heen waardoor mij voor een kat het benauwder lijkt en de snorharen in de weg gaan zitten.

Dan nog de raambeveiliging :ethink:
Kan alleen voor een kiepraam die van Trixie vinden
https://www.medpets.nl/trixie-beschermr ... c=2-69-230
Alleen die zijn niet op voorraad bij zooplus/bibita en ook niet de bovenkant.

En wat als ik het raam vol open wil zetten?
Hoe hebben jullie dit opgelost?

Verder is mijn to-koop lijstje tot nu toe op Bibita:
-Catit Design Senses Tempo Speelrails
-Kattenspeelgoed Funny Butterfly
-Radiatorhangmatten "Yumi" (misschien nog andere zoeken)
-Kattenmand en krabmeubel Relax (karton)
-Krabmat Patchwork
-Trixie Knuffelhol "Minou" - bruin/beige


Nog verder te zoeken/to-koop lijst:
-hondenhek voor klimwand
-Raambeveiliging.
-Ombouw kattenbak voor gang (denk aan ikea dekenkist)
-(katten)bakken 3 denk eerder aan andere bakken omdat kattenbakken standaard zo klein zijn.
-Muur mand(en) afhankelijk van de krabpaal.
-muur planken / ophang haken

To-do lijst:
-Tuin omheinen met stroom.
-Afdak afzetten met gaas
-Boomtop afschermen.
-Buitenplateaus maken
-ramen veilig maken
-Kattengat maken in deur
-Hondenhek maken/instaleren
-klimwand in orde maken (maken/ophangen planken)
-kamers opruimen/katveilig maken.

Naam voor Stoffel verzinnen!
Flip vind ik best leuk.
Ik vind Hollandse namen leuk, zoals:
Barry
Sepp (betekend bij ons in het dorp snoepje) maar klinkt ook weer veel als sip
Buff
Job
Ties
Jip
Boris

Ik moet echt snel gaan beslissen met een naam (namen), anders ga ik teveel wennen aan Stoffel en Flip en ga ik het zo houden.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Vandaag weer foto's binnen gekregen :verliefd:

Flip

Afbeelding

Stoffel

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

:verliefd:

Bij medpets hebben ze het beschermrooster wel op voorraad in die andere maat.
En volgens mij bij zooplus ook:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... escherming

Als het om een raam achter/beneden gaat dan kun je die natuurlijk gewoon open zetten als ze toch vrij in de tuin mogen. Als het om een raam voor gaat dan moet je die wel dicht houden (of op een kier). Gaat het om de ramen boven dan zou ik alleen de kantel stand gebruiken als ze erbij kunnen. Wil je een kamer boven luchten dan moet de deur dicht zodat de katten er niet op kunnen.

Het is nogal een lijstje :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Rik:
Het is een raam op kiep stand V vorm, heb al de verschrikkelijkste beelden voorbij zien komen :rip:
Het gaat om 3 ramen (1 voorraam, 2 ramen boven), moet dus 9 zijpanelen en 3 boven panelen hebben
Zooplus en Bibita verwachten ze eind oktober weer.
medpets heeft er maar 8 op voorraad :edoh:
Bibita is de helft goedkoper, maar kan daar de bovenpaneel niet vinden.
Misschien toch even mailen naar Zooplus of ze ook de bovenpanelen binnen krijgen.

Tja een behoorlijk lijstje ja ;-)
Daarom ben ik ook vandaag bezig geweest met knopen doorhakken zodat ik kan gaan bestellen en alles in orde kan gaan maken, voor ik het weet komen die rakkers al en wil ik wel al alles in kannen en kruiken hebben.

Welke waterfontein raad jij aan?
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lieselotje »

Hihi moet er zo om lachen die to do of to koop lijst :lol:
Je hebt het er maar druk mee, straks slapen de katten tussen de honden en spelen ze met een propje en drinken uit de bloemenvaas :lol:
Maar het zijn schatjes en ik vindt stoffel een snoepje :catani:
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Lieselotje:

:lol: :lol: :shock:
Hoogstwaarschijnlijk krijg je gelijk!
Maar een vaas heb ik niet, dus die fontein kan nog van pas komen ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Yola schreef:Het gaat om 3 ramen (1 voorraam, 2 ramen boven), moet dus 9 zijpanelen en 3 boven panelen hebben
Voor drie ramen heb je toch maar 6 zijpanelen nodig of zie ik dat verkeerd?

Dit is de pagina bij Bibita.
http://www.bitiba.nl/shop/katten/katten ... escherming
Overigens is bij dat artikel bij dat houten raam niet mogelijk om naar boven te klimmen.
Daar zitten de spijlen horizontaal n.l. te ver van elkaar.
Het is dus even opletten welke je moet nemen (of er dus wel of geen bovenpaneel nodig is)

Ik heb pas sinds kort een fonteintje. Heb ik met Bowy nooit gehad.
Ik heb de PetSafe Drinkwell Platinum drinkfontein 5 l hoewel je zeker ook voor een kleiner exemplaar kunt gaan. Maar de 5 liter zou ook gebruikt kunnen worden voor de honden :D Drinken die straks niet allemaal uit dezelfde bakken?

Ze hebben van die grappige brede pootjes. Daar moeten ze nog ingroeien :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hanenkammen op de kiepramen, dan kunnen ze vastgezet op piepkleine stand waar geen kat zich tussen kan wringen. En ik heb kat-proof horren in de kozijnen, zo kunnen ze helemaal open om op warme dagen 's avonds te luchten. Dan nog doe ik dat helemaal open zetten alleen als ik er bij ben.

Die speciale horren zijn van heel fijn metaal, dat zie je echt bijna niet. Ik ben er in ieder geval heel blij mee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door kittentjes »

Ik heb gewone vaste horren voor de ramen en dat gaat heel goed ze hangen er hier nooit in ze vinden het heerlijk om ervoor te liggen.
Toevallig heb ik van de week bij zooplus de trixie zijkanten besteld dus die waren er toen wel. Ik heb ook lang moeten wachten voor ze er weer waren. Die bovenkanten heb ik niet besteld ik denk eigenlijk dat ze niet nodig zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Ik heb ook twee tuimelramen, maar die kan ik helemaal omklappen en dan zit het open gedeelte boven. Geen kat die er bij kan. Kan dat bij jouw ramen niet? (hoef je ook niet zulke toestanden uit te halen)
De ramen aan de voorkant (twee- en driehoog) zet ik nooit open. En voor de bovenlichten heeft mijn man roosters gemaakt.

Ik heb twee kattenbakken voor 5 katten en dat is meer dan voldoende want het zijn onderkanten van oude konijnenbinnenkooien.
Ik zou daarom gewoon met 1 grote bak beginnen. Dat is meer dan voldoende (vooral wanneer je zelfklontend grit gebruikt en regelmatig de plasjes en hoopjes eruit haalt). Bij ons staat één bak in de ruimte met de CV-ketel en daar kunnen ze bij via een kattenluik en de ander heb ik geïntegreerd in de boekenkast zodat je er ook niets van ziet en de katten hun privacy hebben :smile:

Met de tuin omheinen en het kattenluik in de deur aanbrengen (tenminste ik neem aan dat je de achterdeur bedoelt) zou ik wachten tot het voorjaar. Laat ze deze winter lekker binnen in huis wennen en dan is het voorjaar vroeg genoeg om hen de eerste stapjes in de "grote" wereld te laten zetten.
Geeft jou ook wat rust want wanneer ik je lijst zie dan krijg ik de indruk dat je enigszins gestresst de komst van de kittens tegemoet ziet. :eeh:
Écht, heel veel dingen hoeven niet nu al, kan ook op een later termijn.

Wat voor nu belangrijk is, is een kattenbak, grit, een voer- en waterbakje, wat speeltjes, evt. een mandje (maar vaak zoeken ze zelf wel een slaapplekje en die is heel anders dan wat jij in gedachten had :smile: ), en een krabpaal(tje).
Ramen zullen in de winter neem ik aan ook niet vaak open gaan dus dat kan ook nog wachten.

Heb je al nagedacht over het voer wat je wilt gaan geven en welk grit je wilt gaan gebruiken (nog twee to-do-puntjes erbij :lol:)?

Het zijn schattige kittens en ik vind Job een leuke naam.
Ik zou in ieder geval geen naam kiezen met een -i erin want dan horen ze het verschil niet tussen bijvoorbeel Flip en Jip.
Plaats reactie