Kattenluikje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
congusto
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2011 10:30

Re: Kattenluikje

Bericht door congusto »

Wij gebruiken de SureFlap naar tevredenheid. Er is wel iets waar je na verloop van tijd tegen aan kunt lopen: na een maand of 5 ging bij ons het het luik niet meer open. Wij kregen een nieuw frontje (prima service, ze doen hun best), maar dat hielp niet. Ik heb het luik opengemaakt en heb de oorzaak gevonden.
Op de as van het motortje van het vergrendelmechanisme zit een plastic stukje geklemd dat bij goed werken de grendel met een draaibeweging op en neer beweegt (op=vergrendeld, neer = niet vergrendeld). Dit plastic stukje schuift langaam maar zeker steeds verder op de as, van het motortje weg. Op een gegeven moment werkt daardoor het mechanisme niet meer, de grendel komt vast te zitten.
Ik maak nu elke 3 maanden het luik open, schuif het plastic stukje met enige kracht weer tegen het motortje aan en heb zo al anderhalf jaar geen problemen meer.
Het is een ontwerpfout in mijn ogen, heb de leverancier geschreven, maar kreeg geen reaktie. Omdat het af en toe open maken van het luik sowieso een goed idee is om het grondig schoon te maken kan ik er mee leven, maar het is natuurlijk niet OK. Een ander luik wil ik niet, afgezien van dit euvel werkt het prima, op één ding na:

Het enige euvel waar ik nog mee zit is dat het luik bij kouder weer door tocht niet dichtvalt. Een grote kater bij ons in de buurt zit daar tegenwoordig gewoon op te wachten en eet dan de voederbak leeg. Heeft iemand daar een oplossing voor?

Oh.. ik geef gelijk een antwoord op een andere eerder gestelde vraag: ja de SureFlap is er maar in één bescheiden maat, maar ook grote katten gaan er doorheen. Waar een wil is, is een weg, zal ik maar zeggen ;-) .
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenluikje

Bericht door castratenkoor »

Mijn vorige luik bleef met flinke wind ook opengeflapt.
Ik heb nu een hondenluik en daar zit een stevige magneet in.
Hij valt met een stevige klap achter de kat dicht.
Ik heb een kat die echt niet normaal door een gewoon model kattenluik kan.
Het arme beest moest zich echt erdoor krikken.
Hondenluik bevalt erg goed, geen tocht meer en zelfs Bob kan erdoor!

Mijn katten hebben een kattenren, dus hier geen last van buurt-mee-eters.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
congusto
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2011 10:30

Re: Kattenluikje

Bericht door congusto »

congusto schreef:Het enige euvel waar ik nog mee zit is dat het luik bij kouder weer door tocht niet dichtvalt. Een grote kater bij ons in de buurt zit daar tegenwoordig gewoon op te wachten en eet dan de voederbak leeg. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Ik heb het denk ik opgelost.
Het is niet (alleen) tocht waardoor het luik open bleef staan.
Ik merkte dat dat ook gebeurde als het luik nog genoeg "gang" zou moeten hebben om dicht te vallen. Het bleef gewoon plotseling stil staan. Als ik het luik in de leerstand zette, waardoor het luik vrij zou moeten kunnen bewegen, en ik gaf er een normale slinger aan, dan kwam het de helft van het aantal keren niet keurig recht te hangen, maar dus een paar cm uit het lood.

Ik heb het luik uit elkaar gehaald, en heb de scharnieren van het doorzichtige luik (dus niet van het ondoorzichtige huis) ruim ingesmeerd met vaseline. Nu valt het luik wel keurig dicht, en bovendien geruisloos, wat eerst niet het geval was. Ik heb er een goed gevoel over. En als het niet werkt, is het ook zo weer schoon gemaakt. Dus baat het niet.... Vooralsnog heeft de buurtkater het nakijken, en onze poezen een gevulde etensbak. :eclap:
Vrgr Peter
congusto
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2011 10:30

Re: Kattenluikje

Bericht door congusto »

Vervolg op bovenstaand bericht: Het insmeren van het scharnier van het deurtje bleek niet genoeg: de tocht (het is koud buiten) zorgde er toch voor dat het luik nog steeds niet altijd helemaal dicht viel. Daarom heb ik om het deurtje te verzwaren een boortje op de riggel geplakt aan de onderkant/buitenkant ervan. Het is dan wel belangrijk dat het luik óf precies recht staat, óf zelfs iets met de bovenkant iets naar buiten helt, waardoor het deurtje eerder de neiging heeft om juist naar buiten toe open te blijven staan. Als het luik de andere kant op helt, dan vererger je juist het probleem door het deurtje te verzwaren. Bij ons blijkt het luik de goede kant op te hellen zonder dat ik er iets aan hoef te doen (gecontroleerd met een waterpas), zo zit het raam kennelijk in het kozijn.
De combinatie van vaseline, verzwaren, en de goede kant op hellen lijkt nu goed te werken. Ik krijg het deurtje ondanks veel pogingen niet meer naar binnen toe open staand, hoewel het nog steeds tocht. En nu duimen dat het zo blijft!
Vrgr Peter
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenluikje

Bericht door nellebel »

veel succes ermee peter. hopelijk werkt het nu goed. als je katten hebt moet je ook creatief zijn, dat blijkt wel hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jacques en Yuliett

Re: Kattenluikje

Bericht door Jacques en Yuliett »

Ik vind de kattenluikjes van Staywell het beste, de katten kunnen zonder moeite naar binnen en naar buiten en je kan het ook blokkeren zodat ze niet naar buiten kunnen.
Een vreemde kat naar binnen? Als je een beetje karakterkat hebt gaat dat nooit gebeuren, of je wordt's nachts gewekt door een afschuwelijk gekrijs van vechtende katten in jouw huis. :grin:
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 763
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kattenluikje

Bericht door Lovecat »

Als je een beetje 'een karakterkat' hebt, beukt ie dwars door elke blokkade heen :icon_shifty: (is mijn ervaring met oppaskatten die zo'n luikje hebben).

En als je nou wat angstige/onzekere katten binnen hebt zitten, wil je echt niet dat een vreemde, ongecastreerde kater (bv.) hun territorium binnendringt, (sowieso niet trouwens)... en jouw hele huis ondersproeit, het eten wegkaapt en je poezenfamilie aanvalt waardoor jij later weer weken bezig bent de balans te herstellen....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenluikje

Bericht door castratenkoor »

Hier ook, Teun was 7 maanden toen hij dwars door het opslot zittende luikje ramde. hele slot aan gort. Een beetje kat laat zich niet stoppen door zon slotje.
Ik heb een grote houten schuif die voor het helem paneel met luik gaat.
dan kunnen ze er echt niet door.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kattenluikje

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb een plastic schuif ervoor wel van staywell. Bewust niet gekozen voor een luikje wat je op slot kan doen. Misschien stom maar het leek me duidelijker voor de katten dat er een klepje voor zit zodat ze kunnen zien dat ze er niet meer door kunnen. Als je het op slot doet dan blijft het luikje voor hen hetzelfde. Maar goed ik weet dat dat mensenlogica is......maar je weet maar nooit. Doe het luikje ervoor als ik ga slapen en in de ochtend schuif ik hem er weer af.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Kattenluikje

Bericht door helskinky »

Tja ik heb ook die van Staywell, prima luikje maar we hebben hem moeten verzwaren met een soort van luikje van gaas. Zodra Mio niet meer naar buiten gaat, op slot , luikje ervoor, die we weer vastzetten met wat elastieken om twee haakjes. Dit omdat Mio daarvoor het hele luik eruit drukte!
Gebruikersavatar
Remcoooooo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2011 14:29

Re: Kattenluikje

Bericht door Remcoooooo »

Hoi allemaal,

Wellicht is mijn vraag aan jullie al ergens besproken maar na enig zoekwerk nog niet gevonden. Zal eerst de situatie schetsen: Onze kat Amigo laten wij zelf in de tuin. De tuin is afgeschermd naar buiten toe en ook talle schuttingen zijn cat-proof, wel heeft hij talloze doorkijkjes en is hij er dus graag. Binnen heeft hij ook alle ruimte. Wij laten hem niet buiten de tuin omdat we dat te gevaarlijk achtten en ook geen 'verwilderde' kat willen. De meningen zijn hier vast over verdeeld maar daar gaat mijn vraag niet over ;-). Het vaste ritme van sochtends even en savonds/weekend lekker in de tuin gaat prima. Snachts komt Amigo graag bij ons knuffelen en slapen.

Amigo komt nu met de zomertijd (hij is anderhalf en we woonden hier nog niet vorige lente) steeds vroeger wekken. Daardoor denken we eraan om een kattenluikje te nemen. Zo zou hij ook de tuin in kunnen als we er niet zijn. Echter.... zit hij dan niet opeens 90% van de tijd in de tuin? Ben bang dat tie dan alleen nog maar binnenkomt voor eten/toilet en als het regent... en we dus onze knuffelkat (met wederzijds goedvinden) kwijtraken. Hoe zien jullie dit? Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast checkt Amigo (en wij!) vaak of wij er nog zijn als hij in de tuin is... als hij ook in de tuin kan als wij er niet zijn gaat tie misschien toch verder op onderzoek (cq poging te ontsnappen, al lijkt het niet te kunnen). Ook daar iemand ervaring mee?

Alvast dank voor jullie antwoorden!!

Groetjes,
Remco
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenluikje

Bericht door Adriana »

katten die zich vervelen gaan op onderzoek uit, tenzij ze oud en ingedut zijn. maar met anderhalf heb je nog een actieve, nieuwsgierige kat.
blijkbaar is hij alleen en hij richt zich dus vooral op zijn baasjes.
enig idee waarom hij je zo vroeg komt wekken? honger?
dan kun je dat probleem oplossen door ook s nachts voldoende voer beschikbaar te hebben.
als ik een kristallen bol had, dan zou ik voor je in de toekomst kunnen kijken maar laas.. ik kan niet inschatten of als hij veel langer alleen gelaten wordt, hij groots de hort op gaat. op zoek naar leuke baasjes, lekker(der) voer en kattenmaatjes..
denk wel dat je er ernstig rekening mee moet houden.. is hij gechipt?

al eens nagedacht over een kattenvriendje voor hem van ongeveer dezelfde leeftijd?
we krijgen hier veel kattenleed binnen van buitenkatten, dus zal ons advies altijd zijn houd ze binnen je tuin (ren oid) of alleen aangelijnd buiten. je kunt geluk hebben maar de gemiddelde leeftijd van een buitenkat ligt stukken lager..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenluikje

Bericht door castratenkoor »

Je schrijft dat je een catproof tuin hebt waar hij niet uit kan, dat is heel verstandig.
Ikzelf heb een kattenren van 10 meter waar ze door middel van een kattenluik in kunnen. Bij mij geen katten die daardoor minder knuffelen of zo.
Ik heb een systeem met een houten schuif die ik ervoor kan doen als ik ze niet buiten wil hebben.
B.v. rond oudjaar met vuurwerk en zo.

Maar ook ik heb geen glazen bol en kan niet in de toekomst kijken.
Dus of je kat met een kattenluik veel buiten blijft en amper nog komt knuffelen kan ik niet voorspellen.
Hangt helemaal van de kat en de situatie af.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kattenluikje

Bericht door Chiquita98 »

helemaal goed zo'n afgezette tuin! Ik heb dat ook en ik heb ook een kattenluikje. De knuffelkatten die ik voor die tuin al had zijn nog steeds knuffelkatten hoor. Als ik thuis ben zijn ze ook graag bij mij. En ja met mooier weer zijn ze wel wat vaker in de tuin dan in de winter. Maar heerlijk toch dat ze dan de eigen keus hebben om wel of niet de tuin in te gaan?
Ik doe mijn luikje zelf in de avond altijd dicht en in de ochtend weer open. Mijn katten weten dit ook heel goed.
Ik zou zeggen gewoon doen!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Remcoooooo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2011 14:29

Re: Kattenluikje

Bericht door Remcoooooo »

Amigo is inderdaad alleen. Hij had een stiefbroertje maar die is helaas vrij snel overleden aan acute VIP. We missen hem nog steeds heel erg.
Er is altijd wel eten in zijn bakje. Katten zijn geen honden en eten daarom niet door tot het leeg is (volgens de theorie althans). Nee, hij wil graag spelen en naar buiten en het liefst allebei. Ook wil hij graag dat we allemaal beneden zijn in dezelfde ruimte. Wellicht ook wat verwend qua aandacht.

Amigo is gechipt. Zeker omdat hij een vreselijke hekel aan halsbandjes heeft. Kunnen dus een luikje nemen wat op zijn chip werkt.

Goede tip Chiquita. Wij dachten ook aan iets voor het luikje voor als het even niet handig is om in de tuin te zijn.

Hmmm al met al lijkt het toch handig een luikje te gaan maken. En dan maar hopen dat tie nog wel lekker bij ons wil slapen snachts... :shock:
Plaats reactie