Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ach het scheelt maar een paar letters Bella :grin:
Ik heb ook effe op de nieuwe bus gekeken en het klopt, die info staat er niet meer op, maar is inderdaad hetzelfde.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heb wel even een mail gestuurd waarom het niet meer op de bussen staat dat het goed is tegen vlooien en goed is voor de vacht!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
marijke-1976
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2008 18:45

zijn er katten met minder huidschilfers ivm allergie

Bericht door marijke-1976 »

Hallo Kattenliefhebbers,
i.v.m allergie voor de huidschilfers van katten heb ik 8 jaar geleden mijn 2 katten weg moeten doen. dit tot groot verdriet, ook al hebben ze nu leuke nieuwe baasjes we missen ze nog steeds.
we hoorde nu via via dat er dus katten zijn die minder tot geen huidschilfers hebben of verliezen.
klopt dit??
graag komen we in contact met mensen die hier meer over weten
het zou ons heel erg blij :grin: maken als we weer een kat in huis kunnen hebben.
alvast bedankt,
groetjes marijke en rob
Gebruikersavatar
ankalina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2007 18:56
Locatie: groningen

Re: zijn er katten met minder huidschilfers ivm allergie

Bericht door ankalina »

Hallo,
Zover ik weet is er niet veel verschil in kattensoorten wat allergie betreft, wel heb ik dit gevonden.

Welke Kat?

Daar het allergeen in de huidschilfers zit maakt het niet veel uit welk soort harige kat men neemt.

Wel is het bekend dat wanneer men b.v. overgevoelig is geworden voor een lapjeskat een Siamees aanvankelijk geen problemen hoeft te geven. De Sphynx-kat heeft geen haren en zal de huidschilfers sneller op de grond laten vallen. Daardoor zal deze kat minder snel een allergie opwekken.

Verder:
Door het dier wekelijks te wassen produceren zij minder huidschilfers. Het effect ervan is echter zeer kort om het gehalte aan kattenallergeen in een woning te verlagen.

Laat huisdieren nooit in de slaapkamers.
Poezenman
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2008 16:42

Huidschilfers en aan elkaar geklit haar

Bericht door Poezenman »

Hallo mensen, ik heb(of liever gezegd, mijn poes) een probleem. Net boven de staart op de rug tot aan de nek heeft ze schilfers in `t haar, en de haren zitten aan elkaar gekild. Wat is dit en hoe komt ze er vanaf?
Ze heeft `t al een keer eerder gehad, maar dat was jaren geleden. Nu komt `t in alle hevigheid weer terug.
Beppie(zo heet ze) is +/- 12 jaar oud, en is gesteriliseerd. Ze eet en drink voldoende.
Wie herkend dit, of heeft hiervoor een oplossing??
Alvast dank....
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Huidschilfers en aan elkaar geklit haar

Bericht door rieneke »

het kan zijn dat ze op haar leeftijd wat strammer is, en er niet meer bijkan. neem het van haar over, en borstel haar dagelijks.
ik heb zelf een varkensharen borstel, die bevalt heel goed.
voor een betere huid en vacht zou je ook dagelijks een paar druppels visolie over het voer kunnen doen.
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Huidschilfers en aan elkaar geklit haar

Bericht door sjefke »

als je haar kriebelt aan het einde van haar rug, begin van haar staart.... begint ze dan haar pootje of iets anders te likken?

2 katten van mij die dit deden hadden artrose...
Elbert
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2008 08:31

Re: Huidschilfers en aan elkaar geklit haar

Bericht door Elbert »

Beste Poezeman ,
Toevallig lees ik je vraag,ik heb een kater van 19 jr met hetzelfde probleem .
Ik ben vorig jaar naar de dierenarts geweest en heb mijn kat samen met de arts onder een licht roesje de kat helemaal gekamt ,je moet best wel goed doorkammen en dat is niet altijd even prettig voor de kat .
Maar geloof me hij knapt zo op !!! Het komt nu wel weer terug alleen durf ik het nu niet meer aan om weer de kat onder een roesje te doen doen i.v.m. de hoge leeftijd ,mar in jou geval zou ik het zeker overleggen met je dierenarts !
Succes grtn. Elbert
Poezenman schreef:Hallo mensen, ik heb(of liever gezegd, mijn poes) een probleem. Net boven de staart op de rug tot aan de nek heeft ze schilfers in `t haar, en de haren zitten aan elkaar gekild. Wat is dit en hoe komt ze er vanaf?
Ze heeft `t al een keer eerder gehad, maar dat was jaren geleden. Nu komt `t in alle hevigheid weer terug.
Beppie(zo heet ze) is +/- 12 jaar oud, en is gesteriliseerd. Ze eet en drink voldoende.
Wie herkend dit, of heeft hiervoor een oplossing??
Alvast dank....
Erica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 feb 2004 15:21

Re: Edelgist tegen huidschilfers en voor een zachte, glanzende v

Bericht door Erica »

Ik geef mijn katten nu sinds juli 2007 elke dag een theelepeltje edelgist door de Royal Canin.
Maar we hebben mooi een vlooienplaag. Het werkt dus niet zoals ik gehoopt had :-(
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Edelgist tegen huidschilfers en voor een zachte, glanzende v

Bericht door sandy »

Ik geef het al ruim 4 jaar, heb mn katten dus ook al 4 jaar niet meer ontvlooid.
De jongsten hebben we sinds we hier wonen en heb ik nog nooit ontvlooid, en nog steeds geen last van vlooien dus waar dat aan ligt dat het bij jou niet werkt weet ik ook niet.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Edelgist tegen huidschilfers en voor een zachte, glanzende v

Bericht door tacuma »

Mogelijk buren met katten die geen edelgist krijgen... ;-)
Hier valt ook niet tegen de vlooien op te gisten: vooral ET heeft nogal wat 'foute vriendjes'
buiten, en brengt daar springende souvenirtjes van mee... :-(

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
DDtjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2009 11:50

Roos in de vacht

Bericht door DDtjes »

Hallo allemaal!

Ik heb een Poes genaamd Dusty ze is wit met zwarte vlekjes.
Nu heb ik pas ondekt dat ze roos heeft je ziet het dus vooral bij de zwarte haren. Ik borstel af en toe maar niet met een speciale borstel. wel eentje met kleine haartjes ik weet niet of het hier aan ligt of misschien aan de voeding of wat anders? Weet iemand waar dit door komt en wat je er aan kunt doen??

groetjes Denies
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Roos in de vacht

Bericht door rieneke »

doe een paar maal per week een paar druppels visolie over haar eten, dat zal haar huidje en vacht goed doen.
ik gebruik de capsules van het kruidvat.
sol
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2009 21:42

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door sol »

Volgens mij is het zo dat katten, en alle dieren, vachtmijt kunnen krijgen van vliegen en dergelijke. Het kan dus ook heel goed zijn dat een binnenkat mijtjes krijgt.

Mijt is goed te herkennen,
Als je de kat borsteld kijk je naar de vlokjes die in de borstel zitten, bewegen ze dan heeft je kat mijt.
Als je de huid van de kat onderzoekt op de plek waar je denkt dat roos zit en wat langer naar het plekje kijkt en je op of vlak onder de huid iets ziet bewegen heeft je kat mijt.
Mijt is inderdaad erg makkelijk overdraagbaar, als je katten even gezellig bij elkaar gaan liggen kan het al gedaan zijn.

Wanneer je niets ziet bewegen kan het zijn dat het gewoon roos is, wat veelal voor kan komen bij katten. de kans is groter dat je kat roos heeft dan dattie mijtjes heeft. Als je het niet vertrouwd gewoon ff naar de DA gaan, die bekijkt de vlokjes dan even onder de microscoop. Het kan ook zijn dat je kat roos heeft maar dan enkel op zijn rug als je kat een beetje te dik is, hij/zij kan zich dan niet meer goed wassen.

Overigens, als je kat erg veel krabt en overmatigwast, het gewoon roos lijkt en je niets ziet bewegen kan het ook zijn dat je kat voedselintolerantie heeft en dus op speciaal voer gezet moet worden, ga in dat geval naar de DA, die kan dan speciaal voer voorschrijven.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door loek »

Ik vraag me af of het erg is als je kat een beetje huidschilfers (roos?) heeft. Als ik het goed begrijp uit voorgaande antwoord hebben heel veel katten dit en lijkt het dus niet erg. Ik vraag me af hebben alle katten dit...en zo niet waar ligt het dan aan?

Bij mijn katten zie ik steeds wat huidschilfers als ik ze kam met een vlooienkam, wat ik om de zoveel tijd doe. Is dit iets waar ik iets mee moet doen? Volgens mij hebben ze er geen last van, soms krabben ze weleens, dat is meestal dan in of rond het oor. Maar niet heel vaak. En ik ging er eigenlijk van uit dat iedere hat dat weleens doet, krabben. Is dit wel zo?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gesloten