Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xRobinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2006 14:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door xRobinx »

José schreef: Maar als ik het goed begrijp vind jij de kans op slecht gekauwde stukjes bot (bij een kat die normaal wel goed kauwt :???: ) te verwaarlozen en de kans dat een kat sterft aan aujezki te groot om varkensvlees te voeren????

Het lijkt me logisch dat je vertelt wat je weet, maar ik denk dat sommige mensen zich inderdaad een beetje zullen storen aan het betuttelende karakter van sommige stukjes.
Het is mooi als we wat van elkaar kunnen leren, maar wat mensen met die kennis doen moeten ze zelf weten lijkt me.
wat ze ermee doen is hun eigen keus natuurlijk ;-)
Groetjes Robin en Bailey
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik vind dit zeker heel betuttelend over komen!!
Als of de mensen op het forum niet jaren lange ervaring met katten hebben en niet weten waar we mee bezig zijn.

Robin, je bedoeld het vast heel goed, maar op mij komt je boodschap in ieder geval niet over. Het geeft mij alleen maar heel veel ergernis
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vind het ook allemaal niet zo praktisch wat je ons "voorschrijft". Het lijkt me een dagtaak om zo met je katten bezig te zijn en volgens mij is dit echt een "way of life": honden die eten als wolven en katten die eten als roofdieren.

Ik denk dat iedereen op dit forum echt dol is op zijn katten, maar de meesten van ons combineren werk, gezin, hobbies, studies en wat niet meer en hebben geen tijd (én zin) om hele stkken vlees in stukken te knippen en in de juiste samenstelling te geven in de hoop dan het allerbeste aan de kat te geven.

De meeste katten worden in Nederland zo'n 16 jaar oud op een gewoon "dieet" van brokjes en soms blik. Met rauw vlees zijn ze wellicht gezonder en leven ze langer, maar ik denk echt niet veel langer!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Sandra W schreef:maar de meesten van ons combineren werk, gezin, hobbies, studies en wat niet meer en hebben geen tijd (én zin) om hele stkken vlees in stukken te knippen en in de juiste samenstelling te geven in de hoop dan het allerbeste aan de kat te geven.
Euhm heel wat mensen zijn zelfs te tam om voor zichzelf nog groenten in stukken te snijden ;). Ik denk niet per se dat mensen die hun katten versvoer geven zich vervelen of zo hoor, dat hoeft nu ook niet geïnsinueerd te worden.
Het lijkt me ook niet echt een dagtaak. Een keertje per dag wat vlees in stukken snijden/knippen duurt misschien een kwartiertje ;)

Ach, in elk geval, ieder het zijne, toch?

Bij mensen net hetzelfde. De ene zweert bij biovoeding en de ander gooit een diepvriesmaaltijd in de magnetron. Je kunt er eeuwig over blijven argumenteren.

So let's not!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Helemaal mee eens, Kat. ;-)

Mij lijkt het wel wat eigenlijk. Ik denk dat het veel dichterbij de natuurlijke behoeften van de kat komt dan brokjes, ook de premiumbrokjes die wij geven. Want laten we wel wezen, het slaat natuurlijk nergens op dat daar bijvoorbeeld rijst in zit. :???:
Maar helaas pindakaas voor mijn poezen, het zal niet gebeuren. Ik ben een enorme schijterd met dode dieren dus ik zie me echt geen konijn in stukken knippen. Het idee alleen al! :shock: En eendagskuikens durf ik ook echt niet aan te raken. :icon_shifty:
Ze krijgen weleens rauw vlees trouwens, maar dat kan ik dan gewoon met een vork in de bakjes scheppen. ;-)
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik denk eraan om gewoon zo af en toe wat vers te geven. Nu niet elke dag, want daar ben ik wat te arm en te lui voor, maar 3 dagen op 7 of zo. Al heb ik er mijn twijfels over of mijn twee binnensukkeltjes er iets van gaan snappen. Ness zie ik nog wel een koe aan stukken rijten :lol:

Robin, wat geeft versvoer met te dikke katten? Wordt het erger, beter of blijft het gelijk?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ze moeten dan wel meer voor hun eten doen Kat, dus wat dat betreft zou je verwachten dat ze wat zou afvallen ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Lotte schreef:Ze moeten dan wel meer voor hun eten doen Kat, dus wat dat betreft zou je verwachten dat ze wat zou afvallen ;)
Toch zeker als ik ze levende kuikentjes voer :twisted:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dan zou ik maar eens een aparte kamer voor ze inrichten, want dat wordt wel een beetje geklieder hoor denk is ;)

(Kat, dat durf je helemaal niet, daar levende kuikens neerzetten ;))
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

sKatje schreef: Toch zeker als ik ze levende kuikentjes voer :twisted:
Neeeeee, dat doe je niet! :-(
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

xRobinx schreef: en als het dan toch eens een keer voorkomt :?: dan is jouw kat dood dus ik neem liever geen risico en raad anderen het ook zeker af om het risico te nemen. :!:
Ten eerste krijgen mijn katten geen vers, zoals al eerder was vermeld,
Ten tweede slaat jouw verweer nergens op. jij geeft je katten toch ook eendagskuikens?? Nuo wat nou als ze vogelgriep krijgen? Ja, dat is hier ook nog niet geconstateerd, maar het kan wel aanwezig zijn!
Gebruikersavatar
xRobinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2006 14:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door xRobinx »

mijn katje krijgt alleen kuikens die zijn gefokt of gekweekt (tis maar hoe je het wil noemen) in een spf (specific Pathogen Free) omgeving.

van de site waar ik mijn voederdieren koop
Onze voedseldieren groeien op in een gecontroleerde steriele en ziektekiemvrije leefomgeving.
Wij hebben de officiele erkenning om diepvriesvoedseldieren te verhandelen.
SPF Certificering door NL-overheid gegeven.

Deze dieren zijn absoluut vrij van mogelijke ziekteverwekkers.
Deze voedseldieren staan permanent onder veterinaire controle op de bedrijven van oorsprong.
Belangrijk is het om uw dieren gezonde, voedzame maar vooral ziektekiemvrije diepvriesvoedseldieren te voeren.
dus kans op vogelgriep is er niet ;-)
en dat jij geen vers voer geeft heeft toch niets te maken met het feit dat ik het hier neerzet? Deze info is ook voor andere mensen bestemd. het is toch alleen maar goed om mensen te waarschuwen voor de eventueele dodelijke gevolgen van aujezki? Ik wist namelijk helemaal niet dat dat virus bestond totdat ik vers ging geven :!: en het komt nog zeker wel eens voor bij geimporteerde dieren uit het buitenland dus helemaal zeker kan je niet zijn....
Groetjes Robin en Bailey
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

giftig of niet

Bericht door GiNi »

aangezien bij de sticky-topic over giftige planten en producten geen vragen mogen komen, zet ik ze even in een nieuw topic. sumi heeft vannacht een feestje gehouden in de keuken, ze heeft namelijk het doosje met zakjes droge gist uit mijn kruidenrek kunnen frutsen en is daar danig mee te keer gegaan! ze heeft enkele zakjes opengebeten (een aanrecht vol gist als gevolg) en ook aan de karton zitten bijten. nu is mijn vraag dus: is gist gevaarlijk voor een kat? ik vermoed dat ze het wel heeft binnengekregen, maar ze toont geen tekenen van ziekte.

wat ze ook af en toe doet is aan mijn afwaswater zitten (als ik nog maar eventjes weg ben uit de keuken zit ze er al aan!). dreft is giftig vermoed ik, maar ze blijft er maar aan zitten, ze vindt vooral het schuim de max! wat zijn tekenen van vergiftiging waar ik dan alert voor moet zijn en wat kan ik zelf doen als ehbo voor ik ze naar een da kan brengen bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

oeps, ik wist niet dat het in deze topic moest komen, ik dacht dat dit meer ging over bvb versvoer enzo :oops:

oh, en nog een vraagje: kan brood eten kwaad? sumi had de broodzak aangevallen enkele weken terug, en kreeg daarbij ook wel een redelijke hoeveelheid brood binnen... ze is er niet ziek van geworden maar het lijkt me niet natuurlijk :)
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ik geef even een atnwoordje op je vraag, maar ik weet niet of het hier in dit topic kan hoor. In ieder geval als je denkt dat je kat vergiftigd is moet je ze zo snel mogelijk laten overgeven. dat kan met een koffielepeltje zout in het bekje te wrumen. Door het zout gaat ze overgeven en dan komt het zout erbij, en de vergiftigde stof ook en dan is het ergste gevaar geweken. Voor alle veiligheid kan je nadien nog wel best eens naar de da ;-)

Ow, brood en gist kan volgens mij geen kwaad (er bestaan toch gistsnoepjes voor katten) afwasschuim is volgens mij ook niet zo erg hoor, pitou speelt ook met afwasschuim, maar ze krijgt het niet echt naar binnen, iets anders is natuurlijk als ze aan een plasje onopgeloste dreft gaan zitten likken ofzo ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Plaats reactie