Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
rosco45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:33

Bericht door rosco45 »

Ik ben pas lid van dit forum, omdat onze poes ook een vreselijke plek voor haar oortje heeft, we zijn al bij twee dierenartsen geweest en niemand kan ons vertellen waardoor dit komt. Het ziet er bloederig en pussig uit en het schijnt vreselijk te jeuken. Zie wel in jullie berichten dat er veel allergieen zijn. Wij weten het niet meer en hopen hier een oplossing te lezen. De poes is 15 jaar en heeft al allerlei prikken en medicijnen gekregen maar niets helpt.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Rosco,

De meeste mensen stellen zich eerst ff voor in het wie is wie op het forum topic. Dus misschien kun je hier ook nog even wat posten?

Kan je wat meer vertellen over die plek bij het oortje van jullie kat? Is het groot? Waar zit het (op oor, naast, voor, achter?) zit ze er zelf ook aan?
Als er al 2 dierenartsen zeggen het niet te weten, richt dan niet al je hoop op dit forum. Niet om je af te schrikken, in tegendeel, maar wij zijn ook "slechts" kattenhouders/liefhebbers en niemand van ons is dierenarts, dus misschien herkennen we het uit ervaring, maar helaas hebben wij nog niet alle kattenwijsheid in pacht.

Ik vind 15 een nette leeftijd voor een kat. Op deze leeftijd kunnen katten allerlei rare ouderdoms kwaaltjes krijgen. Dat is niet leuk, maar hoort er helaas bij oude dieren wel bij :(

Wat zeiden de dierenartsen precies en hebben ze iets gegeven om in ieder geval de jeuk tegen te gaan?

Edit:ik heb nog eens gezocht op het internet en in mijn boeken hier. Ik vind het wel heel lastig om echt iets te kunnen vinden.
Ik heb een folder gevonden waar diverse huidallergieën van katten worden besproken. Misschien kun je deze lezen en kijken of je iets herkent van wat er wordt beschreven.

Het adres is:
http://www.felissana.nl/dutch/text/fold ... 3-2002.pdf
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
rosco45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:33

Bericht door rosco45 »

Hierbij wil ik jullie toch even melden dat we roodje hebben laten inslapen.Vanmiddag is mijn man nog naar een derde dierenarts geweest, de man schrok van de kat, helemaal mager en een hele vieze wond bij haar oor. De arts zei dat het 100% kanker was, en aangezien haar leeftijd was het humaner om haar te laten inslapen. Dat hebben we ook gedaan. Bij deze bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Jammer Rosco dat het toch kanker was, maar een wijze beslissing om haar dan in te laten slapen.
Hoe is het nu met de andere kat? Is die erg eenzaam nu of valt dat mee?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
rosco45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:33

Bericht door rosco45 »

De andere kat heeft er geen last van dat roodje er niet meer is, ook deze heeft een plek aan haar oor. Ze is een zus van roodje en ook 15 jaar, het is een lapjes poes.
Ze heeft volgens ons te veel in de zon gelegen, dat vind ze heerlijk. En deze plek heeft haar halve oor weggevreten. Iederekeer dicht en dan weer open krabbelen, dus wat dat moet worden. We hebben haar met een kap laten lopen maar toen krabte ze haar hele nek kapot. Een keer kwam ze thuis, weg kap. Dus we wachteen maar af, verder is ze nog levendiger als roodje.
rosco45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:33

Bericht door rosco45 »

Nog even uitleg over onze witje. Al een jaar geleden kreeg ze een plekje aan de oorschelp. We hebben het even afgewacht maar het bleef bloeden en telkens ging het dicht daarna krabte ze het weer open. Naar de da, wat zei deze ik kan het oor amputeren. Wij dachten toen dan blijft ze ook niet van dat oor af. Een kap hielp ook niet omdat ze zichzelf helemaal kaal krabte dus van de week maar weer naar de da.
rosco45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:33

Bericht door rosco45 »

Moet wel even uitleggen dat ik die katten heb gekregen toen ze pas een jaar waren, en dat ik ze niet meer wilde teruggeven omdat we er aangehecht waren. We hebben ze dus 14 jaar gehad. Maar we weten nog steeds niet wat er met witje is als we wat weten dan horen jullie het wel.
rosco45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:33

witje

Bericht door rosco45 »

Wat aardig dat je nog naar witje informeerd. Helaas in augustus gingen we drie weken met vakantie. Witje was al minder. We hebben met mijn dochter afgesproken dat als het niet meer ging, zij de beslissing mocht nemen om maatregelen te nemen. Alles ging nog goed, ze at nog en ging zelf naar buiten. Mijn dochter woont dichtbij, dus ze ging 2x per dag even kijken. Toen belde mijn overbuurvrouw mijn dochter op dat witje in haar tuin lag en haast niet meer ademde, mijn dochter heeft haar opgehaald en is met haar naar de dierenarts gegaan. Daar konstateerde de dierenarts dat ook dit ook weer kanker was en heeft haar in laten slapen. De beide poezen waren uit hetzelfde nest en zijn dus in twee maanden tijd allebei overleden. Ik hoef even geen beesten meer. Het verdriet wat je er weer van hebt. Mijn dochter was helemaal overstuur dat ze ons dit moest vertellen. Dit was dus mijn verhaal over witje.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Ik zag zojuist bij onze Tatum dat zij helemaal zwart was onder haar kin. In eerste insantie dacht ik dat de huid zwart was maar er vallen ook allemaal kleine korstjes vanaf.

Als ik julllie verhalen zo lees dan is het een krentenbaard. Het is nu weekend en kan dus pas maandag bij de DA langs. Eigenlijk wil ik Tatum niet meenemen want dat is zo stressen voor haar. Gaat bijna knockout van de spanning. Wat denken jullie zou ik zo iets meekrijgen van de DA wanneer ik de situatie omschrijf?

Groetjes Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat je wel een antibioticum mee kunt krijgen, maar je da zal haar toch liever wel onderzoeken. Het klinkt wel hetzelfde, maar zeker weten doet een da dat pas na onderzoek ;-)
Gebruikersavatar
Ginger
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2005 13:06

Bericht door Ginger »

Hi!

Mijn coon heeft ook wel eens last van een vieze mondhoek. Als je goed kijkt zie je zwart/bruine prut bij zijn linker mondhoek. Hij kwijlt altijd behoorlijk, maar krijgt altijd alleen maar droogvoer. Wat er zit is opgedroogd kwijl. Als je dat te lang laat zitten krijgt hij er last van, dan gaat het smetten. Maar goed, dat is bij mijn kat...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Net toch maar bij de DA langs geweest. Hij zegt dat het meeters zijn. Zou komen omdat onze Tatum geen kopjes geeft waardoor de stof die ze uitscheidt met haar geurklieren niet weggeveegd wordt en dit gaat ophopen.

Advies wat we hebben gekregen is om het gewoon met water schoon te maken.

Is dit een logisch verhaal?

Groeten Renate
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Nou ik probeerde om het met een nat watje weg te halen maar krijg het er niet vanaf. Vanaf gisteren met ' smoelendoekjes ' in de weer, gaat iets beter maar heb niet het idee dat ik het schoon kan krijgen.

Zwarte korstjes zijn echt hardnekkig en moeilijk weg te krijgen.

Ben een beetje radeloos aan het worden want ik heb niet het idee dat ik met iets constructiefs bezig ben op deze manier...

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

En als je iets van creme gebruikt waardoor de korstjes zachter worden?
Ik denk dat je dan het best iets als vasaline kan gebruiken. in ieder geval niet iets geparfurmeerds!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Beetje vies praatje wordt dit, maar kun je niet (voorzichtig!!!!) proberen die 'puistjes' uit te knijpen. Ik kan me namelijk voorstellen dat met wrijven met een doekje dit wel voorkomen kan worden (je doet kopjes geven na) maar ik denk eigenlijk niet dat dit het probleem oplost. Die porien zitten verstopt en die rommel moet eruit, maar ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk jouw kat is.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Plaats reactie