Schildklier en alvleesklier problemen
Re: Schildklier en alvleesklier problemen
Hoe snel dat schade geeft durf ik niet te zeggen, maar je was er snel bij dus ik vermoed dat het wel meevalt.
Maar toch is het goed dat het mee genomen wordt.
Maar toch is het goed dat het mee genomen wordt.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
Ik vind dat Noa er heel goed uitziet!
Bellow had een T4 van 185 en 4 dagen na de raj behandeling was de waarde al gezakt naar 58.
Hij kwam ook snel flink aan. Zo snel dat ik me zorgen begon te maken, maar Lienden vond het niet zo raar omdat Bellow echt broodmager was. (2,5 kg)
Gewichtstoename week 1: 300 gram, week 2: 300 gram, week 3:185 gram. Vervolgens bleef zijn gewicht stijgen, maar minder hard.
Na 3 maanden woog hij weer 4 kg.
Ik gebruik een keukenweegschaal.
Behalve wat diarree heeft Bellow geen andere klachten na de raj behandeling gehad.
Het trillen en verstoppen komt mij ook niet bekend voor.
Een half jaar later hebben we een uitgebreid bloedprofiel laten maken en was zijn T4 perfect en zijn gewicht was stabiel op 4,3 kg.
De tsh is bij Bellow nooit gemeten.
Bellow had een T4 van 185 en 4 dagen na de raj behandeling was de waarde al gezakt naar 58.
Hij kwam ook snel flink aan. Zo snel dat ik me zorgen begon te maken, maar Lienden vond het niet zo raar omdat Bellow echt broodmager was. (2,5 kg)
Gewichtstoename week 1: 300 gram, week 2: 300 gram, week 3:185 gram. Vervolgens bleef zijn gewicht stijgen, maar minder hard.
Na 3 maanden woog hij weer 4 kg.
Ik gebruik een keukenweegschaal.
Behalve wat diarree heeft Bellow geen andere klachten na de raj behandeling gehad.
Het trillen en verstoppen komt mij ook niet bekend voor.
Een half jaar later hebben we een uitgebreid bloedprofiel laten maken en was zijn T4 perfect en zijn gewicht was stabiel op 4,3 kg.
De tsh is bij Bellow nooit gemeten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Heeft Below wel een dipje in zijn herstel gehad? Of ging het vanaf de behandeling meteen alleen maar steeds beter?
Ik had je topic gisteren inderdaad ook gelezen, nogmaals. Haha. Het is bizar van hoe ver Below is gekomen. Zo knap!
Ik had je topic gisteren inderdaad ook gelezen, nogmaals. Haha. Het is bizar van hoe ver Below is gekomen. Zo knap!
Femke, poezenmoeder van Noa, Ziva en Ylva ☆ (8 jaar, sept. '23)
Wij gebruiken hier een baby weegschaal.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Ik vertrouw mijn mensen weegschaal al niet eens op de 500gr. Als ik er een tweede keer op ga staan kan die al wat anders aangeven.Faelivrin schreef: 30 jul 2025 18:36 Mijn weegschaal gaat per 100 gram (is gewoon een mensen weegschaal waar ik samen met haar op sta) dus die is niet zo accuraat. 180 gram klinkt realistischer.
Ik heb de katten altijd op de keukenweegschaal gewogen (in een schaal of mandje). Die ging tot 5kg. Toen Bono boven de 5kg uitkwam moest ik dus ook een nieuwe keukenweegschaal kopen die tot de 10kg gaat

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Elke kat heeft wel eens een dip 
Ik was vooral blij dat het steeds beter ging met Bellow en dan met name zijn gewicht.
Natuurlijk blijf je je zorgen maken, zeker totdat je na 6 maanden de nieuwe T4 waarde krijgt.
Maar tot die tijd: geniet vooral van Noa!
Om jezelf niet gek te maken, hier de gouden tip van Denise: niet vaker wegen dan 1x per week op een vaste dag
Ik was vooral blij dat het steeds beter ging met Bellow en dan met name zijn gewicht.
Natuurlijk blijf je je zorgen maken, zeker totdat je na 6 maanden de nieuwe T4 waarde krijgt.
Maar tot die tijd: geniet vooral van Noa!
Om jezelf niet gek te maken, hier de gouden tip van Denise: niet vaker wegen dan 1x per week op een vaste dag

Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Daar heb jij ook gelijk in, maar ze toont nu wel duidelijk niet lekker in haar hum. Vandaag bloedprikken. De Prevomax lijkt niet echt iets te doen, dus ik denk niet dat het iets van de alvleesklier is. We zullen vanmiddag wel meer weten. Ze moet nu nuchter dus heel vervelend dat ik nu niet kan checken of ze wel eet. Haha. Echt fijn hoor poezenmoeder zijn.. Gelukkig krijg je er ook wel veel liefde voor terug. En dan gaan we volgende week vrijdag ook nog op vakantie. Gelukkig 3 (!) hele fijne oppassen voor de spookjes, zodat ze meerdere keren per dag natvoer en aandacht kunnen krijgen.
En dat van de keukenweegschaal is wel slim. Ik zal eens kijken of ik daar een constructie voor kan verzinnen. Al was Noa niet heel veel afgevallen, volgens mij zit ze nu al op haar oorspronkelijke gewicht.
En dat van de keukenweegschaal is wel slim. Ik zal eens kijken of ik daar een constructie voor kan verzinnen. Al was Noa niet heel veel afgevallen, volgens mij zit ze nu al op haar oorspronkelijke gewicht.
Toen mijn poezen nog klein waren zette ik beslagkom op keukenweegschaal om te wegen.
Nu gebruik ik baby weegschaal. Die zet gewichts aanduiding ook vast op het moment dat stabiel gewicht gewogen is (is berekend op bewegende baby).
Nu gebruik ik baby weegschaal. Die zet gewichts aanduiding ook vast op het moment dat stabiel gewicht gewogen is (is berekend op bewegende baby).
Ik had een babyweegschaal voor mijn dochter maar ik kan hem nergens meer vinden op zolder. Denk dat ik die heb verkocht.
De dierenarts belde net; hart, alvleesklier, lever, nieren en bloedplaatjes rood/plasma allemaal goed. De T4 daarentegen is 6.4 waar hij boven de 10 moet zijn. TSH niet bepaald nog. Ze gaat nu Gent mailen wat hun advies is omdat we redelijk snel testen natuurlijk.
Synemios, wat is jouw advies/ervaring met die te lage T4? Hoe snel daalt dat überhaupt nog verder? En wat gaat dat voor kwaad doen/schade aanrichten?
De dierenarts belde net; hart, alvleesklier, lever, nieren en bloedplaatjes rood/plasma allemaal goed. De T4 daarentegen is 6.4 waar hij boven de 10 moet zijn. TSH niet bepaald nog. Ze gaat nu Gent mailen wat hun advies is omdat we redelijk snel testen natuurlijk.
Synemios, wat is jouw advies/ervaring met die te lage T4? Hoe snel daalt dat überhaupt nog verder? En wat gaat dat voor kwaad doen/schade aanrichten?
De t4 hoeft niet perse verder te dalen, die kan ook terug stijgen.
Welke schade het aanricht kun je misschien beter aan je dierenarts of Gent vragen.
Dat ligt ook aan de duur en aan de ernst en bij katten is er niet veel over bekend.
IK heb wel begrepen dat ze er bij veel oudere katten niets aan doen.
Bij Lizzy was het een totaal ander verhaal want die t4 zakte pas na ruim een jaar en zij had echt klachten en had een hele trage hartslag en ze was geen oudere kat.
Welke schade het aanricht kun je misschien beter aan je dierenarts of Gent vragen.
Dat ligt ook aan de duur en aan de ernst en bij katten is er niet veel over bekend.
IK heb wel begrepen dat ze er bij veel oudere katten niets aan doen.
Bij Lizzy was het een totaal ander verhaal want die t4 zakte pas na ruim een jaar en zij had echt klachten en had een hele trage hartslag en ze was geen oudere kat.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Dit staat op de site van Gent:
Dus ik denk dat het advies gaat zijn om af te wachten.Een klein aantal katten zal na de behandeling te weinig schildklierhormoon aanmaken (= hypothyroïdie). Dit kan tijdelijk en voorbijgaand van aard zijn, maar het kan soms enkele weken tot maanden duren eer de schildklierwerking hersteld is. Vandaar ook de lange periode van opvolging (12 maanden). Bij sommige poezen is er na de radiojoodbehandeling echter onvoldoende normaal schildklierweefsel over en zullen ze hypothyroïd blijven. Als dat gebeurt, dan kan het tekort aan hormoon aangevuld worden door medicatie (schildklierhormoon) te geven. Dit wordt door de katten zeer goed verdragen. Ook als de nierwerking in het gedrang komt, is het aangeraden om hormoon te supplementeren, om zo de nieren wat te ondersteunen.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Heb een hele lieve dierenarts die heel kundig is maar heb in dit geval het idee dat hier meer waardevolle ideeën en meningen en advies vandaan komt. Dat komt denk ik door de ervaring die hier is en bij mijn dierenarts minder is in deze casus.
Afwachten zal het inderdaad worden, maar het is voor Noa zo sneu dat ze zo depressief is nu. Dat wens ik haar niet. Verder heeft ze nu geen levensbedreigende klachten, geloof ik. Ik ben ook zo goed in afwachten.. not.
Dat stukje van Gent had ik inderdaad ook gelezen; dankjewel!
Afwachten zal het inderdaad worden, maar het is voor Noa zo sneu dat ze zo depressief is nu. Dat wens ik haar niet. Verder heeft ze nu geen levensbedreigende klachten, geloof ik. Ik ben ook zo goed in afwachten.. not.
Dat stukje van Gent had ik inderdaad ook gelezen; dankjewel!
Ik begrijp je gevoel heel goed, je bent nu eigenlijk machteloos, je wilt dat ze zich goed voelt en dit is niet wat je voor ogen had bij deze behandeling.
Laat ik het anders stellen:
Ik heb zelf altijd het gevoel/idee gehad dat er te gemakkelijk gedacht wordt over hypothyroïdie bij katten.
Ook omdat er dus gezegd wordt dat ze alleen behandelen bij katten die er last van hebben, terwijl bij alle levende wezens waar het bij bekend is /vaak voorkomt ook zonder raj er wel wordt behandeld met hormonen.
Ik weet en dat is ook wel bekend dat het de doorbloeding van de nieren beïnvloed, het heeft uiteindelijk ook effect op het hart, de spijsvertering ( vandaar het slechte eten en toch aankomen) de huid Lizzy had typische symptomen die ze ook bij honden zien aan beide kanten onder haar oksels jeukerige nare plekken.
Haar gezichtsuitdrukking was ook heel raar, ik kan het niet eens omschrijven.
Die depressie was hartverscheurend.
Ik herkende veel symptomen die je ook bij mensen ziet, en heb zelf gevraagd de tsh te testen en die was echt heel hoog,
Maar dat is wel pas na langere tijd.
Ik liep ook tegen muren op, niemand eigenlijk die ons goed kon helpen en mijn dierenarts had het nooit mee gemaakt bij een kat.
Het metabolisme bij een kat is ook anders en over de dosering voor katten van de forthyron was ook niet veel bekend.
Op Facebook zijn er 2 groepen maar dat gaat vooral over kittens met een aangeboren afwijking en niet over katten na RAJ behandeling, op een enkeling na.
Maar daar zie je dezelfde verhalen wereldwijd, artsen die niet weten wat ze ermee moeten en zelfs artsen die weigeren de tsh te testen.
En ik vind het heel jammer dat er ook niet veel over verteld wordt vanuit Lienden, Gent, Utrecht die wel succes verhalen plaatst maar niet de andere kant.
Als je zoekt op hypothyroïdie bij mensen of honden kun je wel meer vinden.
Laat ik het anders stellen:
Ik heb zelf altijd het gevoel/idee gehad dat er te gemakkelijk gedacht wordt over hypothyroïdie bij katten.
Ook omdat er dus gezegd wordt dat ze alleen behandelen bij katten die er last van hebben, terwijl bij alle levende wezens waar het bij bekend is /vaak voorkomt ook zonder raj er wel wordt behandeld met hormonen.
Ik weet en dat is ook wel bekend dat het de doorbloeding van de nieren beïnvloed, het heeft uiteindelijk ook effect op het hart, de spijsvertering ( vandaar het slechte eten en toch aankomen) de huid Lizzy had typische symptomen die ze ook bij honden zien aan beide kanten onder haar oksels jeukerige nare plekken.
Haar gezichtsuitdrukking was ook heel raar, ik kan het niet eens omschrijven.
Die depressie was hartverscheurend.
Ik herkende veel symptomen die je ook bij mensen ziet, en heb zelf gevraagd de tsh te testen en die was echt heel hoog,
Maar dat is wel pas na langere tijd.
Ik liep ook tegen muren op, niemand eigenlijk die ons goed kon helpen en mijn dierenarts had het nooit mee gemaakt bij een kat.
Het metabolisme bij een kat is ook anders en over de dosering voor katten van de forthyron was ook niet veel bekend.
Op Facebook zijn er 2 groepen maar dat gaat vooral over kittens met een aangeboren afwijking en niet over katten na RAJ behandeling, op een enkeling na.
Maar daar zie je dezelfde verhalen wereldwijd, artsen die niet weten wat ze ermee moeten en zelfs artsen die weigeren de tsh te testen.
En ik vind het heel jammer dat er ook niet veel over verteld wordt vanuit Lienden, Gent, Utrecht die wel succes verhalen plaatst maar niet de andere kant.
Als je zoekt op hypothyroïdie bij mensen of honden kun je wel meer vinden.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Heb zojuist de dierenarts gevraagd of er nog bloed is en of ze de TSH nog mee kunnen pakken. De dierenarts vroeg vanmiddag of ik medisch onderlegd was
maar dat is niet. Al woon ik met dochter ook bijna in het ziekenhuis. Een kat is weer een hele andere wereld.
Ik wil nu best afwachten, meteen naar medicijnen grijpen is wellicht ook niet handig. Maar ik ga dit geen maanden aankijken. Hoe lang heeft het bij Lizzy geduurd eer je aan medicatie begon? Het is inderdaad hartverscheurend. Al ligt ze nu wel weer heerlijk opgekruld op schoot te dromen;

Ik wil nu best afwachten, meteen naar medicijnen grijpen is wellicht ook niet handig. Maar ik ga dit geen maanden aankijken. Hoe lang heeft het bij Lizzy geduurd eer je aan medicatie begon? Het is inderdaad hartverscheurend. Al ligt ze nu wel weer heerlijk opgekruld op schoot te dromen;

Je hebt nu niet zoveel aan die tsh waarde, zelfs als die heel hoog is niet.
Je kunt nu geen hormonen geven en deze waarde zegt nu niet zoveel omdat het nog alle kanten op kan gaan.
Waarom niet eerst het antwoord van gent afwachten?
tsh waarde kunnen ze niet zelf bepalen dat moet opgestuurd worden en op het labformulier aangegeven worden dat het om een kat gaat.
Nogmaals bij Lizzy was het totaal anders, die had er al ruim een jaar opzitten dus we wisten bij haar dat deze uitslag vast stond.
We zijn bij haar toen het vast stond begonnen dus niet binnen de tijd dat die schildklier nog tijd nodig had.
Bij haar bleef het hoog.
en daarna zakte het heel hard naar beneden.
Je kunt gent zelf ook gewoon mailen en je vragen aan ze stellen, hebben wij ook gedaan toen.
Je kunt nu geen hormonen geven en deze waarde zegt nu niet zoveel omdat het nog alle kanten op kan gaan.
Waarom niet eerst het antwoord van gent afwachten?
tsh waarde kunnen ze niet zelf bepalen dat moet opgestuurd worden en op het labformulier aangegeven worden dat het om een kat gaat.
Nogmaals bij Lizzy was het totaal anders, die had er al ruim een jaar opzitten dus we wisten bij haar dat deze uitslag vast stond.
We zijn bij haar toen het vast stond begonnen dus niet binnen de tijd dat die schildklier nog tijd nodig had.
Bij haar bleef het hoog.
en daarna zakte het heel hard naar beneden.
Je kunt gent zelf ook gewoon mailen en je vragen aan ze stellen, hebben wij ook gedaan toen.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise