Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Lieselotje »

Yo16Ka16No11 schreef:Ja Mirjam, mijn idee is dat bij 2x daags de spiegel in het bloed stabieler blijft dan eens per etmaal. Zo te lezen ondersteun jij die gedachte.
Ik ondersteun het ook 2x daags. Bij lotje gaf ik ook 2x daags en het liefst exact 12 uur ertussen en dat ging heel goed. Pfff is wel heel laag 2. Is het misschien dan een optie om bijv. even geen te geven? Is het zo dat als je bijv. Even niets geeft de waardes weer omhoog gaan? En dan 2x daags. Ach wat moet yoki zich rot voelen.
Knuffel voir Yoki.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dank je Lieselotje, ik zal je knuffel overbrengen.

Tja, wat je zegt is geen gekke gedachte maar ik heb geen idee. Ik zal 'even stoppen' om de schildklier weer te laten stijgen met de da overleggen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cerna

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Cerna »

Gelukkig heb je geen drie weken gewacht met de controle want ik vrees dat Yoki er dan niet meer geweest zou zijn.

Ditzelfde heb ik met Cochi gehad: van heel hoog binnen no-time naar veel te laag en daarna begon het gedoe, dan weer te hoog, dan weer te laag totdat ik -eigenwijs - besloot om zelf de dosering te gaan bepalen en daarna werd hij stabiel. Volgens de da was het niet goed om de ene dag meer te geven dan de andere dag, maar bij Cochi werkte het en dat was het belangrijkste.

Over twee weken maar weer controle.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dankzij jouw opmerking heb ik het naar voren getrokken :eclap:
Heb jij trouwens Felimazole gebruikt of Carbimazol? Lees bij Felimazole dat ze dit vaak slecht verdragen.....

Volgende week gaan we alweer opnieuw meten en dan uitgebreid bloedbeeld met nier-en leverwaarden.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cerna

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Cerna »

Felimazole en ik heb bij Cochi nooit iets gemerkt van bijwerkingen.
Voor Cerná had ik ook Felimazole en bij haar was in het begin een beetje een eetstaking, maar Cerná had wel vaker van die buien dus ik weet niet of het aan de Felimazole gelegen heeft.

Carbimazol heb ik vroeger wel gehad voor Shura (overl. in 2005) en het voordeel van deze pillen is dat je het door het eten mag doen. Maar ze zijn, dacht ik, tegenwoordig slecht verkrijgbaar en wanneer een nierpatiënt slecht eet loop je het risico dat niet alles opgenomen wordt.
Is Yoki goed te pillen dan zou ik Felimazole kiezen. In ieder geval geen Carbimazol-oorzalf.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Het arme jochie voelt zich best lamlendig. Hij komt amper in beweging, ligt de hele tijd achter de bank tegen de kachel. Eten is hij zeer zeker niet uit zich zelf van plan! Mirtazipine durf ik even niet aan....

Gelukkig laat hij zich goed spuitjesvoeren en heb ik er nu een half blikje Gourmet mousse flink verdund met warm water ingekregen.

Later vandaag word ik toch nog even door de dierenarts teruggebeld of we niet beter even helemaal kunnen stoppen met de schildkliermedicijnen en dan volgende week eerst weer meten en op basis van dat resultaat eventueel voorzichtig weer beginnen. Maar dan niet meer 2x daags die 2,5 mg, maar bijv. eerst eens 1x daags 1,25 mg.

Dan na 1,5 week opnieuw meten.....
Laatst gewijzigd door Yo16Ka16No11 op 07 feb 2018 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

@ Annet, ik kan met Yoki alles doen...zolang hij maar niet naar de dierenarts hoeft. Dan raakt hij letterlijk overstuur met keelgeluiden en zoveel stress dat hij zelfs ademnood krijgt en begint te hoesten.

Felimazole 1,25 mg dat moet het dan voorlopig maar worden, thanks!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cerna

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Cerna »

Ik weet niet wat wijsheid is, maar helemaal stoppen lijkt mij niet verstandig (kan het echter niet beargumenteren, tis meer een gevoel). En 1x daags 1,25 is wel heel erg veel minder dan 5 mg. Ik zou zelf op 2x 1,25 gaan zitten. Dan geef je de helft en schiet het niet zo snel weer omhoog. Dat is namelijk ook niet goed.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Ilone »

Achgos..... Arm ding. Gelukkig laat hij het allemaal wel toe.
Ben het persoonlijk wel met Annet eens, misschien eerst eens kijken wat het doet wanneer je halveert? Dus 2x dd 1,25?

Toevallig vanmiddag met de kat van mijn tante voor controle geweest, is 28/12 met de Felimazole gestart. Zat toen boven de 104 (schijnt dat ze niet hoger kunnen meten) en nu nog steeds. Dus van 1x dd naar 2x dd gegaan.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

De dierenarts is het ook niet met me eens ;-). Was van mijn kant niet een verstandig idee, maar meer gevoed door dat ik zijn ellendige gevoel snel wil oplossen...maar inderdaad niet de oplossing.

Deze week krijgt hij alleen 's morgens 1 tablet van 2,5 mg Thiafeline. Felimazole kopen zij niet standaard in, maar gan ze voor me bestellen in 1,25 mg.

Tot de meting van volgende week blijft hij dus op 2,5 mg per etmaal. De meting zal aangeven, beetje erbij of beetje eraf. En voorlopig Yoki maar helpen met inname van voer en vocht.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wat een gevoelig ding is zo'n schildklier :grin: .

Hij is nu 2 dagen op de helft van de dosering van de oorspronkelijke 5 mg. Gisteren was hij overdag nog lamlendig en weigerde te eten. Vannacht begon hij weer uit zichzelf te eten en te drinken en vandaag wil hij weer naar buiten, de kledingkasten in en jaagt hij op zijn speelgoed muisjes.

We gaan de goede kant op!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Dinky »

Wat enorm fijn dat je nu al zo'n enorme verbetering merkt!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Gelukkig dat hij zich weer beter voelt - inderdaad een precisie-instrumentje, zo'n schildklier.
Hopelijk is dit de juiste dosering voor Yoki.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Lieselotje »

Fijn dat het zo snel beter gaat
Cerna

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Cerna »

Mooi bericht en hopelijk is 2,5 mg de juiste dosering voor Yoki.

De schildklier is inderdaad een heel gevoelig orgaantje. Ik ben zelf schildklierpatiënt en een hele enkele keer vergeet ik wel eens om mijn Euthyrox in te nemen. Wanneer ik mij dan halverwege de dag beroerd ga voelen hoef ik maar in het medicijnkastje te kijken om te zien dat ik het pilletje ben vergeten.
Plaats reactie