Diefstal raskat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Diefstal raskat

Bericht door Peet »

pearlsofpassion schreef:

Het kan best zijn dat honden die enkel voor de plas buiten komen zielig zijn, maar toch maakt niemand je dan uit voor dierenbeul. Ideaal is het geen van beide, honden of katten binnen, maar onze omgeving is nu eenmaal niet meer ideaal... En we moeten er het beste van maken, en onze dieren met ons.
Op het hondenforum wel hoor ;-) Ik zal ook niemand voor dierenbeul uitmaken daarvoor, maar eens ben ik het daar ook niet mee. Maar goed, dat is een andere discussie, haha.

Verder ben ik het met je eens. Katten liepen altijd vrij rond, dus het hoort gewoon zo.
Ik heb het ook áltijd geroepen. Tot ik zo'n dropje van mezelf kreeg.... ik vond ze te lief, te kostbaar om risico's mee te nemen.

En Dinie, ik reageer nu eigenlijk ook niet eens meer op de TS. Want daar ben ik eigenlijk ook wel een beetje klaar mee.
Kom dan niets vragen als je zelf al je mening hebt gevormd en totaal niet open staat voor andere meningen. Dan ben je er gewoon voor jezelf al uit. Prima hoor. (althans, als ze dat zelf vind dan)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, op een hondenforum. :roll: :-)
Das wat anders dan op de mens in de straat. Hier wordt toch ook anders gereageert...
Ik keur dat ook niet goed. Ik vind dat je voor je dieren moet zorgen, en zij er niet enkel moeten zijn voor jou en wanneer jou dat uitkomt. Anders moet je ze niet nemen.
Maar dat is inderdaad een andere discussie. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Diefstal raskat

Bericht door achtpuntzes »

als ik in mijn omgeving kijk zie ik veel hondeneigenaren die niet eens uitlaten...

af en toe een poepje opruimen in de tuin is toch veel makkelijker da 4 a 5 keer per dag de deur uit te moeten, is dan de uitleg...

dat vind ik zielig... en dan gezellig in de zomer buiten zitten in je stinkende tuin vol hondendrollen...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Mijn ouders doen het ook zo. Spijtig genoeg.
Ale, mijn pa gaat er te weinig mee wandelen, het is niet dat het nooit gebeurt. Ik heb hem zaterdag nog meegenomen. Maar in den regel gaat hij dus ook in de tuin.
Het is wel een tuin van een hectare, moet ik er even bij zeggen, waarvan hij op 3/4e mag. De rest is moestuin, boomgaard en kippenren (waar nu ook mijn konijnen zitten) en aangezien het een jachthond is, is het wel goed dat hij daar niet bij kan.
Maar goed, dat is dus eigenlijk niet de bedoeling, mijn ma vind het ook niet kunnen, maar mijn pa wou zo graag een hond...
Ik krijg er wel de kriebels van als ze naar de winkel wandelen en de hond niet meenemen omdat hij zogezegd niet buiten kan wachten. :roll: Als ik met die hond ga, wacht hij heel mooi buiten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

Potverdorie zeg... ik word er nu een beetje kwaad om. (sommigen van jullie)
Ik heb hier de start van deze topic gecopieerd. Degene die de topic heeft geopend: ik dus, heeft geen meningen gevraagd over het wel of niet naar buiten laten van katten. Sterker nog; er wordt duidelijk gezegd dat dat niet de discussie is die ik op wil starten. Tuurlijk mag het even genoemd worden, maar daar blijft het bij. Aan mij wat ik daarmee doe, niet aan jullie. En vervolgens verwijten dat ik niet klakkenloos een andere mening aanneem, is gewoon idioot!

Het staat al vast dat onze kat naar buiten gaat. De vraag is gericht op wel of niet een raskat. Dat lijkt mij een geheel andere discussie.

Het is dus totaal onterecht dat er steeds weer gedwongen wordt dat ik deze discussie moet gaan voeren. Als ik niet in ga op de ontstane discussie, die dus strikt genomen offtopic is, zijn er een aantal "klaar met mij"... Pot verdorie zeg... ik ben behoorlijk klaar met jullie.....

Ik heb al mijn berichtjes terug gelezen en steeds wijs ik hier weer op... Ik weet ook niet meer hoe ik dat duidelijker moet maken. Echt uitnodigend voor "nieuwe leden"is het hier niet op deze manier.
Reb schreef:Hoi allemaal, een vraagje! Misschien dat jullie dat weten.

1van onze 2 katten is een paar maanden geleden overleden. We denken erover om misschien weer een nieuwe kat erbij te willen. Dit keer een raskat. Ik vind dat katten lekker vrij buiten moeten kunnen lopen. (dit is niet de discussie die ik wil opstarten) wij wonen in een autoluwe buurt, hebben zelfs geen straten, alleen parkeerplaatsen. Geen potentiële gifmengers en verder ook een rustige dorpse omgeving.

Met een raskat ben ik alleen bang voor diefstal. Ik vroeg me af, hoe reeel is diefstal van een raskat? De buuf heeft al jaren een raskat buitenlopen en nooit problemen gehad. En ik ken ook eigenlijk geen verhalen uit mijn omgeving van mensen die het weleens hebben meegemaakt. Het zal ongetwijfeld weleens voorkomen, maar hoevaak?

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Bvd
PS prima hoor, als sommigen offtopic toch deze discussie willen voeren, maar het staat los van mij en de topic die ik startte.
manon3

Re: Diefstal raskat

Bericht door manon3 »

Reb,

Ik zal als eerste toegeven dat je helemaal gelijk hebt.Ook ik heb me schuldig gemaakt aan deze discussie zoals je wellicht weet.En dan vooral over het wel of niet naar buiten laten van katten.
Terwijl jij nou juist hierover niet wilde discussieren.Mijn excuses hiervoor.

Maar weet je wat er vaak gebeurt als je een topic start?
Als er al heel veel berichten zijn gepost dan weten de mensen vaak niet meer waar het in eerst instantie over ging.Dan reageren ze op berichten van andere mensen en dus niet op het oorspronkelijke bericht.
En dat had ik dus ook gedaan.Maar dat gebeurt heel vaak in topics, dat mensen dus eigenlijk 'n beetje off-topic gaan.Vandaar dus.Maar je hebt gelijk hoor.
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

@sannie..XX : ik denk dat jij helemaal gelijk hebt... je doet het nooit goed als baas. Het probleem met dit soort discussie is, dat als je bijvoorbeeld in deze discussie de mening hebt dat katten buiten horen te zijn, kan dat bij iemand die de mening heeft dat katten binnen horen te blijven over komen als verwijt. Zij gaan defensief reageren. Zo ook omgedraaid. Als het gaat over iets wat je erg dierbaar is, wil je niet te horen krijgen dat je evt niet goed doet. Ik denk dat dat een heel natuurlijke reactie is.
Borstvoedingsdiscussies lijken wat dat aan gaat hier ook vreselijk op. Die lopen ook meestal uit de hand.

Ik denk wat de katten aan gaat de waarheid gewoon in het midden ligt. Voor beide kanten is wat te zeggen en je hebt maar gewoon respect te tonen voor wat de ander kiest.

over de honden. Het valt me op dat het wel zielig gevonden wordt voor een hond om niet/weinig buiten te komen en voor een kat dus over het algemeen niet. Dubbel is dat. Zeker dat dat als argument gebruikt wordt om een kat binnen te houden.
Persoonlijk denk ik dat een hond en een kat niet te vergelijken zijn, het zijn totaal verschillende beesten en totaal verschillende behoeftes.
Mijn hond loopt elke dag zeker een uur los. Maar als ik naar huis ga, gaat het beest vanzelf met mij mee...
Onze kat doet dat nog niet.... wat ik al eerder schreef: een hond dient de mens, de mens dient de kat.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

En omdat de kat de mens niet dient verdient hij geen bescherming?
Tuurlijk zijn het andere dieren, maar het is niet omdat je kat jou niet vanzelf volgt, dat je dat dan maar zo moet laten. Dan is het maar zijn eigen schuld of wat? Dat vind ik echt geen redenatie.
Je moet voor een kat gewoon wat meer moeite doen om zijn veiligheid zeker te stellen, dat is alles.
En als een hond in zo'n groot huis zit dat hij rond kan rennen, spelen en stoeien met zijn vriendjes en een groot raam heeft om achter te zonnen, zie ik niet in waarom dat zieliger zou zijn dan een kat. Als hij die ruimte niet heeft, wel.

En de discussie ging inderdaad al een tijdje niet meer over jouw specifieke geval. Ik dacht dat daarin alles wel al gezegd was. Topics gaan soms wel eens verder dan de oorspronkelijke vraag, ik zie niet in wat daar verkeerd aan is. Het gaat dan ook niet meer over jou, dus je kiest zelf of je je aangesproken voelt of niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Diefstal raskat

Bericht door achtpuntzes »

hier de link over het topic kat binnen of buiten.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=195

kunnen de mensen die hier over willen discussieren dat aldaar doen. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

nee, sorry, dat is niet het punt wat ik probeer te maken. Het punt is dat ik niet vind dat een hond en kat vergelijkbaar zijn. Ze hebben andere behoeftes....

En mijn reaktie was een reaktie op berichten van castratenkoor en peet. Prima als het niet meer over mij gaat, en je wil offtopic verder discuseren, maar niet verwachten dat ik daar dan aktief aan meedoe. Niet leuk om dat weer een reactie te krijgen dat er weer iemand Klaar met mij is.... Diegene probeert mij er dan dus weer wel bij te betrekken op een niet zo'n vriendelijke manier, zo zijn mijn katten al een keer doodgewenst door iemand en word ik op een bepaalde manier neergezet dat ik weiger op een vraag in te gaan, wat ook weer van respectloosheid getuigd. Er wordt dan zeker opgedrongen dat ik mee moet doen aan een discussie die ik niet gestart ben en ook aan heb gegeven niet aan mee wil te doen....
Vandaar dus mijn reactie.
Laatst gewijzigd door Reb op 15 aug 2011 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Diefstal raskat

Bericht door achtpuntzes »

hoe staat het eigenlijk met het orienteren, Reb?

komt er nog een (ras)kat?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Diefstal raskat

Bericht door Mirjam86 »

Oké, dus jouw vraag is eigenlijk: wel of geen raskat? En niet: raskat wel of niet naar buiten?
Ik heb je vraag verkeerd begrepen, dacht dat je wilde weten of je een raskat naar buiten zou moeten laten. Vandaar dat ik vond dat het erop leek dat je de beslissing al hebt gemaakt, en ik niet snapte dat je de vraag dan alsnog stelde.

On-topic dan: hoe groot het risico is dat een raskat gestolen wordt weet ik niet, wel ken ik maar liefst 3 gevallen waarbij de (ras)kat nooit terug is gekomen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

@achtpuntzes:

Ja er komt denk ik nog wel een kat. Niet nu, niet volgende week of volgende maand. Misschien daarna, misschien over een jaar, of misschien pas als Fauk, onze huidige kat dood is. Ik weet het niet. Ik ben gewoon nog aan het orriënteren. Ik laat het weer even zakken en dan pak ik het weer op. Ik wil niet onbezonnen een kat nemen, waar ik misschien wel 20 jaar spijt van kan krijgen. Niet leuk voor mij, niet leuk voor de kat. komt tijd komt raad. Ik heb geen haast.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Diefstal raskat

Bericht door achtpuntzes »

helaas denkt niet iedereen er zo over, Reb...

2 van mijn poezen heb ik overgenomen van een vrouw met psychische klachten. die had in een opwelling besloten 2 kittens te kopen, en nog geen twee maanden later kon ze er al niet meer voor zorgen en werd ze opgenomen.

ik hoorde dat ze toen ze een half jaar later uit de inrichting kwam dat ze meteen weer 2 kittens gehaald heeft :( en die zijn inmiddels ook weer bij haar weg...

diefstal van raskatten: het zal ongetwijfeld wel eens gebeuren. ik herinner me een geval in het nieuws waar er een raskat op klaarlichte dag uit een dierenasiel of pension omgeving amsterdam werd gestolen, begin dit jaar.

je hebt overal mensen voor. dezelfde lui die hun leven wagen door koper te stelen rond de spoorlijnen, zullen ook jouw raskat wel niet laten lopen als ze hem zien.

in hoeverre er een analyse te maken is betreffende het risico van diefstal van buitenlopende raskatten weet ik niet. in een stad lijkt het me vragen om problemen. middenin de polder lijken de risico's me wel aanvaardbaar... er van uit gaande dat je de buren een beetje kan vertrouwen...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

@8.6
Gevoelsmatig denk ik dat ook, dat je in een dorp minder risico loopt. Eerlijk gezegd doe zelden mijn fiets op slot en ook mijn tuindeur (hoofdingang van ons huis) zit overdags zelden op slot. Moet je in een stad ook niet doen. Aan de andere kant is dat natuurlijk weer gefungeerd op niets...
Ik hoopte op ervaringsverhalen. Mensen die hun raskat buiten laten lopen, of mensen kent die dat doen. Eigenlijk de ervaringen die ik heb gelezen zijn katten uit asiels, maar die gasten breken net zo goed in je huis in.
De enige die ik ken is mijn buuf met een zwarte pers. Dat gaat nu een jaar of 4 gewoon goed.
Plaats reactie