Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Caatjebenjeboven »

Ik ga even reclame maken, weet niet of dat mag maar ik heb hét kattengrit gevonden.
Cat's best bij Zooplus.
Dat ruikt zelfs lekker, ook na 2 weken enkel uitscheppen. Het is klontvormend en je mag het zelfs doorspoelen.
Ik heb er heel wat uitgeprobeerd en aangezien één bak nu nog in onze woonkamer staat, zijn luchtjes ongewenst. Alleen als ze poepen moet ik wel meteen in actie komen want ik weet niet hoe jullie dat doen, ik vind kattenpoep altijd stinken, welk voer ik ze ook geef (oké, ik heb ze nog niet allemaal uitgeprobeerd). Poep stinkt gewoon, vooral bij vleeseters.
Terug naar het grit; het is zacht voor de pootjes, niet al te zwaar en zeker niet de duurste.
Bovendien doe ik nu heel erg lang met een zak.

Tot zo ver deze reclameboodschap.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

even gekeken en ook de enthousiaste reacties bij Zpls gelezen.
hoe zwaar is het eigenlijk?
ik doe maanden met de goedkoopste variant van de Biokats, dagelijks even door de frituurzeef en klaar is kees. hier graaft geen enkele kater zijn drollen onder, maar ze stinken eigenlijk nauwelijks, dus ik vind dat geen probleem.
houtkorrels zijn hier al eens hardgrondig afgekeurd, ruikt dit naar houtkorrelvulling?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door miele2010 »

Mag ik er ook nog eens op wijzen dat proplan delicate sensitive kattenbrokjes helemaal geen granen bevatten en dus niet schadelijk zijn voor de nierfunctie, wat sommigen hier in het begin van het topic (van ondertussen al een jaar geleden) foutelijk beweren!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

de discussie aan het begin van dit topic ging, voorzover ik het over de juiste berichten heb (volgende keer linkje erbij miele?) over de relatie blaasgruis en hoog graangehalte in pro plan (geen exacte soort gespecificeerd)
en blaasgruis is blaasgruis en heeft met het functioneren van de nieren als zodanig niks te maken.

hieronder de samenstelling van die soort pro plan en hiermee is de kans op blaasgruis inderdaad vrij gering.
zit wel methionine in en eiwitgehalte van 40, allebei niet zo jofel voor de nieren trouwens..

Samenstelling:
Kalkoen (18%), rijst (18%), maïsglutenmeel, gedehydreerde kalkoenproteïne, rijstglutenmeel, maïs, dierlijke vetten (gestabiliseerd met gemengde tocoferolen), eipoeder, autolysaat, suikerbietenpulp, visolie, gist, kaliumchloride, calciumcarbonaat, mineralen, cholinechloride, L-arginine, L-Lysine, natriumchloride, DL-methionine.

analyse

ruwe as 7.0 %
ruw vet 18.0 %
fosfor 1.0 %
ruwe vezel 1.0 %
calcium 1.1 %
linolzuur 2.0 %
vocht 7.5 %
ruw eiwit 40.0 %
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door miele2010 »

Adriana, Boemie de TS geeft in haar allereerste bericht wel duidelijk aan dat ze de delicate soort gebruikt van proplan... Maar goed, geen muggenzifterij en zeker niet over iets van meer dan een jaar geleden... Sorry.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

miele2010 schreef:Mag ik er ook nog eens op wijzen dat proplan delicate sensitive kattenbrokjes helemaal geen granen bevatten en dus niet schadelijk zijn voor de nierfunctie, wat sommigen hier in het begin van het topic (van ondertussen al een jaar geleden) foutelijk beweren!

Hoe geen granen? :eeh:
Mais en rijst is in mijn ogen toch echt wel granen...
Blaasgruis zullen ze er niet van krijgen met die methionine erin, maar dat schijnt inderdaad nogal belastend te zijn voor de nieren. Die granen dus niet, maar andere zaken wel.
Als je de samenstelling bekijkt vraag ik me ook af hoeveel van die eiwitten van dierlijke en hoeveel van plantaardig oorsprong zijn. Wat granengluten erbij brengt het eiwitgehalte omhoog, maar is niet erg gezond voor de kat...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

het ene graan verteert anders dan het andere en de gehaltes zetmeel in granen verschillen.
mais(kolf) kun je geen graan noemen en van rijst vraag ik het me ook af. dus wat wordt bedoeld met 'granen'?
tarwe-(zetmeel) is doorgaans de boosdoener voor blaasgruis en overwicht.

snap niet dat er methionine in zit met zulk hoog eiwitgehalte. dat spul wordt toegevoegd om urine aan te zuren en het vermoeden bestaat dat het op den duur nierschade veroorzaakt.
de oorsprong van eiwitten maakt voor de nierbelasting weinig uit, het is zelfs zo dat plantaardige eiwitten veel minder afvalstoffen (ureum) geven dan dierlijke.
gluten zijn eiwitten van plantaardige oorsprong en dus niet perse ongezond voor een kat.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 6#analysis

qua samenstelling is dit voer voor katten < 10 jr best goed, het is zeker weten met euro 10,- per kg ook vrij duur en verpakkingen groter dan anderhalve kilo zijn er niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door miele2010 »

Adriana, in de delicate sensitive soort bestaan er verpakkingen van 400 gr, 1,5 kg, 3 kg en 7,5 kg maar bij zooplus.nl zijn enkel de zakken van 1,5 kg te koop. Ik bestel altijd de grote zakken van 7,5 kg bij Tom en co in België en die kosten 65 euro per grote verpakking.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana schreef:de oorsprong van eiwitten maakt voor de nierbelasting weinig uit, het is zelfs zo dat plantaardige eiwitten veel minder afvalstoffen (ureum) geven dan dierlijke.
gluten zijn eiwitten van plantaardige oorsprong en dus niet perse ongezond voor een kat.
Tja, daar ben ik het gewoon compleet oneens mee. ;-)
Volgens mij is een kat niet gemaakt om op plantaardig voedsel te functioneren, en koolhydraten zijn al helemaal niet gezond.
Ook is er een verschil in vertering tussen eiwitten uit groenten en gluten uit granen.
Maar goed, daar gaat het hier niet om.

Mais en rijst is in mijn ogen ook granen. Granen zijn gewoon zaden van gedomesticeerde grassen die als voeding voor de mens gebruikt wordt. Daar zijn zowel mais als rijst een voorbeeld van. En zelfs als het geen granen waren is het niet iets dat door zijn samenstelling en hoog zetmeelgehalte in kattenvoer thuishoort. Dat tarwe nog erger is wil ik gerust aannemen...
Alle granen groeien in aren, de kolf van mais heeft gewoon wat meer tussenweefsel, maar is in wezen hetzelfde.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

nog een aanvulling: als je naar de ingredientenlijsten van dieetvoer voor nierkatzels kijkt, dan zie je dat die tegenwoordig steeds vaker een ook hoger gehalte aan plantaardig eiwit hebben, vaak gefermenteerd.
nierkatzels zijn medisch behoorlijke zorgenkinderen en dan zou men iets in het voer stoppen dat slecht verteert en veel afvalstoffen veroorzaakt? .. dacht het toch niet..
en je kunt er van op aan dat daar heel erg veel research onder zit.. maar ik weet dat je het daar niet mee eens bent en even goeie vriendjes.
en op barfplaats kun je lezen dat het slecht afloopt met katten die met 100% vlees worden gevoerd, die krijgen gebreksziektes en gaan kwakkelen. dat is ook vrij onnatuurlijk en ik weet dat je het ook daar mee oneens bent maar volg maar eens een kat in de natuur. die scharrelt het hele etmaal zijn kostje bij elkaar en daar zitten bessen, grassen en paddestoelen bij... katten kunnen ook niet zonder koolhydraten trouwens..
ik ken geen enkel voer dat voor 100% uit (gekookt) vlees bestaat.... en dat is heus niet omdat er goedkope vulling in moet hoor..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

Het loopt helemaal niet slecht af met katten die op 100% rauw vlees gevoerd worden. Zowat 90% van alle katten op barfplaats krijgt helemaal geen plantaardig voer binnen, enkel dierlijk. Niet enkel spiervlees natuurlijk, want daar loopt het wel slecht mee af, dan krijg je all-meat-syndrome. Maar daar heeft niemand het hier over.

Dat ze bij kattenbrokken en blik allerlei synthetische zaken moeten toevoegen opdat de kat niets tekort zou komen is gewoon omdat ze bij het productieproces alle goede stofjes in het rauwe voer vernielen. Die worden er dan dus achteraf terug bijgevoegd om geen tekorten te krijgen. Maar zoals met alle synthetische zaken, houdt dat ook risico's in. Minder goede regeling in opname vb.
Zo kan je eigenlijk gelijk wat voeren, zowat alles vernielen door enorme verhitting en er dan gewoon een vitaminenpreparaatje bij geven en alles is in orde ivm tekorten. En zo werkt dat bij brok en blik. Alleen kunnen zaken in het voer ook negatieve effecten hebben, en dat merken we bij de katten steeds meer...

Je kan ook zien dat nierkatten die 100% verse voeding krijgen het vaak stukken beter doen dan nierkatten die op die speciale nierdieetbrokken staan. Op barfplaats zijn verhalen van nierkatten die nog 10jaar doorgaan. Dat zie je op brokken of blik niet voorbijkomen... Niet enkel op barfplaats maar ook vb Kattebella heeft een nierkat op vers die er nog steeds is.
Ik ken niet veel nierkatten, dat is waar, jij hebt daar meer ervaring mee, maar enkel met nierkatten op voornamelijk brok en blik... Ik kijk gewoon om me heen en neem alle verhalen even goed in me op en daar haal ik dat uit... Dat is dan wat ik geloof...

Dat fabricanten van diervoeding iets in hun voer steken, is voor mij geen reden om aan te nemen dat het goed is. Net zoals die DL-methionine in blaasgruisvoeren zijn die plantaardige eiwitten in niervoeders niet noodzakelijk de beste keuze.
DL-methionine zit in brokken omdat de verzurende invloed van het verse rauwe vlees in brokken niet mogelijk is. Dus moeten ze wel wat anders verzinnen als ze nog willen verkopen.
Granen zitten in brokken omdat ze goedkoop zijn en omdat er zetmeel nodig is om een brok te vormen. Niet omdat dat gezond is voor de katten.
Plantaardige eiwitten zitten in nierbrokken omdat er geen fosfor mee gelinkt is, die erg schadelijk is voor de nieren, en die bij dierlijke eiwitbronnen zowat altijd erbij hoort. Niet omdat dat beter is voor de nieren. Plantaardige eiwitten zouden voor katten juist zwaarder te verteren zijn, en dat is logisch ook aangezien een kattenlichaam erop gebouwd is om dierlijke eiwitten te verwerken. Het gaat ook over de kwaliteit van de eiwitten en wat een kat nodig heeft om zijn lichaam te laten functioneren. Waar hij het minste werk aan heeft om om te bouwen tot wat hij nodig heeft. Het hele nier-eiwitverhaal is een stuk ingewikkelder dan gewoon een optelsommetje. Het hangt van zoveel invloeden en factoren af. En ik ben er echt niet van overtuigd dat de brokfabricanten dan de juiste richting uit gaan.
Je kan je ook eens afvragen hoe het komt dat zoveel katten nierfalen ontwikkelen. Was dat altijd al zo, ook bij wilde katten? Of komt het gewoon door die brokken en extra belasting door plantaardige eiwitten? Ik weet jouw antwoord daar al op hoor Adriana, en het is helemaal je goed recht om er je eigen mening over te hebben, maar ik blijf daarmee met vragen zitten, en ik zoek daar een antwoord op en kom op heel andere zaken en conclusies uit... En ik ben daar niet alleen in...


Volgens mij eten katten in het wild echt geen paddenstoelen en wortels hoor. Eens op een besje knabbelen, heel misschien en wat gras grazen dat wel, maar verder beperkt het zich tot wat darminhoud van de prooien.
Pas op, ik ben voor een deel planten en kruiden in een kattenvoeding en zal mijn katten ook niet op 100% dierlijke voeding zetten. Daar komt bij mij ook zo'n kleine 5% plantaardige zaken (vooral kruiden) bij, los van het gras dat ze zelf kunnen grazen. Maar noodzakelijk is dat zeker niet, in mijn ogen wel nuttig en wenselijk. En koolhydraten moet je echt niet, bovenop dat deel in de groenten, extra gaan toevoegen. Natuurlijk krijgen ze een klein deeltje binnen, en daar is ook niets mis mee, maar gaan kwart van hun dieet!

Enfin, ik ga er ook maar over ophouden. Ik heb nu mijn gehele conclusies uit opzoekingen neergeschreven. Nee, ik heb er geen linken van, die heb ik niet bijgehouden. Het is niet mijn bedoeling om je te proberen overtuigen, ik respecteer je eigen mening, ik wou daar gewoon de mijne tegenover plaatsen. Zodat mensen het ook van twee kanten horen...
Ik hoop dat je daar geen probleem mee hebt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

even over nierkatten en de rest laat ik voor jouw rekening en behoorlijk off-topic
jij hebt nog nooit zelf te maken gehad met een nierfaalkat en hebt je daar getuige je opm over plantaardige eiwitten ook nog nooit echt in verdiept.
en wees blij want de zorg is zwaar en de verzorging kostbaar.

als nierfaalkatten (chronisch en door acuut nierfalen) het goed zouden doen op vers vlees, dan hadden we in Pluis al lang enthousiaste ervaringen gemeld. met de gegevens bloedonderzoek nierwaardes van vóor en nà trouwens. en dat is wat ik iedere keer mis: een ronkend enthousiast verhaal maar zonder meetgegevens en je hoort nooit hoe het afloopt.
ik heb zelf ervaring met het voeren van vers gevogeltevlees in combi met medicatie en nierdieetvoer en die is zeer slecht. heb twee maal nierwaardes laten meten, voor en nà en behoorlijk verslechterd. dat kan eigenlijk ook niet anders als je goed nadenkt: veel hoger eiwitgehalte van relatief zwaar verteerbaar eiwit voor een nierfaalkat.

er is zegge en schrijve maar één nierfaler, waarvan de oorzaak niet bekend is (PKD gezien de zeer hoge crea..?) die vers vlees krijgt. het ziekteverloop bij PKD (verslechtering functioneren organen) verloopt anders dan bij het gebruikelijke nierfalen en dan hangt het bij PKD er dus vanaf hoeveel schade er inmiddels elders en in de nieren is aangericht en dat zie je alleen bij echo-onderzoek.
je slaat de plank m.i. behoorlijk mis als je dit als voorbeeld neemt om je theorie op te baseren.

dus kan ik iedereen dringend afraden om een nierfaalkat (chronisch en acuut) rauw vlees te geven. de verhalen op barf ken ik en daar staan verder zelden meetgegevens bij en ook niet hoe het is afgelopen, dat zijn incidentele berichten.

en als je goed nadenkt: stel dat dit zo ongelofelijdk veel beter voor nierfaalkatten is, dan was dit toch al lang opgenomen in de adviezen en behandelingsmethodes?
niet/niet/niet doen dus!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, want vers is gewoon geen aanvaarde methode onder dierenartsen omdat die enkel les krijgen van de brokkenproducenten.
Het tij is aan het keren, maar zoals met alles heel traag.

Vers is de natuurlijke voeding van een kat. Die wat de kat kreeg voor de mens zich ermee ging bemoeien. Ik begrijp maar niet waarom je er uberhaupt van overtuigd kan zijn dat de mens iets beter kan dan de natuur zelf. Dat is al vaak verkeerd uitgedraaid...

Je moet mij niet geloven, maar ik heb wel wat research gedaan op nierfalen. En niet op barfplaats, vorig jaar al, over het gehele net. Omdat ik in jouw verhaal met vragen bleef zitten. En ik heb antwoorden gehad, maar andere dan wat jij vertelt... En daar ben ik echt niet alleen in.
Dat van die plantaardige eiwitten heb ik inderdaad niet tegengekomen, maar wel waarom ze in nierdieetvoeren zitten en dat heb ik je vertelt: omdat ze geen fosfor met zich meebrengen.

Als je een kat die nierdieetbrokken krijgt wat vers gaat geven, gaat ze daar natuurlijk niet goed op reageren. Dat is nogal logisch... Het gaat over volledige vers voeren.
Dat er in Pluis geen vers gevoerde katten voorbij komen is ook niet verwonderlijk... Het wordt inderdaad gewoon erg weinig toegepast, niet bij gezonde katten, niet bij nierkatten.
Met nierwaarden zou je trouwens toch niet zoveel zijn want het is algemeen geweten dat vers gevoerde katten hogere nierwaarden testen zonder ziek te zijn. Gewoon omdat die brokken een andere waarde geven dan vers. Er is nog te weinig onderzoek naar gedaan om te weten welke waarden normaal zijn voor een versgevoerde kat. Het valt mij gewoon op dat de nierkatten op vers het veel minder slecht doen (beter eten, minder misselijk enz...) en langer leven. Dat haal ik uit de verhalen die ik tegen kom, het kan natuurlijk ook toeval zijn... Maar je zegt ook altijd zelf: kijk naar de kat, niet naar haar waardes.
En ik durft wedden dat het onder altijd vers gevoerde katten gewoon veel minder voorkomt waardoor ook minder verhalen. De nierkatten die op vers staan zijn ook op brokken opgegroeid... Er zijn maar heel weinig katten die op vers afgespeend zijn, omdat het nog in opkomst is. Maar daar heb ik dus geen verhalen van (logisch ook), dus ik kan het niet met zekerheid zeggen.

Dat mensen hier geen volledig verhaal geven, kan ik niets aan doen... Als je geen voorbeelden weet van nierkatten die het prima doen op vers, dan is dat niet mijn fout...
Maar het is niet omdat iets niet verteld wordt of niet onderzocht is, het bij voorbaat slecht is. Ook niet goed, maar ook niet slecht. En ik geloof nooit dat brokkenfabricanten het beste voorhebben met de kat. Die hebben enkel hun winst voor ogen. Dat wil niet zeggen dat het dan rommel is, maar het wil wel zeggen dat ik er nooit blind op zou vertrouwen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

ik geef het op Valerie! fosfor in verband brengen met plantaardige eiwitten.... hier stop ik verder met uitleggen en toelichten ..
en je rukt de uitdrukking 'kijk naar je kat, niet naar de waardes' volledig uit zijn verband..
je conclusies en zelfs oordelen kan ik ook niet volgen.. en je opmerkingen over nierkatten slaan nergens op.

wil alleen niet dat baasjes van nierkatten jouw therapie en adviezen gaan volgen zonder dat ze dat heel erg goed monitoren en dan zien ze vanzelf de crea en urea (en fosfor ip) naar boven schieten...
hun bezorgde dierenarts zal het dan verder wel toelichten..

overigens.. in landen waar geen metacam/meloxicam voorhanden is, Rusland bijvoorbeeld, komt nierschade op deze schaal helemaal niet voor!
en dat ligt in lijn met de waarschuwingen op de (Amerikaanse en Ned.) bijsluiter..
en ik denk langzamerhand dat het redelijk royale metacam-gebruik hier op den duur voor vrij veel nierpatientjes zorgt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, we gaan erover ophouden.
Jij hebt blijkbaar het gevoel dat ik jou niet begrijp, ik heb het gevoel dat je mij niet begrijpt.

Sorry als ik je uitdrukking uit zijn verband ruk, dat is niet de bedoeling... Ik bedoelde gewoon dat je moet kijken hoe de kat zich voelt en niet wat de waarden erachter zijn...
Ik zeg ook niet dat iemand ooit zomaar blindelings iets moet volgen. Niet van mij, niet van jou en ook niet van de dierenarts. Het is altijd kwestie van grondig en kritisch in te lezen en zelf je conclusies te trekken, en dat is wat ik gedaan heb.
Ik kan heel goed begrijpen dat je die niet kan volgen als je niet dezelfde zaken gelezen hebt als ik. Mensen moeten zelf maar lezen. Maar je kan natuurlijk pas vergelijken als je beide kanten van het verhaal kent.
Ik weet trouwens niet of een brokgevoerde kat die al nierfalen heeft op vers zetten wel een goed idee is. Daar durf ik me ook echt niet over uitspreken, en zal ik ook nooit volmondig aanraden. Het vraagt wel wat aanpassing van het lichaam en ik weet niet of dat wel goed komt als het dier al zo verzwakte nieren heeft.
Het gaat hem over voordat het nierfalen er is, wat het voer dan doet. En als ze op vers staat wanneer nierfalen geconstateerd is, wat dan te doen...

Over metacam kan ik volgen. Dat zou wel een grote invloed kunnen zijn. Ik hoop dat daar ook snel wat meer duidelijkheid rond komt bij dierenartsen en welke alternatieven goed zijn en welke niet. Ook daarin tegenstrijdige info te vinden op het net (vb wel of niet morfine...). Maar dat is een heel andere discussie. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie