ontstoken nagelriempjes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

ontstoken nagelriempjes

Bericht door tacuma »

Sinds enige tijd heeft onze (ex)kater van anderhalf ontstoken nagelriempjes. Uiteraard ben ik ermee naar de da gegaan, en die zei dat er 4 oorzaken konden zijn:
1. Mijten: bleek bij microscopisch onderzoek niet zo te zijn;
2. Bacteriën: ik kreeg voor 3 weken een kuur antibiotica mee, als het dan nog niet over was, moest er nog een kuur van 3 weken volgen. Inmiddels zijn we bijna aan het eind van de tweede kuur, en nog zijn niet alle nagelriempjes schoon. We maken ze om de dag voorzichtig schoon met wattenstaafjes met een soda-oplossing;
3. Een allergie voor het een of ander (ik dacht aan het grit voor de kattenbak, maar dat schijnt het niet te zijn);
4. Een soort auto-immuun reactie: dan valt er niets tegen te doen.

Wie kent dit ook, of wie weet hoe wij hem er zelf van af kunnen helpen, want de da kan ons blijkbaar niet helpen.
Groetjes, Laura.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Nog steeds niemand die hier wat meer over weet? Jammer! Het kuurtje loopt op zijn eind, er zijn nog drie nageltjes onrustig. We gaan voorlopig door met het schoonhouden ervan; mocht het verergeren gaan we natuurlijk de DA weer 'verblijden' met onze komst. De DA had trouwens het advies de nageltjes schoon te houden met opgeloste soda in water, of Badedas classic. Bij een aantal andere berichtjes hier las ik ook over Biotex groen. Is er misschien dan iemand die iets meer zou kunnen vertellen over welk van deze drie producten de beste resultaten oplevert? Bedankt alvast voor uw/je reactie.
Groetjes van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hallo Leonieke,

bedankt voor je snelle reactie! Gezien het feit dat we toch al een week of zes aan het klungelen zijn met de soda en antibiotica (en al twee keer bij de DA zijn geweest) ga ik nu een tijdje over op de biotex groen. Ruikt -ie nog heerlijk fris ook... Alle gekheid op een stokje: als het goed is voor mensen, zal het ook zeker bij dieren geen kwaad kunnen. Ik zal in ieder geval binnenkort nog wel eens melden hoe het gaat.
Hartelijke groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

kan je ook niet helpen,maar als het een auto-immuun reactie is zou ik iets in de alternatieve hoek zoeken,iets homeopatisch of ander natuurlijk middel,er bestaan dierenartsen die dit doen.omdat de reguliere da net als bij gewone artsen nog heel erg weinig weten over het immuun systeem,daar zijn ze in amerika veel verder mee.
succes!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gast

hetzelfde??

Bericht door Gast »

Hoi Tacuma, ook wij hebben met onze kater schijnbaar hetzelfde. Ik zie veel overeenkomsten, ook in wat de DA aanrade. Alleen bij onze kater komt er ook bloed uit zijn nagel. Ik heb je een e-mail hierover gestuurd, hopelijk komt die aan, anders hoop ik dat je dit leest, want we zouden graag met je in contact willen komen om te horen hoe het nu bij jullie verder gaat.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Hi Laura,
Probeer eens of je aan goede teatree kan komen. Doe een paar druppels in wat lauwwarm water en maak daar de teentjes/nageltjes/voetzooltjes mee schoon. Waarschijnlijk vindt je kat het niet leuk maar dat is dan jammer. Teatree werkt heel effectief tegen hartnekkige schimmel en ontstekingen.
groetjes en succes Stella
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je haalt me de worden uit de mond Stella :grin: O ja en over de Biotex: dat is prima te gebruiken voor katten; ik was kleine erg vieze kittens ook heel voorzichtig met een biotex-sopje (tip van mijn da). Ontsmet en zuivert, dus geen probleem.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hallo allemaal,

om maar meteen met de deur in huis te vallen: het gaat beter met de nagelriempjes van mijn kat Tacuma, dankzij de tea tree oil! Ik ben het nu een aantal dagen aan het gebruiken, en het lijkt wel of de nagelriempjes 'gekalmeerd' worden door de olie. Ik heb expres even gewacht met het sturen van een berichtje totdat ik er zeker van was dat het resultaat blijvend was. Ik maak ze nu ook niet meer elke dag schoon, maar om de dag. Ik (en Tacuma ook, al laat hij dat niet merken als we zijn nageltjes aan het schoonmaken zijn!) ben je heel erg dankbaar voor de goede tip, Stella!
En wat de biotex betreft: voordat ik de tip van Stella kreeg, heb ik de nagelriempjes twee keer met biotex schoongemaakt i.p.v. met de soda-oplossing die ik tot dan toe gebruikte. Helaas werden de nagelriempjes er onmiddelijk veel roder door, misschien kan mijn kat niet goed tegen biotex, dat is mogelijk. Voor een ander wél een goede tip waarschijnlijk. Ik vind het heel fijn dat er hier zoveel aardige mensen zijn die met je mee denken en de moeite nemen een berichtje voor je te plaatsen!

Heel veel groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Ter afsluiting een goed berichtje: na ruim twee weken de nagelriempjes schoongehouden te hebben met tea tree oil in lauw water, zijn de nagelriempjes weer helemaal genezen! Dit bleek voor ons in dit geval de gouden tip te zijn. Ik zal het dan ook zeker aan de DA doorgeven, als we daar moeten zijn -als het goed is pas in november voor het jaarlijkse 'shotje'. Uiteraard hou ik de nageltjes wel in de gaten, vooral omdat niet duidelijk is geworden waar het door kwam, en je weet maar nooit of het nog eens de kop op steekt. Maar de tea tree oil mag blijven (even fluisterend off-topic: we gebruiken het nu zelf ook, heb op internet heel veel toepassingen gevonden).

Hartelijke groetjes van een blije Laura en een opgeluchte Tacuma.
Gesloten